Spotřebitelé stále utrácejí, ale jsou pod tlakem. Tyto akcie mají stále prostor k růstu
Američtí spotřebitelé, navzdory svým téměř nezdolným výdajovým návykům, které neustále posilují celou ekonomiku, procházejí pozitivní změnou směrem k hodnotám a zážitkům.
Tato proměna probíhá na pozadí přetrvávajících inflačních tlaků, které v průběhu roku tlačily spotřebitelské výdaje dolů.
Údaje poskytnuté Bank of America odhalují složitou situaci. Navzdory ekonomickému tlaku na spotřebitele tito i nadále utrácejí více, než vydělávají, a to vzhledem k relativní stabilitě úrovně zaměstnanosti a růstu hodinových mezd. Tento přebytek příjmů směřuje především do zboží denní potřeby a selektivních diskrečních nákupů. Tyto trendy se objevují i v době, kdy spotřebitelé čelí dvacetiletému maximu zadlužení na kreditních kartách, zahájení splácení studentských půjček a rostoucím každodenním výdajům.
Steve Eisman, senior portfolio manažer ve společnosti Neuberger Berman, pro CNBC uvedl, že spotřebitelé sice zůstávají odolní, ale nejsou schopni utrácet za nákladné položky, protože půjčování je stále náročnější. Významné ekonomické obavy se nyní soustřeďují kolem velkých základních položek, jako jsou domy, automobily a solární panely, na které musí spotřebitelé hledat půjčky.
Na rozdíl od obecného trendu vyhýbání se velkým výdajům se daří odvětvím, jako jsou restaurace a běžné zboží. Podle Bank of America je však patrný pokles povánočních výdajů za oděvy, nábytek a vybavení domácnosti.
Zdroj: Getty Images
Podrobnější pohled na chování spotřebitelů ukazuje něco zajímavého. Hlavní ekonom společnosti LPL Jeffrey Roach uvedl, že lidé i nadále plánují dovolenou v příštích šesti měsících, což podtrhuje přetrvávající zájem o zážitky navzdory zjevné únavě z výdajů. Adrienne Yihová, výkonná ředitelka a analytička společnosti Barclays pro oblast spotřebitelských služeb, poznamenala, že američtí spotřebitelé obratně přerozdělují své výdaje a zaměřují se na “mini výhry” a “drobný luxus”.
V širokém spektru různých podniků se jako vítězové ukazují společnosti, které se zaměřují na aspekty sladěné se současnými trendy spotřebitelských výdajů. Analytici předpovídají, že pravděpodobnými příjemci jsou společnosti z oblasti maloobchodu orientovaného na hodnotu a mimo cenové relace, cestovního ruchu a pohostinství a maloobchodní prodejci kosmetiky.
Dalším aspektem této změny je odklon od takzvaného “obžerství výdajů”. Spotřebitelé se brání luxusnímu zboží a zároveň stále vyhledávají cenově dostupné, často značkové zboží. Očekává se, že pod vlivem těchto trendů se bude dařit maloobchodním prodejcům mimo cenové relace, jako jsou společnosti The TJX Companies, Inc. (TJX) a Ross Stores, Inc. (ROST), které oslovují kupující se středními příjmy a zákazníky vyhledávající hodnotu. Je pozoruhodné, že obě společnosti zaznamenaly pozitivní růst hodnoty akcií a získaly příznivé hodnocení od oborových analytiků.
Očekává se, že z tohoto vyvíjejícího se chování spotřebitelů budou těžit i společnosti orientované na hodnotu a cenovou dostupnost, jako jsou Walmart Inc. (WMT) a McDonald’s Corporation (MCD). Zajímavé je, že Walmart zaznamenává zvýšený zájem zákazníků se středními a vyššími příjmy, kteří hledají útočiště před dopady inflace.
Jedním z klíčových postřehů analytiků v souvislosti s touto změnou je, jak spotřebitelé přizpůsobují své výdajové zvyklosti svým prioritám v oblasti blahobytu. Výkonná ředitelka společnosti Morgan Stanley Private Wealth Management Kathleen Entwistleová uvedla, že spotřebitelé investují více do cestování, volného času a souvisejících oblastí péče o zdraví. Podle ní se touha lidí po snížení stresu, lepším spánku, výživě a celkovém wellness projevuje ve zvýšených výdajích na cestování a segmenty zaměřené na wellness.
Navzdory těmto pozitivním trendům rostou obavy z blízké budoucnosti. Entwistleová předpovídá, že téměř čtvrtina obyvatel USA zaznamená v příštích šesti měsících zhoršení finanční situace svých domácností. Očekává také nárůst opožděných plateb kreditními kartami a předpokládá konzervativnější přístup k výdajům, který se bude více soustředit na základní potřeby, jako jsou potraviny a domácí potřeby.
Podobně i další odborníci, včetně Yihové z Barclay a Roache z LPL, očekávají v příštím roce útlum spotřebitelských výdajů. Předpovídají, že trvalé období “rozhazování” by se mohlo zastavit již v roce 2024. Zatím se však nezdá, že by se blížil konec.
Závěrem lze říci, že američtí spotřebitelé, kteří jsou často označováni za neomezené utráceče, procházejí obdobím transformace. Navzdory přetrvávajícím ekonomickým tlakům a hrozícím obavám mohou mít jejich neustále se vyvíjející preference zásadní dopady na širší ekonomiku a různá odvětví.
Tato proměna probíhá na pozadí přetrvávajících inflačních tlaků, které v průběhu roku tlačily spotřebitelské výdaje dolů.Údaje poskytnuté Bank of America odhalují složitou situaci. Navzdory ekonomickému tlaku na spotřebitele tito i nadále utrácejí více, než vydělávají, a to vzhledem k relativní stabilitě úrovně zaměstnanosti a růstu hodinových mezd. Tento přebytek příjmů směřuje především do zboží denní potřeby a selektivních diskrečních nákupů. Tyto trendy se objevují i v době, kdy spotřebitelé čelí dvacetiletému maximu zadlužení na kreditních kartách, zahájení splácení studentských půjček a rostoucím každodenním výdajům.Steve Eisman, senior portfolio manažer ve společnosti Neuberger Berman, pro CNBC uvedl, že spotřebitelé sice zůstávají odolní, ale nejsou schopni utrácet za nákladné položky, protože půjčování je stále náročnější. Významné ekonomické obavy se nyní soustřeďují kolem velkých základních položek, jako jsou domy, automobily a solární panely, na které musí spotřebitelé hledat půjčky.Na rozdíl od obecného trendu vyhýbání se velkým výdajům se daří odvětvím, jako jsou restaurace a běžné zboží. Podle Bank of America je však patrný pokles povánočních výdajů za oděvy, nábytek a vybavení domácnosti.Podrobnější pohled na chování spotřebitelů ukazuje něco zajímavého. Hlavní ekonom společnosti LPL Jeffrey Roach uvedl, že lidé i nadále plánují dovolenou v příštích šesti měsících, což podtrhuje přetrvávající zájem o zážitky navzdory zjevné únavě z výdajů. Adrienne Yihová, výkonná ředitelka a analytička společnosti Barclays pro oblast spotřebitelských služeb, poznamenala, že američtí spotřebitelé obratně přerozdělují své výdaje a zaměřují se na “mini výhry” a “drobný luxus”.V širokém spektru různých podniků se jako vítězové ukazují společnosti, které se zaměřují na aspekty sladěné se současnými trendy spotřebitelských výdajů. Analytici předpovídají, že pravděpodobnými příjemci jsou společnosti z oblasti maloobchodu orientovaného na hodnotu a mimo cenové relace, cestovního ruchu a pohostinství a maloobchodní prodejci kosmetiky.Dalším aspektem této změny je odklon od takzvaného “obžerství výdajů”. Spotřebitelé se brání luxusnímu zboží a zároveň stále vyhledávají cenově dostupné, často značkové zboží. Očekává se, že pod vlivem těchto trendů se bude dařit maloobchodním prodejcům mimo cenové relace, jako jsou společnosti The TJX Companies, Inc. a Ross Stores, Inc. , které oslovují kupující se středními příjmy a zákazníky vyhledávající hodnotu. Je pozoruhodné, že obě společnosti zaznamenaly pozitivní růst hodnoty akcií a získaly příznivé hodnocení od oborových analytiků. Očekává se, že z tohoto vyvíjejícího se chování spotřebitelů budou těžit i společnosti orientované na hodnotu a cenovou dostupnost, jako jsou Walmart Inc. a McDonald’s Corporation . Zajímavé je, že Walmart zaznamenává zvýšený zájem zákazníků se středními a vyššími příjmy, kteří hledají útočiště před dopady inflace. Jedním z klíčových postřehů analytiků v souvislosti s touto změnou je, jak spotřebitelé přizpůsobují své výdajové zvyklosti svým prioritám v oblasti blahobytu. Výkonná ředitelka společnosti Morgan Stanley Private Wealth Management Kathleen Entwistleová uvedla, že spotřebitelé investují více do cestování, volného času a souvisejících oblastí péče o zdraví. Podle ní se touha lidí po snížení stresu, lepším spánku, výživě a celkovém wellness projevuje ve zvýšených výdajích na cestování a segmenty zaměřené na wellness. Navzdory těmto pozitivním trendům rostou obavy z blízké budoucnosti. Entwistleová předpovídá, že téměř čtvrtina obyvatel USA zaznamená v příštích šesti měsících zhoršení finanční situace svých domácností. Očekává také nárůst opožděných plateb kreditními kartami a předpokládá konzervativnější přístup k výdajům, který se bude více soustředit na základní potřeby, jako jsou potraviny a domácí potřeby. Podobně i další odborníci, včetně Yihové z Barclay a Roache z LPL, očekávají v příštím roce útlum spotřebitelských výdajů. Předpovídají, že trvalé období “rozhazování” by se mohlo zastavit již v roce 2024. Zatím se však nezdá, že by se blížil konec.Závěrem lze říci, že američtí spotřebitelé, kteří jsou často označováni za neomezené utráceče, procházejí obdobím transformace. Navzdory přetrvávajícím ekonomickým tlakům a hrozícím obavám mohou mít jejich neustále se vyvíjející preference zásadní dopady na širší ekonomiku a různá odvětví.