Southwest Airlines odstranila Boeing Max 7 z plánů na rok 2024 kvůli zpoždění certifikace.
Podobně jako United Airlines přehodnocuje Southwest složení své flotily kvůli trvajícím problémům s certifikací u Boeing.
Provozní výnosy za čtvrté čtvrtletí činily 6,8 miliardy dolarů, zatímco analytici očekávali 6,75 miliardy dolarů.
Společnost vykázala za poslední čtvrtletí lepší upravený zisk.
Letecká společnost Southwest Airlines Co. (LUV) se rozhodla vyřadit Boeing 737 Max 7 ze své budoucí provozní flotily kvůli zpoždění v procesu certifikace letadla. Toto rozhodnutí je důsledkem přetrvávajících problémů s certifikací u společnosti Boeing, které ovlivňují strategii flotil hlavních leteckých společností na celém světě.
Začátkem tohoto týdne oznámila společnost United Airlines rovněž své rozhodnutí vyřadit letoun 737 Max 10, největší model rodiny Max, ze svých interních plánů letadlového parku v důsledku podobných zpoždění při certifikaci. Americká nízkonákladová letecká společnost Southwest se stala poslední leteckou společností, která přehodnotila svá provozní opatření kvůli problémům s certifikací u společnosti Boeing.
V rámci leteckého průmyslu je otázka certifikace letadel stále větším tlakem na společnost Boeing. Začátkem tohoto měsíce došlo 5. ledna k vysazení dveřního panelu letounu 737 Max 9 provozovaného společností Alaska Airlines uprostřed letu, což vedlo Federální úřad pro letectví (FAA) k uzemnění tohoto modelu letadla. Ve středu FAA schválil soubor inspekčních pokynů, které umožní návrat letadel do provozu již tento týden.
Společnost Southwest Airlines ve své čtvrteční zprávě o čtvrtletních výsledcích a výhledu informovala, že její plány nyní počítají s přijetím 79 nových letadel v tomto roce. Toto vyřazení Boeingu 737 Max 7 z plánů flotily představuje snížení o 6 letadel oproti dřívější dohodě o pořízení 85 letadel. Odůvodnění tohoto rozhodnutí bylo připsáno “pokračujícím problémům v dodavatelském řetězci společnosti Boeing a současnému stavu certifikace letounů Max 7”.
Akcie společnosti Southwest Airlines Co. vzrostly v předobchodní fázi čtvrtečního obchodování o 1,3 % poté, co letecký dopravce vykázal za poslední čtvrtletí lepší očištěný zisk.
Southwest vykázala ve čtvrtém čtvrtletí čistou ztrátu 219 milionů USD, tj. 37 centů na akcii, což je přibližně stejně jako před rokem. Na upravené bázi Southwest vydělal 37 centů na akcii, zatímco analytici očekávali 12 centů na akcii. Provozní výnosy za čtvrté čtvrtletí činily 6,8 miliardy dolarů, zatímco analytici modelovali 6,75 miliardy dolarů.
„Naše čtvrtletní výsledky byly na lepší hranici našich očekávání a zahrnovaly rekordy ve čtvrtém čtvrtletí i v celoročních provozních příjmech a počtu cestujících,“ uvedl v prohlášení generální ředitel Bob Jordan.
Výnosy za čtvrté čtvrtletí 2023 na jednu dostupnou sedadlovou míli (RASM) se oproti předchozímu čtvrtletí snížily o 8,9 %, čímž překonaly předchozí výhled společnosti Southwest. Důvodem byly vyšší než očekávané close-in rezervace a pokračující silná výnosnost, uvedla společnost.
Společnost Southwest očekává, že v prvním čtvrtletí vzrostou tržby na jednu dostupnou sedadlovou míli meziročně o 2,5 % až 4,5 %. To podle společnosti Southwest zahrnuje přibližně pětiprocentní povzbuzení v důsledku negativního dopadu na výnosy vzniklého v prvním čtvrtletí roku 2023 v souvislosti s přerušením provozu v prosinci 2022.
Společnost očekává nárůst kapacity, přičemž počet dostupných sedadlových mil v prvním čtvrtletí vzroste přibližně o 10 % ve srovnání s předchozím čtvrtletím. „V současné době očekáváme, že za celý rok 2024 vzroste počet dostupných sedadlových mil meziročně zhruba o 6 %, což je vše přeneseno z růstu souvisejícího s obnovou sítě v roce 2023,“ uvedl Jordan v prohlášení.
Očekává se, že náklady na pohonné hmoty budou činit 2,70 až 2,80 USD za galon, což je méně než 3 USD za galon ve čtvrtém čtvrtletí.
Akcie společnosti Southwest za poslední tři měsíce vzrostly o 33 %, čímž překonaly 17,7% růst indexu S&P 500 a 25,4% růst fondu U.S. Global Jets ETF.
Správa FAA je v poslední době přísná a náročná, pokud jde o certifikaci letadel, a to s ohledem na incident společnosti Alaska Airlines. Správce FAA Mike Whitaker v rozhovoru pro televizi CNBC na začátku tohoto týdne uvedl, že ještě před událostí na Aljašce se FAA rozhodl, že je zapotřebí angažovanějšího přístupu k certifikaci letounů Max 7 a Max 10. V rozhovoru pro televizi CNBC uvedl, že se FAA rozhodl, že se bude zabývat certifikací letounů Max 7 a Max 10.
Whitaker, který je ve funkci ředitele přibližně tři měsíce, jasně uvedl, že pro certifikaci těchto letadel nebyly stanoveny žádné konkrétní termíny. Podle jeho slov: “Když jsem se připravoval na tuto práci a procházel jsem nominací a potvrzením a skutečně jsem se hlouběji ponořil do toho, co se původně stalo s letouny Max, myslím, že poselstvím byla mimořádná ostražitost.”
“V naší frontové kanceláři jsme již předtím získali větší přehled o tom, co tyto certifikační programy představují, abychom prostě lépe pochopili, co se chystá. Myslím, že tato vyšší úroveň ostražitosti zůstane zachována.” Dodal.
Zdroj: Shutterstock
To ukazuje na důkladnější a přísnější přístup při provádění certifikací letadel, jehož cílem je zajistit co nejvyšší bezpečnost a minimalizovat letecké katastrofy. Změna strategie letového parku společnosti Southwest Airlines naznačuje větší změny, které se v leteckém průmyslu připravují. Velcí hráči, jako jsou Southwest a United Airlines, kteří vedou k přehodnocení strategie letového parku kvůli přetrvávajícím potížím s certifikací, naznačují budoucí zaměření na bezpečnost a výzvy, které čekají výrobce letadel při získávání certifikace nových modelů.
Společnosti United Airlines a Southwest Airlines prozatím změnily své strategie v oblasti letového parku. Zatímco první z nich vyřadila ze svých plánů Boeing 737 Max 10, druhá odsunula Boeing 737 Max 7 na vedlejší kolej. Budoucí vývoj certifikačního procesu a následně i strategií letadlového parku závisí především na přístupu FAA a dalších světových leteckých regulačních orgánů. Tyto kroky jsou jasným signálem pro společnost Boeing a další výrobce, že je důležité včas dodržovat bezpečnostní standardy, které jsou pro provozovatele leteckých společností i cestující veřejnost nejdůležitější.
Letecká společnost Southwest Airlines Co. se rozhodla vyřadit Boeing 737 Max 7 ze své budoucí provozní flotily kvůli zpoždění v procesu certifikace letadla. Toto rozhodnutí je důsledkem přetrvávajících problémů s certifikací u společnosti Boeing, které ovlivňují strategii flotil hlavních leteckých společností na celém světě.Začátkem tohoto týdne oznámila společnost United Airlines rovněž své rozhodnutí vyřadit letoun 737 Max 10, největší model rodiny Max, ze svých interních plánů letadlového parku v důsledku podobných zpoždění při certifikaci. Americká nízkonákladová letecká společnost Southwest se stala poslední leteckou společností, která přehodnotila svá provozní opatření kvůli problémům s certifikací u společnosti Boeing.V rámci leteckého průmyslu je otázka certifikace letadel stále větším tlakem na společnost Boeing. Začátkem tohoto měsíce došlo 5. ledna k vysazení dveřního panelu letounu 737 Max 9 provozovaného společností Alaska Airlines uprostřed letu, což vedlo Federální úřad pro letectví k uzemnění tohoto modelu letadla. Ve středu FAA schválil soubor inspekčních pokynů, které umožní návrat letadel do provozu již tento týden. Společnost Southwest Airlines ve své čtvrteční zprávě o čtvrtletních výsledcích a výhledu informovala, že její plány nyní počítají s přijetím 79 nových letadel v tomto roce. Toto vyřazení Boeingu 737 Max 7 z plánů flotily představuje snížení o 6 letadel oproti dřívější dohodě o pořízení 85 letadel. Odůvodnění tohoto rozhodnutí bylo připsáno “pokračujícím problémům v dodavatelském řetězci společnosti Boeing a současnému stavu certifikace letounů Max 7”.Akcie společnosti Southwest Airlines Co. vzrostly v předobchodní fázi čtvrtečního obchodování o 1,3 % poté, co letecký dopravce vykázal za poslední čtvrtletí lepší očištěný zisk.Southwest vykázala ve čtvrtém čtvrtletí čistou ztrátu 219 milionů USD, tj. 37 centů na akcii, což je přibližně stejně jako před rokem. Na upravené bázi Southwest vydělal 37 centů na akcii, zatímco analytici očekávali 12 centů na akcii. Provozní výnosy za čtvrté čtvrtletí činily 6,8 miliardy dolarů, zatímco analytici modelovali 6,75 miliardy dolarů.„Naše čtvrtletní výsledky byly na lepší hranici našich očekávání a zahrnovaly rekordy ve čtvrtém čtvrtletí i v celoročních provozních příjmech a počtu cestujících,“ uvedl v prohlášení generální ředitel Bob Jordan.Výnosy za čtvrté čtvrtletí 2023 na jednu dostupnou sedadlovou míli se oproti předchozímu čtvrtletí snížily o 8,9 %, čímž překonaly předchozí výhled společnosti Southwest. Důvodem byly vyšší než očekávané close-in rezervace a pokračující silná výnosnost, uvedla společnost.Společnost Southwest očekává, že v prvním čtvrtletí vzrostou tržby na jednu dostupnou sedadlovou míli meziročně o 2,5 % až 4,5 %. To podle společnosti Southwest zahrnuje přibližně pětiprocentní povzbuzení v důsledku negativního dopadu na výnosy vzniklého v prvním čtvrtletí roku 2023 v souvislosti s přerušením provozu v prosinci 2022.Společnost očekává nárůst kapacity, přičemž počet dostupných sedadlových mil v prvním čtvrtletí vzroste přibližně o 10 % ve srovnání s předchozím čtvrtletím. „V současné době očekáváme, že za celý rok 2024 vzroste počet dostupných sedadlových mil meziročně zhruba o 6 %, což je vše přeneseno z růstu souvisejícího s obnovou sítě v roce 2023,“ uvedl Jordan v prohlášení.Očekává se, že náklady na pohonné hmoty budou činit 2,70 až 2,80 USD za galon, což je méně než 3 USD za galon ve čtvrtém čtvrtletí.Akcie společnosti Southwest za poslední tři měsíce vzrostly o 33 %, čímž překonaly 17,7% růst indexu S&P 500 a 25,4% růst fondu U.S. Global Jets ETF.Správa FAA je v poslední době přísná a náročná, pokud jde o certifikaci letadel, a to s ohledem na incident společnosti Alaska Airlines. Správce FAA Mike Whitaker v rozhovoru pro televizi CNBC na začátku tohoto týdne uvedl, že ještě před událostí na Aljašce se FAA rozhodl, že je zapotřebí angažovanějšího přístupu k certifikaci letounů Max 7 a Max 10. V rozhovoru pro televizi CNBC uvedl, že se FAA rozhodl, že se bude zabývat certifikací letounů Max 7 a Max 10.Whitaker, který je ve funkci ředitele přibližně tři měsíce, jasně uvedl, že pro certifikaci těchto letadel nebyly stanoveny žádné konkrétní termíny. Podle jeho slov: “Když jsem se připravoval na tuto práci a procházel jsem nominací a potvrzením a skutečně jsem se hlouběji ponořil do toho, co se původně stalo s letouny Max, myslím, že poselstvím byla mimořádná ostražitost.”“V naší frontové kanceláři jsme již předtím získali větší přehled o tom, co tyto certifikační programy představují, abychom prostě lépe pochopili, co se chystá. Myslím, že tato vyšší úroveň ostražitosti zůstane zachována.” Dodal.To ukazuje na důkladnější a přísnější přístup při provádění certifikací letadel, jehož cílem je zajistit co nejvyšší bezpečnost a minimalizovat letecké katastrofy. Změna strategie letového parku společnosti Southwest Airlines naznačuje větší změny, které se v leteckém průmyslu připravují. Velcí hráči, jako jsou Southwest a United Airlines, kteří vedou k přehodnocení strategie letového parku kvůli přetrvávajícím potížím s certifikací, naznačují budoucí zaměření na bezpečnost a výzvy, které čekají výrobce letadel při získávání certifikace nových modelů.Společnosti United Airlines a Southwest Airlines prozatím změnily své strategie v oblasti letového parku. Zatímco první z nich vyřadila ze svých plánů Boeing 737 Max 10, druhá odsunula Boeing 737 Max 7 na vedlejší kolej. Budoucí vývoj certifikačního procesu a následně i strategií letadlového parku závisí především na přístupu FAA a dalších světových leteckých regulačních orgánů. Tyto kroky jsou jasným signálem pro společnost Boeing a další výrobce, že je důležité včas dodržovat bezpečnostní standardy, které jsou pro provozovatele leteckých společností i cestující veřejnost nejdůležitější.