Bylo to o tom, která akcie dokázala uniknout nejhoršímu prodejnímu tlaku v tomto roce.
Po výrazném růstu automobilových akcií v roce 2021 se tento rok ukázal jako skličující v souvislosti s prasknutím bubliny startupů elektromobilů, nízkými zásobami vozidel a rostoucími úrokovými sazbami. K tomu se přidaly obavy z recese a celkové „zničení poptávky“ po prodejích v odvětví.
Mnohým z největších světových výrobců automobilů se letos finančně dařilo, ale nestačilo to na to, aby to vyvážilo vnější ekonomické obavy, že jejich nejziskovější dny jsou možná za nimi.
„Připravujeme se na náročný výhled zisků automobilů v roce 23 v důsledku poklesu poptávky (vyšší sazby), deflace (nižší ceny/směs) a nepříznivých změn v rovnováze nabídky a poptávky po elektromobilech,“ napsal začátkem tohoto měsíce v poznámce pro investory analytik Morgan Stanley Adam Jonas.
Index FactSet Automotive Index, který zahrnuje výrobce automobilů a náhradních dílů, v letošním roce do úterního závěru klesl o zhruba 38 %. Všichni hlavní výrobci automobilů a začínající výrobci elektromobilů zaznamenali v letošním roce dvouciferné poklesy – částečně nebo zcela kompenzovaly jejich zisky v roce 2021.
Zdroj: Getty Images
Mnoho kdysi nadějných startupů v oblasti elektromobilů patřilo k největším poraženým, protože některé se dostaly do kapitálových problémů nebo nedokázaly rozšířit výrobu tak rychle, jak se předpokládalo. Společnosti Rivian, Lucid, Canoo a Nikola zaznamenaly od začátku roku pokles o 76 % nebo více.
Tradiční výrobci automobilů dokázali poklesy svých akcií zmírnit lépe než začínající výrobci elektromobilů. Největší americké automobilky – General Motors a Ford Motor – však obě zaznamenaly pokles o více než 40 %, pokud nedojde k překvapivé rallye na konci roku. Ostatní, jako například Stellantis, Nissan, Toyota a Volkswagen, zaznamenaly pokles o více než 25 %.
Ferrari vítězí tím, že ztratilo nejméně Nejmenší pokles zaznamenala společnost Ferrari, která od začátku roku klesla jen o zhruba 18 % – a stala se tak nejúspěšnější akcií automobilky v tomto roce.
Co bylo příčinou této výkonnosti? Za prvé, tento legendární výrobce špičkových sportovních vozů není jako ostatní automobilky: očekává se, že do konce roku prodá zhruba 13 000 svých sportovních klenotů, což je méně, než prodají giganti jako General Motors za den. Podle odhadů společnosti FactSet však tyto žádané vozy vyjíždějí ze dveří za průměrnou prodejní cenu kolem 322 000 dolarů za kus.
I při těchto cenách je pořadník na Ferrari dlouhý. Společnost omezuje roční výrobu, aby si zachovala svou cenovou sílu a exkluzivitu, což je šťastná situace, která Ferrari zajišťuje mimořádně vysoké ziskové marže a zaručuje, že její továrna nebude v dohledné době zahájena.
Zdroj: Getty Images
Většina modelů Ferrari byla pro letošní rok vyprodána do začátku listopadu, uvedl generální ředitel Benedetto Vigna během hovoru k výsledkům společnosti Ferrari za třetí čtvrtletí, a neočekává, že by v roce 2023 byl s poptávkou problém – bez ohledu na to, jak se bude chovat světová ekonomika.
Vigna má pro tento názor dobré důvody. Ferrari má na cestě několik nových modelů, které udrží čekací listinu dlouhou, včetně svého prvního vozu podobného SUV, elegantního čtyřdveřového vozu s motorem V12 nazvaného Purosangue, jehož cena začíná v USA na přibližně 400 000 USD. Přestože Ferarri začne Purosangue dodávat až za několik měsíců, minulý měsíc společnost dočasně zastavila příjem objednávek poté, co vyprodala první dva roky výroby.
„Společnost se neochvějně zaměřuje na jedinečnou kvalitu a výkon svých vozů a díky tomu dosahuje stabilních finančních výsledků, jakož i významné nehmotné hodnoty značky a statusu skutečného luxusu,“ sdělil investorům analytik BofA Securities John Murphy ve zprávě z 13. prosince, v níž potvrdil nákupní rating pro Ferrari (RACE) a cílovou cenu 285 USD.
Příběh společnosti Tesla Pak je tu Tesla Inc. (TSLA), která se v posledních letech ukázala jako jedna z nejlepších automobilových akcií pro investory díky svému ocenění, které Wall Street přisuzuje technologiím. Akcie výrobce elektromobilů se od začátku roku propadly o více než 68 %.
Zdroj: Getty Images
Velká část poklesu akcií Tesly nastala od doby, kdy generální ředitel Elon Musk koupil sociální mediální platformu Twitter. Od uzavření transakce 27. října se akcie propadly o více než 50 %.
„Domníváme se, že rostoucí negativní sentiment ohledně Twitteru by mohl přetrvávat dlouhodobě, omezit jeho finanční výkonnost a stát se trvalým převisem nad TSLA,“ napsal tento měsíc analytik Oppenheimer Colin Rusch ve svém komentáři, v němž snížil hodnocení akcií z outperform na perform.
Analytici Wall Street očekávají, že rok 2023 bude pro akcie automobilového průmyslu dalším neklidným rokem. Zde se podívejte, jak se letos dařilo starším automobilkám i nejlepším nově vznikajícím elektromobilním startupům.
Ferrari (RACE): -18%
Stellantis (STLA): -25%
Toyota (TM): -26%
Nissan (NSANY): -35%
General Motors (GM): -43%
VW (VWAGY): -46%
Ford (F): -46%
Fisker (FSR): -57%
Tesla (TSLA): -68%
Nio (NIO): -68%
Lordstown (RIDE): -69%
Nikola (NKLA): -75%
Rivian (RIVN): -82%
Lucid (LCID): -83%
Canoo (GOEV): -86%
Bylo to o tom, která akcie dokázala uniknout nejhoršímu prodejnímu tlaku v tomto roce.Po výrazném růstu automobilových akcií v roce 2021 se tento rok ukázal jako skličující v souvislosti s prasknutím bubliny startupů elektromobilů, nízkými zásobami vozidel a rostoucími úrokovými sazbami. K tomu se přidaly obavy z recese a celkové „zničení poptávky“ po prodejích v odvětví.Mnohým z největších světových výrobců automobilů se letos finančně dařilo, ale nestačilo to na to, aby to vyvážilo vnější ekonomické obavy, že jejich nejziskovější dny jsou možná za nimi.„Připravujeme se na náročný výhled zisků automobilů v roce 23 v důsledku poklesu poptávky , deflace a nepříznivých změn v rovnováze nabídky a poptávky po elektromobilech,“ napsal začátkem tohoto měsíce v poznámce pro investory analytik Morgan Stanley Adam Jonas.Index FactSet Automotive Index, který zahrnuje výrobce automobilů a náhradních dílů, v letošním roce do úterního závěru klesl o zhruba 38 %. Všichni hlavní výrobci automobilů a začínající výrobci elektromobilů zaznamenali v letošním roce dvouciferné poklesy – částečně nebo zcela kompenzovaly jejich zisky v roce 2021.Zdroj: Getty ImagesMnoho kdysi nadějných startupů v oblasti elektromobilů patřilo k největším poraženým, protože některé se dostaly do kapitálových problémů nebo nedokázaly rozšířit výrobu tak rychle, jak se předpokládalo. Společnosti Rivian, Lucid, Canoo a Nikola zaznamenaly od začátku roku pokles o 76 % nebo více.Tradiční výrobci automobilů dokázali poklesy svých akcií zmírnit lépe než začínající výrobci elektromobilů. Největší americké automobilky – General Motors a Ford Motor – však obě zaznamenaly pokles o více než 40 %, pokud nedojde k překvapivé rallye na konci roku. Ostatní, jako například Stellantis, Nissan, Toyota a Volkswagen, zaznamenaly pokles o více než 25 %.Chcete využít této příležitosti?Ferrari vítězí tím, že ztratilo nejméněNejmenší pokles zaznamenala společnost Ferrari, která od začátku roku klesla jen o zhruba 18 % – a stala se tak nejúspěšnější akcií automobilky v tomto roce.Co bylo příčinou této výkonnosti? Za prvé, tento legendární výrobce špičkových sportovních vozů není jako ostatní automobilky: očekává se, že do konce roku prodá zhruba 13 000 svých sportovních klenotů, což je méně, než prodají giganti jako General Motors za den. Podle odhadů společnosti FactSet však tyto žádané vozy vyjíždějí ze dveří za průměrnou prodejní cenu kolem 322 000 dolarů za kus.I při těchto cenách je pořadník na Ferrari dlouhý. Společnost omezuje roční výrobu, aby si zachovala svou cenovou sílu a exkluzivitu, což je šťastná situace, která Ferrari zajišťuje mimořádně vysoké ziskové marže a zaručuje, že její továrna nebude v dohledné době zahájena.Zdroj: Getty ImagesVětšina modelů Ferrari byla pro letošní rok vyprodána do začátku listopadu, uvedl generální ředitel Benedetto Vigna během hovoru k výsledkům společnosti Ferrari za třetí čtvrtletí, a neočekává, že by v roce 2023 byl s poptávkou problém – bez ohledu na to, jak se bude chovat světová ekonomika.Vigna má pro tento názor dobré důvody. Ferrari má na cestě několik nových modelů, které udrží čekací listinu dlouhou, včetně svého prvního vozu podobného SUV, elegantního čtyřdveřového vozu s motorem V12 nazvaného Purosangue, jehož cena začíná v USA na přibližně 400 000 USD. Přestože Ferarri začne Purosangue dodávat až za několik měsíců, minulý měsíc společnost dočasně zastavila příjem objednávek poté, co vyprodala první dva roky výroby.„Společnost se neochvějně zaměřuje na jedinečnou kvalitu a výkon svých vozů a díky tomu dosahuje stabilních finančních výsledků, jakož i významné nehmotné hodnoty značky a statusu skutečného luxusu,“ sdělil investorům analytik BofA Securities John Murphy ve zprávě z 13. prosince, v níž potvrdil nákupní rating pro Ferrari a cílovou cenu 285 USD.Příběh společnosti TeslaPak je tu Tesla Inc. , která se v posledních letech ukázala jako jedna z nejlepších automobilových akcií pro investory díky svému ocenění, které Wall Street přisuzuje technologiím. Akcie výrobce elektromobilů se od začátku roku propadly o více než 68 %.Zdroj: Getty ImagesVelká část poklesu akcií Tesly nastala od doby, kdy generální ředitel Elon Musk koupil sociální mediální platformu Twitter. Od uzavření transakce 27. října se akcie propadly o více než 50 %.„Domníváme se, že rostoucí negativní sentiment ohledně Twitteru by mohl přetrvávat dlouhodobě, omezit jeho finanční výkonnost a stát se trvalým převisem nad TSLA,“ napsal tento měsíc analytik Oppenheimer Colin Rusch ve svém komentáři, v němž snížil hodnocení akcií z outperform na perform.Analytici Wall Street očekávají, že rok 2023 bude pro akcie automobilového průmyslu dalším neklidným rokem. Zde se podívejte, jak se letos dařilo starším automobilkám i nejlepším nově vznikajícím elektromobilním startupům.Ferrari : -18%Stellantis : -25%Toyota : -26%Nissan : -35%General Motors : -43%VW : -46%Ford : -46%Fisker : -57%Tesla : -68%Nio : -68%Lordstown : -69%Nikola : -75%Rivian : -82%Lucid : -83%Canoo : -86%