V českém byznysu nepřežije až 90 pct začínajících firem, kemp se to snaží změnit
Firmy nemají zákazníky. Aby startupů nekončilo tolik a začínající podnikatelé neinvestovali zbytečně čas a peníze, vznikl pro ně Validation Camp. Téměř 70 zájemců o podnikání se sešlo od pátku do neděle v Brně a mentoři je během tří dnů provedou tím, jak správně zmapovat trh, aby jejich úsilí nepřišlo vniveč, řekla ČTK za organizátory Zuzana Paulovics ze startupového akcelerátoru Start it @ČSOB. Spoluorganizátory jsou také Jihomoravské inovační centrum a Podnikatelská fakulta VUT.
Organizátoři dělali výzkum mezi 220 studenty pražských vysokých škol, ze kterého vyplývá, že 70 procent oslovených o podnikání uvažuje a vnímá výhody jako nezávislost, časovou flexibilitu i možnost vyššího výdělku. Třetina z nich má ale také obavu z rizika, což je největší překážka k zahájení podnikání.
Podle Paulovics mají účastníci druhého ročníku akce obvykle dobrý nápad. „O výborné nápady mezi účastníky není nouze, ale v určité fázi je klíčové ověřit potenciální úspěšnost u zákazníků,“ uvedla Paulovics. Zhruba polovina účastníků přichází bez nápadu, ale zajímá se o podnikání a chce si něco vyzkoušet.
V pátek dostali účastníci inspiraci od úspěšného studenta, kterému se podařilo již prosadit. „Pak jsme se pustili do spojování týmů. Přidávali jsme lidi k sobě podle kompetencí. Na škole se třeba sejdou tři programátoři, nadšeně se do něčeho vrhnou, ale chybí jim například ekonomický pohled. Proto se snažíme již na začátku týmy spojovat podle kompetencí,“ vysvětlila Paulovics. Do večera si týmy připravily byznys model, definovali si potenciálního zákazníka a vymýšleli, co a jak mu budou prodávat. „V pátek si to vysní a v sobotu je naučíme se ptát a pošleme je ven, aby se ptali potenciálních zákazníků. Například u nákupních center. Ověří si, zda existuje reálná poptávka,“ popsala Paulovics.
V neděli podněty od lidí zapracují a začnou si vytvářet prototyp produktu a znovu jdou testovat mezi lidi. Připraví si strategii a zkoušejí, zda to může fungovat. Ověřují si svoje předpoklady. Díky tomuto třídennímu postupu zjistí, zda mají šanci, nebo jejich nápad zákazníka nemá, aniž by investovali příliš mnoho. „Jelikož někteří mají nápady, které chtějí prodávat firmám, máme na kempu i zástupce firem, aby bylo možné zájem testovat,“ uvedla Paulovics. V neděli odborná porota také vybere nejlepší nápad a projekt, který obdrží 20.000 korun na další pokračování.
Nejvíce nových bytů v metropoli se loni prodalo v Praze 9, hlavně menší

Nejvíce nových bytů v metropoli se loni prodalo v Praze 9, a to 695. Sedm z deseti mělo menší velikost 1+kk a 2+kk, vyplývá z analýzy developerských společností Central Group, Trigema a Skanska. Loni prodané nové byty v Praze 9 tvoří více než pětinu všech prodejů v hlavním městě, ale je to o polovinu méně než se v této městské části prodalo předloni. V Praze 5 se v roce 2022 prodalo 648 bytů, v Praze 4 zakoupili lidé 505 bytů. Nejméně nových bytů se loni prodalo v Praze 1, a to 11.
Praha 9 je dlouhodobě stavebně nejdynamičtějším obvodem, a to díky rozvoji brownfieldů kolem ulic Kolbenova a Poděbradská. Analýza uvádí, že se zde chystá téměř čtvrtina z 137.000 chystaných bytů v metropoli. „Zúročuje se, že počet povolených bytů v Praze 9 za posledních deset let přesáhl 10.000. To je skoro třetina ze všech zhruba 35.000 bytů, které se za stejné období povolily v celé metropoli,“ řekla výkonná ředitelka Central Group Michaela Tomášková.
V Praze 9 rostou či stojí mimo jiné projekty Tesla Hloubětín, čtvrť Emila Kolbena, Suomi Hloubětín, Výhledy Rokytka, Rezidence Hloubětín, Nová Elektra, Vysočanský mlýn či AFI City.
Menší byty tvořily loni přes dvě třetiny prodejů. Dispozice 2+kk se prodalo 42 procent a 1+kk 28 procent. Sílící poptávka po malých bytech odpovídá demografickému vývoji ve vyspělých zemích včetně Česka, kde roste podíl jednočlenných a dvoučlenných domácností, uvádí analýza. „Vyšší poptávku po menších bytech evidujeme dlouhodobě a tento trend stále sílí,“ řekla Tomášková.
V hlavním městě se loni prodalo 3100 nových bytů, skoro o 60 procent méně než o rok dříve. V roce 2021 se v Praze prodalo 7450 bytů, což byl podle developerů nejsilnější rok v novodobé historii. Při srovnání loňského roku s rokem 2020 jde o propad prodejů o 47 procent.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky