Věštec z Omahy naznačuje, že je to způsobeno především vyostřujícím se bojem o předplatitele mezi rychle rostoucím počtem streamovacích platforem – boj, který zintenzivnil cenové války, a proto je pozoruhodně obtížné dosáhnout jakéhokoli zisku.
V projevu k zúčastněným stranám na výročním zasedání společnosti Berkshire v roce 2023 Buffett uvedl, že model příjmů streamovacích platforem vyžaduje vyšší ceny, aby bylo možné dosáhnout ziskovosti. Tuto zásadu však zpochybňuje rozvíjející se struktura trhu, na němž působí řada konkurentů, kteří tvrdě bojují o předplatné diváků. Počet spotřebitelů ochotných platit za streamovací služby totiž není neomezený, což vytváří trh s nulovým součtem, na němž je nepravděpodobné, že by všechny konkurenční platformy našly úspěch.
S odvoláním na analogii z vlastních zkušeností přirovnal Buffett cenové války, které se odehrávají v odvětví streamingu, k podobnému scénáři, s nímž se setkal při provozování čerpací stanice. Vzhledem k tomu, že měl v blízkosti pouze jednoho konkurenta, byla jeho ziskovost diktována jeho cenovou politikou. Při každé snaze o úpravu vlastních cen se mu konkurent rychle vyrovnal, čímž mu fakticky znemožnil zvýšit cenu nebo dosáhnout výrazného zisku.
Buffett zopakoval, že tato analogie zobrazuje v podstatě podobný problém v odvětví streamingu, protože streamovací společnosti neustále porovnávají své ceny na základě nabídky konkurence. Mezitím “si lidi neuzavřete, když je přimějete, aby se připojili na dobu streamování, kdy běží váš seriál”, poznamenal. V tomto prostředí je nepravděpodobné, že by se počet předplatitelů a počet hodin sledování zvýšil natolik výrazně, aby dostatečně vyvážil dopady zvýšené konkurence a cenových válek.
Na tuto ekonomickou tíseň nedávno upozornila společnost Warner Bros Discovery, která oznámila nižší než očekávané příjmy z reklamy, neuspokojivé počty předplatitelů streamingu a rozšířené ztráty. Generální ředitel David Zaslav označil odvětví streamingu za “generační rozvrat” a naznačil, že snahy společnosti o získání konkurenční výhody jsou v současné době podkopávány jejími finančními ztrátami.

Buffett přidal další vrstvu ke složité dynamice odvětví streamingu a naznačil, že zatímco distribuční společnosti absorbují hlavní tíhu finanční zátěže v odvětví streamingu, talenty a jejich agenti mají v zábavním průmyslu větší šanci dosáhnout významných zisků.
Stav odvětví streamingu však není zcela pochmurný. Některým hráčům, jako je Paramount a Netflix, se podařilo tomuto trendu čelit. Obě firmy nedávno vykázaly ve svých zprávách o příjmech znatelné nárůsty, což je do značné míry v rozporu s očekáváním, že zvýšená konkurence ovlivní ziskovost. Netflix dále potvrdil svou dominanci na trhu zvýšením počtu předplatitelů a oznámil zvýšení cen svých streamovacích tarifů.
Zajímavé je, že společnost Paramount, která nedávno vykázala solidní zisk, považuje Berkshire za svého největšího institucionálního akcionáře, který vlastní významný 15,4% podíl. Berkshire tento dominantní podíl získala v průběhu 1. čtvrtletí 2022, i když není jasné, zda o investici rozhodl sám Buffett nebo některý z jeho investičních manažerů. Tato akvizice dále podněcuje spekulace, že Paramount by mohl být potenciálním cílem převzetí.
Závěrem lze říci, že ačkoli je odvětví streamingu nesporně nasyceno konkurencí a sužováno obzvláště agresivními cenovými válkami, variabilita údajů o jeho výnosech naznačuje vyvíjející se prostředí v boji o diváka. Streamovací giganti, jako je Netflix, i začínající platformy se potýkají s nelehkým úkolem získávat předplatitele a bojovat s cenovými válkami, přičemž se snaží zůstat ziskoví. Uprostřed tohoto zmatku v odvětví se investoři musí orientovat podle klíčových rozhodnutí, aby si udrželi náskok a využili potenciální příležitosti k růstu a akvizicím.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky