Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    NAVN 31 října, 2025

    Společnost specializující se na řízení služebních cest a firemních výdajů

    BETA 3 listopadu, 2025

    Americká letecká společnost vyvíjející a vyrábějící elektrická letadla

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    Zdroj: Burzovni Svet
    06687.HK 21 října, 2025

    Technologická společnost JST Group úspěšně vstoupila na burzu!

    ALEC 15 října, 2025

    Přední stavební společnost působící v regionu Perského zálivu

    VSURE 8 října, 2025

    Bezpečnostní společnost poskytující monitorované bezpečnostní služby

    NP 1 října, 2025

    Americká technologická společnost využívající AI k predikci rizik

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    NAVN 31 října, 2025

    Společnost specializující se na řízení služebních cest a firemních výdajů

    BETA 3 listopadu, 2025

    Americká letecká společnost vyvíjející a vyrábějící elektrická letadla

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    Zdroj: Burzovni Svet
    06687.HK 21 října, 2025

    Technologická společnost JST Group úspěšně vstoupila na burzu!

    ALEC 15 října, 2025

    Přední stavební společnost působící v regionu Perského zálivu

    VSURE 8 října, 2025

    Bezpečnostní společnost poskytující monitorované bezpečnostní služby

    NP 1 října, 2025

    Americká technologická společnost využívající AI k predikci rizik

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Automobilky se předhánějí v zajišťování nečínského grafitu pro elektromobily, protože hrozí jeho nedostatek

Výrobci automobilů, včetně společností Tesla a Mercedes, spěchají, aby si zajistili dodávky grafitu z jiných zdrojů než z Číny, protože poptávka po bateriích pro elektromobily (EV) poprvé převyšuje jiné využití tohoto minerálu v důsledku prudce rostoucího prodeje EV.

Jan Golda Autor: Jan Golda
24 června, 2023
6 min. čtení
Zdroj: Bloomberg

Zdroj: Bloomberg

6 min.
čtení
Přihlaste se k odběru newsletteru
Chcete využít této příležitosti?

Automobilky plánují nedostatek grafitu pomalu a soustředí se hlavně na známější materiály pro baterie – lithium a kobalt, přestože grafit je hmotnostně největší složkou baterií.

Nyní výrobci automobilů klepou na dveře nových producentů, například na Madagaskaru a v Mosambiku, protože podle prognóz poradenské společnosti Project Blue budou letos elektromobily poprvé tvořit více než 50 % trhu s přírodním grafitem.

Nedostatek materiálu vyráběného mimo Čínu bude ještě akutnější, protože legislativa ve Spojených státech a Evropě má za cíl snížit závislost na Číně v oblasti kritických nerostných surovin.

„Výrobci automobilů jsou ve skutečné tísni, protože do západního grafitu se neinvestuje,“ řekl Mark Thompson, zakladatel a výkonný ředitel australské společnosti Talga Group Ltd, která plánuje zahájit výrobu v příštím roce ve Švédsku.

Každý elektromobil potřebuje v průměru 50-100 kg grafitu do baterií pro anody, záporné elektrody baterie, což je přibližně dvojnásobek množství lithia.

Advertisement
Zdroj: Getty Images

Grafit se dosud používal hlavně v ocelářském průmyslu, ale podle prognóz společnosti BMO Capital Markets se má prodej elektromobilů do roku 2030 více než ztrojnásobit a od roku 2022 dosáhnout 35 milionů.

Chcete využít této příležitosti?

Nedostatek grafitu se v příštích letech zvýší a do roku 2030 se očekává celosvětový deficit dodávek ve výši 777 000 tun, ukázaly prognózy společnosti Project Blue.

Do roku 2030 bude zapotřebí do grafitu investovat přibližně 12 miliard dolarů a do roku 2035 bude třeba vybudovat 97 nových dolů, aby byla uspokojena poptávka, uvedla ve své zprávě společnost Benchmark Mineral Intelligence (BMI).

Čína produkuje 61 % světové produkce přírodního grafitu a 98 % finálně zpracovaného materiálu na výrobu anod pro baterie, uvedla společnost BMI.

DODÁVKY

Skupina Talga usiluje o dodávky výrobcům automobilů, jako jsou Tesla, Toyota a Ford, a také výrobcům baterií, jako je švédská společnost Northvolt, řekl Thompson agentuře Reuters.

Společnosti Tesla Inc a Northvolt neodpověděly na žádost o komentář, zatímco Toyota Motor Corp a Ford Motor Co se odmítly vyjádřit.

Společnost Talga již podepsala nezávazné dohody o dodávkách se dvěma evropskými výrobci baterií, kteří mají vazby na Mercedes-Benz, Stellantis a Renault.

Mercedes uvedl, že diverzifikuje zdroje surovin, včetně grafitu, a „již nějakou dobu vede dialog s různými dodavateli“.

„Všechny automobilky se nyní snaží pochopit, jak získávat materiály pro baterie na úrovni dolů,“ řekl Brent Nykoliation, výkonný viceprezident společnosti NextSource Materials.

Společnost NextSource, která v dubnu uvedla do provozu důl na Madagaskaru, rovněž jedná s automobilovými společnostmi, ale uvedla, že podrobnosti jsou důvěrné.

Zdroj: Getty Images

Společnost Tesla je v čele při zajišťování grafitu, neboť se již dohodla na smlouvách se společností Syrah Resources, která provozuje důl v Mosambiku, a se společností Magnis Energy Technologies.

Společnost Syrah buduje v USA zpracovatelský závod, jeden z mála závodů budovaných mimo Čínu, které mohou zpracovávat grafit pro použití v bateriích.

Společnost NextSource buduje zpracovatelský závod na Mauriciu, zatímco Talga plánuje výstavbu továrny ve Švédsku.

ČÍNA DOMINUJE

Západní zpracovatelské provozy však porostou pomalu.

„Čína má v oblasti grafitu stále neuvěřitelně dominantní postavení a předpokládáme, že si ho udrží i v příštích letech,“ uvedl George Miller, hlavní analytik společnosti BMI.

Podle BMI bude Čína do roku 2032 stále kontrolovat 79 % produkce jednoho typu zpracovávaného grafitu – nepotahovaného sféroidizovaného čištěného grafitu – oproti 100 % v roce 2022.

Tento čínský vliv na trh může ztížit situaci výrobcům automobilů, kteří chtějí získat dotace na elektromobily podle amerického zákona o snižování inflace.

IRA vyžaduje, aby se určité vysoké procento komponentů baterií vyrábělo ve Spojených státech nebo v zemi, se kterou mají uzavřenou dohodu o volném obchodu.

Evropská unie navrhla legislativu, jejímž cílem je snížit závislost na jedné zemi v případě jakékoli klíčové suroviny na 65 % do roku 2030.

Sjednání dohod o dodávkách grafitu je složité a vyžaduje rozsáhlé testování bezpečnosti materiálu pro každý model elektromobilu, které může trvat až tři roky.

Zdroj: Getty Images

UHLÍKOVÁ STOPA

Západní automobilové skupiny se zaměřují na dohody s grafitovými doly částečně proto, že výroba anod z přírodního materiálu je přibližně o 55 % méně náročná na emise uhlíku než výroba syntetického grafitu z ropných produktů.

Anody z přírodního grafitu bývají levnější a jsou výhodné z hlediska kapacity článků a výkonu, což umožňuje automobilům ujet větší vzdálenosti před nabíjením.

Očekává se také konkurence s ocelářským průmyslem, uvedl analytik Reitumetse Chalale ze společnosti Project Blue.

Další složkou anody je křemík, který rovněž umožňuje elektromobilům ujet delší vzdálenosti před dobitím.

V současné době se do baterií přidává maximálně asi 10 % křemíku, protože tento materiál se během používání rozpíná a může baterii znehodnotit.

Společnosti pracují na technologii, která by umožnila větší množství křemíku. Pokud se to podaří, mohlo by to v dlouhodobém horizontu ohrozit grafit.

Automobilky plánují nedostatek grafitu pomalu a soustředí se hlavně na známější materiály pro baterie – lithium a kobalt, přestože grafit je hmotnostně největší složkou baterií.Nyní výrobci automobilů klepou na dveře nových producentů, například na Madagaskaru a v Mosambiku, protože podle prognóz poradenské společnosti Project Blue budou letos elektromobily poprvé tvořit více než 50 % trhu s přírodním grafitem.Nedostatek materiálu vyráběného mimo Čínu bude ještě akutnější, protože legislativa ve Spojených státech a Evropě má za cíl snížit závislost na Číně v oblasti kritických nerostných surovin.„Výrobci automobilů jsou ve skutečné tísni, protože do západního grafitu se neinvestuje,“ řekl Mark Thompson, zakladatel a výkonný ředitel australské společnosti Talga Group Ltd, která plánuje zahájit výrobu v příštím roce ve Švédsku.Každý elektromobil potřebuje v průměru 50-100 kg grafitu do baterií pro anody, záporné elektrody baterie, což je přibližně dvojnásobek množství lithia.Grafit se dosud používal hlavně v ocelářském průmyslu, ale podle prognóz společnosti BMO Capital Markets se má prodej elektromobilů do roku 2030 více než ztrojnásobit a od roku 2022 dosáhnout 35 milionů.Chcete využít této příležitosti?Nedostatek grafitu se v příštích letech zvýší a do roku 2030 se očekává celosvětový deficit dodávek ve výši 777 000 tun, ukázaly prognózy společnosti Project Blue.Do roku 2030 bude zapotřebí do grafitu investovat přibližně 12 miliard dolarů a do roku 2035 bude třeba vybudovat 97 nových dolů, aby byla uspokojena poptávka, uvedla ve své zprávě společnost Benchmark Mineral Intelligence .Čína produkuje 61 % světové produkce přírodního grafitu a 98 % finálně zpracovaného materiálu na výrobu anod pro baterie, uvedla společnost BMI.DODÁVKYSkupina Talga usiluje o dodávky výrobcům automobilů, jako jsou Tesla, Toyota a Ford, a také výrobcům baterií, jako je švédská společnost Northvolt, řekl Thompson agentuře Reuters.Společnosti Tesla Inc a Northvolt neodpověděly na žádost o komentář, zatímco Toyota Motor Corp a Ford Motor Co se odmítly vyjádřit.Společnost Talga již podepsala nezávazné dohody o dodávkách se dvěma evropskými výrobci baterií, kteří mají vazby na Mercedes-Benz, Stellantis a Renault.Mercedes uvedl, že diverzifikuje zdroje surovin, včetně grafitu, a „již nějakou dobu vede dialog s různými dodavateli“.„Všechny automobilky se nyní snaží pochopit, jak získávat materiály pro baterie na úrovni dolů,“ řekl Brent Nykoliation, výkonný viceprezident společnosti NextSource Materials.Společnost NextSource, která v dubnu uvedla do provozu důl na Madagaskaru, rovněž jedná s automobilovými společnostmi, ale uvedla, že podrobnosti jsou důvěrné.Společnost Tesla je v čele při zajišťování grafitu, neboť se již dohodla na smlouvách se společností Syrah Resources, která provozuje důl v Mosambiku, a se společností Magnis Energy Technologies.Společnost Syrah buduje v USA zpracovatelský závod, jeden z mála závodů budovaných mimo Čínu, které mohou zpracovávat grafit pro použití v bateriích.Společnost NextSource buduje zpracovatelský závod na Mauriciu, zatímco Talga plánuje výstavbu továrny ve Švédsku.ČÍNA DOMINUJEZápadní zpracovatelské provozy však porostou pomalu.„Čína má v oblasti grafitu stále neuvěřitelně dominantní postavení a předpokládáme, že si ho udrží i v příštích letech,“ uvedl George Miller, hlavní analytik společnosti BMI.Podle BMI bude Čína do roku 2032 stále kontrolovat 79 % produkce jednoho typu zpracovávaného grafitu – nepotahovaného sféroidizovaného čištěného grafitu – oproti 100 % v roce 2022.Tento čínský vliv na trh může ztížit situaci výrobcům automobilů, kteří chtějí získat dotace na elektromobily podle amerického zákona o snižování inflace.IRA vyžaduje, aby se určité vysoké procento komponentů baterií vyrábělo ve Spojených státech nebo v zemi, se kterou mají uzavřenou dohodu o volném obchodu.Evropská unie navrhla legislativu, jejímž cílem je snížit závislost na jedné zemi v případě jakékoli klíčové suroviny na 65 % do roku 2030.Sjednání dohod o dodávkách grafitu je složité a vyžaduje rozsáhlé testování bezpečnosti materiálu pro každý model elektromobilu, které může trvat až tři roky.UHLÍKOVÁ STOPAZápadní automobilové skupiny se zaměřují na dohody s grafitovými doly částečně proto, že výroba anod z přírodního materiálu je přibližně o 55 % méně náročná na emise uhlíku než výroba syntetického grafitu z ropných produktů.Anody z přírodního grafitu bývají levnější a jsou výhodné z hlediska kapacity článků a výkonu, což umožňuje automobilům ujet větší vzdálenosti před nabíjením.Očekává se také konkurence s ocelářským průmyslem, uvedl analytik Reitumetse Chalale ze společnosti Project Blue.Další složkou anody je křemík, který rovněž umožňuje elektromobilům ujet delší vzdálenosti před dobitím.V současné době se do baterií přidává maximálně asi 10 % křemíku, protože tento materiál se během používání rozpíná a může baterii znehodnotit.Společnosti pracují na technologii, která by umožnila větší množství křemíku. Pokud se to podaří, mohlo by to v dlouhodobém horizontu ohrozit grafit.
Tagy: ČínaelektromobilygrafitKomoditysvětUSA

Chcete využít této příležitosti?

Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky

      Související:

      1. Je QuantumScape po průlomu v oblasti baterií vhodnou koupí?
      2. 18. srpna – Jak Elon Musk změnil hru se svou automobilkou Tesla
      3. 24. července – Tesla se pomalu stává mainstreamovou záležitostí
      4. Mercedes-Maybach SL 680: luxusní kabriolet, který budí emoce
      5. 6, září – Jak se psala historie luxusního gigantu Mercedes?
      6. Barclays spouští pokrytí evropských obranných akcií, očekává růst
      7. 3. září — Tesla zase mění pravidla hry. A rozhodně ne naposledy
      Advertisement

      Breaking.

      18:39

      Nike revoluci obuvi: Motory v teniskách pro rychlejší pohyb!

      18:36

      SciSparc vstupuje do revoluce léčiv díky kvantovému počítání

      18:31

      Solmate Infrastructure oslnila trh: Akcie vystřelily o 29 %!

      18:27

      Energetický gigant T1 se potýká s propadem akcií o 10 %

      18:22

      Globalstar láká investory možným miliardovým prodejem a růstem akcií

      18:17

      České a polské firmy expandují: Využívají německé ekonomické slabiny

      Advertisement

      Příležitosti.

      Zdroj: Shutterstock
      Příležitost

      Robinhood Markets dnes hlásí návrat v éře boomu krypta a opcí

      23 října, 2025

      Od pandemického vrcholu k novému růstu Robinhood Markets (HOOD), symbol investiční revoluce poslední dekády, zažívá výrazný obrat. Po období prudkého...

      Zdroj: Getty Images

      Akcie U.S. Bancorp mohou znovu růst díky silnému řízení rizik

      23 října, 2025
      Zdroj: Bloomberg

      Citigroup věří, že akcie BioAge Labs mohou téměř zdvojnásobit svou hodnotu

      23 října, 2025
      Zdroj: Getty Images

      Deutsche Bank vidí v AppLovin jasného lídra digitální reklamy

      22 října, 2025
      Zdroj: Getty Images

      RBC doporučuje koupit akcie Deere, lídra v oblasti chytrého zemědělství

      22 října, 2025

      IPO Radar.

      Navan, Inc.

      Datum IPO: 31 října, 2025
      Potenciální ocenění: 6,45 miliardy USD

      Buďte u toho

      Nejčtenější zprávy.

      Warner Bros. Discovery zvažuje prodej, akcie prudce rostou

      22 října, 2025

      Dow uzavřel na rekordní úrovni, 3M a Coca-Cola zazářily na poli zisků

      21 října, 2025

      Banky varují před napětím v úvěrech, ekonomika zůstává stabilní

      19 října, 2025

      Byty v Praze stály v pololetí podobně jako v Berlíně, Vídni či Madridu

      21 října, 2025

      HSBC zvyšuje cílovou cenu Nvidie na 320 dolarů, věří v další růst

      19 října, 2025

      S&P 500 klesá kvůli obavám z obchodní války USA a Číny a propadu Netflixu

      22 října, 2025

      Americká vláda se ocitá na prahu nejdelšího uzavření v historii

      23 října, 2025

      S&P 500 posiluje před rušným týdnem plným výsledků hospodaření

      20 října, 2025
      Advertisement

      Tip editora.

      Zdroj: Burzovní svět
      Akcie

      Tři hvězdné IPO roku 2025: od čínských elektromobilů po evropské alarmy

      14 října, 2025

      Po dvou letech opatrnosti se globální trh s primárními emisemi (IPO) znovu probouzí. Rok 2025 přinesl několik mimořádně úspěšných debutů,...

      Advertisement

      Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

      Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

      • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
      • Reklama
      • Kontakt

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Název nebo symbol
      Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
      • Burzy
        • Headlines
        • Breaking
        • Akcie
        • ETF
        • Dividendy
        • IPO
        • Forex
        • Komodity
        • Kryptoměny
        • Ekonomika
        • Hospodářské výsledky
      • Příležitost
      • DIP
      • IPO Radar
      • Nejčtenější
      • Bullionář Daily
      • Úspěch
        • Alternativní investice
        • Škola bullionáře
        • Miliardáři
        • Business
        • Bullionářova knihspirace
        • Bullionářův almanach
        • Bullionářův slovníček
      • AI
      • Česko
      • Invest mentoring
      • E-booky
      • Srovnávač brokerů
      • Kariéra
      Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.