SpaceX může předstihnout Teslu: Analýza miliardových podniků Elona Muska
Převratný vliv společnosti Tesla v posledních letech změnil automobilový průmysl a vynesl ji na hodnotu přesahující 1 bilion dolarů a jejího generálního ředitele Elona Muska na pozici nejbohatšího člověka planety.
SpaceX může být lepší obchodní příležitostí než Tesla díky potenciálu vesmírného byznysu.
Tržby SpaceX jsou menší než u Tesly, ale její růstový potenciál a monopolní postavení ve vesmírném průmyslu jsou silné.
SpaceX již dosáhla úspěchu s vesmírnou Wi-Fi službou Starlink, zatímco Tesla se snaží o samořízení a autonomní řízení.
Postavení SpaceX na trhu z ní mohou v dlouhodobém horizontu učinit působivější podnikatelskou perspektivu.
Při bližším zkoumání se však ukazuje, že další Muskův podnik – SpaceX – může být lepší obchodní příležitostí.
Tesla Inc. (TSLA) je nejhodnotnější automobilovou společností na světě, která zaznamenala obrovský růst a jejíž tržby v posledním desetiletí prudce vzrostly zhruba o 45 % ročně. Tato mohutná vzestupná trajektorie byla zisková a během této doby vygenerovala přibližně 12 miliard dolarů volného peněžního toku. Pokud jde o výrobu, společnost v roce 2023 prodala přibližně 1,8 milionu plně elektrických vozidel, což představuje přibližně 20 % všech bateriových elektromobilů prodaných celosvětově na hlavních automobilových trzích.
Naproti tomu vesmírný byznys, který zde reprezentuje společnost SpaceX, se ve srovnání s automobilovým průmyslem jeví jako maličkost. Tržby společnosti SpaceX jsou odhadovány na méně než desetinu tržeb společnosti Tesla. Když už mluvíme o porovnávání odvětví, celkové prodeje automobilů od hlavních výrobců automobilů dosahují více než 2 bilionů dolarů ročně. Pro srovnání, kombinované tržby dominantních poskytovatelů komerčních letadel, jako jsou Boeing a Airbus, by měly v roce 2024 dosáhnout přibližně 170 miliard dolarů. Podobně se očekává, že celosvětový obchod s vesmírnými nosiči vygeneruje v roce 2024 tržby ve výši zhruba 20 miliard dolarů.
Zdroj: Getty Images
I když jsou tyto tržby trpasličí oproti tržbám společnosti Tesla, je rozumné si uvědomit, že obchodní úspěch není jen o velikosti. V listopadu Musk na Twitteru oznámil, že vesmírná Wi-Fi služba Starlink společnosti SpaceX dosáhla bodu zlomu v cash-flow, což je podle všech měřítek pozoruhodný úspěch. Pro srovnání, společnosti Tesla trvalo sedm let od prvního sériového vozu, Modelu S v roce 2012, než začala trvale vytvářet kladné volné peněžní toky. Naopak společnost Starlink dosáhla podobného milníku až čtyři roky po vypuštění svých satelitů v roce 2019.
Rozdílné konkurenční prostředí poskytuje další úhel pohledu na srovnání Tesla-SpaceX. Zatímco na trhu elektromobilů začíná narůstat konkurence, SpaceX má ve svém oboru téměř monopolní postavení. Jak poznamenává Andrew Chanin, zakladatel společnosti ProcureAM, která provozuje fond Procure Space ETF, “nejsou jedinou show ve městě, ale jsou největší, nejprogresivnější a nejrychlejší”.
Počítáme-li 100 startů na oběžnou dráhu od začátku roku 2023, společnost SpaceX zastiňuje ostatní soukromé společnosti, jejichž starty se snaží dosáhnout dvouciferného čísla. Přibližují se jí pouze vládní iniciativy, jako je ta čínská s 68 starty za stejné období.
Pět konkurenčních hrozeb harvardského profesora Michaela Portera – hrozba substitučních produktů, hrozba nových účastníků odvětví, vyjednávací síla dodavatelů, vyjednávací síla odběratelů a stávající konkurence – je rámec, který objasňuje různé konkurenční scénáře, jimž čelí společnosti Tesla a SpaceX.
Společnost Tesla se pohybuje na trhu, kde založení nové automobilky může být skličující, ale stávající konkurence je silná a o podíl na trhu s elektromobily bojuje řada výrobců automobilů. Navíc vzhledem k tomu, že kupující demonstrují svůj vliv nedávným snížením cen elektromobilů, jsou výzvy znatelné.
Na rozdíl od společnosti Tesla společnost SpaceX v západním světě v podstatě nečelí žádné konkurenci. Příkladem může být Wi-Fi podnikání společnosti Amazon, která konkuruje společnosti Starlink – ta se obrátila na SpaceX v oblasti vypouštění satelitů. Kromě toho SpaceX nabízí náhradní produkty a služby, které poskytují disruptivní podniky, a nabízí službu Wi-Fi pro domácnosti, kterou si objednalo více než 2,2 milionu lidí, z nichž 900 000 je mimo USA.
Zdroj: Getty Images
Podnik Starlink je příkladem silné synergie mezi opakovaně použitelnými raketami společnosti SpaceX a jejími diverzifikovanými službami. Vývojem služby Starlink společnost SpaceX účinně vytvořila poptávku potřebnou k podpoře své kapacity startů, což je podnik podobný strategii společnosti Apple pro iPhone a App Store.
Stejně jako Apple, i SpaceX začala s Wi-Fi a od té doby vyvíjí vesmírné aplikace s obrovským potenciálem do budoucna. Analytici z Wall Street spekulují, že by mezi ně mohlo patřit i hypersonické cestování, kdy by bylo možné cestovat z New Yorku do L.A. za hodinu.
Podobně jako SpaceX se i Tesla snaží vyvinout aplikaci pro automobily, která změní pravidla hry prostřednictvím softwaru pro autonomní řízení. Pokud by se to podařilo, jednalo by se o převratnou změnu v odvětví, kdy by miliony řidičů a cestujících pravidelně platily společnosti Tesla poplatky za její služby v oblasti samočinné jízdy.
Velká část z tržní hodnoty akcií společnosti Tesla ve výši 675 miliard dolarů je připisována technologii samořízení. Přibližně polovina cílové ceny 380 dolarů, kterou stanovil analytik Morgan Stanley Adam Jonas, je založena na softwarových aktivitách společnosti Tesla. Podobně i soukromá tržní hodnota společnosti SpaceX ve výši 175 miliard dolarů není spojena s raketovým hardwarem, ale s potenciálem Starlinku a budoucích vesmírných aplikací, které by společnost mohla vytvořit.
Závěrem lze říci, že jak Tesla, tak SpaceX představují transformační podniky vedené Muskem. Zatímco Tesla již narušila automobilový průmysl a stala se nejhodnotnější automobilovou společností na světě, důsledky průlomových objevů a postavení SpaceX na trhu z ní mohou v dlouhodobém horizontu učinit působivější podnikatelskou perspektivu.
Při bližším zkoumání se však ukazuje, že další Muskův podnik – SpaceX – může být lepší obchodní příležitostí.Tesla Inc. je nejhodnotnější automobilovou společností na světě, která zaznamenala obrovský růst a jejíž tržby v posledním desetiletí prudce vzrostly zhruba o 45 % ročně. Tato mohutná vzestupná trajektorie byla zisková a během této doby vygenerovala přibližně 12 miliard dolarů volného peněžního toku. Pokud jde o výrobu, společnost v roce 2023 prodala přibližně 1,8 milionu plně elektrických vozidel, což představuje přibližně 20 % všech bateriových elektromobilů prodaných celosvětově na hlavních automobilových trzích. Naproti tomu vesmírný byznys, který zde reprezentuje společnost SpaceX, se ve srovnání s automobilovým průmyslem jeví jako maličkost. Tržby společnosti SpaceX jsou odhadovány na méně než desetinu tržeb společnosti Tesla. Když už mluvíme o porovnávání odvětví, celkové prodeje automobilů od hlavních výrobců automobilů dosahují více než 2 bilionů dolarů ročně. Pro srovnání, kombinované tržby dominantních poskytovatelů komerčních letadel, jako jsou Boeing a Airbus, by měly v roce 2024 dosáhnout přibližně 170 miliard dolarů. Podobně se očekává, že celosvětový obchod s vesmírnými nosiči vygeneruje v roce 2024 tržby ve výši zhruba 20 miliard dolarů.I když jsou tyto tržby trpasličí oproti tržbám společnosti Tesla, je rozumné si uvědomit, že obchodní úspěch není jen o velikosti. V listopadu Musk na Twitteru oznámil, že vesmírná Wi-Fi služba Starlink společnosti SpaceX dosáhla bodu zlomu v cash-flow, což je podle všech měřítek pozoruhodný úspěch. Pro srovnání, společnosti Tesla trvalo sedm let od prvního sériového vozu, Modelu S v roce 2012, než začala trvale vytvářet kladné volné peněžní toky. Naopak společnost Starlink dosáhla podobného milníku až čtyři roky po vypuštění svých satelitů v roce 2019.Rozdílné konkurenční prostředí poskytuje další úhel pohledu na srovnání Tesla-SpaceX. Zatímco na trhu elektromobilů začíná narůstat konkurence, SpaceX má ve svém oboru téměř monopolní postavení. Jak poznamenává Andrew Chanin, zakladatel společnosti ProcureAM, která provozuje fond Procure Space ETF, “nejsou jedinou show ve městě, ale jsou největší, nejprogresivnější a nejrychlejší”.Počítáme-li 100 startů na oběžnou dráhu od začátku roku 2023, společnost SpaceX zastiňuje ostatní soukromé společnosti, jejichž starty se snaží dosáhnout dvouciferného čísla. Přibližují se jí pouze vládní iniciativy, jako je ta čínská s 68 starty za stejné období.Pět konkurenčních hrozeb harvardského profesora Michaela Portera – hrozba substitučních produktů, hrozba nových účastníků odvětví, vyjednávací síla dodavatelů, vyjednávací síla odběratelů a stávající konkurence – je rámec, který objasňuje různé konkurenční scénáře, jimž čelí společnosti Tesla a SpaceX.Společnost Tesla se pohybuje na trhu, kde založení nové automobilky může být skličující, ale stávající konkurence je silná a o podíl na trhu s elektromobily bojuje řada výrobců automobilů. Navíc vzhledem k tomu, že kupující demonstrují svůj vliv nedávným snížením cen elektromobilů, jsou výzvy znatelné.Na rozdíl od společnosti Tesla společnost SpaceX v západním světě v podstatě nečelí žádné konkurenci. Příkladem může být Wi-Fi podnikání společnosti Amazon, která konkuruje společnosti Starlink – ta se obrátila na SpaceX v oblasti vypouštění satelitů. Kromě toho SpaceX nabízí náhradní produkty a služby, které poskytují disruptivní podniky, a nabízí službu Wi-Fi pro domácnosti, kterou si objednalo více než 2,2 milionu lidí, z nichž 900 000 je mimo USA.Podnik Starlink je příkladem silné synergie mezi opakovaně použitelnými raketami společnosti SpaceX a jejími diverzifikovanými službami. Vývojem služby Starlink společnost SpaceX účinně vytvořila poptávku potřebnou k podpoře své kapacity startů, což je podnik podobný strategii společnosti Apple pro iPhone a App Store.Stejně jako Apple, i SpaceX začala s Wi-Fi a od té doby vyvíjí vesmírné aplikace s obrovským potenciálem do budoucna. Analytici z Wall Street spekulují, že by mezi ně mohlo patřit i hypersonické cestování, kdy by bylo možné cestovat z New Yorku do L.A. za hodinu.Podobně jako SpaceX se i Tesla snaží vyvinout aplikaci pro automobily, která změní pravidla hry prostřednictvím softwaru pro autonomní řízení. Pokud by se to podařilo, jednalo by se o převratnou změnu v odvětví, kdy by miliony řidičů a cestujících pravidelně platily společnosti Tesla poplatky za její služby v oblasti samočinné jízdy.Velká část z tržní hodnoty akcií společnosti Tesla ve výši 675 miliard dolarů je připisována technologii samořízení. Přibližně polovina cílové ceny 380 dolarů, kterou stanovil analytik Morgan Stanley Adam Jonas, je založena na softwarových aktivitách společnosti Tesla. Podobně i soukromá tržní hodnota společnosti SpaceX ve výši 175 miliard dolarů není spojena s raketovým hardwarem, ale s potenciálem Starlinku a budoucích vesmírných aplikací, které by společnost mohla vytvořit.Závěrem lze říci, že jak Tesla, tak SpaceX představují transformační podniky vedené Muskem. Zatímco Tesla již narušila automobilový průmysl a stala se nejhodnotnější automobilovou společností na světě, důsledky průlomových objevů a postavení SpaceX na trhu z ní mohou v dlouhodobém horizontu učinit působivější podnikatelskou perspektivu.