Podle odborníků je nakonec zásadní posílit finanční sebevědomí dítěte.
“Dobrá finanční zodpovědnost je základem úspěchu v životě, protože finanční dovednosti ovlivňují důležité milníky, jako je manželství, získání zaměstnání nebo koupě domu,” řekla Susan Hirshmanová, ředitelka správy majetku ve společnosti Schwab Wealth Advisory, pro CNBC Make It.
Vysvětluje, že například zaměstnavatelé mohou při prověřování zaměstnanců provádět kontroly úvěruschopnosti a že historie vašeho hospodaření s penězi může mít vliv i na velké nákupy, jako je například bydlení. Hirshmanová říká, že včasné vytvoření správných návyků může pomoci vyhnout se problémům.
Mezi další nebezpečí, kterým se děti mohou stát obětí, pokud nejsou finančně vzdělané, patří potenciální dluhové pasti typu “buy now pay later”, říká Seth Wunder, investiční ředitel společnosti Acorns.
Eric Landolt, vedoucí oddělení rodinného poradenství a umění a sběratelství ve společnosti UBS Global Wealth Management, šel ještě dál.
“Finanční gramotnost by měla být základní dovedností, základní dovedností ve smyslu, jako je čtení nebo psaní nebo něco takového, co by měl mít každý za všech okolností,” řekl. Dodal, že rozhodnutí o penězích mohou mít také širší dopad na společnost v závislosti na tom, jak jsou utráceny a investovány.
Kdy učit děti peněžním dovednostem

Je zřejmé, jak důležitá je konverzace o penězích. Kdy je ale ten správný čas s ním začít? Názory odborníků se liší, ale možná je to mnohem dříve, než si myslíte.
Podle Wundera je šest let věkem, kdy děti začínají chápat některé peněžní pojmy.
“V tomto věku začínají děti chápat matematiku ve škole a jsou schopny pochopit důsledky toho, že když to není, tak to není, a odkládat si peníze na věci, které opravdu chtějí,” řekl.
Dodal, že v době, kdy je dětem sedm let, je již mnoho jejich finančních návyků vytvořeno, a poznamenal, že děti si uvědomují a zajímají se o peníze mnohem dříve, než by mnozí rodiče očekávali.
Hirshman navrhuje začít ještě dříve, mezi třetím a pátým rokem. “Tehdy jsou schopny se rozhodovat a uvažovat,” řekla a dodala, že ideální je začít jednoduše a postupně předávat rodičům jejich vlastní peněžní hodnoty.
Landolt se domnívá, že je vhodné začít již v pěti letech, protože tehdy děti nejlépe vnímají poselství o rodinných hodnotách, které jim předávají rodiče nebo prarodiče. Doporučuje, aby se pěti- až osmileté děti učily “velmi, velmi základním věcem”, jako je to, že peníze mají hodnotu a že rozhodnutí, která s nimi učiní, mají dopad.
Pro osmi až dvanáctileté děti mohou být témata složitější, domnívá se Landolt. “Můžete mluvit o různých druzích peněz nebo jejich využití. Takže to může být spoření nebo utrácení, některé z těchto pojmů, stavění versus investování.”

Jakmile se děti stanou teenagery, tedy mezi 12 a 15 lety, může jim být svěřena větší zodpovědnost, například správa malého rozpočtu, vysvětlil Landolt. To zahrnuje pojmy jako utrácení, spoření a pochopení toho, jak rozhodnutí utratit peníze může ovlivnit to, kolik peněz jim později zbude, ale do větší hloubky, řekl. V tomto věku byste také mohli začít diskutovat o finančních rozhodnutích v rámci celé rodiny, jako je podpora dobročinných projektů nebo charitativních organizací, a zjistit názory dětí na ně, řekl Landolt.
V neposlední řadě by se 16 až 18letí mohli dozvědět, jak funguje finanční systém a banky, což je podle Landolta téma, které se často probírá i ve škole.
Když mluvíte s dětmi o penězích, myslete na to.
Kdykoli se rozhodnete začít s dětmi mluvit o penězích, odborníci doporučují mít na paměti několik věcí.
Hirshmanová se domnívá, že tři nejdůležitější věci, které je třeba mít na paměti, jsou důslednost, zaměření na činy a průběžné rozhovory.
“Můžete je nechat dělat malé a poučné chyby, aby se z nich mohli poučit,” řekla.
Jedním ze způsobů, jak toho dosáhnout, je poskytnout jim kapesné, upozornila. Wunder s tímto návrhem souhlasí a vysvětluje, že to může děti naučit zodpovědně hospodařit, utrácet a šetřit.

Klíčové je podle něj také zajistit, aby rozhovory byly přiměřené věku.
“Způsob, jakým toto téma otevřete šestiletému dítěti, se bude lišit od způsobu, jakým ho otevřete dospívajícímu, ale všechny mají společné téma – naučit děti rozlišovat mezi potřebou a touhou,” vysvětlil Wunder.
A konečně, stejně jako v mnoha jiných případech, může mít podle Hirshmanové obrovský vliv i to, že rodiče jdou příkladem. “Je důležité, aby rodiče praktikovali to, co hlásají, a snažili se nedávat smíšená poselství,” řekla.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky