Bohužel inzeráty na pracovní místa mohou být zavádějící. Než začnete ztrácet čas, je možné ze znění pracovního inzerátu vyčíst některé poznatky, říká Neil Costa, zakladatel a generální ředitel společnosti HireClix, kreativní agentury pro náborový marketing.
„S tím, jak se ekonomika trochu obrací, je to trochu více ‚kupující pozor‘,“ říká. „Pracovních míst je o něco méně, než tomu bylo ještě před několika měsíci. Na straně uchazečů o zaměstnání existují červené vlajky, na které je třeba si dát pozor, pokud se ucházíte o práci.“
Při pročítání inzerátů se zaměřte na těchto pět typů příspěvků, které mohou naznačovat pozdější potenciální problémy:
INZERÁT TYPU „KOPÍRUJ A VLOŽ“
Největší červenou vlajkou je to, co Costa nazývá „Frankensteinův pracovní inzerát“. Jedná se o příspěvek, kterému chybí zbytek věty nebo má jako požadavek uvedenou dovednost, která se nezdá být vhodná.
„Některé organizace, které dělají hodně náborů, vezmou popis pracovní pozice, který již dříve napsaly, a prostě ho zkopírují a vloží,“ říká. „Stává se to často, protože náboráři mohou být vystresovaní nebo příliš vytížení.“
Frankensteinovy pozice uchazečům o zaměstnání napovídají, že náborový tým možná nepřistupuje k získávání talentů promyšleně. Může to být také brzký indikátor toho, že nemají dostatek zdrojů.
„Situace v oblasti pracovních sil se změnila a všichni se snaží vytvořit lepší zkušenosti pro kandidáty a zaměstnance,“ říká Costa. „Pokud někdo nemá představu o kurátorství této zkušenosti, pak možná není dobrým místem pro práci. Retence začíná prvním dotykem.“
PŘÍSPĚVEK „PŘÍLIŠ DOBRÉ NA TO, ABY TO BYLA PRAVDA“
Zdroj: Getty Images
Vysoké nástupní platy a vstupní bonusy mohou být vzrušující, zejména pokud hledáte pozici na základní úrovni, ale pokud čísla neodpovídají standardním sazbám, je to podle Costy varovný signál.
„Popis ‚příliš dobré, aby to byla pravda‘ se vyskytuje poměrně často a často je indikátorem práce typu vysoké fluktuace,“ říká. „Někdy zjistíte, že vysoká sazba je pouze provizní. Možná tam příležitost je, ale společnost se snaží získat co nejvíce zájemců.“
Costa doporučuje, aby se uchazeči o zaměstnání podívali na další zdroje, které jim to potvrdí, například si přečetli recenze na portálu Glassdoor. „Ověřte si, zda se jedná o dobrou příležitost, nebo zda se jedná o prostředí s vysokou fluktuací,“ říká.
INZERÁT „VÁGNÍ OHLEDNĚ FLEXIBILITY“
Ať už se jedná o plně vzdálenou pozici nebo hybridní uspořádání, dnešní uchazeč o zaměstnání obvykle ví, co chce, pokud jde o flexibilitu. Mnoho dnešních firem však chce dostat lidi zpět do kanceláře. Costa říká, že je důležité, aby uchazeči o zaměstnání hledali potřebnou flexibilitu v inzerátu. Pokud chybí, může to být znamení, že ji společnost nenabízí.
„Pokud to není v popisu práce a máte určitá očekávání, vyjádřete je výslovně v průběhu pohovoru nebo v e-mailové výměně s náborovým týmem,“ říká Costa.
I když společnosti tvrdí, že nabízejí flexibilní práci z domova, Costa říká, že uchazeči o zaměstnání by měli požádat o vysvětlení, aby očekávání odpovídala. „Tato politika může být nedefinovaná,“ říká. „Je tu příležitost, aby se uchazeč o zaměstnání zeptal: ‚Je tato politika nová? Je to už definitivní? Myslíte si, že se změní?‘ Nechcete přece vzít něco, co říká, že je 100% možnost vzdáleného přístupu, a pak vám řeknou, že chtějí lidi v kanceláři, třeba i tři dny v týdnu. To je velká změna životního stylu.“
PŘÍSPĚVEK „ČISTĚ PRACOVNÍ“
Zdroj: Getty Images
Mnoho společností se hned vrhne na dovednosti a požadavky, které od uchazeče požadují, aniž by se podělily o informace o tom, co mohou zaměstnanci nabídnout. Costa říká, že to může být varovný signál.
„V minulosti se lidé dívali na společnosti a velké značky a říkali si: ‚No, to musí být skvělé místo pro práci,'“ říká. „Dnes je na straně uchazečů o zaměstnání trochu více skepse.“
Dnešní zaměstnanci chtějí vidět lidskou stránku firem. „Jaké je jejich sociální poslání? Jaké jsou jejich programy rozmanitosti? Něco z toho by mělo být v popisu práce,“ říká Costa. „Pokud v popisu práce uvidí naprostou absenci těchto informací, může to být varovný signál.“
Pokud se vám pracovní nabídka zdá zajímavá, můžete se podle Costy přihlásit, ale doporučuje uchazečům o zaměstnání, aby si prozkoumali postoj společnosti k bodům, které jsou pro ně důležité. Recenze lze například najít na stránkách, jako jsou Glassdoor, Indeed a CareerBliss. Costa také doporučuje podívat se na stránky společnosti na sociálních sítích LinkedIn, Facebook a Instagram.
„Je tam spousta obsahu, ať už jde o firemní obsah, novinky a sociální povědomí,“ říká. „Tím, že se podíváte na všechny tyto zdroje, můžete do popisu práce přidat téměř třetí rozměr.“
INZERÁT „ŠIROKÉ PLATOVÉ ROZPĚTÍ“
Vzhledem k tomu, že několik států nyní vyžaduje transparentnost platů na pracovních pozicích, začínají společnosti zveřejňovat platová rozpětí na všech pozicích, aby předběhly legislativu. Tato informace může pro kandidáty změnit pravidla hry, ale může také vyvolat nejasnosti ohledně toho, jaký výdělek může někdo reálně očekávat.
„Každý je optimistický uchazeč o zaměstnání,“ říká Costa. „Všichni chtějí být na horní hranici rozpětí. V tom mají firmy určité pochybnosti. Chtějí být v souladu s předpisy, ale protože vždy držely karty ohledně platů v ruce, může to u uchazečů vyvolat určitá očekávání.“
Když se ucházíte o zaměstnání, pomáhá číst mezi řádky, abyste pochopili, jaká by mohla být práce pro danou společnost. Svůj díl práce by měly odvést také firmy, které vytvářejí kvalitní pracovní místa. „Pište autentické popisy pracovních míst, které jsou realistické a odpovídají tomu, co by uchazeč očekával,“ říká Costa. V opačném případě jen krmíte motor fluktuace.“
Bohužel inzeráty na pracovní místa mohou být zavádějící. Než začnete ztrácet čas, je možné ze znění pracovního inzerátu vyčíst některé poznatky, říká Neil Costa, zakladatel a generální ředitel společnosti HireClix, kreativní agentury pro náborový marketing.„S tím, jak se ekonomika trochu obrací, je to trochu více ‚kupující pozor‘,“ říká. „Pracovních míst je o něco méně, než tomu bylo ještě před několika měsíci. Na straně uchazečů o zaměstnání existují červené vlajky, na které je třeba si dát pozor, pokud se ucházíte o práci.“Při pročítání inzerátů se zaměřte na těchto pět typů příspěvků, které mohou naznačovat pozdější potenciální problémy:INZERÁT TYPU „KOPÍRUJ A VLOŽ“Největší červenou vlajkou je to, co Costa nazývá „Frankensteinův pracovní inzerát“. Jedná se o příspěvek, kterému chybí zbytek věty nebo má jako požadavek uvedenou dovednost, která se nezdá být vhodná.„Některé organizace, které dělají hodně náborů, vezmou popis pracovní pozice, který již dříve napsaly, a prostě ho zkopírují a vloží,“ říká. „Stává se to často, protože náboráři mohou být vystresovaní nebo příliš vytížení.“Frankensteinovy pozice uchazečům o zaměstnání napovídají, že náborový tým možná nepřistupuje k získávání talentů promyšleně. Může to být také brzký indikátor toho, že nemají dostatek zdrojů.„Situace v oblasti pracovních sil se změnila a všichni se snaží vytvořit lepší zkušenosti pro kandidáty a zaměstnance,“ říká Costa. „Pokud někdo nemá představu o kurátorství této zkušenosti, pak možná není dobrým místem pro práci. Retence začíná prvním dotykem.“Chcete využít této příležitosti?PŘÍSPĚVEK „PŘÍLIŠ DOBRÉ NA TO, ABY TO BYLA PRAVDA“Vysoké nástupní platy a vstupní bonusy mohou být vzrušující, zejména pokud hledáte pozici na základní úrovni, ale pokud čísla neodpovídají standardním sazbám, je to podle Costy varovný signál.„Popis ‚příliš dobré, aby to byla pravda‘ se vyskytuje poměrně často a často je indikátorem práce typu vysoké fluktuace,“ říká. „Někdy zjistíte, že vysoká sazba je pouze provizní. Možná tam příležitost je, ale společnost se snaží získat co nejvíce zájemců.“Costa doporučuje, aby se uchazeči o zaměstnání podívali na další zdroje, které jim to potvrdí, například si přečetli recenze na portálu Glassdoor. „Ověřte si, zda se jedná o dobrou příležitost, nebo zda se jedná o prostředí s vysokou fluktuací,“ říká.INZERÁT „VÁGNÍ OHLEDNĚ FLEXIBILITY“Ať už se jedná o plně vzdálenou pozici nebo hybridní uspořádání, dnešní uchazeč o zaměstnání obvykle ví, co chce, pokud jde o flexibilitu. Mnoho dnešních firem však chce dostat lidi zpět do kanceláře. Costa říká, že je důležité, aby uchazeči o zaměstnání hledali potřebnou flexibilitu v inzerátu. Pokud chybí, může to být znamení, že ji společnost nenabízí.„Pokud to není v popisu práce a máte určitá očekávání, vyjádřete je výslovně v průběhu pohovoru nebo v e-mailové výměně s náborovým týmem,“ říká Costa.I když společnosti tvrdí, že nabízejí flexibilní práci z domova, Costa říká, že uchazeči o zaměstnání by měli požádat o vysvětlení, aby očekávání odpovídala. „Tato politika může být nedefinovaná,“ říká. „Je tu příležitost, aby se uchazeč o zaměstnání zeptal: ‚Je tato politika nová? Je to už definitivní? Myslíte si, že se změní?‘ Nechcete přece vzít něco, co říká, že je 100% možnost vzdáleného přístupu, a pak vám řeknou, že chtějí lidi v kanceláři, třeba i tři dny v týdnu. To je velká změna životního stylu.“PŘÍSPĚVEK „ČISTĚ PRACOVNÍ“Mnoho společností se hned vrhne na dovednosti a požadavky, které od uchazeče požadují, aniž by se podělily o informace o tom, co mohou zaměstnanci nabídnout. Costa říká, že to může být varovný signál.„V minulosti se lidé dívali na společnosti a velké značky a říkali si: ‚No, to musí být skvělé místo pro práci,'“ říká. „Dnes je na straně uchazečů o zaměstnání trochu více skepse.“Dnešní zaměstnanci chtějí vidět lidskou stránku firem. „Jaké je jejich sociální poslání? Jaké jsou jejich programy rozmanitosti? Něco z toho by mělo být v popisu práce,“ říká Costa. „Pokud v popisu práce uvidí naprostou absenci těchto informací, může to být varovný signál.“Pokud se vám pracovní nabídka zdá zajímavá, můžete se podle Costy přihlásit, ale doporučuje uchazečům o zaměstnání, aby si prozkoumali postoj společnosti k bodům, které jsou pro ně důležité. Recenze lze například najít na stránkách, jako jsou Glassdoor, Indeed a CareerBliss. Costa také doporučuje podívat se na stránky společnosti na sociálních sítích LinkedIn, Facebook a Instagram.„Je tam spousta obsahu, ať už jde o firemní obsah, novinky a sociální povědomí,“ říká. „Tím, že se podíváte na všechny tyto zdroje, můžete do popisu práce přidat téměř třetí rozměr.“INZERÁT „ŠIROKÉ PLATOVÉ ROZPĚTÍ“Vzhledem k tomu, že několik států nyní vyžaduje transparentnost platů na pracovních pozicích, začínají společnosti zveřejňovat platová rozpětí na všech pozicích, aby předběhly legislativu. Tato informace může pro kandidáty změnit pravidla hry, ale může také vyvolat nejasnosti ohledně toho, jaký výdělek může někdo reálně očekávat.„Každý je optimistický uchazeč o zaměstnání,“ říká Costa. „Všichni chtějí být na horní hranici rozpětí. V tom mají firmy určité pochybnosti. Chtějí být v souladu s předpisy, ale protože vždy držely karty ohledně platů v ruce, může to u uchazečů vyvolat určitá očekávání.“Když se ucházíte o zaměstnání, pomáhá číst mezi řádky, abyste pochopili, jaká by mohla být práce pro danou společnost. Svůj díl práce by měly odvést také firmy, které vytvářejí kvalitní pracovní místa. „Pište autentické popisy pracovních míst, které jsou realistické a odpovídají tomu, co by uchazeč očekával,“ říká Costa. V opačném případě jen krmíte motor fluktuace.“