Mohou to považovat za nezdvořilost a dávají tím najevo, že to, co říkají, není důležité. Přestože bychom se měli vyhýbat mluvení přes mluvící osoby, někdy je to nezbytné, říká Diane Windinglandová, majitelka společnosti Virtual Speech Coach a autorka knihy Impromptu Speaking: 10 Strategies to Think on Your Feet Without Tripping Over Your Tongue.
Windinglandová říká, že například musíte říct něco důležitého, co nepočká, potřebujete získat porozumění nebo vysvětlení nebo musíte opravit chybné informace v kritické záležitosti. Mezi další důvody patří potřeba včas poskytnout informace, vrátit schůzku nebo konverzaci do správných kolejí nebo přerušit dlouho mluvícího člověka.
I když je to nutné, je třeba postupovat opatrně, říká Michael Klein, doktor psychologie, konzultant na pracovišti. „Přerušení může vyvolat nejistotu nebo pochybnosti druhé osoby, takže to budete chtít dělat efektivně,“ říká. „Například [si mohou myslet]: ‚Když mě přeruší, možná moje připomínky, příběh nebo nápady nestojí za to‘ nebo ‚nějak si to nezasloužím‘.“
Pokud se ocitnete v situaci, kdy potřebujete přerušit, zde je pět způsobů, jak to udělat elegantně, abyste osobu, kterou přerušujete, neurazili.
POŽÁDEJTE O SVOLENÍ
Orientovat se v načasování přerušení je složité, říká Windinglandová. „Nechcete někoho převálcovat a mluvit přes něj bezohledně, nicméně pokud s přerušením čekáte příliš dlouho a okamžik pomine, můžete tím utrpět vy i ostatní,“ říká.
Pokud se nejedná o naléhavou situaci, ujistěte se, že se vaše přerušení týká projednávaného bodu, a pak požádejte o svolení. Windinglandová například doporučuje přerušit rozhovor větou: „Promiňte, mohu vás na chvíli přerušit?“. „Promiňte, mohu poskytnout doplňující informace?“ nebo „Promiňte, mohu položit krátkou otázku?“.
„Dotazem, zda můžete přerušit, dáváte najevo, že se snažíte být ohleduplní a že jste skutečně poslouchali a ne jen něco vyhrkli,“ říká Windinglandová.
OMLUVTE SE ZA PŘERUŠENÍ

Pokud se vaše firemní kultura na přerušení mračí, ale přesto je to něco, co musíte udělat, přidejte omluvu, říká Windingland. Začněte například slovy „Omlouvám se za přerušení…“ nebo „Omlouvám se za přerušení…“.
„Fráze omluvy přerušení zmírní a ukáže, že chápete, že přerušení je obecně považováno za neslušné,“ říká.
Jonathan Zacharias, zakladatel digitální marketingové agentury GR0, souhlasí a dodává, že je třeba se omluvit řečníkovi i ostatním posluchačům.
„Řekněte ‚promiňte‘ tomu, koho jste přerušili, a omluvně se podívejte na všechny ostatní, kteří poslouchali,“ říká. „Mnoho přerušovatelů se omluví řečníkovi, ale zapomene na poděkování těm, kteří poslouchají. Chceme vidět, že ten, kdo přerušuje, ví, že přerušuje, a bere na vědomí ty, kterých se to týká.“
ZJISTĚTE, ZDA DOTYČNÁ OSOBA POUZE PŘEMÝŠLÍ NAHLAS
Někteří lidé jen nemluví, ale přemýšlejí nahlas a hledají pointu, říká Windinglandová.
„Můžete jim pomoci tím, že je přerušíte a budete jim klást otázky. Můžete například říci: „Promiňte, na základě toho, co jste řekl, jaký je podle vás další krok?“ Můžete se zeptat: „Jaký je podle vás další krok?“. Nebo: „Říkáte [bod, o kterém si myslíte, že ho říkají]?“.
Natalie Kohlhaasová, psychoterapeutka a autorka knihy Hello Anxiety, My Old Friend: „Využijte svou neviditelnou superschopnost“, doporučuje zopakovat, co jste slyšeli, a doplnit informace o tom, co říkají. Například: „Bylo velmi zajímavé slyšet váš pohled na věc, dovolil byste mi, abych se k této záležitosti vyjádřila?“.
„Pokud chcete v konverzaci pokračovat, zopakujte, co jste slyšeli, a pak přidejte vlastní interpretaci informací,“ říká. „Ukončení otázkou také zapojí dotyčnou osobu, aby pokračovala ve svých informacích a konverzaci a nevnímala vaši interakci jako tu, která si ji uzurpuje.“
VÝZVA K ZAČLENĚNÍ

Pokud jedna osoba mluví na schůzi velmi dlouho, je rozumné ji přerušit a požádat o další hlasy, říká Windinglandová. Můžete například říci: „Promiňte, chceme slyšet i některé další. Johne, co si o tom myslíš?“
„Při vyslovování frází typu: „Chceme slyšet i ostatní“ zní méně agresivně, když místo „já“ použijete „my“. ‚Potřebujeme získat konsenzus.‘ ‚Chceme podpořit různé názory,'“ dodává.
ODLOŽIT ČAS
Pokud potřebujete přerušit dlouho mluvícího člověka, Windinglandová říká, že jedním z nejlepších přístupů je upozornit na omezený časový rámec diskuse. Například pokud je dotyčná osoba pověstná tím, že si monopolizuje slovo, oznamte svou tvrdou zastávku poblíž začátku schůzky, například slovy: „V 10:30 mám tvrdou zastávku na další schůzku.“ V takovém případě se můžete rozhodnout, že budete mít čas na další schůzku. Když předem stanovíte očekávání, přerušení někoho, kdo se blíží ke konci svého času, je snazší. Pak jemně upozorněte, že čas se blíží ke konci.
Pokud jste si nestanovili čas ukončení, můžete přerušit a uvést důvod, proč potřebujete rozhovor ukončit. Například to, že máte další schůzku nebo blížící se uzávěrku, poskytuje neoddiskutovatelný důvod k ukončení.
U všech těchto metod může pomoci kompenzace úsměvem a nadšením, říká Klein. „Pro druhou osobu je těžké být naštvaný, pokud o ni projevíte zájem,“ říká. „Přerušování pomocí emoční inteligence může zvýšit respekt druhých k vám i k vám samotným.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky