Automobilky se předhánějí v zajišťování nečínského grafitu pro elektromobily, protože hrozí jeho nedostatek
Výrobci automobilů, včetně společností Tesla a Mercedes, spěchají, aby si zajistili dodávky grafitu z jiných zdrojů než z Číny, protože poptávka po bateriích pro elektromobily (EV) poprvé převyšuje jiné využití tohoto minerálu v důsledku prudce rostoucího prodeje EV.
Automobilky plánují nedostatek grafitu pomalu a soustředí se hlavně na známější materiály pro baterie – lithium a kobalt, přestože grafit je hmotnostně největší složkou baterií.
Nyní výrobci automobilů klepou na dveře nových producentů, například na Madagaskaru a v Mosambiku, protože podle prognóz poradenské společnosti Project Blue budou letos elektromobily poprvé tvořit více než 50 % trhu s přírodním grafitem.
Nedostatek materiálu vyráběného mimo Čínu bude ještě akutnější, protože legislativa ve Spojených státech a Evropě má za cíl snížit závislost na Číně v oblasti kritických nerostných surovin.
„Výrobci automobilů jsou ve skutečné tísni, protože do západního grafitu se neinvestuje,“ řekl Mark Thompson, zakladatel a výkonný ředitel australské společnosti Talga Group Ltd, která plánuje zahájit výrobu v příštím roce ve Švédsku.
Každý elektromobil potřebuje v průměru 50-100 kg grafitu do baterií pro anody, záporné elektrody baterie, což je přibližně dvojnásobek množství lithia.
Zdroj: Getty Images
Grafit se dosud používal hlavně v ocelářském průmyslu, ale podle prognóz společnosti BMO Capital Markets se má prodej elektromobilů do roku 2030 více než ztrojnásobit a od roku 2022 dosáhnout 35 milionů.
Nedostatek grafitu se v příštích letech zvýší a do roku 2030 se očekává celosvětový deficit dodávek ve výši 777 000 tun, ukázaly prognózy společnosti Project Blue.
Do roku 2030 bude zapotřebí do grafitu investovat přibližně 12 miliard dolarů a do roku 2035 bude třeba vybudovat 97 nových dolů, aby byla uspokojena poptávka, uvedla ve své zprávě společnost Benchmark Mineral Intelligence (BMI).
Čína produkuje 61 % světové produkce přírodního grafitu a 98 % finálně zpracovaného materiálu na výrobu anod pro baterie, uvedla společnost BMI.
DODÁVKY
Skupina Talga usiluje o dodávky výrobcům automobilů, jako jsou Tesla, Toyota a Ford, a také výrobcům baterií, jako je švédská společnost Northvolt, řekl Thompson agentuře Reuters.
Společnosti Tesla Inc a Northvolt neodpověděly na žádost o komentář, zatímco Toyota Motor Corp a Ford Motor Co se odmítly vyjádřit.
Společnost Talga již podepsala nezávazné dohody o dodávkách se dvěma evropskými výrobci baterií, kteří mají vazby na Mercedes-Benz, Stellantis a Renault.
Mercedes uvedl, že diverzifikuje zdroje surovin, včetně grafitu, a „již nějakou dobu vede dialog s různými dodavateli“.
„Všechny automobilky se nyní snaží pochopit, jak získávat materiály pro baterie na úrovni dolů,“ řekl Brent Nykoliation, výkonný viceprezident společnosti NextSource Materials.
Společnost NextSource, která v dubnu uvedla do provozu důl na Madagaskaru, rovněž jedná s automobilovými společnostmi, ale uvedla, že podrobnosti jsou důvěrné.
Zdroj: Getty Images
Společnost Tesla je v čele při zajišťování grafitu, neboť se již dohodla na smlouvách se společností Syrah Resources, která provozuje důl v Mosambiku, a se společností Magnis Energy Technologies.
Společnost Syrah buduje v USA zpracovatelský závod, jeden z mála závodů budovaných mimo Čínu, které mohou zpracovávat grafit pro použití v bateriích.
Společnost NextSource buduje zpracovatelský závod na Mauriciu, zatímco Talga plánuje výstavbu továrny ve Švédsku.
ČÍNA DOMINUJE
Západní zpracovatelské provozy však porostou pomalu.
„Čína má v oblasti grafitu stále neuvěřitelně dominantní postavení a předpokládáme, že si ho udrží i v příštích letech,“ uvedl George Miller, hlavní analytik společnosti BMI.
Podle BMI bude Čína do roku 2032 stále kontrolovat 79 % produkce jednoho typu zpracovávaného grafitu – nepotahovaného sféroidizovaného čištěného grafitu – oproti 100 % v roce 2022.
Tento čínský vliv na trh může ztížit situaci výrobcům automobilů, kteří chtějí získat dotace na elektromobily podle amerického zákona o snižování inflace.
IRA vyžaduje, aby se určité vysoké procento komponentů baterií vyrábělo ve Spojených státech nebo v zemi, se kterou mají uzavřenou dohodu o volném obchodu.
Evropská unie navrhla legislativu, jejímž cílem je snížit závislost na jedné zemi v případě jakékoli klíčové suroviny na 65 % do roku 2030.
Sjednání dohod o dodávkách grafitu je složité a vyžaduje rozsáhlé testování bezpečnosti materiálu pro každý model elektromobilu, které může trvat až tři roky.
Zdroj: Getty Images
UHLÍKOVÁ STOPA
Západní automobilové skupiny se zaměřují na dohody s grafitovými doly částečně proto, že výroba anod z přírodního materiálu je přibližně o 55 % méně náročná na emise uhlíku než výroba syntetického grafitu z ropných produktů.
Anody z přírodního grafitu bývají levnější a jsou výhodné z hlediska kapacity článků a výkonu, což umožňuje automobilům ujet větší vzdálenosti před nabíjením.
Očekává se také konkurence s ocelářským průmyslem, uvedl analytik Reitumetse Chalale ze společnosti Project Blue.
Další složkou anody je křemík, který rovněž umožňuje elektromobilům ujet delší vzdálenosti před dobitím.
V současné době se do baterií přidává maximálně asi 10 % křemíku, protože tento materiál se během používání rozpíná a může baterii znehodnotit.
Společnosti pracují na technologii, která by umožnila větší množství křemíku. Pokud se to podaří, mohlo by to v dlouhodobém horizontu ohrozit grafit.
Automobilky plánují nedostatek grafitu pomalu a soustředí se hlavně na známější materiály pro baterie – lithium a kobalt, přestože grafit je hmotnostně největší složkou baterií.Nyní výrobci automobilů klepou na dveře nových producentů, například na Madagaskaru a v Mosambiku, protože podle prognóz poradenské společnosti Project Blue budou letos elektromobily poprvé tvořit více než 50 % trhu s přírodním grafitem.Nedostatek materiálu vyráběného mimo Čínu bude ještě akutnější, protože legislativa ve Spojených státech a Evropě má za cíl snížit závislost na Číně v oblasti kritických nerostných surovin.„Výrobci automobilů jsou ve skutečné tísni, protože do západního grafitu se neinvestuje,“ řekl Mark Thompson, zakladatel a výkonný ředitel australské společnosti Talga Group Ltd, která plánuje zahájit výrobu v příštím roce ve Švédsku.Každý elektromobil potřebuje v průměru 50-100 kg grafitu do baterií pro anody, záporné elektrody baterie, což je přibližně dvojnásobek množství lithia.Grafit se dosud používal hlavně v ocelářském průmyslu, ale podle prognóz společnosti BMO Capital Markets se má prodej elektromobilů do roku 2030 více než ztrojnásobit a od roku 2022 dosáhnout 35 milionů.Chcete využít této příležitosti?Nedostatek grafitu se v příštích letech zvýší a do roku 2030 se očekává celosvětový deficit dodávek ve výši 777 000 tun, ukázaly prognózy společnosti Project Blue.Do roku 2030 bude zapotřebí do grafitu investovat přibližně 12 miliard dolarů a do roku 2035 bude třeba vybudovat 97 nových dolů, aby byla uspokojena poptávka, uvedla ve své zprávě společnost Benchmark Mineral Intelligence .Čína produkuje 61 % světové produkce přírodního grafitu a 98 % finálně zpracovaného materiálu na výrobu anod pro baterie, uvedla společnost BMI.DODÁVKYSkupina Talga usiluje o dodávky výrobcům automobilů, jako jsou Tesla, Toyota a Ford, a také výrobcům baterií, jako je švédská společnost Northvolt, řekl Thompson agentuře Reuters.Společnosti Tesla Inc a Northvolt neodpověděly na žádost o komentář, zatímco Toyota Motor Corp a Ford Motor Co se odmítly vyjádřit.Společnost Talga již podepsala nezávazné dohody o dodávkách se dvěma evropskými výrobci baterií, kteří mají vazby na Mercedes-Benz, Stellantis a Renault.Mercedes uvedl, že diverzifikuje zdroje surovin, včetně grafitu, a „již nějakou dobu vede dialog s různými dodavateli“.„Všechny automobilky se nyní snaží pochopit, jak získávat materiály pro baterie na úrovni dolů,“ řekl Brent Nykoliation, výkonný viceprezident společnosti NextSource Materials.Společnost NextSource, která v dubnu uvedla do provozu důl na Madagaskaru, rovněž jedná s automobilovými společnostmi, ale uvedla, že podrobnosti jsou důvěrné.Společnost Tesla je v čele při zajišťování grafitu, neboť se již dohodla na smlouvách se společností Syrah Resources, která provozuje důl v Mosambiku, a se společností Magnis Energy Technologies.Společnost Syrah buduje v USA zpracovatelský závod, jeden z mála závodů budovaných mimo Čínu, které mohou zpracovávat grafit pro použití v bateriích.Společnost NextSource buduje zpracovatelský závod na Mauriciu, zatímco Talga plánuje výstavbu továrny ve Švédsku.ČÍNA DOMINUJEZápadní zpracovatelské provozy však porostou pomalu.„Čína má v oblasti grafitu stále neuvěřitelně dominantní postavení a předpokládáme, že si ho udrží i v příštích letech,“ uvedl George Miller, hlavní analytik společnosti BMI.Podle BMI bude Čína do roku 2032 stále kontrolovat 79 % produkce jednoho typu zpracovávaného grafitu – nepotahovaného sféroidizovaného čištěného grafitu – oproti 100 % v roce 2022.Tento čínský vliv na trh může ztížit situaci výrobcům automobilů, kteří chtějí získat dotace na elektromobily podle amerického zákona o snižování inflace.IRA vyžaduje, aby se určité vysoké procento komponentů baterií vyrábělo ve Spojených státech nebo v zemi, se kterou mají uzavřenou dohodu o volném obchodu.Evropská unie navrhla legislativu, jejímž cílem je snížit závislost na jedné zemi v případě jakékoli klíčové suroviny na 65 % do roku 2030.Sjednání dohod o dodávkách grafitu je složité a vyžaduje rozsáhlé testování bezpečnosti materiálu pro každý model elektromobilu, které může trvat až tři roky.UHLÍKOVÁ STOPAZápadní automobilové skupiny se zaměřují na dohody s grafitovými doly částečně proto, že výroba anod z přírodního materiálu je přibližně o 55 % méně náročná na emise uhlíku než výroba syntetického grafitu z ropných produktů.Anody z přírodního grafitu bývají levnější a jsou výhodné z hlediska kapacity článků a výkonu, což umožňuje automobilům ujet větší vzdálenosti před nabíjením.Očekává se také konkurence s ocelářským průmyslem, uvedl analytik Reitumetse Chalale ze společnosti Project Blue.Další složkou anody je křemík, který rovněž umožňuje elektromobilům ujet delší vzdálenosti před dobitím.V současné době se do baterií přidává maximálně asi 10 % křemíku, protože tento materiál se během používání rozpíná a může baterii znehodnotit.Společnosti pracují na technologii, která by umožnila větší množství křemíku. Pokud se to podaří, mohlo by to v dlouhodobém horizontu ohrozit grafit.