Jak velký bude jejich dopad, zatím není jisté.
Skupina sedmi zemí na poslední chvíli uzavřela dohodu o omezení ceny ruské ropy na 60 dolarů za barel. Každý, kdo bude chtít získat přístup ke klíčovým službám, které blok poskytuje – zejména k pojištění -, bude muset platit tuto cenu nebo méně. Totéž platí pro evropské tankery, zejména pro obří řeckou flotilu.
Stále však existuje obrovské množství nezodpovězených otázek, které budou určovat dopad opatření na trh s ropou, včetně hloubky mimoevropských pojistných trhů, chuti některých majitelů tankerů účastnit se obchodu s Ruskem a toho, jak přesně může být vymáhání limitu účinné.
Zde je vše, co potřebujete vědět o tom, co by se mohlo změnit pro ruskou ropu.
Na koho se vztahují sankce?
Evropská unie od pondělí zakáže dovoz ropy vytěžené v Rusku a přepravované po moři. Existuje výjimka pro Bulharsko, které může do konce roku 2024 nadále dovážet ruskou ropu po moři na základě smluv, které byly uzavřeny před 4. červnem 2022.

Toky potrubím nejsou dotčeny, ačkoli Německo i Polsko uvedly, že tento dovoz do konce roku 2022 ukončí.
Spojené království a EU rovněž zavedou zákaz námořních služeb pro přepravu ruské ropy, a to i do třetích zemí. Seznam zakázaných služeb zahrnuje pojištění, zprostředkování a především flotilu tankerů se sídlem v EU, včetně lodí vlastněných v Řecku a na Kypru. Tato omezení nebudou platit, pokud bude ropa nakupována za limitní cenu nebo pod ní.
Jak bude globální omezení fungovat?
Pokud se ropa bude obchodovat za 60 USD nebo pod touto cenou, pak země, které se na omezení podílejí, mezi něž patří země skupiny sedmi, Evropská unie a Austrálie, umožní přístup ke klíčovým službám.
Pro celé Rusko platí jeden cenový strop. Úroveň 60 dolarů bude asi o 10 dolarů vyšší než klíčová třída Ural – dodávaná ze západních přístavů země -, ale nižší než ESPO, která se nakládá na tankery v Kozminu v Asii. Podle údajů společnosti Argus Media se tato třída pohybuje nad 70 dolary.
Horní hranice ceny je hodnota při nakládce ropy na plavidlo. Nezahrnuje náklady na přepravu a právní poplatky. Platí od přijetí nákladu na loď až do jeho proclení v nové zemi. Jakmile je ropa rafinována, přestane se na ni vztahovat horní hranice, ale pokud je smíchána s jiným druhem ropy, pak se na ni stále vztahuje.
Horní hranice bude pravidelně přezkoumávána.
Jak bude pojištění fungovat?

Lodě jsou tradičně pojištěny pro případ katastrof, jako je například únik ropy, prostřednictvím londýnské organizace International Group of P&I Clubs. IG, jak se jí říká, využívá zajišťovací program, který je do značné míry závislý na EU, což znamená, že její služby budou povoleny pouze v případě, že se ropa přepravuje v rámci limitu.
Existují však určité alternativy. Ruská pojišťovna Ingosstrach Insurance Co. byla v říjnu nejlepším ruským upisovatelem pojištění P&I a mohla by být jednou z možností. Tato společnost však nenaznačila, že by spěchala s vyplněním prázdného místa. A hloubka ruského pojistného trhu je ve srovnání s tradičními trhy malá.
Čínské úřady zatím ruské pojištění neuznávají, uvedl minulý týden náměstek ruského ministra dopravy, Indie a Turecko však ano. Jedna indická rafinerie již dříve uvedla, že Rusko pojišťuje její dodávky ropy.
Reakce Ruska
Rusko důsledně tvrdí, že nebude prodávat ropu zemím, které se účastní cenového stropu. Místopředseda vlády Alexandr Novak minulý týden uvedl, že plán může vést k významným rizikům pro komoditní trhy, včetně tržních deficitů.
Ministr zahraničí Sergej Lavrov však ve čtvrtek prohlásil, že Rusko bude se svými partnery nadále jednat „přímo“ o cenách za prodej ropy, a poznamenal, že „vždy existuje prvek rovnováhy zájmů“, včetně cen. To Rusku ponechává prostor pro to, aby prodej byl pod limitem, a zároveň tvrdí, že je irelevantní.
Země, kterým Rusko v současnosti prodává, se ke stropu nepřipojily, ale USA a spojenci doufají, že jej využijí jako páku k vymožení slev.
Řada zemí nadále dováží ropu z Ruska ropovodem Družba, který je největším evropským ropovodem, zatímco až 1,5 milionu barelů ropy denně z Kazachstánu je dodáváno z terminálu poblíž ruského přístavu Novorossijsk. Ty nejsou zakázány.
Není jasné, co může nebo chce Rusko udělat, aby potrestalo společnosti, které se na omezení podílejí. Mohlo by tím poškodit své zájmy.
Kdo přepravuje?

Vznikla rostoucí stínová flotila ropných tankerů, které přepravují ruskou ropu. Zatím není jasné, zda bude tato flotila dostatečně velká, aby mohla dlouhodobě udržet plnou míru vývozu.
Stále více plavidel je registrováno na neznámé vlastníky a vyřazování starých tankerů se téměř zastavilo. Přesto se kvůli rostoucímu riziku přepravy ruské ropy zvýšily příjmy z tankerů pro náklady nakládané po 5. prosinci.
To se již promítlo do cen ropy Urals.
Od vypuknutí války se objevila řada nových obchodníků, kteří prodávají ruskou ropu odběratelům v Asii, protože tradiční subjekty od ní ustoupily. Patří mezi ně společnosti jako Coral Energy, Wellbred a Montfort. Podniky obchodující z Dubaje bez vazeb na EU nepodléhají sankcím bloku, ale stále by potřebovaly klíčové služby, jako je pojištění a financování.
Co bylo vyňato?
Cenový strop by se měl vztahovat pouze na námořní dodávky ruské ropy – toky přes klíčový ropovod Družba do Evropy jsou stále povoleny. Existuje také výjimka pro kazašskou ropnou směs CPC, která se vyváží z ruského přístavu.
Další jednání by však mohla přinést určité úpravy pravidel.
Bulharsko má výjimku, která mu umožňuje nadále dovážet ropu vzhledem k jeho „specifické geografické expozici“, jak uvádí šestý sankční balíček EU. Vedle toho Japonsko získalo výjimku pro ropu vytěženou v rámci projektu Sachalin-2 určenou pro Japonsko.
Spojené království, které na EU čekalo, má výjimku pro případy ekologické nouze, která by umožnila odstraňování úniků. Je pravděpodobné, že EU bude následovat jejího příkladu. Stalo se tak poté, co Turecko uvedlo, že plánuje přísnější kontroly pojištění kvůli riziku poškození životního prostředí.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky




























