Pinterest, který na konci roku 2022 obsluhoval 450 milionů aktivních uživatelů měsíčně (MAU), si vydobyl mezeru na trhu se svými virtuálními nástěnkami pro nápady, zájmy a koníčky. Meta, největší společnost v oblasti sociálních médií na světě, obsluhovala měsíčně 3,74 miliardy lidí v rámci své „rodiny“ čtyř hlavních aplikací: Facebook, Messenger, Instagram a WhatsApp.
Obě akcie dosáhly svých historických maxim během nákupního šílenství v oblasti růstových akcií v roce 2021. Pinterest a Meta se však nyní obchodují přibližně 70 %, resp. 50 % pod těmito úrovněmi. Obě vyděsily býky svými makro problémy a problémy specifickými pro danou společnost a rostoucí sazby tuto bolest ještě umocnily. Mohla by některá z těchto propadlých akcií sociálních médií znovu stát za nákup?
Co se stalo s Pinterestem a Metou?
Pinterest i Meta generují většinu svých příjmů z reklamy, která je velmi vystavena inflaci, rostoucím sazbám a dalším nepříznivým makroekonomickým faktorům. Kromě pomalejších výdajů na reklamu obě společnosti ovlivnila aktualizace systému iOS společnosti Apple z konce roku 2021, která umožnila uživatelům odhlásit se z funkcí sledování dat. Tato změna ztížila oběma platformám tvorbu cílených reklam.
Zdroj: Getty Images
Obě společnosti také čelily tvrdé konkurenci ze strany platformy pro krátká videa TikTok společnosti ByteDance, která obsluhuje přibližně 150 milionů uživatelů v USA a více než miliardu uživatelů po celém světě. Čím více času lidé trávili na TikToku, tím méně často sdíleli nápady na Pinterestu nebo zveřejňovali čerstvý obsah na Facebooku a Instagramu. TikTok také vyzval Pinterest a Instagram na rodícím se trhu sociálního nakupování svými nakupovatelnými reklamami.
S tím, jak se tyto makroekonomické a konkurenční překážky stupňovaly, čelily společnosti Pinterest a Meta specifickým výzvám. Pinterest zažil během pandemie velký růst, protože na jeho platformu přicházeli noví uživatelé, aby našli nápady na online nakupování, recepty, projekty pro kutily a rodinné aktivity, ale tyto vlivy se rozplynuly, když skončily výluky. Výsledkem je, že Pinterest stále obsluhuje o 28 milionů uživatelů méně než na svém vrcholu (478 milionů uživatelů) v prvním čtvrtletí roku 2021.
Společnost Meta během nejhoršího období pandemie nezaznamenala srovnatelný nárůst, takže v roce 2022 neztratila žádné MAU v rámci své kombinované rodiny aplikací. Zatímco však její hlavní reklamní byznys ochladl, Meta pokračovala v nalévání miliard dolarů do svého nerentabilního segmentu Reality Labs, v němž se nacházejí její zařízení pro virtuální a rozšířenou realitu. Nadále také čelila žalobám na ochranu soukromí a antimonopolním žalobám ze strany regulačních orgánů po celém světě.
Zdroj: Bloomberg
Která společnost má lepší budoucnost?
Tržby Pinterestu vzrostly v roce 2022 o 9 % na 2,8 miliardy dolarů, zatímco v roce 2021 vzrostly o 52 %, zatímco analytici očekávají, že v roce 2023 vzrostou jeho tržby o 8 %. Tento stabilní výhled lze přičíst jejímu oživení počtu uživatelů (MAU), který v roce 2022 vzrostl o 4 %, a rostoucím průměrným příjmům na uživatele (ARPU) v USA a Kanadě – které stále generují mnohem vyšší příjmy na uživatele než její uživatelé v zámoří.
Marže Pinterestu však stále snižují vyšší marketingové výdaje, štědřejší dotace pro tvůrce špičkového obsahu, zvýšené náklady na infrastrukturu a nedostatečná cenová síla u reklam. Proto se jeho upravený zisk před úroky, zdaněním a odpisy (EBITDA) propadl z 32 % v roce 2021 na 16 % v roce 2022. Na druhou stranu analytici očekávají, že tento tlak poleví a její upravená marže EBITDA vzroste na 17 % v roce 2023.
Zdroj: Bloomberg
Očekávají také, že její očištěný zisk vzroste o 25 %. Na základě těchto očekávání se však akcie Pinterestu stále zdají být poněkud drahé, když dosahují 42násobku budoucích zisků.
Lepší koupě: Meta Platforms
Tempo růstu Pinterestu se postupně stabilizuje, ale v blízké budoucnosti by mohlo dosáhnout vrcholu, protože se nasytí své mezery na trhu. Její akcie jsou také pravděpodobně příliš drahé ve srovnání s jejími kolegy v oboru. Společnost Meta čelí v blízké budoucnosti mnoha výzvám, ale její diverzifikace, stabilita a nižší ocenění z ní v tuto chvíli dělají zajímavější investici než Pinterest.
Pinterest, který na konci roku 2022 obsluhoval 450 milionů aktivních uživatelů měsíčně , si vydobyl mezeru na trhu se svými virtuálními nástěnkami pro nápady, zájmy a koníčky. Meta, největší společnost v oblasti sociálních médií na světě, obsluhovala měsíčně 3,74 miliardy lidí v rámci své „rodiny“ čtyř hlavních aplikací: Facebook, Messenger, Instagram a WhatsApp.Obě akcie dosáhly svých historických maxim během nákupního šílenství v oblasti růstových akcií v roce 2021. Pinterest a Meta se však nyní obchodují přibližně 70 %, resp. 50 % pod těmito úrovněmi. Obě vyděsily býky svými makro problémy a problémy specifickými pro danou společnost a rostoucí sazby tuto bolest ještě umocnily. Mohla by některá z těchto propadlých akcií sociálních médií znovu stát za nákup?Pinterest i Meta generují většinu svých příjmů z reklamy, která je velmi vystavena inflaci, rostoucím sazbám a dalším nepříznivým makroekonomickým faktorům. Kromě pomalejších výdajů na reklamu obě společnosti ovlivnila aktualizace systému iOS společnosti Apple z konce roku 2021, která umožnila uživatelům odhlásit se z funkcí sledování dat. Tato změna ztížila oběma platformám tvorbu cílených reklam.Obě společnosti také čelily tvrdé konkurenci ze strany platformy pro krátká videa TikTok společnosti ByteDance, která obsluhuje přibližně 150 milionů uživatelů v USA a více než miliardu uživatelů po celém světě. Čím více času lidé trávili na TikToku, tím méně často sdíleli nápady na Pinterestu nebo zveřejňovali čerstvý obsah na Facebooku a Instagramu. TikTok také vyzval Pinterest a Instagram na rodícím se trhu sociálního nakupování svými nakupovatelnými reklamami.S tím, jak se tyto makroekonomické a konkurenční překážky stupňovaly, čelily společnosti Pinterest a Meta specifickým výzvám. Pinterest zažil během pandemie velký růst, protože na jeho platformu přicházeli noví uživatelé, aby našli nápady na online nakupování, recepty, projekty pro kutily a rodinné aktivity, ale tyto vlivy se rozplynuly, když skončily výluky. Výsledkem je, že Pinterest stále obsluhuje o 28 milionů uživatelů méně než na svém vrcholu v prvním čtvrtletí roku 2021.Společnost Meta během nejhoršího období pandemie nezaznamenala srovnatelný nárůst, takže v roce 2022 neztratila žádné MAU v rámci své kombinované rodiny aplikací. Zatímco však její hlavní reklamní byznys ochladl, Meta pokračovala v nalévání miliard dolarů do svého nerentabilního segmentu Reality Labs, v němž se nacházejí její zařízení pro virtuální a rozšířenou realitu. Nadále také čelila žalobám na ochranu soukromí a antimonopolním žalobám ze strany regulačních orgánů po celém světě.Tržby Pinterestu vzrostly v roce 2022 o 9 % na 2,8 miliardy dolarů, zatímco v roce 2021 vzrostly o 52 %, zatímco analytici očekávají, že v roce 2023 vzrostou jeho tržby o 8 %. Tento stabilní výhled lze přičíst jejímu oživení počtu uživatelů , který v roce 2022 vzrostl o 4 %, a rostoucím průměrným příjmům na uživatele v USA a Kanadě – které stále generují mnohem vyšší příjmy na uživatele než její uživatelé v zámoří.Marže Pinterestu však stále snižují vyšší marketingové výdaje, štědřejší dotace pro tvůrce špičkového obsahu, zvýšené náklady na infrastrukturu a nedostatečná cenová síla u reklam. Proto se jeho upravený zisk před úroky, zdaněním a odpisy propadl z 32 % v roce 2021 na 16 % v roce 2022. Na druhou stranu analytici očekávají, že tento tlak poleví a její upravená marže EBITDA vzroste na 17 % v roce 2023.Očekávají také, že její očištěný zisk vzroste o 25 %. Na základě těchto očekávání se však akcie Pinterestu stále zdají být poněkud drahé, když dosahují 42násobku budoucích zisků.Tempo růstu Pinterestu se postupně stabilizuje, ale v blízké budoucnosti by mohlo dosáhnout vrcholu, protože se nasytí své mezery na trhu. Její akcie jsou také pravděpodobně příliš drahé ve srovnání s jejími kolegy v oboru. Společnost Meta čelí v blízké budoucnosti mnoha výzvám, ale její diverzifikace, stabilita a nižší ocenění z ní v tuto chvíli dělají zajímavější investici než Pinterest.