Nyní je to ale jinak.
Dnešní zaměstnanci z generace mileniálů a generace Z, kteří tvoří téměř polovinu všech amerických zaměstnanců na plný úvazek, mají své vlastní profesní touhy a požadavky. A na prvním místě jejich seznamu je jeden požadavek: respekt.
Mladší pracovníci očekávají respekt bez ohledu na svou pozici nebo délku zaměstnání a velmi dobře si uvědomují jeho nedostatek. V nedávném průzkumu společnosti The Muse 55 % respondentů uvedlo, že neúcta na pracovišti vytváří toxické pracovní prostředí. Na TikToku udělali otrávení a nerespektovaní mladí pracovníci z odchodů z těchto zaměstnání virální trend a své odchody zaznamenávají pomocí hashtagů #NoTwoWeekNotice a #QuietQuitting.
Mají tito pracovníci něco za lubem? Proč bychom neměli dát respektu v našich podnicích významnější roli?
Pro vedoucí pracovníky a manažery firem je obrovským přínosem, když svým zaměstnancům dáte najevo, že si jich vážíte a respektujete je. Respekt zvyšuje loajalitu, důvěru, spolupráci a produktivitu. Snižuje počet stížností, konfliktů a soudních sporů. A vytváří pocit, že všichni můžeme být úspěšnější, když se k ostatním budeme jednoduše chovat jako slušné lidské bytosti.
Zde je pět způsobů, jak můžete zajistit, aby se vaši zaměstnanci cítili respektováni každý den.
VYUŽIJTE NEUROVĚDU RESPEKTU
Nejnovější neurovědecký výzkum ukazuje, že pocity respektu a neúcty jsou právě takové: „pocity“, nikoliv kognitivní, racionální myšlenky. Pocit úcty nebo neúcty vychází z činností, které se odehrávají hluboko v nejprimitivnějších částech mozku.
Když se k vám někdo chová neuctivě, ve vašem mozkovém kmeni se rozsvítí primitivní senzory ohrožení. Během několika milisekund se tato informace dostane do mozkové amygdaly, která dá pokyn vašim žlázám, aby zaplavily vaše tělo silnými hormony, včetně adrenalinu, kortizolu a noradrenalinu. Vaše srdce a dech se zrychlí. Svaly se napnou a jsou připraveny k akci.

Váš mozek a tělo byly převzaty, aby podporovaly vaše režimy útěku, boje nebo zamrznutí – a už se neděje mnoho racionálního myšlení na vyšší úrovni. To znamená, že pokud je vaší přirozenou reakcí na neúctu boj, můžete se nedokázat ovládnout nebo můžete říct či udělat něco neuctivého na oplátku.
Jakmile pomine prvotní hrozba pocitu neúcty, může trvat mnoho minut
Pokud se dotyčná osoba bude chovat neuctivě i nadále, podvědomě si nasadíte metaforické sluneční brýle s nápisem „neuctivá osoba“ na sklech a budete se na ni dívat těmito brýlemi i nadále.
Stejně tak, vzhledem ke způsobu, jakým mozek třídí a ukládá vzpomínky, „ulpívá“ neúcta. Lidé mají tendenci si pamatovat nevyřešené neuctivé incidenty, jako by se staly včera. Často si dokážou do překvapivých detailů vybavit události, které se staly před několika měsíci nebo lety.
Dávají nyní reakce vašich zaměstnanců na nerespektování větší smysl?
Když vedete lidi, kteří se cítí zneuznaní, pomůže jim pochopení této neurovědy dát si na „to, co se stalo“ – na fakta týkající se jazyka a chování, které vedly k pocitu zneuznání – neutrálnější perspektivu, což jim umožní snadněji se posunout vpřed.
BUĎTE PRVNÍ, KDO SE K OSTATNÍM CHOVÁ S RESPEKTEM
To, že máte honosný titul, ještě neznamená, že si automaticky zasloužíte respekt. Místo toho se k ostatním chovejte s respektem jako první; pravděpodobně vám ho oplatí. Buďte vzorem a chovejte se ke všem slušně, zdvořile a zdvořile bez ohledu na to, kdo jsou.
Může to být tak jednoduché, jako říkat „dobré ráno“, „dobrý večer“, „prosím“ a „děkuji“ upřímně a důsledně.
ŘEKNĚTE SVÝM ZAMĚSTNANCŮM, ZA CO SI JICH VÁŽÍTE

Obvykle si vážíme svých kolegů pro jejich znalosti a zkušenosti, talent a dovednosti a pro to, jak se chovají k nám i k ostatním. Sestavte si podrobný seznam toho, čeho si na každém ze svých zaměstnanců vážíte. Buďte konkrétní a napište si příklady.
Ve vhodnou chvíli, třeba při hodnocení pracovního výkonu nebo při zpětné vazbě na zaměstnance, se s ním podělte o to, čeho si na něm vážíte.
POTLAČTE NEÚCTU HNED V ZÁRODKU
Když jste svědky neúcty nebo se o ní dozvíte později, jak ji můžete zastavit, aniž byste situaci ještě zhoršili? Začněte s SBIR, jednoduchým postupem pro poskytování zpětné vazby a vyžadování změny chování:
- Situace: Připomeňte dotyčnému konkrétní situaci.
- Chování: Zkontrolujte chování
(nebo jeho nedostatek) , které jste pozorovali. Můžete například říci: „Všiml jsem si, že na schůzkách často přerušujete své kolegy“. - Dopad: Popište, jaký dopad má toto chování na ně, na jejich kolegy, na vás a na organizaci. Můžete říci: „Přerušování dává lidem pocit, že je nerespektujete a že jim nenasloucháte; tým si myslí, že neberete v úvahu jejich pohled nebo nápady“.
- Žádost: Vyjádřete konkrétní požadavek nebo zaměstnance poučte o strategii dalšího postupu. Příkladem může být: „Chtěl bych, abyste si místo přerušování dělal poznámky a pak dal najevo, že chcete něco říct.“
Pokud se osoba při poskytování zpětné vazby SBIR brání, zkuste použít techniku HEAR:
- Slyšet: Slyšet hlas osoby.
- Emoce: Rozpoznejte emoce v jejich tónu a řeči těla.
- Potvrzení: Přiznejte si tyto emoce. Můžete říci: „Vidím, že je to frustrující“ nebo „Chápu, že je to pro vás nepříjemné“.
- Respektující poznámky: Zařaďte respektující poznámky, které pomohou člověku otevřít se, snížit jeho obranyschopnost a vytvořit si možnosti pro další kroky.
NESNAŽTE SE ZASTAVIT NEÚCTU DALŠÍ NEÚCTOU

Mnozí z nás měli rodiče, kteří říkali: „Dvě křivdy nedělají dobro.“ To platí zejména v případě neúcty.
Pokud se snažíte neúctou zabránit tomu, aby se k vám někdo choval neuctivě, jen problém vystupňujete. Nerespektující chování můžete zastavit tím, že si zachováte chladnou hlavu a budete se soustředit na to, abyste se chovali s respektem.
Pokud má váš zaměstnanec například stále problémy s přerušováním spolupracovníků během schůzek, bude ho za to v danou chvíli před ostatními pokládat za neuctivého. Místo toho udělejte obecné prohlášení: „Je důležité, abychom si lidi vyslechli, abychom získali pohled každého z nich bez přerušování. To, co potřebujeme říct, můžeme říct vždy až poté, co se ostatní vyjádří.“ Vždycky je třeba, abyste si to uvědomili.
Po letech špatného zacházení s novými a mladšími zaměstnanci mnohé organizace konečně pochopily, že respekt je klíčovým faktorem produktivity, partnerství a výkonnosti. Záměrným vytvářením kultury respektu si udržíte své nejlepší a nejschopnější pracovníky, uvidíte, že vaše týmy udělají něco navíc, a budete trvale dosahovat pozitivních obchodních výsledků i v nejistých ekonomických časech.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky