Každý den se musíte rozhodovat, jakým způsobem povedete a jak se budete učit. Tyto volby vytvářejí buď kulturu odmítání a vyloučení, nebo prostředí příležitostí a začlenění – pro vás, váš tým i vaše kolegy.
Nebezpečí spočívá v tom, že se můžete nechat ukolébat falešným pocitem bezpečí a myslet si, že máte „vůdcovství“ zvládnuté. Nejlepší vedoucí pracovníci vědí, že jsou omylní a že se vždy mohou naučit více o sobě, o druhých a o svém pracovním prostředí. Neustále se snaží zvyšovat své povědomí, přizpůsobovat se a adaptovat.
Jaké jsou tedy varovné signály, že se vaše vedení může vymknout kontrole?
SNAHA O POPULARITU PŘED EFEKTIVITOU
Vedení není soutěž popularity. Když si hrajete na oblíbence, děláte snadná rozhodnutí a odstupujete od rozhovorů, které je třeba vést, zklamáváte sebe i svůj tým.

Vždycky se najde někdo, kdo vás bude chtít kritizovat a soudit, ale součástí vůdcovství je zaujímat stanoviska k důležitým věcem a chovat se eticky a důsledně.
IGNOROVÁNÍ ŠPATNÉHO CHOVÁNÍ
Vedoucí pracovníci ve vašem týmu na vás budou chtít udělat dojem a mohou vás chránit před svým špatným chováním. Silné pouto nebo skutečnost, že je považujete za hvězdy, může znamenat, že se zdráháte vidět
Studie vědců z University of Central Florida’s College of Business zjistila, že pokud je člověk považován za špičkového pracovníka, je mnohem pravděpodobnější, že jeho nadřízený bude šikanózní chování přehlížet. Oběti tohoto chování byly často nespravedlivě považovány za šikanující osoby a kvůli tomu, že se staly obětí, dostávaly nižší hodnocení pracovního výkonu.
Spoluautorka studie Shannon Taylorová, docentka managementu, přičítá toto chybné rozhodování kognitivnímu zkreslení. Vysvětlil to jako „… haló efekt, kdy pozitivní vlastnosti zakrývají negativní rysy, nebo efekt rohu, kdy jedna negativní vlastnost vrhá na člověka zcela negativní světlo.“.
Jste-li vedoucím vedoucích pracovníků, musíte mít oči otevřené a uši naladěné na správnou frekvenci, abyste věděli, co se děje.

OPILOST MOCÍ
Chtěli byste si dát pozor na varovné signály, že moc, která je spojena s vaší vedoucí pozicí, ovlivňuje vaše pocity, myšlení a chování.
Velkým signálem je například to, když si myslíte, že vaše potřeby a práva převažují nad potřebami a právy ostatních, a začnete usilovat o výsledky, které se soustředí na vás a vaše potřeby.
Stejně tak, když nedokážete ocenit úsilí svého týmu a místo toho se soustředíte na sebepropagaci a na to, abyste vypadali dobře.
POVAŽOVAT SE ZA NEJCHYTŘEJŠÍHO ČLOVĚKA V MÍSTNOSTI
Za pádem mnoha velkých společností stojí arogance a nadutost jejich vedoucích pracovníků. Neefektivní lídři mají úzký pohled na svět. Vidí ho černobíle, správně a špatně, a věří, že jsou morálně nadřazení. Díky fixnímu způsobu myšlení se tito vedoucí pracovníci uzavírají před zpětnou vazbou a mají pocit, že už se nemají co učit.
Všimněte si, zda nejste ochotni nebo zda je pro vás obtížné změnit názor nebo přistoupit na kompromis. Zvažte, zda se vaše úsilí zaměřuje na získání toho, co chcete, ať už jde o zdroje, odměny nebo schválení nápadů. Efektivní vedoucí pracovníci vědí, že nemají všechny odpovědi. Neustále se snaží posouvat hranice, ptát se, zjišťovat a dozvídat se více.

BÝT POSLEDNÍ, KDO SE DOZVÍ ŠPATNÉ ZPRÁVY
Když se vám na stůl dostanou jen dobré zprávy, je čas na obavy. Pokud lidé otálejí s tím, co se děje, je to znamení, že nevěří tomu, jak budete reagovat na špatné zprávy.
Stejně tak obklopení se lidmi, kteří říkají „ano“, sice může krátkodobě usnadnit život, ale nevytváří dlouhodobě udržitelné organizační výsledky.
Vyhledávání rozdílných názorů má zásadní význam, protože různorodost myšlení nebo zkoumavé otázky napomáhají adaptivnímu myšlení, které vedoucí pracovníci potřebují, když čelí složitým výzvám.
Je důležité přijímat všechny typy zpráv – i ty, které se špatně poslouchají. Vaše reakce je nejen zkouškou vašeho charakteru, ale také určuje měřítko pro to, co se bude dít v budoucnu.
Kam byste tedy zařadili své vedení?
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky