Stále více společností zvyšuje požadavky na práci v kanceláři nebo ustupuje od dřívějších slibů zmírnit rigidní rozvrh od 9 do 5. Společnost General Motors Co. požaduje, aby placení zaměstnanci byli od konce ledna tři dny v týdnu v kanceláři, poté co na podzim podobný plán odložila. Minulý týden Elon Musk řekl zaměstnancům společnosti Twitter Inc., že očekává, že většina z nich bude chodit do práce alespoň 40 hodin týdně, čímž ukončil možnost práce na dálku, o které předchozí vedení společnosti tvrdilo, že bude pokračovat.
A šéfové tvrdí, že věnují větší pozornost tomu, kdo je dodržuje: V novém průzkumu, kterého se zúčastnilo více než 500 manažerů ve společnostech s alespoň nějakým požadavkem na docházku do práce, více než dvě třetiny z nich uvedly, že jsou přísnější při vymáhání docházky. Téměř 75 % respondentů uvedlo, že plánují zohlednit docházku do kanceláří v hodnocení výkonnosti zaměstnanců, uvedl online trh se softwarem Capterra, který průzkum provedl. Jedním z důvodů jsou obavy vedoucích pracovníků podniků o produktivitu. V průzkumu společnosti Microsoft Corp., kterého se letos v létě zúčastnilo 20 000 lidí ve firmách po celém světě, pouze 12 % manažerů uvedlo, že jsou si plně jisti produktivitou hybridních zaměstnanců.
Rostoucí ostražitost vytváří nový tlak na mnoho zaměstnanců, kteří doufali, že návrat do kanceláří přinese větší flexibilitu v době dojíždění a pravidelné dny volna.
Někteří zaměstnanci říkají, že si osvojili taktiku, jak si zachovat určitou pracovní flexibilitu a zároveň dát nadřízeným pocit, že jsou všudypřítomní, ale vyžaduje to obratnost a organizaci. Vaishnavi Yellutlová, šestadvacetiletá senior analytička v biofarmaceutickém průmyslu, říká, že cílem je vybudovat si důvěru, aby nebylo na prvním místě to, kde jste, ale to, kolik toho uděláte.

Když její společnost v létě 2021 přešla na třídenní pracovní dobu v kanceláři, slečna Yellutlová požádala o prodloužení do ledna kvůli chronickým zdravotním problémům. Nyní sice přichází tři dny v týdnu, ale někdy odchází dříve, aby mohla pokračovat v práci doma. Její šéf je naopak v kanceláři minimálně celé tři dny v týdnu, říká.
Aby se ujistila, že nedojde k žádným zádrhelům, pořádá každý týden individuální schůzky se svým nadřízeným, na kterých probírá všechny své úkoly a termíny, které plánuje splnit.
Ve dnech, kdy odchází domů dříve, říká, že svému nadřízenému říká, kdy a proč, a kopíruje jí každou zprávu, kterou vyplňuje. Yellutlová říká, že její šéfce její pružnější rozvrh nevadí, „protože práce se dělá v termínech a ona si je vědoma toho, co se děje“.
Pod tlakem jsou i manažeři: Mnozí z nich říkají, že cítí potřebu chodit do práce na plný úvazek – i když to není výslovně stanoveno -, aby šli svým týmům příkladem. To zase podporuje očekávání, že jejich podřízení budou dělat totéž.
„Je pro mě těžké být vedoucím pracovníkem a prostě tam nebýt nebo odejít dřív,“ říká Scott Jackson, 47letý senior ředitel datové architektury v dopravně-logistické společnosti ve Friscu v Texasu, který říká, že se snaží vyhradit si osobní pochůzky nebo schůzky na dny, kdy je vzdálený. Dva nebo tři dny, kdy je v kanceláři, tráví celý den. Říká, že pokud mě ostatní „vidí, jak utíkám“, „asi to nevytváří dobrý tón“.

Mary Abbajayová, prezidentka a spoluzakladatelka společnosti Careerstone Group LLC, která se zabývá profesním rozvojem, radí strategii, kterou si osvojila před lety, když pracovala pro mikromanažera: Zjistěte, jakým způsobem je váš nadřízený rád dostává.
Dodává, že technologie jsou vaším přítelem. Pro šéfa, který dává přednost e-mailu, například nastavte plánované e-mailové aktualizace, které budou doručovány každý den nebo každý týden v určitou dobu. Pokud to preferuje, můžete také vytvořit sdílený kalendář, aby šéf znal váš rozvrh.
„Je to jednoduchý a účinný způsob, jak udržet šéfa v obraze,“ říká.
Další způsob, jak informovat svého nadřízeného: vytvořte si sdílený dokument nebo tabulku, kde si budete zaznamenávat pokrok v plnění úkolů. Když je cíl splněn, označte si ho, říká Vanessa Bohnsová, profesorka organizačního chování na Cornellově univerzitě. Je to způsob, jak svému nadřízenému připomenout, na čem pracujete a co se vám daří.
„Manažeři nemají rádi nejistotu, takže si říkají: ‚Tenhle člověk odešel, nevím, kdy se vrátí, nevím, kdy mi plánuje tuhle věc zařídit,'“ říká. Pokud už tyto informace mají, „může se toto nutkání k mikromanagementu hodně zmírnit“.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky