Klíčové body
- Japonsko udrželo v roce 2023 pozici největšího světového vývozce automobilů před Čínou.
- Čína zaznamenává růst vývozu vozidel na novou energii, zatímco automobily s benzinovým pohonem míří zejména do Ruska.
- Mexiko a další země se staly důležitými destinacemi pro čínské automobily s benzinovými motory.
- Čínské automobilky, včetně BYD, získávají významné postavení na trhu a ohrožují evropské automobilky v Číně.
Japonské celní údaje odhalily, že se zemi v loňském roce podařilo vyvézt přibližně 5,97 milionu vozidel, čímž se jí podařilo překonat čínské údaje, které se omezily na přibližně 5,22 milionu vyvezených vozidel.
Při bližším zkoumání typů automobilů vyvezených Čínou v roce 2023 se ukázalo, že sedm z deseti vozů bylo poháněno benzinem, jak uvedlo ministerstvo obchodu. To však nezastírá skutečnost, že vývoz vozidel na nové energie z Číny zažívá značný růst.
Podle Sarah Tan, ekonomky pracující pro Moody’s Analytics, si značná část automobilů s benzinovým pohonem z Číny našla cestu do Ruska. “Po ruské invazi na Ukrajinu v únoru 2022 mnoho výrobců automobilů zemi opustilo, aby tuto mezeru zaplnili čínští výrobci,” poznamenává Tanová.
Srovnávací údaje za prvních jedenáct měsíců roku 2023 poukazují na exponenciální nárůst dodávek automobilů do Ruska, přičemž z hlediska hodnoty došlo oproti roku 2022 k šestinásobnému zvýšení. Mexiko se rovněž ukázalo jako významná destinace pro čínský vývoz automobilů s benzinovým motorem, zatímco Belgie a Velká Británie měly větší apetit po čínských vozidlech s novou energií.

Po Rusku bylo Mexiko v loňském roce druhým největším příjemcem čínských automobilů. Podle Jorgeho Guajarda ze společnosti Dentons Global Advisors a bývalého mexického velvyslance v Číně se podíl automobilů vyráběných v Číně na mexickém automobilovém trhu rychle zvyšoval. Tento vývoj znamená významný posun vzhledem k tomu, že Mexiko má historické zkušenosti s ochranou místního automobilového průmyslu, který patří k nejvýznamnějším zaměstnavatelům v zemi.
Za rychlý růst čínských vozidel v Mexiku částečně vděčíme mezinárodním automobilkám. Guajardo v rozhovoru zmínil: “Továrny, závody, které měli v Číně a které byly určeny pro čínský trh, o který nyní přišli, začnete přesměrovávat na vývoz z Číny do zahraničí.” Podle něj to naznačuje, že Čína má přebytek výrobních kapacit v automobilovém průmyslu.
Zajímavé je, že čínský trh s vozidly na ekologickou energii dosáhl milníku a do konce roku 2023 zaznamenal přibližně 40 % prodejů nových osobních automobilů, což je v ostrém kontrastu s USA, jejichž trh s elektromobily představoval pouze zhruba 7 %.
Analýza CNBC z konce loňského roku naznačuje, že rychlý přechod k elektromobilům rychle snižuje tržní podíly, které mají mezinárodní titáni automobilového průmyslu. Tento jev je způsoben jejich relativně pomalým tempem při uvádění nových modelů v této kategorii. Například německý Volkswagen nedosahoval svých prodejních cílů na čínském trhu.
Čínské společnosti BYD se podařilo v roce 2023 překonat společnost Tesla, pokud jde o celkovou výrobu vozidel, která podle údajů přesáhne 3 miliony vozidel. Čínský výrobce automobilů měl ve 4. čtvrtletí roku 2023 také vyšší prodeje vozů poháněných bateriemi než americký automobilový gigant. Podle výpočtů CNBC z veřejných údajů navíc zahraniční prodeje společnosti BYD v roce 2023 zahrnovaly více než 242 000 osobních vozidel na novou energii. Srovnatelné údaje za rok 2022 však společnost nezveřejnila.

Francoise Huangová, hlavní ekonomka společnosti Allianz Trade, předpověděla, že čínské automobilky zaujmou do roku 2030 tři čtvrtiny domácího automobilového trhu. Pokud se její předpověď naplní, mohlo by to vést k téměř 40% poklesu prodeje evropských automobilů v Číně.
V reakci na rostoucí dosah elektromobilů vyráběných v Číně na evropský kontinent zahájila Evropská unie vyšetřování, jehož cílem je zjistit, jak se na výrobě zmíněných elektromobilů podílejí státní dotace.
Guajardo vyjádřil přesvědčení, že si evropské orgány nakonec uvědomí, že se možná zaměřují na nesprávný sektor jak sondami, tak případnými obchodními omezeními. Podle něj jsou čínské elektromobily lepší než cokoli, co mají Evropané v současnosti k dispozici. Nevyhýbá se však pravděpodobným budoucím obchodním sporům, zejména při pohledu na případ prodeje čínských automobilů do Mexika.
Guajardo uzavřel: “Přál bych si, aby to byly elektromobily, protože kdyby to byly elektromobily, nejenže jsou dobré, ale jsou kvalitním výrobkem, který šetří životní prostředí. Auta na benzinový pohon jsou jen konkurencí mexických výrobků.” Za současného stavu je zřejmé, že vzestup Číny v automobilovém průmyslu se nezpomaluje a důsledky, které má na světový obchod, se budou dále vyvíjet.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky