Společnost nabízela generativní produkt poháněný umělou inteligencí, přezdívaný Genesis, velkým vydavatelům, včetně The Washington Post, Wall Street Journal vlastníka News Corp a The New York Times – poslední z nich o těchto nabídkách informoval na začátku tohoto týdne.
Genesis je druh specializovaného ChatGPT pro mediální průmysl, kterému lze předávat informace o aktuálních zpravodajských událostech a na výstupu vytvářet psané novinářské články. Jeden z manažerů, kterému byl nástroj představen, řekl deníku The New York Times, že ho považuje za znepokojivý.
Zdá se, že Google si myslí, že jeho nový produkt je rychlým řešením, které ušetří novinářům čas a námahu. Stejně jako ve všech odvětvích má využití umělé inteligence zefektivnit novinářskou práci. Dodatečná efektivita je klíčová na mediálním trhu, kde se masové propouštění stalo normou a od těch, kteří zůstávají, se často očekává, že budou dělat více s menším úsilím.
Podle nové zprávy outplacementové společnosti Challenger, Gray & Christmas bylo v první polovině roku 2023 propuštěno z práce v médiích více než 17 000 lidí – rekordní počet za prvních šest měsíců roku. Teoreticky by umělá inteligence mohla pomoci zaplnit mezery v personálním obsazení způsobené těmito škrty.
Zdroj: Burzovnísvět.cz
Je však třeba si uvědomit, že mediální průmysl je nyní v tak zoufalém stavu právě kvůli krokům velkých technologických firem. Před necelými deseti lety se velké části médií podílely na velkém „obratu k videu“, k čemuž je vybízely společnosti jako Facebook (nyní Meta), které chtěly své platformy zaplnit stále novými formami obsahu. Zaměstnanci produkující textové kopie byli propuštěni ve prospěch multimediálních specialistů, kteří mohli vystupovat před kamerou, aby technologické platformy brzy tento experiment s videem ukončily, což způsobilo, že média, která změnila celý svůj obchodní model, zůstala na suchu.
„Myslím, že je zcela zřejmé, že Google a Meta nedělají věci z dobroty srdce,“ říká Paul Wiltshire, vedoucí lektor žurnalistiky na univerzitě v Gloucestershire. „Odvětví [médií] si popálilo prsty tím, že je příliš závislé na technologiích a bere možná vážněji, než by mělo, sliby společností Google a Meta, že chtějí podporovat žurnalistiku a investovat do ní.“
Jistě, zpravodajské redakce mají prospěch z některé spolupráce s technologickým sektorem, například z probíhající iniciativy Google News Initiative, která podporuje novinářské projekty po celém světě a poskytuje školení pro firmy a vysoké školy, aby si udržely aktuální dovednosti. A někteří tvrdí, že je důležité, aby mediální průmysl zvládl umělou inteligenci včas a neopakoval plošné chyby z počátků webu, kdy se vydavatelé zpravodajství rozhodli ignorovat nebo bagatelizovat rizika a potenciál nové technologie – s katastrofálními výsledky.
Zdroj: Unsplash
„Skutečnost je taková, že velké technologie nikam nezmizí a poskytují platformy a nástroje pro publikum, aby se mohlo zapojit do zpravodajství, ať už v jakékoli podobě,“ říká Sarah Schijenová, mediální stratég, která dříve pracovala pro Vogue a BBC News. Podle ní je důležité, aby se média zapojila do práce s umělou inteligencí dříve, než bude pozdě. „Abychom mohli i nadále poskytovat pravdivé, nestranné a spolehlivé zpravodajství, je nutné se zapojit.“
Za jakou cenu se však angažovanost projeví? Některé zpravodajské redakce, včetně G/O Media, zveřejňují na svých webových stránkách články generované výhradně umělou inteligencí bez jakéhokoli lidského dohledu – mnohé z nich jsou plné chyb. A víme, že umělá inteligence může udržovat předsudky, které jsou již vlastní mediálnímu zpravodajství, včetně rasismu a sexismu na základě dat, na kterých je vyškolena.
To neznamená, že by se Genesis nutně musel stát obětí stejných nástrah jako jeho kolegové s umělou inteligencí, ale naznačuje to, že by redakce měly postupovat opatrně. „Musíme k tomu přistupovat se zdravou skepsí,“ říká Wiltshire. „Když se podíváte na to, jaká je zatím myšlenka Genesis, mohli byste si odpustit, že je tu docela dost kouře a zrcadel.“
Společnost nabízela generativní produkt poháněný umělou inteligencí, přezdívaný Genesis, velkým vydavatelům, včetně The Washington Post, Wall Street Journal vlastníka News Corp a The New York Times – poslední z nich o těchto nabídkách informoval na začátku tohoto týdne.Genesis je druh specializovaného ChatGPT pro mediální průmysl, kterému lze předávat informace o aktuálních zpravodajských událostech a na výstupu vytvářet psané novinářské články. Jeden z manažerů, kterému byl nástroj představen, řekl deníku The New York Times, že ho považuje za znepokojivý.Zdá se, že Google si myslí, že jeho nový produkt je rychlým řešením, které ušetří novinářům čas a námahu. Stejně jako ve všech odvětvích má využití umělé inteligence zefektivnit novinářskou práci. Dodatečná efektivita je klíčová na mediálním trhu, kde se masové propouštění stalo normou a od těch, kteří zůstávají, se často očekává, že budou dělat více s menším úsilím.Podle nové zprávy outplacementové společnosti Challenger, Gray & Christmas bylo v první polovině roku 2023 propuštěno z práce v médiích více než 17 000 lidí – rekordní počet za prvních šest měsíců roku. Teoreticky by umělá inteligence mohla pomoci zaplnit mezery v personálním obsazení způsobené těmito škrty.Je však třeba si uvědomit, že mediální průmysl je nyní v tak zoufalém stavu právě kvůli krokům velkých technologických firem. Před necelými deseti lety se velké části médií podílely na velkém „obratu k videu“, k čemuž je vybízely společnosti jako Facebook , které chtěly své platformy zaplnit stále novými formami obsahu. Zaměstnanci produkující textové kopie byli propuštěni ve prospěch multimediálních specialistů, kteří mohli vystupovat před kamerou, aby technologické platformy brzy tento experiment s videem ukončily, což způsobilo, že média, která změnila celý svůj obchodní model, zůstala na suchu.„Myslím, že je zcela zřejmé, že Google a Meta nedělají věci z dobroty srdce,“ říká Paul Wiltshire, vedoucí lektor žurnalistiky na univerzitě v Gloucestershire. „Odvětví [médií] si popálilo prsty tím, že je příliš závislé na technologiích a bere možná vážněji, než by mělo, sliby společností Google a Meta, že chtějí podporovat žurnalistiku a investovat do ní.“Jistě, zpravodajské redakce mají prospěch z některé spolupráce s technologickým sektorem, například z probíhající iniciativy Google News Initiative, která podporuje novinářské projekty po celém světě a poskytuje školení pro firmy a vysoké školy, aby si udržely aktuální dovednosti. A někteří tvrdí, že je důležité, aby mediální průmysl zvládl umělou inteligenci včas a neopakoval plošné chyby z počátků webu, kdy se vydavatelé zpravodajství rozhodli ignorovat nebo bagatelizovat rizika a potenciál nové technologie – s katastrofálními výsledky.„Skutečnost je taková, že velké technologie nikam nezmizí a poskytují platformy a nástroje pro publikum, aby se mohlo zapojit do zpravodajství, ať už v jakékoli podobě,“ říká Sarah Schijenová, mediální stratég, která dříve pracovala pro Vogue a BBC News. Podle ní je důležité, aby se média zapojila do práce s umělou inteligencí dříve, než bude pozdě. „Abychom mohli i nadále poskytovat pravdivé, nestranné a spolehlivé zpravodajství, je nutné se zapojit.“Za jakou cenu se však angažovanost projeví? Některé zpravodajské redakce, včetně G/O Media, zveřejňují na svých webových stránkách články generované výhradně umělou inteligencí bez jakéhokoli lidského dohledu – mnohé z nich jsou plné chyb. A víme, že umělá inteligence může udržovat předsudky, které jsou již vlastní mediálnímu zpravodajství, včetně rasismu a sexismu na základě dat, na kterých je vyškolena.To neznamená, že by se Genesis nutně musel stát obětí stejných nástrah jako jeho kolegové s umělou inteligencí, ale naznačuje to, že by redakce měly postupovat opatrně. „Musíme k tomu přistupovat se zdravou skepsí,“ říká Wiltshire. „Když se podíváte na to, jaká je zatím myšlenka Genesis, mohli byste si odpustit, že je tu docela dost kouře a zrcadel.“