V souvislosti s rostoucím geopolitickým napětím letecké společnosti stále více investují do derivátových kontraktů na ropu ve snaze chránit se před možným nárůstem cen. Tento nárůst aktivity je přičítán probíhajícímu konfliktu mezi Izraelem a Hamásem, který hrozí zvýšením výdajů leteckých společností na pohonné hmoty.
Aktivní obchodníci a makléři působící na trhu s ropou hlásí od začátku konfliktu nárůst zajišťovací aktivity spotřebitelů, což způsobilo, že vedoucí představitelé odvětví tyto rostoucí kroky potvrdili v nedávných hovorech o výsledcích. Tato zvýšená aktivita vedla k prudkému nárůstu objemů kupních opcí, což kupujícím pomáhá chránit se před případným výrazným nárůstem cen.
Přestože se ceny ropy od té doby vrátily na předválečnou úroveň, protože konflikt zůstává omezen mimo klíčové regiony produkující ropu, letecké společnosti nadále sledují riziko neočekávaného nárůstu cen. Palivo je pro letecké společnosti tradičně nejvýznamnějším jednorázovým nákladem.
Finanční ředitel společnosti Air France-KLM Steven Zaat se touto obavou zabýval minulý týden během hovoru k výsledkům hospodaření. “Budeme reagovat velmi rychle,” řekl s odkazem na dosažení cílového objemu zajištění společnosti ve výši 70 % spotřeby paliva na začátku příštího roku. Dodal: “Jsme blízko 70 %, abychom se ujistili, že nedojde ke skokovému nárůstu v důsledku toho, co se děje v Izraeli.”
Letecké společnosti obvykle zajišťují své výdaje na pohonné hmoty pomocí řady derivátových nástrojů, včetně opčních kontraktů a swapů. Tato strategie však není bez rizik. Mnoho leteckých společností čelilo značným ztrátám během pandemie, kdy drastický pokles celosvětového cestování vedl k obrovským ztrátám z derivátů, aniž by to vyvážil efekt snížených nákladů na palivo díky uzemněným letům.
Tento výsledek způsobil, že několik leteckých společností, zejména v Evropě, váhalo s předčasným návratem na trh a rozhodlo se raději pro snížení svých zajišťovacích pozic. Některé letecké společnosti v USA dokonce od této praxe upustily v důsledku ztrát předcházejících pandemii.
Přesto v poslední době letecké společnosti ze svých opatření na ochranu cen pohonných hmot profitují. Letecké společnosti jako Norwegian Air Shuttle ASA a Air Canada ve svých posledních výsledkových zprávách oznámily zisky ze zajištění.
Větší pozice v poslední době ohlásili kromě Air France i různí významní dopravci. Společnost Deutsche Lufthansa AG minulý čtvrtek oznámila, že je na příští rok zajištěna z více než 70 %, což je asi o 20 % více než loni touto dobou. Také vlastník British Airways, společnost IAG SA, oznámil meziroční nárůst zajištění pro konec letošního a celý příští rok.
Současné vyšší ceny ropy, kdy se cena ropy Brent nedávno přiblížila 100 dolarům za barel, přiměly některé letecké společnosti, aby se po delší přestávce opět začaly zajišťovat. Společnost Air Canada v srpnu zveřejnila, že si poprvé od roku 2019 zajistila přibližně 30 % nákladů na letecké palivo. Tento týden společnost oznámila, že pro čtvrté čtvrtletí zvýšila tyto objemy na 45 %.
“Naše zajišťovací pozice ve druhé polovině roku odrážejí obezřetný přístup k řízení současné volatility cen pohonných hmot,” uvedl finanční ředitel společnosti Air Canada John Di Bert během hovoru k výsledkům hospodaření tento týden. Odráží to pocity mnoha leteckých společností, které se strategicky snaží orientovat a chránit před nepředvídatelnou povahou nákladů na pohonné hmoty v geopolitickém klimatu.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky