Společnost Barclays vydala březnovou zprávu o elektromobilech, protože penetrace elektromobilů dosáhla 14 %, meziměsíčně i meziročně vzrostly, ale stále jsou nižší než ve 4Q22. Analytici se domnívají, že duben bude znamenat mírný krok zpět v čerpání, což odpovídá typickému vývoji v prvním měsíci čtvrtletí. Tesla (NASDAQ:TSLA) však měla v březnu působivý podíl, který těžil ze snížení cen a zvýšeného zaměření na levné elektromobily vyvážené z Číny.
V Číně byla opět nejvyšší míra rozšíření elektromobilů mezi hlavními světovými regiony (30 % v březnu), přesto se meziměsíčně nezměnila. Evropa byla spíše motorem globálního meziměsíčního zlepšení, neboť penetrace elektromobilů v Evropě meziměsíčně vzrostla o 225 pb na 19 %. Rozšíření v USA bylo kompenzováno -120 pb m/m na 7,8 %.
Analytici Barclays ve své poznámce napsali: „Meziměsíční pokles v USA je pro nás poněkud překvapivý vzhledem k příznivé dynamice úvěrů na čistá vozidla v USA v průběhu 1. čtvrtletí, kdy byl pro řadu vozidel znovu otevřen úvěr v plné výši 7 500 USD, což pravděpodobně u některých spotřebitelů vyvolalo pocit naléhavosti, protože v dubnu vstoupí v platnost přísnější pokyny pro úvěry. Podotýkáme však, že objemy/pronikání elektromobilů v USA v 1. čtvrtletí mohly být do jisté míry zbrzděny omezenou výrobou elektromobilů Ford (NYSE:F) a GM (NYSE:GM) a také oživením prodejů vozidel s vnitřním pohonem.“
Tesla v březnu zaznamenala celosvětový podíl BEV ve výši 25 %, což je výrazný nárůst oproti 18 až 21 % v posledních měsících. Ačkoli svou roli nepochybně sehrála typická „vlna dodávek“ na konci čtvrtletí, poznamenáváme, že březnový podíl 25 % je vyšší než předchozí dva výsledky podílu společnosti Tesla v posledním měsíci čtvrtletí v prosinci a září ’22, kdy byl podíl globálních BEV 18 %, resp. 23 %.
„I když obavy ohledně marží Tesly vyvolané snížením cen považujeme za zcela oprávněné,“ píší analytici, „oceňujeme, že snížení cen se přinejmenším zřejmě projevuje v posílení tržního podílu Tesly BEV, zejména v regionech, kde roste konkurence. Jak však bylo vyjádřeno v hovoru k výsledkům za 1. čtvrtletí, snaha společnosti Tesla o snížení cen není nutně vedena záměrem odebrat prodeje ostatním výrobcům elektrických vozidel, ale spíše přeměnit zvýšené objemy výroby na prodeje. Snahy společnosti Tesla o snižování cen tak v tuto chvíli vnímáme především jako metodu konkurence vůči vozidlům s ICE/hybridním pohonem, nikoliv vůči obdobným výrobcům elektromobilů.“
Společnost Barclays vydala březnovou zprávu o elektromobilech, protože penetrace elektromobilů dosáhla 14 %, meziměsíčně i meziročně vzrostly, ale stále jsou nižší než ve 4Q22. Analytici se domnívají, že duben bude znamenat mírný krok zpět v čerpání, což odpovídá typickému vývoji v prvním měsíci čtvrtletí. Tesla však měla v březnu působivý podíl, který těžil ze snížení cen a zvýšeného zaměření na levné elektromobily vyvážené z Číny.
V Číně byla opět nejvyšší míra rozšíření elektromobilů mezi hlavními světovými regiony , přesto se meziměsíčně nezměnila. Evropa byla spíše motorem globálního meziměsíčního zlepšení, neboť penetrace elektromobilů v Evropě meziměsíčně vzrostla o 225 pb na 19 %. Rozšíření v USA bylo kompenzováno -120 pb m/m na 7,8 %.
Analytici Barclays ve své poznámce napsali: „Meziměsíční pokles v USA je pro nás poněkud překvapivý vzhledem k příznivé dynamice úvěrů na čistá vozidla v USA v průběhu 1. čtvrtletí, kdy byl pro řadu vozidel znovu otevřen úvěr v plné výši 7 500 USD, což pravděpodobně u některých spotřebitelů vyvolalo pocit naléhavosti, protože v dubnu vstoupí v platnost přísnější pokyny pro úvěry. Podotýkáme však, že objemy/pronikání elektromobilů v USA v 1. čtvrtletí mohly být do jisté míry zbrzděny omezenou výrobou elektromobilů Ford a GM a také oživením prodejů vozidel s vnitřním pohonem.“
Tesla v březnu zaznamenala celosvětový podíl BEV ve výši 25 %, což je výrazný nárůst oproti 18 až 21 % v posledních měsících. Ačkoli svou roli nepochybně sehrála typická „vlna dodávek“ na konci čtvrtletí, poznamenáváme, že březnový podíl 25 % je vyšší než předchozí dva výsledky podílu společnosti Tesla v posledním měsíci čtvrtletí v prosinci a září ’22, kdy byl podíl globálních BEV 18 %, resp. 23 %.
„I když obavy ohledně marží Tesly vyvolané snížením cen považujeme za zcela oprávněné,“ píší analytici, „oceňujeme, že snížení cen se přinejmenším zřejmě projevuje v posílení tržního podílu Tesly BEV, zejména v regionech, kde roste konkurence. Jak však bylo vyjádřeno v hovoru k výsledkům za 1. čtvrtletí, snaha společnosti Tesla o snížení cen není nutně vedena záměrem odebrat prodeje ostatním výrobcům elektrických vozidel, ale spíše přeměnit zvýšené objemy výroby na prodeje. Snahy společnosti Tesla o snižování cen tak v tuto chvíli vnímáme především jako metodu konkurence vůči vozidlům s ICE/hybridním pohonem, nikoliv vůči obdobným výrobcům elektromobilů.“
