ČSÚ: Příjem domácností předloni rostl o 7,7 procenta, reálně ale klesl o 6,5 %
Domácnostem v Česku předloni příjmy vzrostly o 7,7 procenta a dosáhly v průměru na osobu 259.900 korun, reálně kvůli vysoké inflaci ale poklesly o 6,5 procenta.
Stát loni na dálničních známkách vybral 6,49 miliardy korun, meziročně více
V minulém roce přibylo lidí, kteří si nemohli dovolit pořídit pět ze 13 sledovaných položek. Podíl obyvatel v tomto materiálním nedostatku vzrostl meziročně z 4,8 na 6,3 procenta. Lidí pod hranicí příjmové chudoby, která pro samotného člověka činila 16.774 korun, ale ubylo. Bylo jich 9,8 procenta, o rok dřív 10,2 procenta. Údaje dnes na tiskové konferenci zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
Statistici mapují životní podmínky domácností pravidelně každý rok na jaře. Ptali se 11.500 domácností. Ukazatele odrážejí stav předminulého roku a loňského jara.
Příjmová chudoba člověku hrozí, pokud nemá ani 60 procent mediánu čistého příjmu. Loni se hranice chudoby zvedla pro jednotlivce o 1203 korun na 16.774 korun. Pro dva dospělé byla o 1804 korun vyšší, činila 25.160 korun. Pro samotného rodiče s dítětem do 13 let dosahovala 21.806 korun, tedy o 1564 korun víc než v roce 2022.
Při přepočtu loni příjmová chudoba v Česku ohrožovala přes milion obyvatel. Meziročně jich tak přes 40.000 ubylo. Lidí v materiálním nedostatku bylo minulý rok při přepočtu kolem 730.000. Přibylo jich proti roku 2022 o víc než 210.000.
K poklesu podílu obyvatel pod hranicí příjmové chudoby přispěl podle statistiků hlavně jednorázový příspěvek 5000 korun na dítě, který mohly získat domácnosti s ročním příjmem do milionu korun hrubého. Rychleji se tak zvedl příjem chudším rodinám než středně příjmovým.
V průměru měla domácnost v Česku na osobu loni 259.900 korun čistého. O rok dřív to bylo 241.200 korun. Nejvíc se příjmy meziročně zvýšily samotným seniorům, a to zhruba o 14 procent. Na osobu vzrostly z 222.100 korun na 252.900 korun. Důvodem byla trojí valorizace v roce 2022 – jedna běžná a dvě mimořádné k dorovnání inflace. Nejméně si naopak polepšily příjmově neúplné rodiny s dětmi. Měly o pět procent víc než o rok dřív. Na osobu připadlo 175.500 korun místo 167.100 korun. Od roku 2020 do roku 2022 postupně klesal v hrubých příjmech podíl výdělků ze zaměstnání, naopak čím dál větší část tvořily důchody a dávky.
Do materiálního nedostatku se loni nejvíc dostávaly neúplné rodiny s dětmi. Pět ze 13 sledovaných položek, jako nový nábytek, týdenní dovolenou, neočekávaný výdaj 14.100 korun, maso obden či dostatečné vytápění, si nemohlo dovolit téměř 27 procent domácností samoživitelek a samoživitelů s potomky. O rok dřív to bylo 17 %.
Zdroj: Pixabay
Stát loni na dálničních známkách vybral 6,49 miliardy korun, meziročně více
Řidiči v České republice loni za dálniční známky zaplatili 6,49 miliardy korun, meziročně o téměř 11 procent více. V roce 2022 stát vybral 5,85 miliardy korun. Vzrostl také celkový počet prodaných vinět, a to téměř o 13 procent na 8.331.877 kusů. Na dotaz ČTK to dnes uvedl státní podnik Cendis, který prodej elektronických dálničních známek spravuje. Podnik očekává vyšší prodeje i v letošním prvním čtvrtletí, a to kvůli zdražení dálničních známek od 1. března.
Od zavedení elektronické dálniční známky v prosinci 2020 se podle ředitele Cendis Jana Paroubka prodej dálničních známek každoročně zvyšuje zhruba o milion prodaných kusů. „Na dosud nejvyšších ročních prodejích v roce 2023 se mimo jiné významně podílel prosinec 2023, kdy bylo prodáno o 117 procent více ročních dálničních známek než v prosinci předchozího roku,“ řekl. V prosinci bylo možné odložit při nákupu známek jejich platnost až o 90 dní. Od 1. ledna se doba odkladu snížila na 30 dní.
Nejprodávanější byly podle podniku loni desetidenní viněty, které tvořily zhruba polovinu všech prodaných známek. Prodalo se jich 4.246.121, zhruba o půl milionu více než předloni. Ročních dálničních známek se prodalo 3.211.487, meziročně asi o 289.000 více. Vzrostl také počet prodaných měsíčních známek, a to téměř o 90.000 na 874.269.
Roční dálniční známka od března zdraží z 1500 na 2300 Kč, desetidenní kupon zlevní o 40 korun na 270 Kč a měsíční bude stát 430 Kč místo 440 korun. Ministerstvo dopravy také zavede jednodenní dálniční známku, která bude stát 200 Kč.
Stát si od zdražení roční známky slibuje vyšší příjmy. Podle ředitelky sekce pro správu finančních zdrojů Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) Lucie Bartákové stát za letošní rok odhaduje kvůli vysoké pravděpodobnosti využívání odložení platnosti známky navýšení příjmu o 600 milionů korun. „V roce 2025 by už mohlo jít o navýšení příjmu o 2,5 miliardy oproti výběru z roku 2022,“ řekla.
Ročních dálničních známek se od 1. do 27. února v Česku prodalo meziročně o 43,6 % více, uvedl dnes také Cendis. Před zdražením jich tak řidiči koupili 547.350, loni ve stejném období jich bylo 381.077.
Zdroj: Canva
V minulém roce přibylo lidí, kteří si nemohli dovolit pořídit pět ze 13 sledovaných položek. Podíl obyvatel v tomto materiálním nedostatku vzrostl meziročně z 4,8 na 6,3 procenta. Lidí pod hranicí příjmové chudoby, která pro samotného člověka činila 16.774 korun, ale ubylo. Bylo jich 9,8 procenta, o rok dřív 10,2 procenta. Údaje dnes na tiskové konferenci zveřejnil Český statistický úřad .Statistici mapují životní podmínky domácností pravidelně každý rok na jaře. Ptali se 11.500 domácností. Ukazatele odrážejí stav předminulého roku a loňského jara.Příjmová chudoba člověku hrozí, pokud nemá ani 60 procent mediánu čistého příjmu. Loni se hranice chudoby zvedla pro jednotlivce o 1203 korun na 16.774 korun. Pro dva dospělé byla o 1804 korun vyšší, činila 25.160 korun. Pro samotného rodiče s dítětem do 13 let dosahovala 21.806 korun, tedy o 1564 korun víc než v roce 2022.Při přepočtu loni příjmová chudoba v Česku ohrožovala přes milion obyvatel. Meziročně jich tak přes 40.000 ubylo. Lidí v materiálním nedostatku bylo minulý rok při přepočtu kolem 730.000. Přibylo jich proti roku 2022 o víc než 210.000.K poklesu podílu obyvatel pod hranicí příjmové chudoby přispěl podle statistiků hlavně jednorázový příspěvek 5000 korun na dítě, který mohly získat domácnosti s ročním příjmem do milionu korun hrubého. Rychleji se tak zvedl příjem chudším rodinám než středně příjmovým.V průměru měla domácnost v Česku na osobu loni 259.900 korun čistého. O rok dřív to bylo 241.200 korun. Nejvíc se příjmy meziročně zvýšily samotným seniorům, a to zhruba o 14 procent. Na osobu vzrostly z 222.100 korun na 252.900 korun. Důvodem byla trojí valorizace v roce 2022 – jedna běžná a dvě mimořádné k dorovnání inflace. Nejméně si naopak polepšily příjmově neúplné rodiny s dětmi. Měly o pět procent víc než o rok dřív. Na osobu připadlo 175.500 korun místo 167.100 korun. Od roku 2020 do roku 2022 postupně klesal v hrubých příjmech podíl výdělků ze zaměstnání, naopak čím dál větší část tvořily důchody a dávky.Do materiálního nedostatku se loni nejvíc dostávaly neúplné rodiny s dětmi. Pět ze 13 sledovaných položek, jako nový nábytek, týdenní dovolenou, neočekávaný výdaj 14.100 korun, maso obden či dostatečné vytápění, si nemohlo dovolit téměř 27 procent domácností samoživitelek a samoživitelů s potomky. O rok dřív to bylo 17 %.Řidiči v České republice loni za dálniční známky zaplatili 6,49 miliardy korun, meziročně o téměř 11 procent více. V roce 2022 stát vybral 5,85 miliardy korun. Vzrostl také celkový počet prodaných vinět, a to téměř o 13 procent na 8.331.877 kusů. Na dotaz ČTK to dnes uvedl státní podnik Cendis, který prodej elektronických dálničních známek spravuje. Podnik očekává vyšší prodeje i v letošním prvním čtvrtletí, a to kvůli zdražení dálničních známek od 1. března.Od zavedení elektronické dálniční známky v prosinci 2020 se podle ředitele Cendis Jana Paroubka prodej dálničních známek každoročně zvyšuje zhruba o milion prodaných kusů. „Na dosud nejvyšších ročních prodejích v roce 2023 se mimo jiné významně podílel prosinec 2023, kdy bylo prodáno o 117 procent více ročních dálničních známek než v prosinci předchozího roku,“ řekl. V prosinci bylo možné odložit při nákupu známek jejich platnost až o 90 dní. Od 1. ledna se doba odkladu snížila na 30 dní.Nejprodávanější byly podle podniku loni desetidenní viněty, které tvořily zhruba polovinu všech prodaných známek. Prodalo se jich 4.246.121, zhruba o půl milionu více než předloni. Ročních dálničních známek se prodalo 3.211.487, meziročně asi o 289.000 více. Vzrostl také počet prodaných měsíčních známek, a to téměř o 90.000 na 874.269.Roční dálniční známka od března zdraží z 1500 na 2300 Kč, desetidenní kupon zlevní o 40 korun na 270 Kč a měsíční bude stát 430 Kč místo 440 korun. Ministerstvo dopravy také zavede jednodenní dálniční známku, která bude stát 200 Kč.Stát si od zdražení roční známky slibuje vyšší příjmy. Podle ředitelky sekce pro správu finančních zdrojů Státního fondu dopravní infrastruktury Lucie Bartákové stát za letošní rok odhaduje kvůli vysoké pravděpodobnosti využívání odložení platnosti známky navýšení příjmu o 600 milionů korun. „V roce 2025 by už mohlo jít o navýšení příjmu o 2,5 miliardy oproti výběru z roku 2022,“ řekla.Ročních dálničních známek se od 1. do 27. února v Česku prodalo meziročně o 43,6 % více, uvedl dnes také Cendis. Před zdražením jich tak řidiči koupili 547.350, loni ve stejném období jich bylo 381.077.