Žádný jiný dokument není tak zásadní a tak pečlivě čtený – ať už člověkem, nebo strojem – jako váš životopis. A žádná část vašeho životopisu není tak důležitá jako vaše odrážky. To proto, že odrážky ukazují vaše skutečné úspěchy. Chronologicky strukturovaný životopis s těmito podpůrnými důkazy vám otevře dveře. Tedy pokud se vám podaří tyto odrážky správně sestavit.
Zaměstnavatele mnohem více zajímá, čeho jste dosáhli, než vaše pracovní pozice. Proto své úspěchy jasně a důrazně dokumentujte v bodech, které uvedete. Aby vynikly, udělejte těchto šest věcí:
1. UVEĎTE BODY PRO KAŽDÉ PRACOVNÍ MÍSTO
Vytvořte jednu větu pro každé zaměstnání, které jste zastávali, a přidejte odrážky, které vyzdvihují vaše úspěchy na dané pozici.
Předpokládejme, že jednu ze svých úloh uvedete touto větou: „Úspěšně řídil programy lidských zdrojů, když společnost rostla z 10 000 na 30 000 zaměstnanců po celém světě.“
Nyní vytvořte odrážky, které toto tvrzení ilustrují. Můžete ukázat, že jste vytvořili nové programy, jak se společnost rozšiřovala; přilákali jste do těchto programů stále více zaměstnanců; díky těmto programům jste zlepšili udržení zaměstnanců.

Stručně řečeno, u každého zaměstnání v životopise uveďte hlavní větu a pod ni přidejte soubor bodů, které ukazují vaše úspěchy. Nikdy nevypisujte pouze oblasti odpovědnosti. Nikoho nezajímá, jakou práci jste dostali. Zajímá je, co jste v rámci této funkce dokázali.
2. ZAČNĚTE ODRÁŽKY AKTIVNÍMI SLOVESY
Doplňte své odrážky tím, že je začnete aktivními slovesy. Mnoho životopisů dnes kontroluje stroj. „Stroj identifikuje aktivní slovesa,“ říká Brett Tearney, viceprezident pro lidské zdroje v softwarové firmě ServiceNow. „Ta jsou strojem vytažena a [zvyšují] skóre žádosti na rozdíl od těch slov, která jsou pasivní.“
Proto začněte každý bod aktivními slovesy, jako jsou: „poskytl“, „vytvořil“, „rozvinul“, „zlepšil“, „vedl“, „inicioval“ a „získal“. Obecně se vyhněte slovesům, která naznačují, že jste nebyli klíčovým hráčem, jako například „pomohl“.
3. VYKAZOVAT PŮSOBIVÉ METRIKY
Ujistěte se, že používáte přesná čísla, která ukazují váš dopad. Osmdesát pět procent náborářů tvrdí, že je důležité uvést metriky, které ilustrují vaše úspěchy.

Uveďte procentuální nárůsty, čísla, která se zvýšila, meziroční úrovně spokojenosti a počty oslovených osob. Podívejte se například na to, jak působivé jsou následující údaje:
- Během čtyř let vybudoval softwarové týmy čítající více než 55 specialistů.
- Zavedení mobilních služeb, které rozšířily naši zákaznickou základnu o 20 %.
- Realizoval inovativní strategii vývoje softwaru, která nám umožnila oslovit tři miliony uživatelů a dosáhnout ročních příjmů ve výši 125 milionů dolarů.
4. POZOR NA TO, ABYSTE NEVYPADALI AROGANTNĚ
Je pochopitelné, že chcete působit dojmem, že jste v každém zaměstnání, které jste zastávali, skutečně něco dokázali. Dejte si však pozor, abyste nepůsobili vychloubačně nebo arogantně.
Je lepší ukázat to na příkladech, než nájemní firmě jen vyprávět, jak jste skvělí. Vyhněte se výrokům, jako je tento: „Vytvořil jsem si rozsáhlý seznam klientů díky dokonalým službám, bezúhonnosti, laskavosti a bezkonkurenčnímu odhodlání potěšit každého zákazníka.“
5. UDRŽUJTE VĚTY JEDNODUCHÉ
Vyhněte se dlouhým odrážkám. „Stroj hledá stručnost, soustředěnost a ucelenost,“ říká Brett Tearney. „I když člověk s tímto obsahem interaguje, hledá velmi rychle. Pracují s velmi vysokým objemem. Opravdu skenují. Nemají čas číst celý odstavec.“

Vyhněte se proto větám, jako je tato: „Pracoval jako klíčový člen investičního výboru a na základě potřeb klientů přispíval ke všem aspektům investičního rozhodovacího procesu pro bohaté klienty a zajišťoval, aby tato rozhodnutí odrážela názory firmy na ekonomiku a její dopad na portfolia.“
To vše může být pravda, ale vyvarujte se sebechvály a držte se jednoduchých, deklarativních vět. Stejně tak do odrážek necpěte příliš mnoho metrik. Bylo by to přehnané a vyznělo by to méně působivě než jeden nebo dva klíčové datové body v každé odrážce.
6. NEDÁVNÉ ROLE DOSTANOU VÍCE BODŮ
Mějte na paměti, že vaše poslední zaměstnání by měla mít více bodů než ta předchozí. Doporučuji dvě až čtyři odrážky pro každou práci – čtyři pro současnou a příští pozici a dvě nebo tři pro ty minulé.
Vaše odrážky ukazují vaše úspěchy a zdůrazněním nedávných úspěchů vytvoříte silnější životopis, než abyste všechna svá zaměstnání hodnotili stejně.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky