Pro většinu lidí, kteří se snaží prodat auto, jsou Craigslist, OfferUp nebo Facebook Marketplace - místo tradičního inzerátu v novinách - naprosto vyhovující.
Pokud však vlastníte špičkový automobil nebo klasiku, může být vhodné použít něco specializovanějšího.
Po desetiletí to znamenalo jediné – nabídnout vůz v osobní automobilové aukci společností jako Barrett-Jackson, Bonhams, RM Sotheby’s nebo Gooding & Company. Tyto aukce se často konají ve spojení s vyhlášenými autosalony, jako jsou ty v Greenwichi v Connecticutu nebo na Pebble Beach v Kalifornii. Na březnovém festivalu Amelia Island Concours d’Elegance na Floridě se budou konat aukce RM Sotheby’s a nedávno spuštěné aukční síně Collectors Garage (součást Broad Arrow a vlastněná sponzorem Amelie, společností Hagerty).
Pandemie poněkud změnila obraz aukcí, což dalo impuls společnostem eBay Motors, BringATrailer.com a dalším online aukčním/prodejním společnostem. Zpočátku panovalo přesvědčení, že online prodej je v pořádku pro menší nákupy, ale pro velké položky potřebují nadšenci vidět auta osobně. Tento předpoklad se ukázal jako mylný, ačkoli tradičním aukčním síním se v roce 2022 také dařilo – hodnoty sběratelských vozů stoupaly.
Zdroj: Unsplash
Průkopník v prodeji klasických automobilů online, společnost BringATrailer.com, zaznamenala v roce 2022 tržby ve výši 1,35 miliardy USD a musela odmítat mnoho potenciálních prodejců. Majitelé vozů platí 99 USD a kupující platí poplatek ve výši 5 % z konečné ceny (s limitem 5 000 USD). Na stránkách se stále častěji objevují milionové vozy, které jdou pod virtuální kladívko – 145 vozů prodaných nad 500 000 USD. Průměrná zaplacená cena byla 54 495 USD, což je nárůst oproti 47 500 USD v roce 2021.
Úspěch hry, která je důvěrně známá jako „BaT“, vedl k přeplněnému online poli. Osobní aukční společnosti spustily online protějšky, Hemmings Motor News, kdysi výhradně tištěný časopis velikosti telefonního seznamu, nyní prodává auta na internetu. A existují i začínající firmy, mezi něž patří Shiftgate a Cars & Bids.
Jiné stránky, například Classic.com, konsolidují nabídky z celé sítě. Ten také poskytuje přehledy o tom, jak se daří konkrétním starším modelům na trhu. ClassicCars.com uvádí „38 490 klasických osobních a nákladních automobilů, které jsou dnes na prodej“.
Zdroj: Unsplash
eBay Motors pokračuje jako hlavní stránka pro prodej automobilů a autodílů online mezinárodnímu publiku. „Došlo k výraznému posunu vnímání elektronického obchodování, který pohání stále více lidí k nákupu a prodeji vozidel online,“ říká Chris Prill, viceprezident eBay Motors v USA. „Rostoucí komunita kupujících je obrovskou příležitostí pro prodejce, zejména v době, kdy se spotřebitelé vyrovnávají s pokračující ekonomickou nejistotou a přetrvávajícím nedostatkem.“
O online prostor se začali zajímat investoři. Bývalý autor článků o automobilech Doug DeMuro je od roku 2013 velmi populárním bloggerem na YouTube a má více než 1,7 miliardy zhlédnutí a 4,5 milionu odběratelů. Recenzuje automobily, z nichž mnohé jsou supersporty.
V roce 2020 DeMuro spolupracoval s Blakem Machadem na internetové aukční stránce Cars & Bids. Tento týden web oznámil investici 37 milionů dolarů od společnosti Chernin Group.
Cars & Bids se zaměřuje na vozy z 80. a 90. let, které se teprve nedávno dostaly na trh s klasickými vozy. Vozidla se na webu zatím prodala za 240 milionů dolarů, což znamená, že se mu daří. „BaT v tomto prostoru zoral pole a umožnil ostatním, aby se objevili,“ říká DeMuro. „Funguje to dobře.“
Zdroj: Unsplash
Na otázku, co funguje při prodeji aut na internetu, DeMuro odpovídá: „Věcí číslo jedna jsou dobré fotky a věcí číslo dvě jsou dobré fotky.“ Společnost C&B nabízí svým prodejcům zdarma profesionální fotografickou službu a DeMuro říká, že dobrá kolekce snímků může téměř zaručit alespoň jednu nabídku navíc.
Na dobrých popisech také záleží, ale společnost C&B je nechává vytvářet profesionálními autory na volné noze. Na rozdíl od jiných webů dává C&B přednost popisům v bodech a má samostatnou kategorii, kde uvádí známé vady. Stránka je plná BMW M3, Toyot Land Cruiser a dalších populárních vozů, ale v seznamu jsou uvedeny i zvláštnosti, včetně Toyoty Century z roku 1997, která se v USA neprodává, a také elektromobily, včetně Rivianů a Lucidů.
DeMuro si myslí, že na trhu s klasickými automobily dochází ke korekci kurzu. „Osobně se domnívám, že se situace zpomalí, i když ty dobré věci se nezpomalily,“ říká. „Ale na aukčních místech je ještě hodně prostoru k růstu.“
Zdroj: Unsplash
Jiný pohled na věc nabízí Juan Diego Calle, generální ředitel společnosti Classic.com. „Trh s aukcemi klasických a exotických vozů, který v posledních dvou letech prožíval pandemii, bude mít v roce 2023 jistě namále, protože vyšší úrokové sazby a ekonomická nejistota způsobí, že kupující zůstanou stranou,“ říká. „Již nyní pozorujeme nižší míru prodejnosti na většině živých i online aukcí a stabilizaci cen – a v některých případech i jejich pokles – u modelů nižší a střední třídy. Trh vyšší třídy zůstává z hlediska cen zdravý, ale očekáváme, že objemy budou klesat.“
Portál Classic.com zveřejnil zajímavý seznam „Největších propadáků a propadáků roku 2022“, sestavený na základě výsledků aukcí porovnávajících současné a minulé cesty napříč blokem. Například Ferrari F50 z roku 1995 mělo čistý zisk téměř 2 miliony USD a Mercedes-Benz 600 Pullman Landaulet z roku 1971 1,8 milionu USD. Duesenberg Model J z roku 1929 získal oproti předchozímu prodeji 1,5 milionu USD, což dokazuje, že předválečná klasika žije.
Naopak čistá ztráta u vozu Bentley R-Type Continental z roku 1953 činila 471 922 USD a u vozu Fort GT Heritage Edition z roku 2017 429 750 USD.
Zdroj: Unsplash
Nová sběratelská garáž Broad Arrow měla v roce 2022 tři aukční prodeje, z nichž realizovala 86,7 milionu USD a 17 světových aukčních rekordů. Celková prodejnost činila 84 %, tedy 838 prodaných lotů.
Neexistuje žádný spolehlivý způsob, jak zjistit, co se prodá nebo neprodá, ať už prostřednictvím aukce nebo jinak. Prodávající má ale nyní spoustu možností.
Pokud však vlastníte špičkový automobil nebo klasiku, může být vhodné použít něco specializovanějšího.Po desetiletí to znamenalo jediné – nabídnout vůz v osobní automobilové aukci společností jako Barrett-Jackson, Bonhams, RM Sotheby’s nebo Gooding & Company. Tyto aukce se často konají ve spojení s vyhlášenými autosalony, jako jsou ty v Greenwichi v Connecticutu nebo na Pebble Beach v Kalifornii. Na březnovém festivalu Amelia Island Concours d’Elegance na Floridě se budou konat aukce RM Sotheby’s a nedávno spuštěné aukční síně Collectors Garage .Pandemie poněkud změnila obraz aukcí, což dalo impuls společnostem eBay Motors, BringATrailer.com a dalším online aukčním/prodejním společnostem. Zpočátku panovalo přesvědčení, že online prodej je v pořádku pro menší nákupy, ale pro velké položky potřebují nadšenci vidět auta osobně. Tento předpoklad se ukázal jako mylný, ačkoli tradičním aukčním síním se v roce 2022 také dařilo – hodnoty sběratelských vozů stoupaly.Průkopník v prodeji klasických automobilů online, společnost BringATrailer.com, zaznamenala v roce 2022 tržby ve výši 1,35 miliardy USD a musela odmítat mnoho potenciálních prodejců. Majitelé vozů platí 99 USD a kupující platí poplatek ve výši 5 % z konečné ceny . Na stránkách se stále častěji objevují milionové vozy, které jdou pod virtuální kladívko – 145 vozů prodaných nad 500 000 USD. Průměrná zaplacená cena byla 54 495 USD, což je nárůst oproti 47 500 USD v roce 2021.Úspěch hry, která je důvěrně známá jako „BaT“, vedl k přeplněnému online poli. Osobní aukční společnosti spustily online protějšky, Hemmings Motor News, kdysi výhradně tištěný časopis velikosti telefonního seznamu, nyní prodává auta na internetu. A existují i začínající firmy, mezi něž patří Shiftgate a Cars & Bids.Jiné stránky, například Classic.com, konsolidují nabídky z celé sítě. Ten také poskytuje přehledy o tom, jak se daří konkrétním starším modelům na trhu. ClassicCars.com uvádí „38 490 klasických osobních a nákladních automobilů, které jsou dnes na prodej“.eBay Motors pokračuje jako hlavní stránka pro prodej automobilů a autodílů online mezinárodnímu publiku. „Došlo k výraznému posunu vnímání elektronického obchodování, který pohání stále více lidí k nákupu a prodeji vozidel online,“ říká Chris Prill, viceprezident eBay Motors v USA. „Rostoucí komunita kupujících je obrovskou příležitostí pro prodejce, zejména v době, kdy se spotřebitelé vyrovnávají s pokračující ekonomickou nejistotou a přetrvávajícím nedostatkem.“O online prostor se začali zajímat investoři. Bývalý autor článků o automobilech Doug DeMuro je od roku 2013 velmi populárním bloggerem na YouTube a má více než 1,7 miliardy zhlédnutí a 4,5 milionu odběratelů. Recenzuje automobily, z nichž mnohé jsou supersporty.V roce 2020 DeMuro spolupracoval s Blakem Machadem na internetové aukční stránce Cars & Bids. Tento týden web oznámil investici 37 milionů dolarů od společnosti Chernin Group.Cars & Bids se zaměřuje na vozy z 80. a 90. let, které se teprve nedávno dostaly na trh s klasickými vozy. Vozidla se na webu zatím prodala za 240 milionů dolarů, což znamená, že se mu daří. „BaT v tomto prostoru zoral pole a umožnil ostatním, aby se objevili,“ říká DeMuro. „Funguje to dobře.“Na otázku, co funguje při prodeji aut na internetu, DeMuro odpovídá: „Věcí číslo jedna jsou dobré fotky a věcí číslo dvě jsou dobré fotky.“ Společnost C&B nabízí svým prodejcům zdarma profesionální fotografickou službu a DeMuro říká, že dobrá kolekce snímků může téměř zaručit alespoň jednu nabídku navíc.Na dobrých popisech také záleží, ale společnost C&B je nechává vytvářet profesionálními autory na volné noze. Na rozdíl od jiných webů dává C&B přednost popisům v bodech a má samostatnou kategorii, kde uvádí známé vady. Stránka je plná BMW M3, Toyot Land Cruiser a dalších populárních vozů, ale v seznamu jsou uvedeny i zvláštnosti, včetně Toyoty Century z roku 1997, která se v USA neprodává, a také elektromobily, včetně Rivianů a Lucidů.DeMuro si myslí, že na trhu s klasickými automobily dochází ke korekci kurzu. „Osobně se domnívám, že se situace zpomalí, i když ty dobré věci se nezpomalily,“ říká. „Ale na aukčních místech je ještě hodně prostoru k růstu.“Jiný pohled na věc nabízí Juan Diego Calle, generální ředitel společnosti Classic.com. „Trh s aukcemi klasických a exotických vozů, který v posledních dvou letech prožíval pandemii, bude mít v roce 2023 jistě namále, protože vyšší úrokové sazby a ekonomická nejistota způsobí, že kupující zůstanou stranou,“ říká. „Již nyní pozorujeme nižší míru prodejnosti na většině živých i online aukcí a stabilizaci cen – a v některých případech i jejich pokles – u modelů nižší a střední třídy. Trh vyšší třídy zůstává z hlediska cen zdravý, ale očekáváme, že objemy budou klesat.“Portál Classic.com zveřejnil zajímavý seznam „Největších propadáků a propadáků roku 2022“, sestavený na základě výsledků aukcí porovnávajících současné a minulé cesty napříč blokem. Například Ferrari F50 z roku 1995 mělo čistý zisk téměř 2 miliony USD a Mercedes-Benz 600 Pullman Landaulet z roku 1971 1,8 milionu USD. Duesenberg Model J z roku 1929 získal oproti předchozímu prodeji 1,5 milionu USD, což dokazuje, že předválečná klasika žije.Naopak čistá ztráta u vozu Bentley R-Type Continental z roku 1953 činila 471 922 USD a u vozu Fort GT Heritage Edition z roku 2017 429 750 USD.Nová sběratelská garáž Broad Arrow měla v roce 2022 tři aukční prodeje, z nichž realizovala 86,7 milionu USD a 17 světových aukčních rekordů. Celková prodejnost činila 84 %, tedy 838 prodaných lotů.Neexistuje žádný spolehlivý způsob, jak zjistit, co se prodá nebo neprodá, ať už prostřednictvím aukce nebo jinak. Prodávající má ale nyní spoustu možností.