Spotify dosáhlo překvapivého zisku. Zvýšení cen přitom předplatitele neodrazuje
Švédská společnost Spotify Technology se ve své první čtvrtletní zprávě po více než roce vrátila k zisku a překonala odhady analytiků díky výraznému růstu počtu předplatitelů a příjmů.
Podle údajů společnosti FactSet se očekávalo, že společnost vykáže ztrátu 22 eurocentů na akcii při tržbách 3,33 miliardy eur. Místo toho společnost Spotify vykázala za zářijové čtvrtletí zisk ve výši 33 eurocentů (35 centů) na akcii, což je vzestup, který jen částečně kompenzuje ztráty zaznamenané v předchozích čtvrtletích letošního roku.
Tržby za zářijové čtvrtletí dosáhly 3,36 miliardy eur, což po očištění o kolísavé měnové pohyby znamená 17% nárůst oproti stejnému období předchozího roku. Bezprecedentního zisku bylo dosaženo navzdory nedávným problémům, kdy streamovací platforma od začátku roku zvýšila ceny prémiového předplatného a propustila stovky zaměstnanců.
Na začátku ranního obchodování po tomto oznámení vzrostly akcie společnosti Spotify kotované na burze v USA o 11 %, což představuje největší nárůst od začátku roku 2021. Společnost nicméně čelí značné překážce, aby přesvědčila trh o své schopnosti dosáhnout dlouhodobého cíle hrubé marže, která se pohybuje mezi 30 a 35 %. Hrubá marže společnosti Spotify za třetí čtvrtletí aktuálně činí 26,4 %, což je v těsném souladu s předpokládaným výhledem.
Do budoucna vedení společnosti Spotify vyjádřilo očekávání dalšího zlepšování hrubé marže do roku 2024, a to i v souvislosti s plánovanými investicemi do rozvíjejícího se odvětví audioknih. Matthew Thornton, analytik společnosti Truist Securities, si povšiml úspěchů klíčových ukazatelů společnosti Spotify a oslavil její úspěšnou hrubou marži a provozní zisk.
V poslední době však řada analytiků vrhá skeptický stín na šance akcie udržet si svou vynikající trajektorii. V této atmosféře si Thornton ponechal rating Buy spolu s cílovou cenou 176 USD pro akcie Spotify.
Společnost údajně v zářijovém čtvrtletí přidala více než 6 milionů prémiových předplatitelů, čímž překonala předpokládané 4 miliony. Celkově se tak zvýšil celkový počet měsíčně aktivních uživatelů, který za čtvrtletí dosáhl 574 milionů, z čehož 226 milionů tvoří prémioví předplatitelé.
Navzdory tomuto úspěchu společnost vykázala 1% pokles průměrného příjmu na uživatele ve srovnání se stejným obdobím loňského roku, po očištění o měnu. Společnost Spotify tento mírný pokles přičítá posunům na trzích, kterým se prémioví předplatitelé věnují, a konkrétním nákupům produktů, které přidávají do svého portfolia.
Zdroj: Getty Images
S postupujícím rokem do posledního čtvrtletí má společnost Spotify předpoklady k dalšímu růstu. Předpokládá provozní zisk 37 milionů eur při tržbách 3,7 miliardy eur a hrubé marži 26,6 %. Očekává také nárůst měsíčních aktivních uživatelů na 601 milionů a zvýšení počtu prémiových předplatitelů na 235 milionů.
Před námi jsou však výzvy. Společnost musí prokázat schopnost udržet růst počtu uživatelů a zlepšit finanční výnosy, a to vše při zvládnutí složitého procesu vyjednávání o smlouvách o hudebních právech. Jeffrey Wlodarczak, analytik ze společnosti Pivotal Research Group, napsal výzkumnou zprávu, ve které se zabývá významem těchto výzev.
Podle Wlodarczaka může být budoucí ziskovost společnosti Spotify ohrožena, pokud velká hudební vydavatelství budou nadále pohlcovat značnou část její potenciální marže, a také v důsledku vzniku nových konkurenčních platforem, jako je TikTok Music.
Analytik společnosti Pivotal Research Group navzdory opatrným poznámkám zvýšil cílovou cenu ze 140 na 170 USD a přidělil rating Držet.
Podle údajů společnosti FactSet se očekávalo, že společnost vykáže ztrátu 22 eurocentů na akcii při tržbách 3,33 miliardy eur. Místo toho společnost Spotify vykázala za zářijové čtvrtletí zisk ve výši 33 eurocentů na akcii, což je vzestup, který jen částečně kompenzuje ztráty zaznamenané v předchozích čtvrtletích letošního roku.Tržby za zářijové čtvrtletí dosáhly 3,36 miliardy eur, což po očištění o kolísavé měnové pohyby znamená 17% nárůst oproti stejnému období předchozího roku. Bezprecedentního zisku bylo dosaženo navzdory nedávným problémům, kdy streamovací platforma od začátku roku zvýšila ceny prémiového předplatného a propustila stovky zaměstnanců.Na začátku ranního obchodování po tomto oznámení vzrostly akcie společnosti Spotify kotované na burze v USA o 11 %, což představuje největší nárůst od začátku roku 2021. Společnost nicméně čelí značné překážce, aby přesvědčila trh o své schopnosti dosáhnout dlouhodobého cíle hrubé marže, která se pohybuje mezi 30 a 35 %. Hrubá marže společnosti Spotify za třetí čtvrtletí aktuálně činí 26,4 %, což je v těsném souladu s předpokládaným výhledem. Do budoucna vedení společnosti Spotify vyjádřilo očekávání dalšího zlepšování hrubé marže do roku 2024, a to i v souvislosti s plánovanými investicemi do rozvíjejícího se odvětví audioknih. Matthew Thornton, analytik společnosti Truist Securities, si povšiml úspěchů klíčových ukazatelů společnosti Spotify a oslavil její úspěšnou hrubou marži a provozní zisk.V poslední době však řada analytiků vrhá skeptický stín na šance akcie udržet si svou vynikající trajektorii. V této atmosféře si Thornton ponechal rating Buy spolu s cílovou cenou 176 USD pro akcie Spotify.Společnost údajně v zářijovém čtvrtletí přidala více než 6 milionů prémiových předplatitelů, čímž překonala předpokládané 4 miliony. Celkově se tak zvýšil celkový počet měsíčně aktivních uživatelů, který za čtvrtletí dosáhl 574 milionů, z čehož 226 milionů tvoří prémioví předplatitelé.Navzdory tomuto úspěchu společnost vykázala 1% pokles průměrného příjmu na uživatele ve srovnání se stejným obdobím loňského roku, po očištění o měnu. Společnost Spotify tento mírný pokles přičítá posunům na trzích, kterým se prémioví předplatitelé věnují, a konkrétním nákupům produktů, které přidávají do svého portfolia.S postupujícím rokem do posledního čtvrtletí má společnost Spotify předpoklady k dalšímu růstu. Předpokládá provozní zisk 37 milionů eur při tržbách 3,7 miliardy eur a hrubé marži 26,6 %. Očekává také nárůst měsíčních aktivních uživatelů na 601 milionů a zvýšení počtu prémiových předplatitelů na 235 milionů.Před námi jsou však výzvy. Společnost musí prokázat schopnost udržet růst počtu uživatelů a zlepšit finanční výnosy, a to vše při zvládnutí složitého procesu vyjednávání o smlouvách o hudebních právech. Jeffrey Wlodarczak, analytik ze společnosti Pivotal Research Group, napsal výzkumnou zprávu, ve které se zabývá významem těchto výzev.Podle Wlodarczaka může být budoucí ziskovost společnosti Spotify ohrožena, pokud velká hudební vydavatelství budou nadále pohlcovat značnou část její potenciální marže, a také v důsledku vzniku nových konkurenčních platforem, jako je TikTok Music.Analytik společnosti Pivotal Research Group navzdory opatrným poznámkám zvýšil cílovou cenu ze 140 na 170 USD a přidělil rating Držet.