Následovala by tak podobné dohody, které Tesla podepsala s Fordem a General Motors.
Takzvané superchargerové stanice umožňují vozům doplňovat baterie výkonem 100 kW nebo vyšším, což je asi 14krát rychleji než u běžných domácích zásuvek.
Minulý měsíc Ford oznámil, že podepsal dohodu se společností Tesla, která umožní elektromobilům detroitské automobilky využívat nabíjecí stanice Tesla s adaptérem do zásuvky.
Investoři tuto zprávu přijali s nadšením a akcie Tesly a Fordu den po oznámení vzrostly o 4,7 %, resp. 6,2 %. Ceny akcií obou automobilek od té doby vzrostly o více než 25 %.
Podobnou dohodu uzavřela začátkem tohoto měsíce také společnost General Motors se společností Tesla.
„Když se podíváte na obě dohody, tedy na tu od Fordu a GM, jsou to v podstatě stejné podmínky,“ řekl Narayan pro CNBC Pro. „Opravdu nedává smysl, proč by to měl být Ford a GM, a ne Stellantis.“
Doufá se, že spolupráce mezi společností Tesla a dalšími výrobci automobilů v USA podpoří rozšíření elektromobilů díky zlepšení přístupu k nabíjecí infrastruktuře.
Narayan přirovnal situaci k „přílivu, který zvedá všechny lodě“, čímž naznačil, že lepší nabíjecí infrastruktura povzbudí více lidí ke koupi elektromobilů. To by následně zvýšilo poptávku po elektromobilech, z čehož by profitovali všichni zúčastnění výrobci.
Uškodí dohoda společnosti Tesla?
Podle Narayana dohody ukazují, že Tesla se méně obává ztráty zákazníků ve prospěch jiných výrobců elektromobilů. Místo toho se soustředí na získání potenciálních zákazníků, kteří stále kupují tradiční vozidla na benzin, jako je Toyota Corolla nebo Honda Civic, a přesvědčit je, aby přešli na elektrický pohon.
„Prodej nových elektromobilů, to je stále méně než 10 % celkového prodeje automobilů ročně v USA,“ řekl Narayan a zdůraznil obrovský nevyužitý potenciál růstu trhu s elektromobily.
Zpřístupnění rozsáhlé a spolehlivé nabíjecí infrastruktury společnosti Tesla v USA dalším značkám by mohlo sehrát významnou roli při překonávání jedné z nejvýznamnějších překážek zavádění elektromobilů v USA: obavy z dojezdové vzdálenosti neboli strachu z vybití baterie před dosažením nabíjecí stanice.
„Otevřením nabíjecí infrastruktury se zmírní hlavní obava v USA, kterou je obava z dojezdu. A konkrétně nejde jen o obavu z dojezdu, ale o obavu z nabíjení,“ vysvětlil Narayan.
De facto standard pro zástrčky
Narayan také uvedl, že taková spolupráce se společností Tesla by mohla stanovit nový standard v automobilovém průmyslu.
Pokud se například výrobci jako Ford, GM a potenciálně i Stellantis připojí k infrastruktuře superchargerů Tesla, mohlo by to vytvořit precedens pro menší výrobce, kteří by je následovali, čímž by se standard nabíjení Tesla mohl stát všudypřítomným.
„Myslím, že v oblasti nabíjecí infrastruktury to vypadá, že to bude de facto standard,“ dodal Narayan. Očekává, že jej nakonec přijmou všichni výrobci automobilů.
Analytici také naznačili, že případné náklady, které vzniknou výrobcům automobilů v souvislosti s přechodem na standard zástrček Tesla North American Charging Standard
„Domníváme se, že šíře sítě TSLA, ale také míra spokojenosti řidičů, zlákala ostatní výrobce automobilů, kteří vidí, že nabíjení se nakonec odrazí na širším zážitku z jízdy,“ uvedl analytik Bank of America Alex Vrabel ve zprávě klientům 9. června.
„Tesla má nyní nevyhnutelně přímý přístup k větší části budoucího trhu s elektromobily, domníváme se, že investoři přeceňují obtížnost přechodu kolegů na konektor NACS.“
Globální výrobci automobilů
Při pohledu do budoucna Narayan uvedl, že očekává, že více evropských výrobců podepíše se společností Tesla dohody o nabíjení ve Spojených státech. Od listopadu 2021 otevřela Tesla svou síť superchargerů v Evropě, Austrálii a Číně i pro vozidla jiných výrobců než Tesla.
„Rozhodně bych očekával, že evropské automobilky podepíší podobné dohody v USA, zejména německé firmy, pro které jsou Spojené státy velmi důležitým trhem,“ řekl. „Mercedes, BMW. Viděl bych to i u Volkswagenu.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky