Společnost Shopify Inc. strávila minulý rok snižováním nákladů. Nyní omezuje schůzky.
V době, kdy se zaměstnanci vracejí z dovolené, kanadská firma zabývající se elektronickým obchodem uvedla, že provádí „čistku kalendáře“ a odstraňuje všechny opakující se schůzky s více než dvěma lidmi „na neurčito“, přičemž znovu zavádí pravidlo, že ve středu se nesmí konat žádná schůzka. Velké schůzky s více než 50 lidmi se přesunou do šestihodinového okna ve čtvrtek, s omezením na jednu schůzku týdně. Vedení společnosti bude také nabádat zaměstnance, aby odmítali další schůzky, a odstraní se z velkých interních chatovacích skupin.

„To nejlepší, co mohou zakladatelé udělat, je odečítání,“ uvedl v e-mailovém prohlášení výkonný ředitel Tobi Lutke, který společnost spoluzakládal. „Je mnohem snazší věci přidávat než odebírat. Když řeknete na nějakou věc ano, řeknete vlastně ne každé jiné věci, kterou byste mohli za tu dobu udělat. Jak lidé přidávají věci, zmenšuje se množina věcí, které lze udělat. Nakonec se pak stává, že stále více lidí jen udržuje status quo.“
Velké, dlouhé a neproduktivní schůzky se staly metlou dnešního hybridního pracoviště, což přimělo firmy, aby se je snažily omezit. Mateřská společnost Facebooku Meta Platforms Inc., výrobce domácích potřeb Clorox Co. a technologická firma Twilio Inc. patří mezi ty, které zavedly dny bez porad. Podle průzkumu provedeného v loňském roce stráví zaměstnanci na schůzkách v průměru asi 18 hodin týdně a odmítají pouze 14 % pozvánek, přestože by z 31 % z nich raději vycouvali. Neochotou chodit na nekritické schůzky se ve velkých organizacích promrhá asi 100 milionů dolarů ročně, zjistil průzkum.
Podle Stevena Rogelberga, profesora organizační vědy, psychologie a managementu na Univerzitě Severní Karolíny v Charlotte, mohou špatně vedené schůzky také snížit angažovanost zaměstnanců a dokonce zvýšit jejich úmysl odejít. Údaje společnosti Microsoft Corp. založené na tisících uživatelů jejího pracovního softwaru zjistily, že čas strávený na schůzkách se v prvních dvou letech pandemie více než ztrojnásobil a počet týdenních schůzek se více než zdvojnásobil. Podíl virtuálních schůzek, které jsou jedna na jednu, se však zvýšil ze 17 % v roce 2020 na 42 % v loňském roce, zjistila studie 48 milionů schůzek od analytické společnosti Vyopta zabývající se spoluprací, což je známka toho, že se společnosti snaží účastníky omezit.
Společnost Shopify uvedla, že jako vymahatel zásad bude sloužit bot, který bude organizátorům schůzek nová pravidla připomínat od 5. ledna.
„V průběhu let jsme byli svědky toho, jak se nadbytečné schůzky vkrádají zpět do každodenního života,“ uvedl Kaz Nejatian, viceprezident společnosti Shopify pro produkty a provozní ředitel, v e-mailové odpovědi na otázky. „Víme, že se nikdo nepřidal ke společnosti Shopify, aby vysedával na schůzích.“

Vyčištění schůzí je nejnovějším experimentem společnosti Shopify v oblasti pracovních sil. V květnu 2020, krátce po vypuknutí pandemie, přešla společnost Shopify na „digitální design“ a umožnila všem zaměstnancům pracovat odkudkoli na dobu neurčitou. V loňském roce, uprostřed volatility v odvětví, která otřásla akciemi technologických společností, změnila společnost Shopify své postupy odměňování tak, aby zaměstnanci mohli rozhodovat o tom, jakou část jejich mzdy bude tvořit hotovost a jakou akcie, místo aby o tomto poměru rozhodovalo vedení.
Nejnovější změny přicházejí v rámci snahy o snižování nákladů ve společnosti, která umožňuje obchodníkům vytvářet webové stránky pro online prodej, což jim umožňuje spravovat zásoby a zpracovávat platby spolu s nástroji pro nákupy v obchodech. Společnost patřila k nejžhavějším pandemickým akciím v době rozmachu online nakupování a stala se nejhodnotnější kanadskou společností, ale loni se její akcie propadly o 75 %. Společnost Shopify v létě zrušila přibližně 1 000 pracovních míst z 10 000 zaměstnanců, protože Lutke přiznal, že přecenil dopad pandemie na elektronické obchodování.
Podle výzkumu francouzské NEOMA Business School může politika zákazu schůzek zvýšit produktivitu a snížit stres zaměstnanců. Schůzky však ve společnosti Shopify zcela nezmizí. Společnost uvedla, že bude platit „dvoutýdenní ochranná lhůta“, než někdo bude moci znovu svolat zrušenou schůzku. Od nynějška bude používat Slack pouze jako instant messenger, přičemž „velké a těžkopádné“ chatové skupiny budou sloužit pouze pro oznámení, uvedla společnost.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky