Přes veškerou chválu, kterou tento dlouholetý manažer na letadlo v průběhu let pěje, se společnosti Airbus SE nikdy nepodařilo dosáhnout toho, aby čísla fungovala. Poté, co objednávky vyschly, evropský výrobce letadel v roce 2019 program ukončil a na konci roku 2021 předal poslední kus – společnosti Emirates. Dubajská státní letecká společnost plánuje létat se svými A380 do příštího desetiletí a v roce 2032 je začne vyřazovat, uvedl Clark.
Letadla této velikosti jsou stále živá, řekl v úterý Clark a přirovnal A380 k vysavači Dyson, který je schopen pohltit přepravní kapacitu a přesměrovat ji jako žádné jiné letadlo. S rostoucí poptávkou po cestování a s přibývajícím počtem lidí, kteří se přesouvají do přední části kabiny, jsou podle Clarka jeho letadla A380 plná a cestujícím se v nich líbí.
„Je to velká černá díra, která nasává hmotu odevšad,“ řekl Clark novinářům v Istanbulu na výročním zasedání Mezinárodní asociace letecké dopravy.
Navíc omezená kapacita a potíže letišť, jako je londýnské Heathrow, s rozšiřováním kapacity přistávacích drah jen zvýšily potřebu velkých letadel, která mohou pojmout masy lidí, řekl.

„Jak víte, naříkal jsem nad absencí letadla A380,“ řekl Clark. „Na Heathrow létá šest letadel A380 s 95procentním koeficientem obsazenosti a při absenci třetí ranveje, která podle mě nebude, se děsím toho, co se stane.“
Clark říká, že na oblíbených linkách umožňuje letoun A380 díky úsporám z rozsahu přepravit stejný počet cestujících, který by menší letadlo Boeing Co. 787 přepravilo dvakrát a půlkrát, což je podle něj výhoda, kterou „mnoho lidí ztrácí“.
Jiné letecké společnosti s tím dlouho nesouhlasily. A380 by mohl být hitem mezi cestujícími, kteří si užívají samotnou velikost letadla s vysokými stropy, dvěma plnohodnotnými kabinami a výhodami, jako jsou bary v byznys třídě a sprchy v první třídě. Pro většinu provozovatelů však tento model vždy zůstával exotickým počinem a kupovali jej v mnohem menším počtu, než Airbus původně předpokládal.
Pandemie jen urychlila zánik letadla. Letecké společnosti, jako je Air France, vyřadily A380 z provozu a například Deutsche Lufthansa AG jej vrátila jen v malém počtu. Qatar Airways s nimi budou létat ještě několik let, ale už se zaměřily na další generaci: Boeing 777X a Airbus A350, dvoumístné letouny, které jsou mnohem úspornější a snadněji se provozují z bodu do bodu.
Není to poprvé, co Clark lobboval u Airbusu za obnovení A380. Než Airbus ukončil jeho výrobu, navrhl Clark, aby byl vybaven motory nové generace, které by zvýšily jeho spotřebu paliva. Tato myšlenka se nikdy neujala, mimo jiné proto, že výrobci motorů nedokázali ospravedlnit investice do programu s omezenou atraktivitou.

Clark uvedl, že lehčí dvoupatrové letadlo, které přepraví 500 osob a je poháněno úspornějšími motory, jako je například stále vyvíjená turbína Ultrafan společnosti Rolls Royce Plc, by mohlo být řešením pro nedostatek letištních slotů, protože se očekává, že poptávka po cestování poroste.
Některé letouny A380 již byly rozebrány a prodány do šrotu, což je neslavný konec letounu, který svůj první komerční let uskutečnil teprve v roce 2007. Společnost Airbus uvedla, že uvedení letounu A380 do provozu bylo součástí jeho smrtícího konce, protože letoun byl v podstatě uveden na trh přímo v době celosvětové finanční krize, která na dlouhá léta snížila poptávku.
A i kdyby se A380 náhle vrátil do života, obnovení výroby by bylo téměř nemožné. Airbus začal ve svém sídle v Toulouse v jižní Francii přestavovat jeskynní linku na finální montáž tohoto letadla na linku, která vyrábí rodinné letadlo A320 – mnohem menší model než jeho obří sourozenec, ale věčně ziskovější.
V obřím hangáru v Toulouse stále zdobí stěny velký obraz A380 a obrovské brány poukazují na obrovské měřítko letadla – poslední pozůstatky programu, který má stále své fanoušky – především Tima Clarka – ale dávno ztratil své kupce.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky