Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    KLAR 10 září, 2025

    Švédská fintech společnost, která poskytuje služby „kup teď, zaplať později“

    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    TBA Bude oznámeno

    ​Komunikační platforma umožňující uživatelům komunikovat pomoci hlasu a textu

    TBA Bude oznámeno

    Britská digitální banka a první peer-to-peer (P2P) platforma na světě

    TBA Bude oznámeno

    Technologická společnost poskytující infrastrukturu pro online platby

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

    TBA Bude oznámeno

    Společnost poskytující cloudovou platformu pro datovou analytiku

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    KLAR 10 září, 2025

    Švédská fintech společnost, která poskytuje služby „kup teď, zaplať později“

    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    TBA Bude oznámeno

    ​Komunikační platforma umožňující uživatelům komunikovat pomoci hlasu a textu

    TBA Bude oznámeno

    Britská digitální banka a první peer-to-peer (P2P) platforma na světě

    TBA Bude oznámeno

    Technologická společnost poskytující infrastrukturu pro online platby

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

    TBA Bude oznámeno

    Společnost poskytující cloudovou platformu pro datovou analytiku

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Automobilky se předhánějí v zajišťování nečínského grafitu pro elektromobily, protože hrozí jeho nedostatek

Výrobci automobilů, včetně společností Tesla a Mercedes, spěchají, aby si zajistili dodávky grafitu z jiných zdrojů než z Číny, protože poptávka po bateriích pro elektromobily (EV) poprvé převyšuje jiné využití tohoto minerálu v důsledku prudce rostoucího prodeje EV.

Jan Golda Autor: Jan Golda
24 června, 2023
6 min. čtení
Zdroj: Bloomberg

Zdroj: Bloomberg

6 min.
čtení
Chcete využít této příležitosti? Přihlaste se k odběru newsletteru

Automobilky plánují nedostatek grafitu pomalu a soustředí se hlavně na známější materiály pro baterie – lithium a kobalt, přestože grafit je hmotnostně největší složkou baterií.

Nyní výrobci automobilů klepou na dveře nových producentů, například na Madagaskaru a v Mosambiku, protože podle prognóz poradenské společnosti Project Blue budou letos elektromobily poprvé tvořit více než 50 % trhu s přírodním grafitem.

Nedostatek materiálu vyráběného mimo Čínu bude ještě akutnější, protože legislativa ve Spojených státech a Evropě má za cíl snížit závislost na Číně v oblasti kritických nerostných surovin.

„Výrobci automobilů jsou ve skutečné tísni, protože do západního grafitu se neinvestuje,“ řekl Mark Thompson, zakladatel a výkonný ředitel australské společnosti Talga Group Ltd, která plánuje zahájit výrobu v příštím roce ve Švédsku.

Každý elektromobil potřebuje v průměru 50-100 kg grafitu do baterií pro anody, záporné elektrody baterie, což je přibližně dvojnásobek množství lithia.

Advertisement
Zdroj: Getty Images

Grafit se dosud používal hlavně v ocelářském průmyslu, ale podle prognóz společnosti BMO Capital Markets se má prodej elektromobilů do roku 2030 více než ztrojnásobit a od roku 2022 dosáhnout 35 milionů.

Chcete využít této příležitosti?

Nedostatek grafitu se v příštích letech zvýší a do roku 2030 se očekává celosvětový deficit dodávek ve výši 777 000 tun, ukázaly prognózy společnosti Project Blue.

Do roku 2030 bude zapotřebí do grafitu investovat přibližně 12 miliard dolarů a do roku 2035 bude třeba vybudovat 97 nových dolů, aby byla uspokojena poptávka, uvedla ve své zprávě společnost Benchmark Mineral Intelligence (BMI).

Čína produkuje 61 % světové produkce přírodního grafitu a 98 % finálně zpracovaného materiálu na výrobu anod pro baterie, uvedla společnost BMI.

DODÁVKY

Skupina Talga usiluje o dodávky výrobcům automobilů, jako jsou Tesla, Toyota a Ford, a také výrobcům baterií, jako je švédská společnost Northvolt, řekl Thompson agentuře Reuters.

Společnosti Tesla Inc a Northvolt neodpověděly na žádost o komentář, zatímco Toyota Motor Corp a Ford Motor Co se odmítly vyjádřit.

Společnost Talga již podepsala nezávazné dohody o dodávkách se dvěma evropskými výrobci baterií, kteří mají vazby na Mercedes-Benz, Stellantis a Renault.

Mercedes uvedl, že diverzifikuje zdroje surovin, včetně grafitu, a „již nějakou dobu vede dialog s různými dodavateli“.

„Všechny automobilky se nyní snaží pochopit, jak získávat materiály pro baterie na úrovni dolů,“ řekl Brent Nykoliation, výkonný viceprezident společnosti NextSource Materials.

Společnost NextSource, která v dubnu uvedla do provozu důl na Madagaskaru, rovněž jedná s automobilovými společnostmi, ale uvedla, že podrobnosti jsou důvěrné.

Zdroj: Getty Images

Společnost Tesla je v čele při zajišťování grafitu, neboť se již dohodla na smlouvách se společností Syrah Resources, která provozuje důl v Mosambiku, a se společností Magnis Energy Technologies.

Společnost Syrah buduje v USA zpracovatelský závod, jeden z mála závodů budovaných mimo Čínu, které mohou zpracovávat grafit pro použití v bateriích.

Společnost NextSource buduje zpracovatelský závod na Mauriciu, zatímco Talga plánuje výstavbu továrny ve Švédsku.

ČÍNA DOMINUJE

Západní zpracovatelské provozy však porostou pomalu.

„Čína má v oblasti grafitu stále neuvěřitelně dominantní postavení a předpokládáme, že si ho udrží i v příštích letech,“ uvedl George Miller, hlavní analytik společnosti BMI.

Podle BMI bude Čína do roku 2032 stále kontrolovat 79 % produkce jednoho typu zpracovávaného grafitu – nepotahovaného sféroidizovaného čištěného grafitu – oproti 100 % v roce 2022.

Tento čínský vliv na trh může ztížit situaci výrobcům automobilů, kteří chtějí získat dotace na elektromobily podle amerického zákona o snižování inflace.

IRA vyžaduje, aby se určité vysoké procento komponentů baterií vyrábělo ve Spojených státech nebo v zemi, se kterou mají uzavřenou dohodu o volném obchodu.

Evropská unie navrhla legislativu, jejímž cílem je snížit závislost na jedné zemi v případě jakékoli klíčové suroviny na 65 % do roku 2030.

Sjednání dohod o dodávkách grafitu je složité a vyžaduje rozsáhlé testování bezpečnosti materiálu pro každý model elektromobilu, které může trvat až tři roky.

Zdroj: Getty Images

UHLÍKOVÁ STOPA

Západní automobilové skupiny se zaměřují na dohody s grafitovými doly částečně proto, že výroba anod z přírodního materiálu je přibližně o 55 % méně náročná na emise uhlíku než výroba syntetického grafitu z ropných produktů.

Anody z přírodního grafitu bývají levnější a jsou výhodné z hlediska kapacity článků a výkonu, což umožňuje automobilům ujet větší vzdálenosti před nabíjením.

Očekává se také konkurence s ocelářským průmyslem, uvedl analytik Reitumetse Chalale ze společnosti Project Blue.

Další složkou anody je křemík, který rovněž umožňuje elektromobilům ujet delší vzdálenosti před dobitím.

V současné době se do baterií přidává maximálně asi 10 % křemíku, protože tento materiál se během používání rozpíná a může baterii znehodnotit.

Společnosti pracují na technologii, která by umožnila větší množství křemíku. Pokud se to podaří, mohlo by to v dlouhodobém horizontu ohrozit grafit.

Automobilky plánují nedostatek grafitu pomalu a soustředí se hlavně na známější materiály pro baterie – lithium a kobalt, přestože grafit je hmotnostně největší složkou baterií.Nyní výrobci automobilů klepou na dveře nových producentů, například na Madagaskaru a v Mosambiku, protože podle prognóz poradenské společnosti Project Blue budou letos elektromobily poprvé tvořit více než 50 % trhu s přírodním grafitem.Nedostatek materiálu vyráběného mimo Čínu bude ještě akutnější, protože legislativa ve Spojených státech a Evropě má za cíl snížit závislost na Číně v oblasti kritických nerostných surovin.„Výrobci automobilů jsou ve skutečné tísni, protože do západního grafitu se neinvestuje,“ řekl Mark Thompson, zakladatel a výkonný ředitel australské společnosti Talga Group Ltd, která plánuje zahájit výrobu v příštím roce ve Švédsku.Každý elektromobil potřebuje v průměru 50-100 kg grafitu do baterií pro anody, záporné elektrody baterie, což je přibližně dvojnásobek množství lithia.Grafit se dosud používal hlavně v ocelářském průmyslu, ale podle prognóz společnosti BMO Capital Markets se má prodej elektromobilů do roku 2030 více než ztrojnásobit a od roku 2022 dosáhnout 35 milionů. Chcete využít této příležitosti?Nedostatek grafitu se v příštích letech zvýší a do roku 2030 se očekává celosvětový deficit dodávek ve výši 777 000 tun, ukázaly prognózy společnosti Project Blue.Do roku 2030 bude zapotřebí do grafitu investovat přibližně 12 miliard dolarů a do roku 2035 bude třeba vybudovat 97 nových dolů, aby byla uspokojena poptávka, uvedla ve své zprávě společnost Benchmark Mineral Intelligence .Čína produkuje 61 % světové produkce přírodního grafitu a 98 % finálně zpracovaného materiálu na výrobu anod pro baterie, uvedla společnost BMI.DODÁVKYSkupina Talga usiluje o dodávky výrobcům automobilů, jako jsou Tesla, Toyota a Ford, a také výrobcům baterií, jako je švédská společnost Northvolt, řekl Thompson agentuře Reuters.Společnosti Tesla Inc a Northvolt neodpověděly na žádost o komentář, zatímco Toyota Motor Corp a Ford Motor Co se odmítly vyjádřit.Společnost Talga již podepsala nezávazné dohody o dodávkách se dvěma evropskými výrobci baterií, kteří mají vazby na Mercedes-Benz, Stellantis a Renault.Mercedes uvedl, že diverzifikuje zdroje surovin, včetně grafitu, a „již nějakou dobu vede dialog s různými dodavateli“.„Všechny automobilky se nyní snaží pochopit, jak získávat materiály pro baterie na úrovni dolů,“ řekl Brent Nykoliation, výkonný viceprezident společnosti NextSource Materials.Společnost NextSource, která v dubnu uvedla do provozu důl na Madagaskaru, rovněž jedná s automobilovými společnostmi, ale uvedla, že podrobnosti jsou důvěrné.Společnost Tesla je v čele při zajišťování grafitu, neboť se již dohodla na smlouvách se společností Syrah Resources, která provozuje důl v Mosambiku, a se společností Magnis Energy Technologies.Společnost Syrah buduje v USA zpracovatelský závod, jeden z mála závodů budovaných mimo Čínu, které mohou zpracovávat grafit pro použití v bateriích.Společnost NextSource buduje zpracovatelský závod na Mauriciu, zatímco Talga plánuje výstavbu továrny ve Švédsku.ČÍNA DOMINUJEZápadní zpracovatelské provozy však porostou pomalu.„Čína má v oblasti grafitu stále neuvěřitelně dominantní postavení a předpokládáme, že si ho udrží i v příštích letech,“ uvedl George Miller, hlavní analytik společnosti BMI.Podle BMI bude Čína do roku 2032 stále kontrolovat 79 % produkce jednoho typu zpracovávaného grafitu – nepotahovaného sféroidizovaného čištěného grafitu – oproti 100 % v roce 2022.Tento čínský vliv na trh může ztížit situaci výrobcům automobilů, kteří chtějí získat dotace na elektromobily podle amerického zákona o snižování inflace.IRA vyžaduje, aby se určité vysoké procento komponentů baterií vyrábělo ve Spojených státech nebo v zemi, se kterou mají uzavřenou dohodu o volném obchodu.Evropská unie navrhla legislativu, jejímž cílem je snížit závislost na jedné zemi v případě jakékoli klíčové suroviny na 65 % do roku 2030.Sjednání dohod o dodávkách grafitu je složité a vyžaduje rozsáhlé testování bezpečnosti materiálu pro každý model elektromobilu, které může trvat až tři roky.UHLÍKOVÁ STOPAZápadní automobilové skupiny se zaměřují na dohody s grafitovými doly částečně proto, že výroba anod z přírodního materiálu je přibližně o 55 % méně náročná na emise uhlíku než výroba syntetického grafitu z ropných produktů.Anody z přírodního grafitu bývají levnější a jsou výhodné z hlediska kapacity článků a výkonu, což umožňuje automobilům ujet větší vzdálenosti před nabíjením.Očekává se také konkurence s ocelářským průmyslem, uvedl analytik Reitumetse Chalale ze společnosti Project Blue.Další složkou anody je křemík, který rovněž umožňuje elektromobilům ujet delší vzdálenosti před dobitím.V současné době se do baterií přidává maximálně asi 10 % křemíku, protože tento materiál se během používání rozpíná a může baterii znehodnotit.Společnosti pracují na technologii, která by umožnila větší množství křemíku. Pokud se to podaří, mohlo by to v dlouhodobém horizontu ohrozit grafit.
Tagy: ČínaelektromobilygrafitKomoditysvětUSA

Chcete využít této příležitosti?

Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky

      Advertisement

      Breaking.

      22:24

      Broadcom a Lululemon v pátek rozvířily trh s akciemi

      22:12

      Halliburton snižuje počet zaměstnanců v důsledku poklesu aktivity v ropném průmyslu, uvádějí zdroje

      22:00

      Údaje o spotřebitelských úvěrech ovlivní náladu na trhu v pondělí

      21:55

      Casey’s General, MamaMancini’s a další společnosti oznámí své výsledky v pondělí

      21:47

      Dnešní cena kryptoměn: Bitcoin a altcoiny směřují k týdenním ziskům

      21:32

      Údaje o spotřebitelských úvěrech ovlivní náladu na trhu v pondělí

      Advertisement

      Příležitosti.

      Zdroj: Getty Images
      Akcie

      Wall Street sází na společnosti DraftKings a Flutter před startem NFL

      4 září, 2025

      Wall Street se před zahájením nové sezóny NFL soustředí na online sázkové platformy, především na DraftKings a Flutter Entertainment, vlastníka...

      Zdroj: Unsplash

      Nejlepší akcie v oblasti kosmetiky, které stojí za pozornost

      4 září, 2025
      Zdroj: Bloomberg

      Společnost Brinker International míří k růstu o více než 30 %

      4 září, 2025
      Zdroj: Shutterstock

      Pure Storage je rychle rostoucí hráč na poli datových úložišť a AI

      4 září, 2025
      Zdroj: Shutterstock

      Meta Platforms je stále dominantní hráč v reklamě a vývoji AI

      4 září, 2025

      Tip editora.

      Zdroj: Shutterstock
      Akcie

      Evercore očekává nové rekordy S&P 500 díky umělé inteligenci

      2 září, 2025

      Současný akciový trh je často přirovnáván k technologické rally z konce devadesátých let.

      Nejčtenější zprávy.

      Finanční trhy před očekávaným reportem o pracovním trhu vzrostly

      4 září, 2025

      Aktivista Elliott tlačí na PepsiCo: inspirujte se Coca-Colou

      3 září, 2025

      S&P 500 dle analytiků může do roku 2026 vystoupat až na 7750 bodů

      1 září, 2025

      S&P 500 uzavřel seanci výše díky posílení akcií společnosti Alphabet

      3 září, 2025

      STOXX 600 uzavírá výše díky růstu obranného sektoru a posílení Novo Nordisk

      1 září, 2025

      S&P 500 dosáhl rekordního uzavření, rostou naděje na snížení úrokových sazeb

      4 září, 2025

      Nvidia může do 3 let výrazně posílit díky AI a datovým centrům

      5 září, 2025

      Index S&P 500 klesá kvůli nejistotě ohledně Trumpových cel

      2 září, 2025
      Advertisement

      IPO Radar.

      Klarna

      Datum IPO: 10 září, 2025
      Potenciální ocenění: 13 - 14 miliard dolarů

      Buďte u toho
      Advertisement

      Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

      Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

      • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
      • Reklama
      • Kontakt

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Název nebo symbol
      Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
      • Burzy
        • Headlines
        • Breaking
        • Akcie
        • ETF
        • Dividendy
        • IPO
        • Forex
        • Komodity
        • Kryptoměny
        • Ekonomika
        • Hospodářské výsledky
      • Příležitost
      • DIP
      • IPO Radar
      • Nejčtenější
      • Bullionář Daily
      • Úspěch
        • Alternativní investice
        • Škola bullionáře
        • Miliardáři
        • Business
        • Bullionářova knihspirace
        • Bullionářův almanach
        • Bullionářův slovníček
      • AI
      • Česko
      • Invest mentoring
      • E-booky
      • Srovnávač brokerů
      • Kariéra
      Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.