Psycholog vysvětluje, jak práce na dálku ovlivňuje váš vztah se šéfem
Ačkoli neexistuje skutečná shoda ohledně celkové návratnosti investic do virtuální práce nebo "WFA" (práce odkudkoli), akademické poznatky naznačují, že pokud jsou manažeři ochotni a schopni hodnotit a odměňovat zaměstnance za to, co skutečně vytvářejí nebo přinášejí, a pokud svým zaměstnancům důvěřují, příspěvky na virtuální práci skutečně zvyšují výkonnost týmu a organizace a jejich schopnost inovovat.
Efektivita virtuální práce však závisí na tom, zda je možné ji promíchat a umožnit lidem, aby si doplnili psychické vazby osobním setkáním.
To, že by práce na dálku mohla zvýšit vaši produktivitu, automaticky neznamená, že vám bude váš nadřízený důvěřovat. Studie totiž ukazují, že důvěru je obecně těžší získat, když pracujete z domova, a to i proto, že manažeři – jako lidé obecně – mají nezdravý sklon věřit nebo důvěřovat tomu, co vidí, i když zdání může klamat.
Co nám tedy věda říká o tom, co si o vás může myslet váš šéf, pokud pracujete na dálku?
Již před pandemií byla známa tendence manažerů nedůvěřovat zaměstnancům pracujícím z domova, zejména pokud je nepovažovali za svědomité. Tento skeptický postoj k pracovníkům na dálku ještě zvýraznila pandemie, kdy i manažeři, kteří nebyli historicky zvyklí na politiku WFA, byli nuceni povolit zaměstnancům práci na dálku.
Zdroj: Burzovnísvět.cz
V pozadí je zřejmý paradox, který se skrývá v přesvědčení (sdíleném mnoha manažery), že ti samí zaměstnanci, kteří jsou údajně příliš nemotivovaní nebo neangažovaní, aby byli produktivní, když pracují doma, se nějakým způsobem změní v super nadšené stroje na produktivitu, protože jsou nuceni pracovat v kanceláři.
Optika předčí realitu. Když manažeři vidí, že pracovníci vypadají zaneprázdněně, mohou zažívat pocit pohodlí, konkrétně hřejivou iluzi, že jejich pouhá přítomnost může mít na jejich týmy zázračný motivační účinek, který je dovede k maximálnímu soustředění a produktivitě.
Ve skutečnosti však možná nejsou svědky vysokého pracovního výkonu, ale spíše toho, že zaměstnanci vykonávají performativní práci. Jak poznamenala analytička v počátečních fázích pandemie, kdy se zavřely kanceláře a ona byla poslána domů pracovat: „Ale jak budu bez kanceláře předstírat, že pracuji?“.
Když pracujete z domova, máte méně podnětů k tomu, abyste se zapojili do divadla produktivity, a to i proto, že vás nikdo, včetně vašeho šéfa, nesleduje. Neschopnost manažerů přejít od hodnocení vstupů k hodnocení výstupů však ve skutečnosti vede k rozvětvení předstírání a řízení dojmů do vzdáleného prostředí.
Zdroj: Unsplash
To, že se lidé účastní více schůzek Zoomu nebo týmů, neznamená, že k nim přispívají nebo se jich dokonce účastní. Nejnovější verze aplikace Microsoft pro Teams Premium totiž využívá generativní umělou inteligenci k sumarizaci schůzek, kterých se neúčastníte, a je jistě lákavé představit si budoucnost, v níž se naše digitální dvojčata nebo deepfakes účastní virtuálních schůzek za nás, zatímco my jsme zaneprázdněni na golfovém hřišti (podle stanfordského výzkumu se hraní golfu uprostřed týdne zvýšilo o více než 100 % oproti úrovni před pandemií).
Přesto může váš vztah se šéfem utrpět újmu, pokud se rozhodnete být příliš často na dálku. Výzkumy ukazují, že práce na dálku snižuje formální komunikaci mezi zaměstnanci a jejich přímým nadřízeným a zároveň zvyšuje interpretační zkreslení, což je akademický termín pro nedorozumění.
Vzhledem k tomu, že práce na dálku zvyšuje autonomii zaměstnanců vůči jejich nadřízeným, může váš šéf pociťovat ztrátu kontroly, což může v podstatě znamenat ztrátu moci nad vámi. Zajímavé je, že zaměstnanci mají o manažerech, kteří pracují z domova, méně vysoké mínění, takže tento pocit je oboustranný.
Pokud máte zájem pracovat z domova a patříte k té šťastné části celosvětové pracovní síly, která si to může dovolit (v USA je to asi 40 %, po odečtení těch, kteří pracují v organizacích, které práci na dálku za žádných okolností neumožňují), zde je pět doporučení, jak si vypěstovat dobrý vztah se svým šéfem nebo alespoň zajistit, aby se nezhoršil jen proto, že se už tak často nevidíte.
Zdroj: Unsplash
Jasně si vytyčte své cíle a úkoly: Přimějte je k tomu, aby řídili a měřili vaši výkonnost.
Často je informujte o pokroku: Nechte je sledovat váš pokrok tak často, jak mohou nebo chtějí. V ideálním případě jim umožněte přístup k jakýmkoli údajům o tom, jak si vedete, v reálném čase nebo naživo.
Naplánujte si potřebný čas na osobní setkání: Osobní setkání je klíčové pro obnovení důvěry a obnovení emocionálního a psychologického spojení, které může z online schůzek učinit schůzky více taktické, operativní a zaměřené na úkoly.
Neodpojujte se od týmu: Ujistěte se, že jste s kolegy a kolegyněmi v týmu v úzkém kontaktu, ať už pracují z domova, nebo z kanceláře – zejména pokud jsou většinou v kanceláři, když vy ne – a pochopte nejen jejich pracovní rutinu, ale také osobní a společenské aspekty, o které jsou ochotni se podělit. Fyzická vzdálenost neznamená, že musíte být emocionálně odloučeni.
Buďte otevřeni změnám: Pokud existují důkazy o tom, že práce na dálku vede k tomu, že jste méně efektivní než v kanceláři, přijměte to a nabídněte návrat. Pokud ovšem nejste rozhodnuti se tomu vyhnout (v takovém případě můžete zvážit změnu zaměstnání úplně).
Efektivita virtuální práce však závisí na tom, zda je možné ji promíchat a umožnit lidem, aby si doplnili psychické vazby osobním setkáním.To, že by práce na dálku mohla zvýšit vaši produktivitu, automaticky neznamená, že vám bude váš nadřízený důvěřovat. Studie totiž ukazují, že důvěru je obecně těžší získat, když pracujete z domova, a to i proto, že manažeři – jako lidé obecně – mají nezdravý sklon věřit nebo důvěřovat tomu, co vidí, i když zdání může klamat.Již před pandemií byla známa tendence manažerů nedůvěřovat zaměstnancům pracujícím z domova, zejména pokud je nepovažovali za svědomité. Tento skeptický postoj k pracovníkům na dálku ještě zvýraznila pandemie, kdy i manažeři, kteří nebyli historicky zvyklí na politiku WFA, byli nuceni povolit zaměstnancům práci na dálku.V pozadí je zřejmý paradox, který se skrývá v přesvědčení , že ti samí zaměstnanci, kteří jsou údajně příliš nemotivovaní nebo neangažovaní, aby byli produktivní, když pracují doma, se nějakým způsobem změní v super nadšené stroje na produktivitu, protože jsou nuceni pracovat v kanceláři.Optika předčí realitu. Když manažeři vidí, že pracovníci vypadají zaneprázdněně, mohou zažívat pocit pohodlí, konkrétně hřejivou iluzi, že jejich pouhá přítomnost může mít na jejich týmy zázračný motivační účinek, který je dovede k maximálnímu soustředění a produktivitě.Ve skutečnosti však možná nejsou svědky vysokého pracovního výkonu, ale spíše toho, že zaměstnanci vykonávají performativní práci. Jak poznamenala analytička v počátečních fázích pandemie, kdy se zavřely kanceláře a ona byla poslána domů pracovat: „Ale jak budu bez kanceláře předstírat, že pracuji?“.Když pracujete z domova, máte méně podnětů k tomu, abyste se zapojili do divadla produktivity, a to i proto, že vás nikdo, včetně vašeho šéfa, nesleduje. Neschopnost manažerů přejít od hodnocení vstupů k hodnocení výstupů však ve skutečnosti vede k rozvětvení předstírání a řízení dojmů do vzdáleného prostředí.To, že se lidé účastní více schůzek Zoomu nebo týmů, neznamená, že k nim přispívají nebo se jich dokonce účastní. Nejnovější verze aplikace Microsoft pro Teams Premium totiž využívá generativní umělou inteligenci k sumarizaci schůzek, kterých se neúčastníte, a je jistě lákavé představit si budoucnost, v níž se naše digitální dvojčata nebo deepfakes účastní virtuálních schůzek za nás, zatímco my jsme zaneprázdněni na golfovém hřišti .Přesto může váš vztah se šéfem utrpět újmu, pokud se rozhodnete být příliš často na dálku. Výzkumy ukazují, že práce na dálku snižuje formální komunikaci mezi zaměstnanci a jejich přímým nadřízeným a zároveň zvyšuje interpretační zkreslení, což je akademický termín pro nedorozumění.Vzhledem k tomu, že práce na dálku zvyšuje autonomii zaměstnanců vůči jejich nadřízeným, může váš šéf pociťovat ztrátu kontroly, což může v podstatě znamenat ztrátu moci nad vámi. Zajímavé je, že zaměstnanci mají o manažerech, kteří pracují z domova, méně vysoké mínění, takže tento pocit je oboustranný.Pokud máte zájem pracovat z domova a patříte k té šťastné části celosvětové pracovní síly, která si to může dovolit , zde je pět doporučení, jak si vypěstovat dobrý vztah se svým šéfem nebo alespoň zajistit, aby se nezhoršil jen proto, že se už tak často nevidíte.
Jasně si vytyčte své cíle a úkoly: Přimějte je k tomu, aby řídili a měřili vaši výkonnost.
Často je informujte o pokroku: Nechte je sledovat váš pokrok tak často, jak mohou nebo chtějí. V ideálním případě jim umožněte přístup k jakýmkoli údajům o tom, jak si vedete, v reálném čase nebo naživo.
Naplánujte si potřebný čas na osobní setkání: Osobní setkání je klíčové pro obnovení důvěry a obnovení emocionálního a psychologického spojení, které může z online schůzek učinit schůzky více taktické, operativní a zaměřené na úkoly.
Neodpojujte se od týmu: Ujistěte se, že jste s kolegy a kolegyněmi v týmu v úzkém kontaktu, ať už pracují z domova, nebo z kanceláře – zejména pokud jsou většinou v kanceláři, když vy ne – a pochopte nejen jejich pracovní rutinu, ale také osobní a společenské aspekty, o které jsou ochotni se podělit. Fyzická vzdálenost neznamená, že musíte být emocionálně odloučeni.
Buďte otevřeni změnám: Pokud existují důkazy o tom, že práce na dálku vede k tomu, že jste méně efektivní než v kanceláři, přijměte to a nabídněte návrat. Pokud ovšem nejste rozhodnuti se tomu vyhnout .