Klíčové body
- Maloobchodní giganti představí čtvrtletní výsledky s optimismem, ale sektoru hrozí nejistota v roce 2024 kvůli změnám a problémům.
- Překvapivě silná vánoční sezóna 2023 povzbudila maloobchodníky, jako jsou Abercrombie & Fitch, Lululemon Athletica a další, k přehodnocení finančních prognóz.
- Některé maloobchodní firmy již překonaly očekávání s jejich výsledky, ale investoři pozorně sledují, jak se odvětví vyrovná s měnícími se podmínkami.
- Tržby začínají klesat a maloobchodníci čelí výzvám, zejména ti zaměření na velkoobchodní prodeje. Nicméně růst marží může nabídnout naději na ziskovější provoz.
Maloobchodní giganti Walmart Inc.
Vánoční sezóna 2023 pro mnohé překonala očekávání. Podle zpráv byly maloobchodní tržby za listopad a prosinec nepatrně o necelá 4 % vyšší než ve stejném období předchozího roku, což znamená zpomalení oproti předchozím třem postpodzimním svátečním sezónám. Tyto údaje však byly stále na vyšší úrovni, než předpokládala většina odvětví. Takové výsledky přinesly do nového roku neurčitou vlnu pozitivity a přiměly společnosti, jako jsou Abercrombie & Fitch, Lululemon Athletica a American Eagle Outfitters, aby zvýšily své finanční prognózy pro čtvrté čtvrtletí.
Nesčetné množství maloobchodních prodejců již zveřejnilo zprávy o výsledcích hospodaření, mezi nimi Crocs, Estee Lauder, Under Armour, e.l.f Beauty a Tapestry, které překonaly předpovědi. Povzbudivé je, že nadcházející zprávy by mohly poskytnout podobný obraz finančního zdraví, zejména pokud jde o výsledky za čtvrté čtvrtletí.
Mezi těmi, u nichž se očekává zveřejnění solidních výsledků, jsou společnosti orientované na hodnotu, jako jsou Walmart, TJX Cos. a Burlington Stores, kterým se daří díky snaze spotřebitelů optimalizovat své sváteční rozpočty. Silné výsledky analytici předpovídají také společnostem, které poskytují služby zákazníkům s vyššími příjmy. Mezi ně patří úspěšné značky jako Abercrombie a Lululemon.

Působivá čísla ze čtvrtého čtvrtletí roku 2023 se však nemusí nutně promítnout do příznivé reakce trhu v letošním roce. Mnozí analytici se domnívají, že prázdninové zisky jsou již v cenách akcií tohoto sektoru započítány. To platí zejména pro společnosti, které vstupují do výsledkové sezóny s vysokým oceněním a ještě vyššími očekáváními, která je třeba naplnit.
Jak bylo pozorováno u společnosti Shopify, tento gigant v oblasti elektronického obchodování překonal očekávání, přesto jeho akcie zaznamenaly propad kvůli obavám z prognóz vedení ohledně volného cash flow. “Častěji než zprávy za 4. čtvrtletí zastiňují výhledy na příští rok,” poznamenává analytik společnosti D.A. Davidson Michael Baker.
Vzhledem k lednové zprávě o maloobchodních tržbách – která naznačila 0,8% pokles oproti prosinci – se investorům doporučuje, aby se připravili. Ekonomové tak prudký pokles neočekávali. Údaje naznačují, že spotřebitelé začínají omezovat své výdaje, což naznačuje, že manažerské týmy by mohly při vydávání směrnic zaujmout konzervativní postoj.
Změna chování spotřebitelů může mít na některé maloobchodní niky drastičtější dopad než na jiné. Maloobchodníci s domácími potřebami, kteří v posledních několika čtvrtletích zaznamenali pomalejší tržby v důsledku pomalého vývoje na trhu s bydlením, mohou být zasaženi těžce. V obtížné pozici by se mohly ocitnout také obchodní domy. Firmy jako Under Armour, Ralph Lauren a VF Corp upozornily na “výrazný pokles” velkoobchodní poptávky v USA, jak uvedl analytik Rick Patel ze společnosti Raymond James. Tato klesající velkoobchodní poptávka by mohla být znepokojivým ukazatelem toho, že maloobchodníci si nejsou jisti, zda spotřebitelé budou i nadále nakupovat stejným tempem.
Navzdory těmto problémům budou investoři sledovat také růst marží, který by mohl poskytnout stříbrné linky uprostřed hrozících mraků. Vzhledem k tomu, že se většina společností začíná vzpamatovávat z “přebytků zásob z roku 2022” a náklady na výrobu a přepravu klesají, je vysoká šance, že společnosti budou fungovat ziskověji. I při možném oslabení růstu tržeb by trhy zvýšenou ziskovost nepochybně uvítaly.

Závěrem lze říci, že ačkoli zprávy těchto maloobchodních gigantů za 4. čtvrtletí pravděpodobně poskytnou obraz prosperujícího odvětví, slouží také jako důrazná připomínka možných turbulencí, které nás čekají. S dalším postupem do roku 2024 budou investoři i pozorovatelé v odvětví bedlivě sledovat, jak se tito maloobchodní giganti vyrovnávají s výzvami, které přináší měnící se maloobchodní prostředí a vyvíjející se chování spotřebitelů.
Vždy bylo známo, že minulé výsledky nejsou ukazatelem výsledků budoucích, a protože maloobchodní odvětví míří do roku plného nejistoty, nebylo toto přísloví nikdy aktuálnější. S jasnými strategiemi a pochopením potřeb svých zákazníků však mají tito maloobchodní giganti všechny šance úspěšně proplout rozbouřeným mořem roku 2024.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky