Přehlédli jsme rostoucí míru nespokojenosti, která se v nich probouzela.
Co nám uniklo a proč? Co si zaměstnanci přáli a po čem toužili a co naše pečlivě vybudované HR systémy, metodiky 360-feedbacku a kreativní aktivity pro stmelování týmu nechaly bez odpovědi a bez povšimnutí? Jak jsme to mohli vidět a jak jsme mohli zvýšit jejich pocit odpovědnosti a angažovanosti?
Pokud se podíváme na hnutí „Velká výpověď“ a „Tichý odchod“, na novější trendy v hybridní práci a na preference a pracovní styl mladších generací, je zřejmé, že vyšší platy, další benefity, atraktivní výhody, staré triky a rychlá řešení – jako jsou motivační projevy a semináře – nemohou stačit. Dnešní zaměstnanci se nadále cítí rozpolceně, cynicky a bezmocně.
Proč musíme naslouchat zaměstnancům
Jaká je odpověď? Jednou z cest, kterou se můžeme a měli bychom vydat, je velkoryse naslouchat svým zaměstnancům, aby pochopili, že angažovanost, oddanost a pracovní nasazení mohou vzniknout pouze tehdy, když kolegové a vedoucí pracovníci navážou hluboké a skutečné vztahy. Tyto vazby mohou vytvořit pouze skutečné smysluplné interakce, nikoli povrchní transakce.
Ale co je to „velkorysé naslouchání“? Je to umění naslouchat sobě, druhým a přírodě s velkorysostí. Definujeme ji obecně jako naslouchání nejen slovům a zapojení srdce i mysli. Velkorysé naslouchání je zakořeněno v pochopení toho, jak jsme jako jednotlivci spojeni s blahem druhých a lidstva. Velkorysost zahrnuje hodnoty, jako je otevřenost, odvaha, zvědavost a vnímavost. Mezi cíle velkorysého naslouchání patří porozumění, empatie, lepší spolupráce a skutečné propojení.
Velkorysé naslouchání na pracovišti

Velkorysé naslouchání na pracovišti není snadné. Většina z nás je zvyklá spíše na styl vedení, který komunikuje pevným směrem prostřednictvím jasné řeči a vyjadřování, než na styl, který povznáší naslouchání, motivuje k inkluzi a zajišťuje pozitivní jednání. Nyní se však nacházíme v rozhodujícím bodě zlomu. Uprostřed této zásadní změny, kterou zažívají pracoviště po konci éry COVID-19 po celém světě, mají vedoucí pracovníci důležitou příležitost přetvořit kulturu a kolektivní pohodu svých organizací. Mají příležitost rozhodnout se, že povýší velkorysé naslouchání a vybudují inkluzivní systémy, které podporují rozmanitost myšlení, kde se zaměstnanci cítí ceněni a mohou naplnit svůj potenciál.
Podle tohoto výzkumu reakce posluchačů a koordinace poslechu rozhovoru zvyšuje množství vyjádřených informací a rozsah, v jakém posluchač chápe cíl mluvčího. Kromě toho naslouchání podporuje kognici mluvčího tím, že zlepšuje paměť a také reflexivní sebeuvědomění. Na pracovišti to znamená, že díky naslouchání vedoucí pracovníci nejen zvyšují pracovní výkon a znalosti svých zaměstnanců, ale také zlepšují jejich pohodu a psychickou bezpečnost tím, že snižují vyhoření, emoční vyčerpání a stres. Umožnění zaměstnancům cítit se bezpečně a oceňovaně vytváří skutečné vztahy a pěstuje pocit důvěry a sounáležitosti s organizací.
Jak tedy můžeme velkoryse naslouchat? Zde je několik tipů, které jsem se naučil na základě osobních a profesních zkušeností:
Buďte plně přítomni
Když nasloucháte druhému, snažte se nejprve vyčistit svou mysl. Uvědomte si své skryté pocity a frustrace a odložte je stranou. Poté se plně soustřeďte na to, co říká druhá osoba. Nesnažte se formulovat své odpovědi v průběhu řeči, nezabývejte se více úkoly a nenechte svou mysl bloudit. Zůstaňte přítomní a pozorní. Odložte potenciální rozptýlení, které by se mohlo stát překážkou velkorysého naslouchání. Odložte telefon. Pokud sedíte u stolu, zavřete notebook nebo otočte židli směrem k osobě, které nasloucháte.
Odložte předsudky a hodnocení

Velkorysé naslouchání je empatická a soucitná praxe. Když nasloucháte velkoryse, aktivně se snažíte vidět svět z pohledu druhého člověka a porozumět jeho myšlenkám a pocitům. Toho nikdy nebude plně dosaženo, pokud budete mít vlastní úsudek nebo budete mít osobní předsudky. Takové rozhovory mají tendenci narazit na zeď, kdy se některé strany dostanou do defenzivy a ostatní se uzavřou do sebe. Proč místo toho nezačít rozhovor s čistým štítem a nenabídnout odvahu, soucit, otevřenost a pochopení? Pravděpodobně budete příjemně překvapeni, když zjistíte, že všichni vycházíme z jedné společné sdílené zkušenosti a v každém z nás jsou stopy toho druhého.
Poslouchejte a učte se
Všichni jsme jedineční. Na pracoviště přinášíme různé zkušenosti, každý z nás má jiné zázemí, vzdělání a znalosti. Nikdy nemůžete vědět, co se můžete naučit, když někomu nasloucháte. Buďte zvědaví. Když se s někým setkáte, snažte se brát naslouchání jako příležitost k bezplatnému učení. Zaujetí tématem a vztahem s danou osobou vám pomůže vytvořit opravdové a hlubší vztahy.
Nepřerušujte
Vedoucí pracovníci musí respektovat své kolegy a být skutečně zvědaví na to, co musí sdílet, místo aby přerušovali tok dialogu a odváděli členy týmu. Vedoucí by se měli snažit být pozorní, starostliví a naladění na základní rytmy a nálady svého týmu, velkoryse naslouchat daleko více než slovům a zachytit jemné náznaky, které prozrazují více. Tím by mohli jít příkladem, ale hlavně by mohli vytvořit odrazové můstky a základy pro pěstování širší kultury velkorysého naslouchání na pracovišti.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky