Za poslední rok se v oblasti NFT hodně změnilo. Zatímco v roce 2021 došlo k absolutnímu rozmachu nefungujících tokenů, v roce 2022 Web3 díky medvědímu trhu urychlil dozrávání prostoru NFT. Jistě, umělci stále nacházeli způsoby, jak se uživit, a sběratelé NFT se vyvinuli ve významné stavitele Web3, ale divoký západ, kterým byl trh s NFT, výrazně ochladl.
To samozřejmě není špatně. Vlastně zdaleka ne. Zatímco řada investorů a vlivných osobností rychle utichla, když přestaly přicházet milionové zisky, prostor NFT jako celek byl poháněn kupředu. Sběratelské a rozsáhlé projekty PFP, které se na trhu držely, začaly slábnout a do popředí se začaly dostávat další, často zastíněné případy využití.
Nemluvíme však jen o sekundárních prodejích hudebních NFT Sound.xyz, které překročily hranici 5 milionů dolarů, nebo o virálních edicích fotografií NFT. Ačkoli se bezpochyby jedná o významné výhry pro umělce, pokrok v technologii blockchain a přechod z Web2 na Web3 pomohly upevnit řadu robustních případů použití NFT, které by mohly mít potenciál změnit metaverzi, jak ji známe. V roce 2023 bude nepochybně vhodné tato rostoucí odvětví sledovat.

Prodej vstupenek a potvrzení o účasti
Možná jedním z nejvíce podceňovaných odvětví trhu NFT je prodej vstupenek NFT. NFT ticketing, který mnozí považují za velký přínos pro budoucnost živých akcí, je přesně to, jak zní: vstupenky ve formě NFT žijící v blockchainu, které fungují jako přístupové karty na jakoukoli živou (nebo i virtuální) akci.
Díky vstupenkám NFT mohou mít vydavatelé i příjemci vstupenek několik výhod. Vydavatelé mohou vést důkladnější evidenci počtu návštěvníků díky využití blockchainu jako účetní knihy a zároveň mohou prostřednictvím NFT komunikovat s držiteli vstupenek novým a inovativním způsobem. Vydavatelé mohou rozesílat oznámení, pořádat překvapivé dárky, vytvářet stránky a služby s tokenem a další jednoduše tím, že shromáždí údaje spojené s držiteli konkrétní vstupenky NFT.
Na druhou stranu mohou být účastníci akcí, na které se nevydávají vstupenky NFT, odměněni i dodatečně. Pomocí protokolu POAP (Proof of Attendance Protocol) mohou uživatelé vytvářet a vydávat pamětní odznaky ve stylu NFT, které mohou poskytovat mnoho stejných nástrojů jako vstupenky NFT. Uživatelům často stačí naskenovat QR kód nebo zadat určitou frázi, aby si vyzvedli POAP, čímž je vstupní bariéra výrazně nízká a přístupná i těm, kteří se v blockchainových technologiích nevyznají.
Zatímco NFT ticketing a POAP se mohou zdát jen jako zábavná pobídka pro účastníky událostí, zakladatelům projektů se i nadále osvědčují k evidenci prvních podporovatelů. Nebylo by od věci říci, že jak vstupenky NFT, tak POAP pomáhají měnit způsob, jakým přemýšlíme o fandovství ve Webu3.
Členské průkazy
Je sice pravda, že členské průkazy založené na NFT rostly a rozvíjely se souběžně s projekty PFP, ale od té doby se staly samostatným jedinečným odvětvím trhu NFT. Tyto typy NFT, které většinou využívají značky a programy, fungují jako přístupové klíče k odemykání pobídek a odměn pro ty, kteří je vlastní. Často se členství v NFT prosazuje prostřednictvím „token-gatingu“, který využívá technologii blockchainu k ověření vlastnictví NFT a poskytuje držitelům přístup k jakýmkoli exkluzivním výhodám pro členy. To lze realizovat na serverech Discord, na osobních nebo virtuálních akcích a podobně.

Jedním z prvních příkladů členství v NFT je Bored Ape Yacht Club. Jen díky vlastnictví NFT BAYC získali jeho držitelé přístup k předávání merche, hudebním festivalům, následným vydáním NFT a mnoha dalším akcím. Projekty jako LinksDAO, LoudPunx a Flyfish Club zůstávají dvěma z nejambicióznějších členských počinů, zatímco platformy jako Friends With Benefits a OneOf se staly archetypy pro organizace, které chtějí zavést členské průkazy.
Některé snahy NFT šly dokonce nad rámec myšlenky prostého členského průkazu a vnesly do něj sdílené vlastnictví a hlasování. Vezměme si například Rug Radio. Projekt vytvořil významný influencer a stavitel Farokh jako decentralizovanou mediální platformu Web3 a jeho étosem je být komunitou a pro komunitu jako platforma vlastněná svými spotřebiteli. Z tohoto důvodu Rug Radio vydalo Membership Pass NFT, které svým držitelům dávají možnost hlasovat o návrzích a podílet se na zásadních rozhodnutích.
Umělá inteligence
Ať se vám to líbí, nebo ne, umělá inteligence je tady a zřejmě tu zůstane. Od nástrojů, jako je ChatGPT, které se šíří téměř ve všech odvětvích, až po umění generované umělou inteligencí, které se stává žhavým a kontroverzním tématem mezi online komunitami, se zdá, že boom umělé inteligence, který nyní zažíváme, je podobný, ne-li větší než počáteční boom NFT v roce 2021.
Přesto bude mít umělá inteligence téměř nepochybně větší dosah a dopad na celou společnost, než mohou v tuto chvíli mít i NFT. To se samozřejmě týká i jejího dopadu na Web3. Ostatně řada významných umělců v oblasti NFT již spolupráci s AI ve svých pracovních postupech využívá. Není to však způsobeno nejnovějším boomem AI – spíše je to dáno digitální povahou prostoru NFT obecně, kde se sbližují vývojáři, umělci a programátoři. Proč bychom tedy měli sledovat AI v roce 2023?
Inu proto, že jen za poslední rok tak výrazně pokročila. S příchodem DALL-E, ChatGPT a dalších nástrojů byla zpochybněna etika vytváření a prodeje uměleckých děl AI. Zatímco mnozí kritici se nového paradigmatu AI umění obávají, jiní ho přijali jako nevyhnutelné. I tak ale díla vytvořená umělou inteligencí v současné době postrádají „lidské autorství“, které je nezbytné pro udělení práv určených k ochraně umělce. Vskutku kluzký svah.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky