Společnosti v gastro sektoru mají jedinečnou příležitost jít na burzu
Poté, co sektor přečkal pandemii Covid-19 a v letošním roce se tržby v restauracích do značné míry udržely, se více restauračních společností snaží otestovat poptávku investorů po nových kotacích.
Fogo Hospitality Inc., mateřská společnost řetězce steakhousů brazilského typu, podle lidí obeznámených s touto záležitostí usiluje o primární veřejnou nabídku již na jaře. Další restaurační společnosti, včetně Panera Brands Inc. a Cava Group Inc., mateřské společnosti středomořského řetězce, se podle lidí informovaných o těchto plánech chystají nabídnout akcie v první polovině roku, pokud se budou trhy zlepšovat.
Ačkoli trh IPO byl v posledních 12 měsících většinou na bodu mrazu, podle bankéřů, analytiků a investorů mají restaurace jedinečnou pozici. Většina restaurací se chlubí mírným růstem a ziskovostí, což investoři oceňují po loňském prudkém výprodeji nerentabilních veřejných společností.
Během pandemie mnoho restaurací snížilo náklady a zvýšilo své marže, což z nich učinilo atraktivnější společnosti ke koupi. Podle některých bankéřů a investorů by zmírnění inflace a pomalu se zlepšující prostředí pro IPO mohly být pro tento sektor dobrou vizitkou.
Veřejně obchodované restaurace si v uplynulém roce vedly lépe než širší akciové indexy. Akcie společností Chipotle Mexican Grill Inc. a McDonald’s Corp. za poslední rok vzrostly o zhruba 15 %, resp. 3 %, ve srovnání s 8% poklesem indexu S&P 500.
Zdroj: Getty Images
Navzdory zpomalující se americké ekonomice jsou tržby v restauracích do značné míry odolné. Vedoucí pracovníci uvedli, že i nadále těží z poptávky, která byla během pandemie po stravování v restauracích, a prodeje v letošní zimě se výrazně zlepšily ve srovnání s obdobím před rokem, kdy varianta Omikron odradila mnoho strávníků.
Vedoucí pracovníci řetězců rovněž uvedli, že těží z menší konkurence po uzavření nezávislých restaurací, které se potýkaly s přerušením provozu v důsledku pandemie a inflace. Řetězce jako Shake Shack Inc. a Portillo’s Inc. na lednové průmyslové konferenci investorům sdělily, že očekávají expanzi.
Restaurace, které v loňském roce trápil nedostatek pracovních sil, zaznamenaly v posledních měsících určité zlepšení v personální oblasti.
Některé z restaurací, které se chystají nabídnout své služby, včetně Panera Brands, jsou v držení soukromých kapitálových společností, z nichž mnohé se snaží zhodnotit své investice. Podle bankéřů se tyto firmy mohou rozhodnout prodat malou část svých podílů v rámci IPO a zbytek prodat v průběhu několika příštích let, takže okamžitá cena akcií není tak důležitá.
Společnost Fogo Hospitality, mateřská společnost řetězce Fogo de Chão, hodlá aktualizovat své dokumenty u Komise pro cenné papíry do konce příštího měsíce, aby mohla být uvedena na trh kolem května nebo června, uvedli někteří z lidí obeznámených s touto záležitostí.
Zdroj: Getty Images
Řetězec steakhousů se sídlem v Texasu, který má více než 60 poboček, se podle údajů společnosti vzpamatovává z pandemie a za 12 měsíců končících 2. října dosáhl celkových tržeb ve výši 517 milionů dolarů. Průměrné roční tržby v USA ve výši 10,1 milionu dolarů na restauraci vzrostly oproti 7,9 milionu dolarů v předchozím roce a podle společnosti Technomic, která provádí průzkum trhu, jsou vyšší než u většiny řetězců steakhouse.
Společnost Cava Group se sídlem ve Washingtonu, D.C., která je mateřskou společností řetězce Cava, hodlá v nejbližších dnech důvěrně předložit Komisi pro cenné papíry a burzy (SEC) dokumenty pro primární veřejnou nabídku, uvedla společnost v pondělí. Řetězec rychlého občerstvení s přibližně 250 provozovnami ve 20 státech a ve Washingtonu D.C. se rychle rozrostl a v loňském roce přidal více než 80 restaurací středomořského typu.
Společnost Panera Brands se sídlem v St. Louis, která vlastní stejnojmenný řetězec a také Caribou Coffee a Einstein Bros. Bagels, podnikla kroky ke vstupu na burzu v roce 2021. Vzhledem k tomu, že se situace na trzích v loňském roce zpřísnila, byl tento pokus odložen. Podle lidí obeznámených s touto záležitostí Panera nyní usiluje o IPO v letošním roce.
Společnost Panera Bread dosáhla v roce 2021 v 2 120 amerických restauracích tržeb ve výši přibližně 5,7 miliardy dolarů, uvedla společnost Technomic. Řetězec loni představil nový kuřecí sendvič, aby zvýšil prodeje, a rozšířil službu to-go.
Jakékoli plány jsou závislé na nepředvídatelném akciovém trhu a chuti investorů k novým emisím akcií, která v uplynulém roce chyběla. Podle společnosti Dealogic byl loňský rok pro tradiční IPO v USA nejpomalejší za posledních dvacet let, měřeno podle objemu získaných peněz.
Trh IPO má pomalý start do roku 2023, i když se objevují určité známky života. Společnost Skyward Specialty Insurance Group Inc, první IPO tohoto roku a největší nabídka od října, se při svém burzovním debutu v polovině ledna obchodovala výše. Její akcie vzrostly oproti ceně při IPO o více než 20 %.
Fogo Hospitality Inc., mateřská společnost řetězce steakhousů brazilského typu, podle lidí obeznámených s touto záležitostí usiluje o primární veřejnou nabídku již na jaře. Další restaurační společnosti, včetně Panera Brands Inc. a Cava Group Inc., mateřské společnosti středomořského řetězce, se podle lidí informovaných o těchto plánech chystají nabídnout akcie v první polovině roku, pokud se budou trhy zlepšovat.Ačkoli trh IPO byl v posledních 12 měsících většinou na bodu mrazu, podle bankéřů, analytiků a investorů mají restaurace jedinečnou pozici. Většina restaurací se chlubí mírným růstem a ziskovostí, což investoři oceňují po loňském prudkém výprodeji nerentabilních veřejných společností.Během pandemie mnoho restaurací snížilo náklady a zvýšilo své marže, což z nich učinilo atraktivnější společnosti ke koupi. Podle některých bankéřů a investorů by zmírnění inflace a pomalu se zlepšující prostředí pro IPO mohly být pro tento sektor dobrou vizitkou.Veřejně obchodované restaurace si v uplynulém roce vedly lépe než širší akciové indexy. Akcie společností Chipotle Mexican Grill Inc. a McDonald’s Corp. za poslední rok vzrostly o zhruba 15 %, resp. 3 %, ve srovnání s 8% poklesem indexu S&P 500.Navzdory zpomalující se americké ekonomice jsou tržby v restauracích do značné míry odolné. Vedoucí pracovníci uvedli, že i nadále těží z poptávky, která byla během pandemie po stravování v restauracích, a prodeje v letošní zimě se výrazně zlepšily ve srovnání s obdobím před rokem, kdy varianta Omikron odradila mnoho strávníků.Vedoucí pracovníci řetězců rovněž uvedli, že těží z menší konkurence po uzavření nezávislých restaurací, které se potýkaly s přerušením provozu v důsledku pandemie a inflace. Řetězce jako Shake Shack Inc. a Portillo’s Inc. na lednové průmyslové konferenci investorům sdělily, že očekávají expanzi.Restaurace, které v loňském roce trápil nedostatek pracovních sil, zaznamenaly v posledních měsících určité zlepšení v personální oblasti.Některé z restaurací, které se chystají nabídnout své služby, včetně Panera Brands, jsou v držení soukromých kapitálových společností, z nichž mnohé se snaží zhodnotit své investice. Podle bankéřů se tyto firmy mohou rozhodnout prodat malou část svých podílů v rámci IPO a zbytek prodat v průběhu několika příštích let, takže okamžitá cena akcií není tak důležitá.Společnost Fogo Hospitality, mateřská společnost řetězce Fogo de Chão, hodlá aktualizovat své dokumenty u Komise pro cenné papíry do konce příštího měsíce, aby mohla být uvedena na trh kolem května nebo června, uvedli někteří z lidí obeznámených s touto záležitostí.Řetězec steakhousů se sídlem v Texasu, který má více než 60 poboček, se podle údajů společnosti vzpamatovává z pandemie a za 12 měsíců končících 2. října dosáhl celkových tržeb ve výši 517 milionů dolarů. Průměrné roční tržby v USA ve výši 10,1 milionu dolarů na restauraci vzrostly oproti 7,9 milionu dolarů v předchozím roce a podle společnosti Technomic, která provádí průzkum trhu, jsou vyšší než u většiny řetězců steakhouse.Společnost Cava Group se sídlem ve Washingtonu, D.C., která je mateřskou společností řetězce Cava, hodlá v nejbližších dnech důvěrně předložit Komisi pro cenné papíry a burzy dokumenty pro primární veřejnou nabídku, uvedla společnost v pondělí. Řetězec rychlého občerstvení s přibližně 250 provozovnami ve 20 státech a ve Washingtonu D.C. se rychle rozrostl a v loňském roce přidal více než 80 restaurací středomořského typu.Společnost Panera Brands se sídlem v St. Louis, která vlastní stejnojmenný řetězec a také Caribou Coffee a Einstein Bros. Bagels, podnikla kroky ke vstupu na burzu v roce 2021. Vzhledem k tomu, že se situace na trzích v loňském roce zpřísnila, byl tento pokus odložen. Podle lidí obeznámených s touto záležitostí Panera nyní usiluje o IPO v letošním roce.Společnost Panera Bread dosáhla v roce 2021 v 2 120 amerických restauracích tržeb ve výši přibližně 5,7 miliardy dolarů, uvedla společnost Technomic. Řetězec loni představil nový kuřecí sendvič, aby zvýšil prodeje, a rozšířil službu to-go.Jakékoli plány jsou závislé na nepředvídatelném akciovém trhu a chuti investorů k novým emisím akcií, která v uplynulém roce chyběla. Podle společnosti Dealogic byl loňský rok pro tradiční IPO v USA nejpomalejší za posledních dvacet let, měřeno podle objemu získaných peněz.Trh IPO má pomalý start do roku 2023, i když se objevují určité známky života. Společnost Skyward Specialty Insurance Group Inc, první IPO tohoto roku a největší nabídka od října, se při svém burzovním debutu v polovině ledna obchodovala výše. Její akcie vzrostly oproti ceně při IPO o více než 20 %.