Řídící partner společnosti Sequoia CapitalRoelof Botha má strategii pro přijímání těžkých rozhodnutí.
Dlouholetý investor rizikového kapitálu ji zdokonalil během desetiletí zkušeností, kdy pomáhal technologickým společnostem v rané fázi vývoje, jako jsou YouTube a Instagram, aby se z nich stali giganti v oboru. Opakovaně sledoval, jak se generální ředitelé zasekli, když se snažili vybrat mezi dvěma možnostmi, a to ho poučilo.
„Pokud zjistíte, že se rozhodujete pouze mezi dvěma možnostmi, možná potřebujete rozšířit průzor,“ řekl Botha v podcastu „Crucible Moments“ společnosti Sequoia v nedávné epizodě, v níž vystupoval miliardář a podnikatel Jack Dorsey. „Existuje třetí nebo čtvrtá možnost, o které jste dosud neuvažovali a kterou je třeba přihodit do mixu, abyste si skutečně vyzkoušeli, zda je to ta správná cesta?“
Jako příklad uvedl Dorseyho vlastní platební firmu Block, kde Botha sedí v představenstvu společnosti. V roce 2011 byla tato firma známá jako Square a snažila se rozšířit za hranice svého stejnojmenného produktu – skeneru kreditních a debetních karet, který se dal zapojit do konektoru sluchátek smartphonu.
Zdroj: Getty Images
Jedním z prvních pokusů společnosti o rozšíření zákaznické základny byla aplikace Square Wallet, kterou mohli zákazníci používat k placení u obchodníků Square. Dalším krokem byla dohoda se společností Starbucks v hodnotě 25 milionů dolarů: kávový gigant investoval do společnosti a na oplátku prováděl všechny transakce v obchodech pomocí technologie startupu.
Oba nápady měly společnosti pomoci oslovit více lidí. Obchodníci možná věděli o jeho skeneru kreditních karet, ale běžní kupující ho nepotřebovali, řekl Dorsey.
Ani jeden z nich nezískal zpočátku větší ohlas. Dorsey mohl počkat na větší vzorek výsledků – místo toho se však rozhodl přihodit do hry další iniciativu a pověřil skupinu zaměstnanců Blocku brainstormingem nových možností.
Jedním z těchto nápadů bylo vyvinout levný způsob, jak by lidé „mohli posílat peníze stejně snadno jako e-mailem“, řekl Dorsey. Společnost oficiálně spustila službu Square Cash, nyní známou jako Cash App, v říjnu 2013.
Platební služba, která je konkurentem služeb PayPal a Venmo, se ukázala být silnější než ostatní možnosti: Block stáhl Square Wallet z obchodu šest měsíců po vydání Cash App a na konci roku 2015 nechal vypršet partnerství se společností Starbucks. Společnost později zjistila, že při zpracování plateb ve Starbucks přišla o 71 milionů dolarů, které zaplatila za transakce společnostem vydávajícím kreditní karty.
Společnost Block má nyní tržní kapitalizaci 26,82 miliardy dolarů (ke středečnímu odpoledni) a Cash App je zodpovědná za polovinu jejích příjmů, uvedl Botha. To, že měl Block třetí možnost, mu pomohlo omezit to, co nefungovalo, a investovat do projektů, díky nimž se společnost stala ziskovou.
Zdroj: Getty Images
Tato metoda má vědeckou oporu: Podle výzkumu z roku 2017 je v průměru o 22 % pravděpodobnější, že si lidé vyberou nejsilnější možnost, když porovnají všechny možnosti najednou, místo aby zkoumali každou z nich postupně.
To platí pro velká i malá rozhodnutí – ať už se rozhodujete mezi vysokou školou, notebookem nebo pizzerií, zjistila studie.
Řídící partner společnosti Sequoia Capital Roelof Botha má strategii pro přijímání těžkých rozhodnutí. Dlouholetý investor rizikového kapitálu ji zdokonalil během desetiletí zkušeností, kdy pomáhal technologickým společnostem v rané fázi vývoje, jako jsou YouTube a Instagram, aby se z nich stali giganti v oboru. Opakovaně sledoval, jak se generální ředitelé zasekli, když se snažili vybrat mezi dvěma možnostmi, a to ho poučilo. „Pokud zjistíte, že se rozhodujete pouze mezi dvěma možnostmi, možná potřebujete rozšířit průzor,“ řekl Botha v podcastu „Crucible Moments“ společnosti Sequoia v nedávné epizodě, v níž vystupoval miliardář a podnikatel Jack Dorsey. „Existuje třetí nebo čtvrtá možnost, o které jste dosud neuvažovali a kterou je třeba přihodit do mixu, abyste si skutečně vyzkoušeli, zda je to ta správná cesta?“ Jako příklad uvedl Dorseyho vlastní platební firmu Block, kde Botha sedí v představenstvu společnosti. V roce 2011 byla tato firma známá jako Square a snažila se rozšířit za hranice svého stejnojmenného produktu – skeneru kreditních a debetních karet, který se dal zapojit do konektoru sluchátek smartphonu. Jedním z prvních pokusů společnosti o rozšíření zákaznické základny byla aplikace Square Wallet, kterou mohli zákazníci používat k placení u obchodníků Square. Dalším krokem byla dohoda se společností Starbucks v hodnotě 25 milionů dolarů: kávový gigant investoval do společnosti a na oplátku prováděl všechny transakce v obchodech pomocí technologie startupu. Oba nápady měly společnosti pomoci oslovit více lidí. Obchodníci možná věděli o jeho skeneru kreditních karet, ale běžní kupující ho nepotřebovali, řekl Dorsey. Ani jeden z nich nezískal zpočátku větší ohlas. Dorsey mohl počkat na větší vzorek výsledků – místo toho se však rozhodl přihodit do hry další iniciativu a pověřil skupinu zaměstnanců Blocku brainstormingem nových možností. Jedním z těchto nápadů bylo vyvinout levný způsob, jak by lidé „mohli posílat peníze stejně snadno jako e-mailem“, řekl Dorsey. Společnost oficiálně spustila službu Square Cash, nyní známou jako Cash App, v říjnu 2013. Platební služba, která je konkurentem služeb PayPal a Venmo, se ukázala být silnější než ostatní možnosti: Block stáhl Square Wallet z obchodu šest měsíců po vydání Cash App a na konci roku 2015 nechal vypršet partnerství se společností Starbucks. Společnost později zjistila, že při zpracování plateb ve Starbucks přišla o 71 milionů dolarů, které zaplatila za transakce společnostem vydávajícím kreditní karty. Společnost Block má nyní tržní kapitalizaci 26,82 miliardy dolarů a Cash App je zodpovědná za polovinu jejích příjmů, uvedl Botha. To, že měl Block třetí možnost, mu pomohlo omezit to, co nefungovalo, a investovat do projektů, díky nimž se společnost stala ziskovou. Tato metoda má vědeckou oporu: Podle výzkumu z roku 2017 je v průměru o 22 % pravděpodobnější, že si lidé vyberou nejsilnější možnost, když porovnají všechny možnosti najednou, místo aby zkoumali každou z nich postupně. To platí pro velká i malá rozhodnutí – ať už se rozhodujete mezi vysokou školou, notebookem nebo pizzerií, zjistila studie.