a Rivian, nebyli výjimkou.
Akcie společnosti Tesla se za celý rok propadly o zhruba 72 % – v prosinci zatím o 42 %. Její vyhlídky se ocitly stranou kvůli chaosu na Twitteru, kam Elon Musk – generální ředitel obou společností – přesměroval část zdrojů automobilky.
Společnost Rivian se zase potýkala s problémy v dodavatelském řetězci, kvůli kterým na začátku roku snížila svůj výhled na polovinu. Nedávno zopakovala, že v roce 2022 může splnit svůj cíl výroby 25 000 vozů, ale ve třetím čtvrtletí činil tento počet jen 14 317.
Její akcie se za celý rok propadly přibližně o 82 %.
Jak ale bude vypadat příští rok pro obě akcie?
CNBC Pro hovořila s analytiky a prošla výzkumy na Wall Street, aby to zjistila.

Tesla Inc.
George Gianarikas, hlavní analytik společnosti Canaccord Genuity, v září pro CNBC uvedl, že Tesla je „jasným lídrem“ v sektoru elektromobilů, a dal jí cílovou cenu 801 USD, tedy 190% nárůst.
Nedávno, na začátku prosince, řekl CNBC Pro, že jeho cílová cena pro Teslu je 304 USD.
Gianarikas uvedl, že úplné uvolnění beta verze samořízených vozidel Tesla by mělo být pro firmu v roce 2023 zadním větrem v oblasti tržeb a hrubé marže.
Řekl však: „Nejsme analytici společnosti Twitter, ale výkonnost akcií Tesly se nyní bohužel volně odvíjí od zpráv o ekonomických vyhlídkách společnosti Twitter. Prozatím to považujeme za krátkodobý šum a ve střednědobém až dlouhodobém horizontu vidíme akcie společnosti Tesla svázané s jejími zisky.“
Podle nedávné zprávy společnosti Evercore však Tesla zatím nečelí žádné vážné konkurenci, její podíl na americkém trhu činí více než 70 %.
V určitém okamžiku však „hrozí, že řada nových, levnějších a atraktivních účastníků trhu sníží tržní podíl pod 50% hranici,“ uvedli analytici Evercore.
„S tím, co bylo řečeno: naše zpráva není výzvou „Nové elektromobily vs. TSLA“ – Tesla bude i nadále dominovat podílu na americkém trhu do roku 2025 nebo 2026,“ napsali. Společnost Evercore stanovila cílovou cenu společnosti Tesla pro rok 2023 na 350 USD, což představuje nárůst o 220 %.
Louis Navellier, investiční ředitel společnosti Navellier & Associates, která se zabývá správou aktiv, je méně optimistický a společnosti Tesla stanovil cílovou cenu na jeden rok ve výši 150 USD, což představuje pouze 37% nárůst.

Pro CNBC Pro uvedl, že vzhledem k tomu, že elektromobily jsou stále považovány za „luxusní vozidla“ s ohledem na vysoké ceny komponentů baterií, bude pro výrobce elektromobilů obtížné dosáhnout ziskovosti.
Rivian Automotive, Inc.
Gianarikas také nedávno snížil cílovou cenu společnosti Rivian z 61 na 55 dolarů.
„Společnost Rivian pokračuje ve zlepšování provozu, zvyšování výroby a zlepšování kvality výrobků,“ uvedl. „Zatímco problémy s dodavatelským řetězcem nadále brání nárůstu zlepšení výroby, poptávka zůstává silná navzdory zhoršujícímu se makroekonomickému prostředí.“
Společnost Evercore stanovila cílovou cenu společnosti Rivian pro rok 2023 na 35 USD, což představuje 97% nárůst – nižší než 220% cílová cena společnosti Tesla.
„Co nám brání v optimističtějším pohledu na Rivian? Přestože vedení společnosti uvádí, že společnost má hotovost na pokrytí spuštění platformy R2, vidíme, že Rivian potřebuje ~4-6 miliard dolarů [finančních prostředků] do roku ’26, zatímco v letech ’23 až ’26 spálí 7-9 miliard dolarů [finančních prostředků],“ uvedla společnost s odkazem na svou nadcházející platformu architektury EV.
Navellier pro CNBC Pro uvedl, že Rivian je akcie, které je třeba se vyhnout, a řekl, že neočekává, že firma dosáhne ziskovosti.
„Obávám se, že Rivian nebude schopen dosáhnout úspor z rozsahu, aby dosáhl ziskovosti, protože náklady na baterie zůstávají vysoké. Navíc vzhledem k tomu, že Ford i GM budou prodávat elektrické pickupy za podstatně nižší ceny, myslím, že společnosti Rivian seberou podíl na trhu,“ řekl.

„Skutečnost, že se Ford rozhodl prodat akcie společnosti Rivian, místo aby s ní spolupracoval, je dlouhodobý problém,“ dodal.
Cílovou cenu společnosti Rivian stanovil na jeden rok na 15 USD, což představuje 15% pokles.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky




























