Wagyu přechází na špičkové technologie, aby uspokojilo rostoucí poptávku
Hiroki Sawai, který na svém ranči v západním Japonsku chová 2 200 kusů skotu, obdržel loni večer na svůj telefon upozornění: tele spadlo a nemohlo vstát.
Vyzval zaměstnance, aby okamžitě zkontrolovali stáj, protože padlé krávy často vyžadují rychlou pomoc a v případě nemoci i ošetření. Tele, které zakoplo o schody, bylo zachráněno a Sawai byl ušetřen ztráty zvířete, které by při prodeji jako wagyu, vysoce kvalitního japonského hovězího masa známého pro své charakteristické mramorování tuku a oblíbeného gurmány, mohlo mít hodnotu přes 1 milion jenů (172 000 Kč).
Technologie, která stojí za upozorněním a kterou prodává tokijský startup Desamis Co., zahrnuje senzory, které monitorují pohyb hospodářských zvířat. Algoritmy analyzují data a odhalují neobvyklé chování a případné nemoci. I náhodný pád mladého telete nebo vykrmeného skotu, který může vážit až tunu, by mohl bez rychlé pozornosti vést k úmrtí.
„Lidským okem můžeme zjistit, že je dobytek nemocný, až když už je takový nějakou dobu, ale senzory to mohou zachytit v raném stádiu,“ řekl generální ředitel společnosti Desamis Koji Seike, který společnost založil v roce 2016 poté, co prodával zařízení pro chov hospodářských zvířat pro Panasonic Holdings Corp. Její technologie také zjišťuje, kdy jsou jalovice v říji a připraveny k inseminaci, což zvyšuje šance na reprodukci.
Taková technologie se v posledních letech dostala do popředí zájmu, protože japonská vláda vyzdvihla chov wagyu jako podnik, který potřebuje podporu.
Zdroj: Getty Images
Premiér Fumio Kišida v říjnu navštívil producenty hovězího masa wagyu v jižním Japonsku a slíbil, že pomůže chovatelům, kteří se potýkají s prudkým nárůstem cen krmiv, částečně způsobeným válkou v Rusku na Ukrajině a také slabším japonským jenem. Kromě příslibu pomoci proti vyšším nákladům na krmiva vláda nabízí dotace na investice do technologií, jako jsou senzory Desamis. Doufá, že tato inteligentní monitorovací technologie pomůže chovatelům skotu stejným způsobem, jakým software pro přesné zemědělství a řízení úrody pomohl omezit náklady na pracovní sílu a zvýšit výnosy v zemědělství.
Zatímco dříve bylo zvyšování vývozu japonských potravin a nápojů považováno za obtížné kvůli nákladům, rostoucí bohatství Asie a slabší kurz jenu v posledních letech zvýšily poptávku v zahraničí po všem, od jahod a ústřic až po whisky a saké. Vláda doufá, že se jí to podaří i v případě wagyu, a proto si stanovila cíl zvýšit do roku 2030 roční vývoz hovězího masa na 360 miliard jenů, což je podle obchodních údajů přibližně sedminásobek úrovně z roku 2021, kdy činil 53,7 miliardy jenů.
Zemědělci tvrdí, že zámořští fanoušci wagyu pomáhají kompenzovat slabou domácí poptávku, zejména u prémiových kusů, jako je svíčková. Zatímco japonští spotřebitelé se nenechali ovlivnit celosvětovým hnutím za menší konzumaci masa, mnohé z nich odradily vysoké ceny luxusního wagyu.
Velkoobchodní cena wagyu třídy A4 činila v říjnu loňského roku 2 360 jenů (408 Kč) za kilogram, což je o 36 % více než v dubnu 2020, kdy poptávka příchozích turistů a stravování mimo domov poklesla v důsledku epidemie Covid. V maloobchodě se za wagyu chuck eye roll platí více než trojnásobek ceny podobných kusů australského nebo amerického hovězího masa.
Zdroj: Getty Images
Společnost Desamis, která konkuruje tokijské softwarové společnosti The Better, zabývající se řízením farem, a celosvětově nizozemskému výrobci softwaru pro sledování a zabezpečení Nederlandsche Apparatenfabriek NV, uvádí, že její senzory nosí přibližně 80 000 krav wagyu, což je zhruba 4,4 % tohoto typu skotu v Japonsku. Společnost očekává, že tento počet do pěti let vzroste na přibližně 1 milion, což je zhruba polovina všech krav plemene wagyu v Japonsku, protože kvůli nedostatku pracovních sil je pro zemědělce ještě naléhavější řídit stáda efektivněji.
Sawai, který začal senzory používat loni v dubnu, uvedl, že zaměstnanci sice stále sledují krávy osobně, ale technologie jim umožňuje včas a na dálku odhalit problémy.
„Chceme problémy odhalit dříve, než přerostou v něco složitějšího. Výsledkem je, že krávy sežerou více krmiva, vyvinou lepší stavbu těla a kvalita masa je lepší,“ řekl. „Myslím, že díky použití této technologie můžeme stabilněji prodávat a vyvážet vysoce kvalitní hovězí maso.“
Vyzval zaměstnance, aby okamžitě zkontrolovali stáj, protože padlé krávy často vyžadují rychlou pomoc a v případě nemoci i ošetření. Tele, které zakoplo o schody, bylo zachráněno a Sawai byl ušetřen ztráty zvířete, které by při prodeji jako wagyu, vysoce kvalitního japonského hovězího masa známého pro své charakteristické mramorování tuku a oblíbeného gurmány, mohlo mít hodnotu přes 1 milion jenů .Technologie, která stojí za upozorněním a kterou prodává tokijský startup Desamis Co., zahrnuje senzory, které monitorují pohyb hospodářských zvířat. Algoritmy analyzují data a odhalují neobvyklé chování a případné nemoci. I náhodný pád mladého telete nebo vykrmeného skotu, který může vážit až tunu, by mohl bez rychlé pozornosti vést k úmrtí.„Lidským okem můžeme zjistit, že je dobytek nemocný, až když už je takový nějakou dobu, ale senzory to mohou zachytit v raném stádiu,“ řekl generální ředitel společnosti Desamis Koji Seike, který společnost založil v roce 2016 poté, co prodával zařízení pro chov hospodářských zvířat pro Panasonic Holdings Corp. Její technologie také zjišťuje, kdy jsou jalovice v říji a připraveny k inseminaci, což zvyšuje šance na reprodukci.Taková technologie se v posledních letech dostala do popředí zájmu, protože japonská vláda vyzdvihla chov wagyu jako podnik, který potřebuje podporu.Premiér Fumio Kišida v říjnu navštívil producenty hovězího masa wagyu v jižním Japonsku a slíbil, že pomůže chovatelům, kteří se potýkají s prudkým nárůstem cen krmiv, částečně způsobeným válkou v Rusku na Ukrajině a také slabším japonským jenem. Kromě příslibu pomoci proti vyšším nákladům na krmiva vláda nabízí dotace na investice do technologií, jako jsou senzory Desamis. Doufá, že tato inteligentní monitorovací technologie pomůže chovatelům skotu stejným způsobem, jakým software pro přesné zemědělství a řízení úrody pomohl omezit náklady na pracovní sílu a zvýšit výnosy v zemědělství.Zatímco dříve bylo zvyšování vývozu japonských potravin a nápojů považováno za obtížné kvůli nákladům, rostoucí bohatství Asie a slabší kurz jenu v posledních letech zvýšily poptávku v zahraničí po všem, od jahod a ústřic až po whisky a saké. Vláda doufá, že se jí to podaří i v případě wagyu, a proto si stanovila cíl zvýšit do roku 2030 roční vývoz hovězího masa na 360 miliard jenů, což je podle obchodních údajů přibližně sedminásobek úrovně z roku 2021, kdy činil 53,7 miliardy jenů.Zemědělci tvrdí, že zámořští fanoušci wagyu pomáhají kompenzovat slabou domácí poptávku, zejména u prémiových kusů, jako je svíčková. Zatímco japonští spotřebitelé se nenechali ovlivnit celosvětovým hnutím za menší konzumaci masa, mnohé z nich odradily vysoké ceny luxusního wagyu.Velkoobchodní cena wagyu třídy A4 činila v říjnu loňského roku 2 360 jenů za kilogram, což je o 36 % více než v dubnu 2020, kdy poptávka příchozích turistů a stravování mimo domov poklesla v důsledku epidemie Covid. V maloobchodě se za wagyu chuck eye roll platí více než trojnásobek ceny podobných kusů australského nebo amerického hovězího masa.Společnost Desamis, která konkuruje tokijské softwarové společnosti The Better, zabývající se řízením farem, a celosvětově nizozemskému výrobci softwaru pro sledování a zabezpečení Nederlandsche Apparatenfabriek NV, uvádí, že její senzory nosí přibližně 80 000 krav wagyu, což je zhruba 4,4 % tohoto typu skotu v Japonsku. Společnost očekává, že tento počet do pěti let vzroste na přibližně 1 milion, což je zhruba polovina všech krav plemene wagyu v Japonsku, protože kvůli nedostatku pracovních sil je pro zemědělce ještě naléhavější řídit stáda efektivněji.Sawai, který začal senzory používat loni v dubnu, uvedl, že zaměstnanci sice stále sledují krávy osobně, ale technologie jim umožňuje včas a na dálku odhalit problémy. „Chceme problémy odhalit dříve, než přerostou v něco složitějšího. Výsledkem je, že krávy sežerou více krmiva, vyvinou lepší stavbu těla a kvalita masa je lepší,“ řekl. „Myslím, že díky použití této technologie můžeme stabilněji prodávat a vyvážet vysoce kvalitní hovězí maso.“