Co znamená partnerství Tesly s Fordem a GM v oblasti nabíjení pro odvětví elektromobilů?
Zdá se, že společnosti Ford Motor, General Motors a Tesla během několika týdnů změnily směr vývoje infrastruktury pro nabíjení elektromobilů v Severní Americe.
Majitelé vozů Tesla si již dlouho užívají spolehlivého nabíjení mimo domov na supernabíjecích stanicích společnosti, které představují zdaleka největší nabíjecí síť v Severní Americe. Nabíjecí odvětví jako celek však bylo roztříštěné a majitelé jiných vozidel než Tesla to neměli tak snadné.
To vše se brzy změní.
Minulý měsíc Ford oznámil, že uzavřel dohodu se společností Tesla, která umožní elektromobilům Ford používat nabíjecí stanice Tesla s adaptérem – a že od roku 2025 zavede nabíjecí techniku Tesla do standardní výbavy svých vlastních elektromobilů. Jednalo se o překvapivé partnerství mezi rivaly a ve čtvrtek společnost General Motors oznámila, že uzavřela téměř identickou dohodu se společností Tesla.
Proč tedy Ford a GM spojily své síly s Teslou, společností, kterou investoři dlouho považovali za hrozbu pro zavedené automobilky?
A co to znamená pro elektromobily?
Jednotné nabíjení Superchargery společnosti Tesla používají vlastní konstrukci zástrčky, nazývanou North American Charging Standard (NACS), která nefunguje s elektromobily jiných výrobců. Většina ostatních elektromobilů a nabíjecích stanic v USA používá veřejně dostupný standard zástrčky CCS (Combined Charging System).
V současné době mohou elektromobily Tesla používat nabíječky CCS s adaptérem, ale pouze Tesly mohou používat nabíječky NACS.
To znamená, že zatímco majitelé vozů Tesla mají přístup k hojným a spolehlivým rychlonabíjecím stanicím této společnosti, řidiči elektromobilů jiných značek než Tesla, které používají systém CCS, se potýkají s nepřehlednou sítí a často nespolehlivým vybavením.
Nedostatky systému CCS jsou pro detroitské automobilky stále větším problémem, protože zvyšují výrobu elektromobilů v naději, že se jim podaří prodat své elektrifikované modely masám.
V loňské studii vědci z Kalifornské univerzity v Berkeley zkontrolovali 675 rychlonabíječek CCS v oblasti Sanfranciského zálivu a zjistili, že téměř čtvrtina z nich nebyla funkční. Studie společnosti JD Power ze srpna 2022 zjistila podobné výsledky u nabíječek CCS v jiných částech země. Pozoruhodné je, že také zjistila, že nabíjecí síť společnosti Tesla je mnohem spolehlivější.
Společnost Tesla původně vybudovala síť Supercharger, aby překonala obavy potenciálních kupujících z nabíjení na cestách. Rozsah a spolehlivost její rychlonabíjecí sítě byly klíčovou součástí jejího počátečního prodejního tahu na zákazníky, kteří byli nervózní z přechodu na elektrický pohon – a od té doby jsou klíčovou součástí úspěchu společnosti v USA.
Naproti tomu pro Ford a GM (a další výrobce automobilů), kteří se snaží zvýšit prodej svých vlastních elektrických vozidel, představuje síť CCS problém.
Potenciálním kupcům elektromobilů Ford nebo GM se může líbit to, co zažijí při zkušební jízdě, ale bez spolehlivé nabíjecí sítě jsou obě společnosti v nevýhodě oproti Tesle. Tyto nové dohody by měly přispět k vyrovnání podmínek pro nabíjení.
Další důvod, proč upřednostnit standard NACS společnosti Tesla před CCS: Zástrčky Tesla jsou podstatně menší a lehčí než zástrčky pro rychlé nabíjení CCS, jejichž používání může být pro starší nebo zdravotně postižené řidiče nepohodlné.
Vzhledem k tomu, že Ford i GM chtějí získat zákazníky, kteří se s elektrickými vozidly teprve seznamují, je zlepšení dostupnosti jednou z hlavních priorit.
Úspory při nabíjení Pro automobilky, jako jsou Ford a GM, které sázejí miliardy na velký přechod na elektromobily, jsou problémy se spolehlivostí nabíječek CCS považovány za potenciální překážku širšího rozšíření. Společnost GM v roce 2021 uvedla, že plánuje vynaložit 750 milionů dolarů na zlepšení infrastruktury pro nabíjení EV v USA a Kanadě.
Pak ale Tesla loni v listopadu otevřela standard NACS, zveřejnila technické specifikace a vyzvala provozovatele nabíjecích sítí a další výrobce automobilů, aby používali její konstrukci zástrček.
Pro Ford i GM tato změna znamenala rychlejší cestu – a možnost velkých úspor.
„Myslíme si, že z původních tři čtvrtě miliardy dolarů, které jsme na to vyčlenili, můžeme ušetřit až 400 milionů dolarů, protože jsme to dokázali udělat rychleji a efektivněji,“ řekla Barra ve čtvrtečním rozhovoru pro pořad CNBC „Fast Money“ po oznámení dohody s Teslou.
Pro generálního ředitele Fordu Jima Farleyho jsou tyto dohody také signálem toho, co považuje za novou éru spolupráce mezi automobilkami, která přesahuje rámec jednotlivých komponent.
„Spolupracovali jsme [s ostatními výrobci automobilů] na převodovkách a motorech, aniž by si toho ve světě ICE někdo všiml,“ řekl Farley na konferenci společnosti Bernstein 31. května. „Nyní se to bude týkat spíše technologické stránky. Myslím, že to je jedna z nejzajímavějších nových dynamik.“
A co Tesla? Co tedy Tesla získá z dohody, že umožní svým konkurentům využívat její vynikající nabíjecí síť?
Lídra v oblasti elektromobilů jistě potěší dodatečné příjmy, které získá od majitelů elektromobilů značek Ford a GM pokaždé, když budou nabíjet u stanice Supercharger.
Bude mít také radost z implicitní podpory své technologie ze strany dlouhodobě zavedených konkurentů a pravděpodobně bude usilovat o podíl na veřejných dotacích na nabíjení EV, které byly zpřístupněny na základě loňského dvoustranného zákona o infrastruktuře.
Dohody však neznamenají, že Tesla získá monopol na veřejné nabíjení v USA, i kdyby všichni výrobci automobilů nakonec přijali standard NACS.
Rozhodnutí elektromobilového gigantu zveřejnit standard NACS znamená, že konkurenční provozovatelé nabíjecích sítí mohou také volně přidávat nabíječky se zástrčkami NACS – a téměř jistě to udělají.
Klíčoví hráči již reagují na dohody společností Ford a GM. Švýcarský gigant v oblasti elektrických zařízení ABB, přední výrobce komerčních nabíječek pro elektromobily, v pátek uvedl, že brzy bude nabízet zástrčky NACS jako volitelnou součást svých výrobků. FreeWire Technologies, kalifornský startup vyrábějící rychlonabíječky, oznámil podobné plány po dohodě Fordu s Teslou minulý měsíc.
Hlavní motivace společnosti Tesla – alespoň na veřejnosti – může být ještě jednodušší.
„Naším posláním je urychlit přechod světa na udržitelnou energii,“ uvedla Rebecca Tinucciová, vrchní ředitelka nabíjecí infrastruktury společnosti Tesla, ve čtvrtečním prohlášení oznamujícím dohodu s GM. „Základním kamenem této mise je poskytnout každému majiteli elektromobilu přístup k všudypřítomnému a spolehlivému nabíjení.“
Majitelé vozů Tesla si již dlouho užívají spolehlivého nabíjení mimo domov na supernabíjecích stanicích společnosti, které představují zdaleka největší nabíjecí síť v Severní Americe. Nabíjecí odvětví jako celek však bylo roztříštěné a majitelé jiných vozidel než Tesla to neměli tak snadné.To vše se brzy změní.Minulý měsíc Ford oznámil, že uzavřel dohodu se společností Tesla, která umožní elektromobilům Ford používat nabíjecí stanice Tesla s adaptérem – a že od roku 2025 zavede nabíjecí techniku Tesla do standardní výbavy svých vlastních elektromobilů. Jednalo se o překvapivé partnerství mezi rivaly a ve čtvrtek společnost General Motors oznámila, že uzavřela téměř identickou dohodu se společností Tesla.Proč tedy Ford a GM spojily své síly s Teslou, společností, kterou investoři dlouho považovali za hrozbu pro zavedené automobilky?A co to znamená pro elektromobily?Jednotné nabíjeníSuperchargery společnosti Tesla používají vlastní konstrukci zástrčky, nazývanou North American Charging Standard , která nefunguje s elektromobily jiných výrobců. Většina ostatních elektromobilů a nabíjecích stanic v USA používá veřejně dostupný standard zástrčky CCS .V současné době mohou elektromobily Tesla používat nabíječky CCS s adaptérem, ale pouze Tesly mohou používat nabíječky NACS.To znamená, že zatímco majitelé vozů Tesla mají přístup k hojným a spolehlivým rychlonabíjecím stanicím této společnosti, řidiči elektromobilů jiných značek než Tesla, které používají systém CCS, se potýkají s nepřehlednou sítí a často nespolehlivým vybavením.Nedostatky systému CCS jsou pro detroitské automobilky stále větším problémem, protože zvyšují výrobu elektromobilů v naději, že se jim podaří prodat své elektrifikované modely masám.V loňské studii vědci z Kalifornské univerzity v Berkeley zkontrolovali 675 rychlonabíječek CCS v oblasti Sanfranciského zálivu a zjistili, že téměř čtvrtina z nich nebyla funkční. Studie společnosti JD Power ze srpna 2022 zjistila podobné výsledky u nabíječek CCS v jiných částech země. Pozoruhodné je, že také zjistila, že nabíjecí síť společnosti Tesla je mnohem spolehlivější.Společnost Tesla původně vybudovala síť Supercharger, aby překonala obavy potenciálních kupujících z nabíjení na cestách. Rozsah a spolehlivost její rychlonabíjecí sítě byly klíčovou součástí jejího počátečního prodejního tahu na zákazníky, kteří byli nervózní z přechodu na elektrický pohon – a od té doby jsou klíčovou součástí úspěchu společnosti v USA.Naproti tomu pro Ford a GM , kteří se snaží zvýšit prodej svých vlastních elektrických vozidel, představuje síť CCS problém.Potenciálním kupcům elektromobilů Ford nebo GM se může líbit to, co zažijí při zkušební jízdě, ale bez spolehlivé nabíjecí sítě jsou obě společnosti v nevýhodě oproti Tesle. Tyto nové dohody by měly přispět k vyrovnání podmínek pro nabíjení.Další důvod, proč upřednostnit standard NACS společnosti Tesla před CCS: Zástrčky Tesla jsou podstatně menší a lehčí než zástrčky pro rychlé nabíjení CCS, jejichž používání může být pro starší nebo zdravotně postižené řidiče nepohodlné.Vzhledem k tomu, že Ford i GM chtějí získat zákazníky, kteří se s elektrickými vozidly teprve seznamují, je zlepšení dostupnosti jednou z hlavních priorit.Úspory při nabíjeníPro automobilky, jako jsou Ford a GM, které sázejí miliardy na velký přechod na elektromobily, jsou problémy se spolehlivostí nabíječek CCS považovány za potenciální překážku širšího rozšíření. Společnost GM v roce 2021 uvedla, že plánuje vynaložit 750 milionů dolarů na zlepšení infrastruktury pro nabíjení EV v USA a Kanadě.Pak ale Tesla loni v listopadu otevřela standard NACS, zveřejnila technické specifikace a vyzvala provozovatele nabíjecích sítí a další výrobce automobilů, aby používali její konstrukci zástrček.Pro Ford i GM tato změna znamenala rychlejší cestu – a možnost velkých úspor.„Myslíme si, že z původních tři čtvrtě miliardy dolarů, které jsme na to vyčlenili, můžeme ušetřit až 400 milionů dolarů, protože jsme to dokázali udělat rychleji a efektivněji,“ řekla Barra ve čtvrtečním rozhovoru pro pořad CNBC „Fast Money“ po oznámení dohody s Teslou.Pro generálního ředitele Fordu Jima Farleyho jsou tyto dohody také signálem toho, co považuje za novou éru spolupráce mezi automobilkami, která přesahuje rámec jednotlivých komponent.„Spolupracovali jsme [s ostatními výrobci automobilů] na převodovkách a motorech, aniž by si toho ve světě ICE někdo všiml,“ řekl Farley na konferenci společnosti Bernstein 31. května. „Nyní se to bude týkat spíše technologické stránky. Myslím, že to je jedna z nejzajímavějších nových dynamik.“A co Tesla?Co tedy Tesla získá z dohody, že umožní svým konkurentům využívat její vynikající nabíjecí síť?Lídra v oblasti elektromobilů jistě potěší dodatečné příjmy, které získá od majitelů elektromobilů značek Ford a GM pokaždé, když budou nabíjet u stanice Supercharger.Bude mít také radost z implicitní podpory své technologie ze strany dlouhodobě zavedených konkurentů a pravděpodobně bude usilovat o podíl na veřejných dotacích na nabíjení EV, které byly zpřístupněny na základě loňského dvoustranného zákona o infrastruktuře.Dohody však neznamenají, že Tesla získá monopol na veřejné nabíjení v USA, i kdyby všichni výrobci automobilů nakonec přijali standard NACS.Rozhodnutí elektromobilového gigantu zveřejnit standard NACS znamená, že konkurenční provozovatelé nabíjecích sítí mohou také volně přidávat nabíječky se zástrčkami NACS – a téměř jistě to udělají.Klíčoví hráči již reagují na dohody společností Ford a GM. Švýcarský gigant v oblasti elektrických zařízení ABB, přední výrobce komerčních nabíječek pro elektromobily, v pátek uvedl, že brzy bude nabízet zástrčky NACS jako volitelnou součást svých výrobků. FreeWire Technologies, kalifornský startup vyrábějící rychlonabíječky, oznámil podobné plány po dohodě Fordu s Teslou minulý měsíc.Hlavní motivace společnosti Tesla – alespoň na veřejnosti – může být ještě jednodušší.„Naším posláním je urychlit přechod světa na udržitelnou energii,“ uvedla Rebecca Tinucciová, vrchní ředitelka nabíjecí infrastruktury společnosti Tesla, ve čtvrtečním prohlášení oznamujícím dohodu s GM. „Základním kamenem této mise je poskytnout každému majiteli elektromobilu přístup k všudypřítomnému a spolehlivému nabíjení.“
Čínská společnost REFIRE, přední hráč v oblasti vodíkových technologií, oznámila svůj vstup na hongkongskou burzu cenných papírů. Tento krok představuje...