„Pro [technologické, mediální a telekomunikační] společnosti to představuje klasické investiční dilema: kam a kolik investovat, aby je nezaskočil průkopník metaverza, ale také aby se minimalizovala možnost, že vloží prostředky do projektů, které se stanou zbytečnými,“ uvedl ve zprávě Mark Gibson, vedoucí pracovník TMT pro KPMG v USA.
Metaverze obecně označuje koncept digitálního světa, kde lidé žijí, pracují a hrají si a kde spolu komunikují jako avataři prostřednictvím platforem virtuální reality.
Průzkum KPMG ukázal, že 60 % vedoucích pracovníků v oblasti TMT si myslí, že metaverse může zvýšit příjmy a zisky a snížit provozní náklady, protože transakce se přesunou z fyzických do virtuálních. Podle nich může také zvýšit spokojenost zákazníků díky interaktivním zážitkům, ukázal průzkum.
Podobný podíl však připustil, že navzdory potenciálu metaverza stále potřebuje další zdokonalení a rozvoj, uvedla společnost KPMG.
„Většina vedoucích pracovníků v oblasti TMT, kteří se zúčastnili našeho průzkumu, se domnívá, že metaversum se stane prosperujícím komerčním ekosystémem až za několik let,“ uvádí zpráva.

Většina dotazovaných globálních společností – tedy 70 % – investuje do metaverza v roce 2023 méně než 5 % svých technologických rozpočtů a 27 % nevyčlenilo na metaverza žádné prostředky.
Zpráva zohlednila odpovědi 767 vedoucích pracovníků v oblasti technologií, médií a telekomunikací ve společnostech, které dosahují ročních příjmů vyšších než 250 milionů dolarů. Firmy pocházely ze 13 různých zemí a pěti kontinentů.
Ještě se dočkat úspěchu
Podle zprávy KPMG chce řada pracovníků v technologickém, mediálním a telekomunikačním sektoru před významnými investicemi vidět důkazy o větším využívání metaverza.
Podle 40 % dotázaných respondentů chybí úspěšné případy využití, které by ukázaly návratnost investic do metaverza.
Dotazovaní manažeři z oblasti TMT zůstávají skeptičtí ohledně životaschopnosti metaversa. 27 % respondentů uvedlo, že se jedná o „nedosažitelný sen“, a 20 % jej označilo za „módní výstřelek, který nikdy nedostojí svému humbuku“.
Téměř 50 % respondentů prozradilo, že jejich společnosti buď „sledují a vyčkávají“, nebo posuzují dlouhodobou obchodní hodnotu před provedením významných investic, uvádí zpráva.
Technologické společnosti od Mety po Disney investovaly do metaversa miliardy, ale zatím se nedočkaly solidního úspěchu.

Divize metaverza společnosti Meta vykázala v roce 2022 provozní ztrátu ve výši 13,72 miliardy dolarů. V roce 2021, kdy generální ředitel Mark Zuckerberg prohlásil, že metaverze bude budoucností společnosti, a přejmenoval Facebook na Meta, klesly její akcie o 60 %. Společnost se ve svých příjmech stále do značné míry spoléhá na reklamu.
Jeden z pozorovatelů v oboru řekl televizi CNBC, že akcie společnosti Meta po tom, co Zuckerberg zrušil prioritu metaverse, prudce vzrostly.
Vedení společnosti Meta totiž již dříve přiznalo, že „mnoho produktů pro metaverzi může být plně realizováno až v příštích 10 až 15 letech“.
Společnost Disney mezitím údajně v rámci propouštění, které bylo oznámeno minulý týden, omezila svou divizi metaverza. Společnost své plány v oblasti metaverza nikdy výslovně nepopsala.
„Stačí říci, že naše dosavadní úsilí je pouhým prologem k době, kdy budeme schopni ještě těsněji propojit fyzický a digitální svět, což umožní vyprávění příběhů bez hranic v našem vlastním Disney metaverzu,“ řekl bývalý generální ředitel společnosti Disney Bob Chapek během hovoru k výsledkům za rok 2021.
Není připraven
Mnoho respondentů průzkumu KPMG tvrdí, že jejich společnosti nejsou na metaverzi dostatečně připraveny.
„Největšími překážkami pro investice do metaverza a jeho přijetí jsou nedostatek technologií pro podporu zážitků, vysoké náklady na vývoj a nedostatek vhodných dovedností zaměstnanců,“ uvedla KPMG.
Přibližně polovina respondentů uvedla, že chybí vhodná technologie pro podporu metaverza, zatímco 50 % respondentů uvedlo, že vysoké náklady na vývoj metaverza brání jejich společnostem plně investovat do strategie a přijmout ji.
Necelá polovina, tedy 49 %, uvedla, že jejich společnostem chybí dovednosti zaměstnanců, kteří by metaverzi provozovali.
„Existuje také vysoký potenciální přínos, pokud jde o návratnost investic do výsledků, jako je vyšší udržení zaměstnanců – což se pro mnoho společností stalo kritickým strategickým cílem – a dalších podobných podnikových aplikací,“ uvádí zpráva KPMG.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky




























