Tento pokročilý nástroj, který byl vydán v září, dokáže vytvořit obrázek téměř čehokoli na základě pouhého zadání několika slov. Od akvarelových portrétů mořských panen a falešných fotografií Spider-Mana pojídajícího pizzu až po personalizovaná přání k narozeninám – Dall-E 3 nabízí nebývalé detaily a schopnost spolehlivěji vykreslovat text.
Tato nová verze představuje podle OpenAI “skok vpřed” v oblasti obrázků vytvořených umělou inteligencí, ale mezi ilustrátory vyvolala obavy, že budou nahrazeni počítačovými programy, které napodobují jejich práci. Jedná se o další příklad toho, jak rychlé zdokonalování technologií umělé inteligence ovlivňuje různá odvětví a profese.
Startupy generativní umělé inteligence se stále častěji dostávají pod palbu kritiky ze strany umělců. Tyto společnosti využívají velké objemy internetových dat ke generování obsahu, jako jsou obrázky nebo text, což vyvolává otázky ohledně vlastnictví a práv. Nedávný proces společnosti OpenAI, který měl vyloučit data umělců ze svého systému, byl kritizován jako časově náročný a složitý. Někteří umělci podnikli právní kroky proti společnostem zabývajícím se generativní umělou inteligencí, zatímco jiní používají digitální nástroje ke sledování, zda jejich díla byla zachycena technologiemi umělé inteligence. Jsou i tací, kteří se uchýlili k mírným formám sabotáže.

Tato technologie má potenciál narušit obchodní modely a strategie zadávání zakázek mnoha umělcům, kteří se obávají, že tyto stroje budou kopírovat jejich díla. Kelly McKernanová, ilustrátorka a akvarelistka, prohlásila: “Moje umění bylo hrubě porušeno a vím o mnoha umělcích, kteří se cítí stejně.”
Narůstají obavy z omezených možností odvolání umělců, pokud jde o to, jak technologie umělé inteligence využívají jejich díla. Příkladem může být probíhající soudní spor, do něhož jsou zapojeni výtvarní umělci McKernan spolu s dalšími proti startupům Stability AI, Midjourney a DeviantArt, které generují obrázky, za to, že jejich díla použily k trénování svých generátorů obrázků umělé inteligence bez povolení nebo zaplacení – což tyto společnosti popírají. Navzdory žalobě je shromažďování online obsahu pro účely tréninku AI tradičně chráněno doktrínou spravedlivého užití podle amerického autorského práva.
Důležitým obratem však soudce v případu z konce října povolil pokračovat v řízení o žalobě pro porušení autorských práv a zamítl několik obvinění žalované strany. Tím se zvýšila právní rizika, kterým čelí společnosti zabývající se umělou inteligencí, a pravděpodobně bude trvat několik let, než dojde k vyřešení této otázky.
Společnost OpenAI nastínila postup, kterým se mohou řídit umělci, pokud se obávají, že jejich materiály budou použity k tréninku Dall-E 3. Jedná se o vyplnění formuláře s žádostí o vyloučení obrázků z datových sad společnosti, aby nebyly použity k tréninku budoucích UI. Tento proces byl však kritizován jako kontroverzní pro svou časovou náročnost a zatěžující povahu a potenciální neschopnost zabránit softwaru umělé inteligence v napodobování určitého stylu.
Při testování Dall-E 3 prostřednictvím služby ChatGPT Plus agentura Bloomberg uvedla, že by odmítl výzvy obsahující znaky chráněné autorským právem, ale byl by ochoten vytvořit obecnější možnosti, které by se stále mohly podobat znakům chráněným autorským právem. Například by odmítl požadavek na vytvoření obrázku Spider-Mana, ale souhlasil by s vygenerováním obrázku “pavoučího superhrdiny v červenomodrém obleku”. Tato mezera vyvolává obavy ohledně schopnosti softwaru respektovat jedinečné styly žijících umělců.

Mezi nespokojenými umělci je i Reid Southen, uznávaný konceptuální umělec a ilustrátor. Southen tento proces charakterizoval jako “šarádu”, povrchní snahu vypadat, že se dělá správná věc. Dodal, že proces byl navržen tak, aby odradil lidi od odstranění jejich dat z tréninkového režimu OpenAI.
Calli Schroeder, vedoucí poradce organizace Electronic Privacy Information Center, považuje za “směšné” žádat lidi, aby poskytli kopie svých prací, aby se vyhnuli budoucímu tréninku AI. Schroederová se dotkla otázek důvěry, které mezi umělci převládají, pokud jde o využívání jejich dat společnostmi, jako je OpenAI.
Umělci však mají k dispozici některé nástroje pro kontrolu své práce. Služba Have I Been Trained společnosti Spawning Inc. odhaluje, zda byla jejich práce použita k trénování modelů AI. Aplikace Glaze mírně mění pixelaci a prezentuje obrázky počítačům v jiném stylu. Ještě slibněji působí Ben Zhao z Chicagské univerzity, který pracuje na nástroji Nightshade, který má fungovat jako “jedovatá pilulka” a mírně upravovat obrázky tak, aby zmátl systémy umělé inteligence a zajistil, že budou obrázky kategorizovat nesprávně.
Cílem nástroje Nightshade, který bude zveřejněn v příštích týdnech, je chránit práci umělců tím, že naruší způsob, jakým se modely AI trénují na svých datech. Ačkoli se nejedná o absolutní řešení, mohlo by umělcům poskytnout kontrolu nad jejich dílem online a změnit metodiku sběru dat společností zabývajících se umělou inteligencí.
Tváří v tvář nově vznikajícím technologiím pokračuje debata o právech umělců, využívání dat a umělé inteligenci. S vývojem této složité situace budou muset všechny zúčastněné strany – openAI, umělci i právnické osoby – přijít s robustními řešeními, která budou respektovat kreativitu a volný tok informací a zároveň dodržovat etické a právní normy. Výzvou je vyvážit technologické inovace s nedotknutelností, respektem k tvůrčím projevům.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky