Tato čtyřletá dohoda, která podléhá schválení 57 000 členů odborů Fordu, by mohla prolomit patovou situaci v sérii stávek odborů v cílových továrnách provozovaných společnostmi Ford, General Motors a výrobcem Jeepů Stellantis. Průlomová dohoda s Fordem by mohla diktovat model pro dohody s dalšími dvěma automobilkami, kde zaměstnanci v současné době stávkují.
UAW doporučila zaměstnancům Fordu, aby se vrátili do práce, což možná zvýší vyjednávací tlak na GM a Stellantis. Podrobná oznámení o postupech se očekávají později.
Prezident UAW Shawn Fain ve videopřenosu uvedl, že Ford souhlasil se zvýšením své nabídky o 50 % oproti nabídce před zahájením stávek 15. září. Řekl: “Vyhráli jsme věci, které nikdo nepovažoval za možné.”
Kromě zvýšení mezd nastínil hlavní specifika dohody viceprezident UAW Chuck Browning, který jednání s Fordem vedl. Zaměstnanci mohou očekávat všeobecné zvýšení mezd o 25 % a navíc zvýšení životních nákladů, které by mohlo vést k navýšení mezd o více než 30 %, takže hodinová mzda pro pracovníky nejvyšších montážních závodů by na konci platnosti smlouvy přesáhla 40 dolarů.

V předchozích jednáních navrhovaly společnosti Ford, Stellantis a General Motors zvýšení mezd o 23 %. Ford na začátku jednání nabídl zvýšení o 9 %. Podle Browninga by ratifikace smlouvy znamenala pro pracovníky montáže 11% zvýšení, což by se téměř rovnalo všem zvýšením mezd od roku 2007.
V předchozích automobilových stávkách se často objevuje historický vzorec, kdy dohoda mezi UAW a jednou automobilkou obvykle vede k odpovídajícím dohodám ze strany ostatních společností.
GM i Stellantis ve svých prohlášeních prozradily, že jsou odhodlány urychleně dosáhnout dohody, aby se zaměstnanci co nejdříve vrátili zpět. Browning rovněž oznámil, že dočasní zaměstnanci se mohou těšit na mnohem větší zvýšení mezd, než jakého se jim dostalo v posledních dvou desetiletích. Dočasní zaměstnanci mohou získat navýšení o více než 150 % a důchodcům budou poskytnuty roční bonusy.
V neděli se má v Detroitu sejít národní rada vedení UAW, složená z místních předsedů odborů a předsedů vyjednávání, aby dohodu posoudila a hlasovala o jejím doporučení členům. Místní odboroví předáci hovořili o dohodě s dělníky v michiganském montážním závodě společnosti Ford. Celková odezva zaměstnanců byla pozitivní, mnohým se ulevilo a těšili se na návrat do práce.
Dohodu pochválil i prezident Joe Biden, který je znám jako silný zastánce odborů. Upozornil na sílu zaměstnavatelů a zaměstnanců, kteří se u jednacího stolu dohodnou na vzájemné spolupráci, aby zajistili úspěch podniku a jistotu zaměstnanců.
Vůbec poprvé si odbory zajistily právo na stávku kvůli plánům společnosti na uzavření továrny. Browning zdůraznil, že nová dohoda zmírní uzavírání továren bez následků.

Ford vyjádřil spokojenost s dohodou a oznámil plány na obnovení provozu v obrovské továrně na výrobu nákladních automobilů v Kentucky v Louisville a v montážní továrně v Chicagu. Oba závody dohromady přivedou zpět do práce 20 000 pracovníků, což zajistí, že se k zákazníkům dostane kompletní modelová řada vozů společnosti.
Společnost nezveřejnila náklady na smlouvu, nicméně její vedení již dříve zdůraznilo omezení mezd při zachování zásadních investic do nových vozidel a přechodu od spalovacích motorů k elektromobilům.
Shawn Fain zdůraznil: “Tato dohoda nás staví na novou cestu k nápravě ve Fordu, ve Velké trojce i v celém automobilovém průmyslu. Společně obracíme směr vývoje ve prospěch pracující třídy v této zemi.”
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky