Dříve mi hodně záleželo na tom, co si o mně myslí ostatní. Vzhlíželi ke mně? Měli ze mě jako ze svého vůdce dobrý pocit? Jednoho dne jsem však pochopil, že na tom, co si o mně myslí ostatní, nezáleží. Nejvíce záleželo na tom, jak se lidé v mé přítomnosti cítili sami se sebou. Když se mnou komunikovali, cítili se lépe nebo hůře?
To, jak se v naší přítomnosti cítí ostatní, je cennou vlastností vůdce. V psychologii se tento rys nazývá „afektivní přítomnost“. Vedoucí pracovníci s pozitivní afektivní přítomností dávají najevo, že jim na lidech záleží a že jsou schopni navázat kontakt se svým okolím. Péče a propojení jsou základem úspěchu ve vedoucí funkci. Tento článek se zabývá konceptem afektivní přítomnosti, jeho významem a strategiemi pro rozvoj pozitivní afektivní přítomnosti, které posílí váš vliv na vedení.
Co je afektivní přítomnost?
Termín „afektivní přítomnost“ poprvé použili psychologové Noah Eisenkraft a Hillary Anger Elfenbeinová ve studii z roku 2010. Podle jejich zjištění někteří jedinci působí hmatatelným emocionálním vlivem, který může v ostatních vyvolat buď pocit pohody, nebo neklidu.
Jak vysvětlují, afektivní přítomnost se týká toho, jak se cítí druzí lidé jen tím, že jsou v jejich blízkosti, bez ohledu na naše vlastní emoce nebo záměry. Je to celkový, trvalý účinek, který na druhé zanecháváme.
Existuje jak negativní, tak pozitivní afektivní přítomnost. Například jedna osoba může v lidech kolem sebe vzbuzovat nadšení. Jiný má naopak tendenci vyvolávat ve svých vrstevnících pocit úzkosti. Jinými slovy, jeden obvykle lidi nabíjí energií, zatímco druhý je stresuje.
Afektivní přítomnost se přisuzuje schopnosti jedince efektivně zvládat emoce a komunikovat o nich. Při zkoumání toho, co odlišuje lidi, kteří vyvolávají pozitivnější nebo negativnější afekty než ostatní, poukazují vědci na rozdíly ve stylech vyjadřování, například agresivní a soutěživý versus laskavý a vřelý.
4 důvody, proč je důležitá afektivní přítomnost
Studie Eisenkrafta a Elfenbeina mimo jiné naznačuje, že afektivní přítomnost může mít významné sociální důsledky:
- Lidé, kteří vyvolávají pozitivní afekty, jsou mezi svými vrstevníky oblíbenější. Naopak osoby, které u svých kolegů vyvolávají negativní emoce, jsou častěji terčem kontraproduktivního chování na pracovišti, jako je hrubost a posměšky.
- Výzkumy ukazují, že vedoucí pracovníci, kteří svou přítomností působí na ostatní lidi dobře, mají týmy, které lépe sdílejí informace, což vede k většímu počtu inovací. Vedoucí týmů s negativní afektivní přítomností mají na sdílení informací a inovace svých týmů opačný vliv.
- Podobně jiná studie také zjistila, že vedoucí s pozitivní afektivní přítomností podporují týmy v tom, aby sdělovaly své tvůrčí nápady. Konkrétně, pokud měl vedoucí týmu vyšší pozitivní afektivní přítomnost, bylo zadržování nápadů méně pravděpodobné na schůzkách, kde členové týmu generovali kreativní nápady.
- V neposlední řadě výzkumníci zjistili, že pozitivní afektivní přítomnost vedoucích pracovníků zvyšuje motivaci a výkonnost zaměstnanců v pohostinství, kteří často pracují dlouho, mají nízkou mzdu a napjatý rozvrh, což může vést k vyhoření. Zaměstnanci ve službách musí mít vysokou energii a nadšení, aby mohli zákazníky prezentovat přátelským a přívětivým chováním. Studie uvádí, že v tomto prostředí „pozitivní afektivní přítomnost vedoucích vysílá důležitý signál, že vedoucím záleží na blahu jejich zaměstnanců, a působí jako palivo, které rozněcuje energii zaměstnanců k práci“.
Jak posílit svou pozitivní afektivní přítomnost
Pozitivní nebo negativní afektivní přítomnost znamená, že ovlivňujete ty, kteří jsou ve vaší přítomnosti. Pěstování pozitivní afektivní přítomnosti vyžaduje záměrné a vědomé rozhodnutí komunikovat s ostatními pozitivním způsobem – je to volba, kterou musíme činit každý den, dokud se nestane součástí toho, kým jsme a jak se prezentujeme.
Zde je několik strategií pro vytvoření pozitivní afektivní přítomnosti:
Rozvoj sebeuvědomění
Nemůžete opravit to, čemu nerozumíte. Sebeuvědomění je prvním krokem k efektivnímu sebeřízení. Lidé, kteří znají sami sebe, mohou lépe zvládat své emoce a pozitivně působit na ostatní.
Své sebeuvědomění můžete zvýšit mnoha způsoby. Jmenujme alespoň některé:
- Pochopte své emocionální spouštěče. Co vás emocionálně spouští? Kdo jsou lidé, kteří se vám dostanou pod kůži? Tyto situace nebo lidé u vás mohou vyvolat negativní afektivní přítomnost.
- Nepotlačujte své emoce ani nepopírejte faktory či lidi, kteří k nim přispívají. Místo toho se před rozhovorem s ostatními zamyslete nad tím, jak své emoce zvládnete.
- Věnujte pozornost svým emocím, které se objevují. Všimli jste si například, že jste někdy bojovní, podráždění, rozzlobení nebo soutěživí? Uvědomění vám pomůže tyto reakce účinněji zvládat, abyste nejednali impulzivně.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky