Další otřesy jsou na obzoru s příchodem nového generálního ředitele Tufana Erginbilgica.
Investoři a analytici očekávají, že 63letý veterán ropného průmyslu, který na začátku ledna vystřídal Warrena Easta, zahájí spolu s celoročními výsledky společnosti příští měsíc strategickou revizi.
Společnost Rolls-Royce, jejíž civilní motory pohánějí některá z největších světových letadel pro Airbus a Boeing, utrpěla velkou finanční ztrátu v důsledku zastavení letů během pandemie. East zahájil rozsáhlý restrukturalizační program, včetně zrušení 9 000 pracovních míst, aby ušetřil 1,3 miliardy liber nákladů, a musel posílit rozvahu skupiny novým vlastním kapitálem a dluhem ve výši 7,3 miliardy liber.
Bylo dosaženo pokroku. Společnost splatila dluh ve výši 2 miliard liber a zbývají jí ještě asi 4 miliardy liber. Je na dobré cestě splnit své finanční cíle pro loňský rok, včetně vytvoření „mírně pozitivního“ volného peněžního toku a středně vysokého jednociferného růstu základních tržeb, ale stále ještě zdaleka nefunguje na plné obrátky.

Investoři chtějí, aby se Erginbilgic, který si ve svých předchozích zaměstnáních v ropné skupině BP získal pověst zkušeného operátora se zaměřením na výkonnost a snižování nákladů, pokusil o totéž ve společnosti Rolls-Royce. Klíčové je zlepšení výkonnosti divize civilního letectví, která stále generuje 40 % základních příjmů skupiny.
Jasnými prioritami jsou snížení ztrát při výrobě a prodeji motoru a také zajištění toho, aby se náklady, které byly odstraněny během restrukturalizace, nevrátily zpět, jakmile se obnoví objem výroby v souvislosti s oživením průmyslu.
Podle osob obeznámených se situací již turecko-britský státní příslušník navštívil hlavní provozy společnosti Rolls-Royce v Derby ve Velké Británii, Indianapolis v USA a Friedrichshafen v Německu. Setkání se zástupci odborů v Derby je naplánováno na konec ledna.
„Určitě s sebou přivezl pocit naléhavosti,“ řekl jeden z nich.
Podle lidí obeznámených se situací se nebojí ani v 117 let staré společnosti rozvířit vody, což dokazuje jeho pozvání dlouholetého medvěda akcií – analytika Davida Perryho ze společnosti JPMorgan -, aby na začátku tohoto měsíce přednesl prezentaci vrcholovému vedení společnosti.
Rolls-Royce se k tomu odmítl vyjádřit, stejně jako Perry, když ho oslovily Financial Times.

Ve své poslední analýze společnosti, zveřejněné na začátku ledna, Perry předpověděl, že Erginbilgic nabídne „tvrdou analýzu“ „současné strategie a finanční situace“ Rolls-Royce.
Podle Perryho je situace společnosti taková, že oživení počtu letových hodin motorů – což je klíčový ukazatel a generátor peněžních toků, protože Rolls-Royce je placen za hodiny, kdy jsou jeho motory ve vzduchu – bylo mnohem pomalejší, než se očekávalo, volný peněžní tok byl také slabší, než se očekávalo, a rozvaha zůstávala napjatá.
„Myslíme si, že připraví investory buď na další restrukturalizaci, nebo na opatření ke zlepšení rozvahy,“ uvedl Perry v poznámce a dodal: „Stručně řečeno, domníváme se, že k dosažení dlouhodobého zisku bude zapotřebí krátkodobé bolesti.“
Simon Skinner, vedoucí evropských investic ve společnosti Orbis, která v roce 2015 nakoupila akcie Rolls-Royce, uvedl, že Erginbilgicovou prioritou „musí být dostat společnost zpět na pevný finanční základ“.
Společnost by podle něj mohla být „obchodně mnohem ostřejší“ a musí zajistit, aby za své služby dostávala „odpovídající hodnotu“. Dodal, že Rolls-Royce „upřednostnil služby zákazníkům před ziskovostí společnosti“ a musí najít „lepší rovnováhu“.
Společnost, která vyčlenila náklady ze své divize civilního letectví, musí také zajistit, aby zůstaly mimo, protože s otevřením cestování se zvyšuje počet letových hodin motorů.
Počet letových hodin velkých motorů se postupně zotavuje, ale za čtyři měsíce do konce října činil stále jen 65 % úrovně před pandemií 2019, uvedla tehdy společnost Rolls-Royce.

Nedávné zrušení omezení Covid-19 v Číně a znovuotevření letů čínských aerolinek i letů do a ze země však pomůže zvýšit počet letových hodin.
„S uvolněním Číny dojde k výraznému oživení poptávky po letecké dopravě. Pro společnost Rolls-Royce představovala Čína a zástupná Čína v roce 2019, tedy před zahájením pandemie Covid, něco málo přes čtvrtinu celkových letových hodin motorů,“ uvedla Charlotte Keyworthová, analytička společnosti Barclays.
„Mezi počtem letových hodin motorů a cenou akcií společnosti existuje 70procentní korelace, takže toto odblokování je významné.“
Vzhledem k potížím, které mají Airbus a Boeing s náběhem výroby nových letadel při omezeních v dodavatelském řetězci, analytici rovněž očekávají, že značný počet letadel, která jsou v současné době uskladněna, bude vrácen do provozu, což společnosti Rolls-Royce přinese příjmy. Některá z nich budou širokotrupá letadla s motory Rolls-Royce, jako například A330.
„S výjimkou dálkových letů má civilní letecký průmysl opět tendenci k dlouhodobému růstu, avšak v obtížném makroekonomickém prostředí. K oživení na dlouhých tratích musí ještě hodně dojít a Rolls-Royce je nejčistší způsob, jak se o to pokusit,“ řekl Nick Cunningham z Agency Partners.

Jakákoli strategická revize, kterou Erginbilgic zahájí, bude muset zvážit, jak Rolls-Royce nastavit pro svět s nulovou čistou produkcí.
Pod Eastovým vedením společnost investovala do nových oblastí podnikání v oblasti elektrických letadel a malých modulárních jaderných reaktorů, aby zdůraznila skutečnost, že společnost by měla být vnímána jako více než jen výrobce motorů spalujících fosilní paliva. Investoři sice věří, že představují potenciální růstové trhy, ale chtějí, aby se Erginbilgic zaměřil na ty, které budou společnosti vydělávat peníze.
Neočekává se žádné brzké rozhodnutí o tom, zda se společnost zbaví divize Power Systems, jejíž motory pohánějí lodě a vlaky. Spíše se očekává, že se nejprve zaměří na zlepšení její provozní výkonnosti.
Další strategické otázky, jako je nalezení průmyslového partnera pro pohonný systém nové generace, se budou rovněž řešit později.
Skinner ze společnosti Orbis připustil, že „to bylo v posledních sedmi letech jako akcionář docela hrbolaté“, ale trvá na tom, že trpělivost bude odměněna a že „slušné výnosy“ jsou možné. Navzdory výzvám může Erginbilgicovo působení těžit i z načasování vzhledem k opětovnému otevření Číny.
„Mohl by mít prostě fantastické štěstí na trh v civilním letectví,“ řekl jeden z pozorovatelů odvětví.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky