Zatímco jsem psal tento článek o společnosti PepsiCo, Inc (NASDAQ:PEP), psal jsem také článek o společnosti General Mills, Inc (GIS) a obě společnosti působí v podobném odvětví – alespoň částečně – a lze je považovat za konkurenty. Jsem akcionářem General Mills, což se mi zatím docela daří, ale akcionářem PepsiCo se za tyto ceny nestanu.
Od zveřejnění mého posledního článku o společnosti PepsiCo v lednu 2022 (tehdy jsem akcie ohodnotil jako „Držet“) sice akcie překonaly výkonnost celého trhu (reprezentovaného indexem S&P 500 (SPY)), ale akcie nezískaly na hodnotě a obchodují se téměř za stejnou cenu jako před osmi měsíci. V minulém článku jsem tvrdil, že PepsiCo je příliš drahá na to, aby byla dobrou investicí, a v tomto článku budu argumentovat podobně. Začneme pohledem na poslední vykázané výsledky.
Zdroj: Reuters
Čtvrtletní výsledky
Při pohledu na druhé čtvrtletí fiskálního roku 2022 vykázala společnost PepsiCo průměrné výsledky. Zatímco čisté tržby vzrostly z 19 217 milionů USD ve 2Q/21 na 20 225 milionů USD ve 2Q/22 (meziroční nárůst o 5,2 %), provozní zisk se snížil z 3 129 milionů USD ve stejném čtvrtletí minulého roku na 2 077 milionů USD v tomto čtvrtletí, což představuje meziroční pokles o 33,6 %. A konečně zředěný čistý zisk na akcii se snížil z 1,70 USD ve stejném čtvrtletí minulého roku na 1,03 USD v tomto čtvrtletí – meziroční pokles o 39,4 %. A zatímco vykázané tržby vzrostly pouze o 5,2 %, organický růst tržeb činil ve druhém čtvrtletí 13,0 %.
Pro celý fiskální rok 2022 nyní PepsiCo očekává 10% růst organických tržeb (oproti předchozímu výhledu pouze 8% růstu organických tržeb). Vedení společnosti rovněž očekává jádrový zisk na akcii ve výši 6,63 USD, což by znamenalo přibližně 6% meziroční růst.
Při pohledu na jednotlivé segmenty vyplynul růst tržeb zejména z „Frito-Lay Severní Amerika“ a také z „Latinské Ameriky“. Naopak pokles tržeb jsme zaznamenali u segmentu „Evropa“ a oproti provoznímu zisku 405 milionů USD ve stejném čtvrtletí minulého roku musel tento segment v tomto čtvrtletí vykázat provozní ztrátu 797 milionů USD. Během posledního hovoru k výsledkům se generální ředitel Ramon Laguarta v odpovědi na otázku analytika vyjádřil k Evropě:
Ano. Dobře. Poslyšte, Evropa byla samozřejmě ovlivněna… více než jiné části světa, řekl bych, válkou, takže naše podnikání bylo ovlivněno jak na Ukrajině, tak v Rusku. Na Ukrajině, protože jsme samozřejmě museli zastavit mnoho našich výrobních a obchodních aktivit, což se odrazilo v našich výsledcích v Evropě. A také v Rusku, vzhledem k závazkům, které jsme přijali, zastavit výrobu nápojů, některých našich nápojů, velkých značek a také zastavit reklamu a propagaci našich zásadnějších potravinářských značek. Je tedy zřejmé, že to je jedním z důvodů, proč byl evropský obchod ovlivněn.
Zdroj: Getty Images
Recese
Jedním z důvodů, proč by společnost PepsiCo mohla být v této době zajímavá, je schopnost poměrně dobře odolávat recesi. Nechci uvádět celý popis podnikání, protože všichni víme, že PepsiCo působí na trhu s praktickými potravinami (55 % tržeb) a nápoji (45 % tržeb) a má několik známých značek výrobků každodenní potřeby.
A zákazníci budou řadu těchto výrobků kupovat i v době recese. V případě Pepsi vs. Cola bychom dokonce mohli argumentovat tím, že spotřebitelé by si mohli vybrat levnější Pepsi místo dražší Coly od konkurenční společnosti The Coca-Cola Company (KO). Nevím sice, zda by Pepsi dokázala v době recese získat tržní podíly (v posledních dvou desetiletích většinou tržní podíly ztrácela), ale společnost je vůči recesi poměrně odolná.
Při pohledu na tržby během posledních několika desetiletí vidíme několik poklesů. Podle mého názoru však tyto poklesy nelze spojovat s recesí a došlo k nim z jiných důvodů. Kromě toho se můžeme podívat také na zisk na akcii a vidět klesající čísla v několika různých případech. Některé z těchto poklesů mohou být důsledkem recese, ale poklesy nebyly extrémně prudké a společnosti PepsiCo se obvykle podařilo během několika čtvrtletí vrátit na předchozí úroveň.
Dlouhodobé cíle růstu
Společnost PepsiCo je jedním z hlavních hráčů na celosvětovém trhu s praktickými potravinami a celosvětovém trhu s nápoji a na obou trzích má tržní podíl mezi 8 a 9 %. Vzhledem k tomu, že společnost PepsiCo očekává, že oba trhy porostou v příštích pěti letech tempem 4 % až 5 %, měla by být schopna zvýšit svůj nejvyšší zisk jen tím, že poroste podobným tempem jako celkový trh (a udrží si svůj tržní podíl).
A kromě organického růstu bude společnost PepsiCo s největší pravděpodobností pokračovat v akvizicích (nedávným příkladem může být získaný 20% podíl ve společnosti AQUA Carpatica). Pokud vezmeme v úvahu, že tato tempa růstu celého odvětví jsou reálná a že společnost PepsiCo může také trochu růst akvizicemi, mohly by být dlouhodobé cíle společnosti PepsiCo, tj. růst tržeb v rozmezí 4 až 6 %, reálné (vzhledem k tomu, že společnost v posledních dvou desetiletích spíše ztrácela tržní podíly na trhu s nápoji, nemyslím si, že by získávání tržních podílů přispělo k růstu). Společnost PepsiCo také očekává, že její marže se v příštích letech zvýší a jádrový stálý měnový zisk na akcii by měl růst ve vysokých jednociferných číslech.
Zatímco jsem psal tento článek o společnosti PepsiCo, Inc , psal jsem také článek o společnosti General Mills, Inc a obě společnosti působí v podobném odvětví – alespoň částečně – a lze je považovat za konkurenty. Jsem akcionářem General Mills, což se mi zatím docela daří, ale akcionářem PepsiCo se za tyto ceny nestanu.Od zveřejnění mého posledního článku o společnosti PepsiCo v lednu 2022 sice akcie překonaly výkonnost celého trhu ), ale akcie nezískaly na hodnotě a obchodují se téměř za stejnou cenu jako před osmi měsíci. V minulém článku jsem tvrdil, že PepsiCo je příliš drahá na to, aby byla dobrou investicí, a v tomto článku budu argumentovat podobně. Začneme pohledem na poslední vykázané výsledky.Při pohledu na druhé čtvrtletí fiskálního roku 2022 vykázala společnost PepsiCo průměrné výsledky. Zatímco čisté tržby vzrostly z 19 217 milionů USD ve 2Q/21 na 20 225 milionů USD ve 2Q/22 , provozní zisk se snížil z 3 129 milionů USD ve stejném čtvrtletí minulého roku na 2 077 milionů USD v tomto čtvrtletí, což představuje meziroční pokles o 33,6 %. A konečně zředěný čistý zisk na akcii se snížil z 1,70 USD ve stejném čtvrtletí minulého roku na 1,03 USD v tomto čtvrtletí – meziroční pokles o 39,4 %. A zatímco vykázané tržby vzrostly pouze o 5,2 %, organický růst tržeb činil ve druhém čtvrtletí 13,0 %.Pro celý fiskální rok 2022 nyní PepsiCo očekává 10% růst organických tržeb . Vedení společnosti rovněž očekává jádrový zisk na akcii ve výši 6,63 USD, což by znamenalo přibližně 6% meziroční růst.Při pohledu na jednotlivé segmenty vyplynul růst tržeb zejména z „Frito-Lay Severní Amerika“ a také z „Latinské Ameriky“. Naopak pokles tržeb jsme zaznamenali u segmentu „Evropa“ a oproti provoznímu zisku 405 milionů USD ve stejném čtvrtletí minulého roku musel tento segment v tomto čtvrtletí vykázat provozní ztrátu 797 milionů USD. Během posledního hovoru k výsledkům se generální ředitel Ramon Laguarta v odpovědi na otázku analytika vyjádřil k Evropě:Ano. Dobře. Poslyšte, Evropa byla samozřejmě ovlivněna… více než jiné části světa, řekl bych, válkou, takže naše podnikání bylo ovlivněno jak na Ukrajině, tak v Rusku. Na Ukrajině, protože jsme samozřejmě museli zastavit mnoho našich výrobních a obchodních aktivit, což se odrazilo v našich výsledcích v Evropě. A také v Rusku, vzhledem k závazkům, které jsme přijali, zastavit výrobu nápojů, některých našich nápojů, velkých značek a také zastavit reklamu a propagaci našich zásadnějších potravinářských značek. Je tedy zřejmé, že to je jedním z důvodů, proč byl evropský obchod ovlivněn.Jedním z důvodů, proč by společnost PepsiCo mohla být v této době zajímavá, je schopnost poměrně dobře odolávat recesi. Nechci uvádět celý popis podnikání, protože všichni víme, že PepsiCo působí na trhu s praktickými potravinami a nápoji a má několik známých značek výrobků každodenní potřeby.A zákazníci budou řadu těchto výrobků kupovat i v době recese. V případě Pepsi vs. Cola bychom dokonce mohli argumentovat tím, že spotřebitelé by si mohli vybrat levnější Pepsi místo dražší Coly od konkurenční společnosti The Coca-Cola Company . Nevím sice, zda by Pepsi dokázala v době recese získat tržní podíly , ale společnost je vůči recesi poměrně odolná.Při pohledu na tržby během posledních několika desetiletí vidíme několik poklesů. Podle mého názoru však tyto poklesy nelze spojovat s recesí a došlo k nim z jiných důvodů. Kromě toho se můžeme podívat také na zisk na akcii a vidět klesající čísla v několika různých případech. Některé z těchto poklesů mohou být důsledkem recese, ale poklesy nebyly extrémně prudké a společnosti PepsiCo se obvykle podařilo během několika čtvrtletí vrátit na předchozí úroveň.Společnost PepsiCo je jedním z hlavních hráčů na celosvětovém trhu s praktickými potravinami a celosvětovém trhu s nápoji a na obou trzích má tržní podíl mezi 8 a 9 %. Vzhledem k tomu, že společnost PepsiCo očekává, že oba trhy porostou v příštích pěti letech tempem 4 % až 5 %, měla by být schopna zvýšit svůj nejvyšší zisk jen tím, že poroste podobným tempem jako celkový trh .A kromě organického růstu bude společnost PepsiCo s největší pravděpodobností pokračovat v akvizicích . Pokud vezmeme v úvahu, že tato tempa růstu celého odvětví jsou reálná a že společnost PepsiCo může také trochu růst akvizicemi, mohly by být dlouhodobé cíle společnosti PepsiCo, tj. růst tržeb v rozmezí 4 až 6 %, reálné . Společnost PepsiCo také očekává, že její marže se v příštích letech zvýší a jádrový stálý měnový zisk na akcii by měl růst ve vysokých jednociferných číslech.