Zisk společnosti Stellantis klesl i v důsledku stávek. Čeká nás obrat?!
Automobilový titán Stellantis zveřejnil 10% pokles zisku v poslední polovině roku 2023, což je důsledek šestitýdenní stávky v automobilkách Detroit Three, která podkopala výrobu v ziskovém centru skupiny v Severní Americe.
Stellantis zaznamenal 10% pokles zisku v roce 2023 kvůli šestitýdenní stávce v automobilkách Detroit Three, což ovlivnilo i volný peněžní tok.
Navzdory stávce vykázal Stellantis lepší zisk než očekával trh, což podpořilo nárůst akcií o 5 %.
Provizní marže v Severní Americe klesla o 100 bazických bodů z důvodu přerušené výroby a nákladů spojených s novými pracovními smlouvami.
Stellantis má přes náročné tržní podmínky optimismus, plánuje investovat 30 miliard eur do elektromobilů a očekává minimální dvoucifernou marži AOI v roce 2024.
Upravený provozní zisk (AOI) se v období od července do prosince ustálil na 10,2 miliardy eur, tj. 10,96 miliardy dolarů, což představuje pokles oproti 11,3 miliardy eur ve stejném období roku 2022.
Navzdory dopadům stávkové pohotovosti vykázal zisk společnosti Stellantis vyšší odolnost, než předpokládal trh, přičemž AOI překonal předpovědi analytiků oslovených agenturou Reuters ve výši 9,54 miliardy eur. To vedlo k 5% nárůstu akcií společnosti Stellantis během odpoledního obchodování v Evropě.
V rámci Severní Ameriky klesla marže AOI skupiny meziročně o 100 bazických bodů na 15,4 %, což Stellantis ve své zprávě o výsledcích přisuzuje “přerušení výroby a nákladům spojeným s novými pracovními smlouvami”. Koncem října se Stellantis podělil o informaci, že šestitýdenní stávka, kterou 15. září zahájily odbory United Auto Workers (UAW) a která zasáhla také General Motors a Ford Motor, vedla do října ke ztrátě tržeb ve výši 3,2 mld. dolarů.
Řešení stávky UAW vyústilo v dohodu, podle níž má společnost Stellantis do roku 2028 investovat v USA 18,9 miliardy dolarů. Dne 17. listopadu zaměstnanci společnosti Stellantis schválili dohodu, která slibuje více než 25% zvýšení mezd a oživení uzavřeného závodu v Illinois.
Generální ředitel Carlos Tavares přiznal nedostatky v činnosti společnosti Stellantis v USA v roce 2023, kdy společnost jako jediná z předních automobilek vykázala pokles prodejů v USA, její tržní podíl klesl pod 10 % a poprvé ji předstihla společnost Hyundai, včetně společnosti Kia. Tavares vyjádřil optimismus ohledně příznivějšího výsledku v roce 2024 a schválil, aby severoameričtí manažeři uplatňovali větší autonomii v oblasti marketingových taktik a podpory prodeje.
Přesto se volný peněžní tok společnosti Stellantis v průmyslu ve druhé polovině roku 2023 meziročně snížil o 24 % na 4,2 miliardy eur, přičemž tržby se podobně mírně snížily na 91,2 miliardy eur. Navzdory neúspěchu způsobenému šestitýdenním průmyslovým sporem vykázal Stellantis za rok 2023 vysoké zisky – od spojení koncernů Fiat Chrysler a PSA Groupe v lednu 2021 to byl již třetí rok rekordních výsledků v řadě.
Za celý rok vzrostly čisté tržby o 6 % oproti roku 2022 a dosáhly 189,5 miliardy eur, konsolidovaný objem dodávek vzrostl o 7 %, AOI za rok 2023 se zvýšil o 1 % na 24,3 miliardy eur a průmyslový volný peněžní tok obohatil o 19 % na 12,9 miliardy eur.
S ohledem na to společnost Stellantis doporučila akcionářům dividendu ve výši 1,55 eura na kmenovou akcii (přibližně 16% nárůst oproti roku 2022) a vyhlásila plán uskutečnit v roce 2024 program zpětného odkupu akcií v hodnotě 3 miliard eur.
Generální ředitel Tavares vyjádřil vděčnost směrem ke svému týmu za rekordní finanční výsledky navzdory vážným problémům a vyjádřil optimismus ohledně silných výsledků v turbulentním roce 2024.
Pro rok 2024 společnost Stellantis předpovídá “minimální závazek dvouciferné marže AOI a kladného průmyslového volného peněžního toku bez ohledu na makroekonomické nejistoty”.
Zdroj: Getty Images
Elektromobily (EV) budou hrát významnou roli ve strategii společnosti pro rok 2024, a to i přes pomalejší než očekávanou poptávku v mnoha regionech. Stellantis zopakoval svůj závazek investovat do roku 2025 do elektromobilů a souvisejících technologií nejméně 30 miliard eur a v roce 2024 plánuje uvést na trh 18 nových elektromobilů, včetně osmi v USA.
Stellantis čelí rostoucí konkurenci čínských automobilek, pokud jde o cenově dostupné elektromobily v Evropě. Generální ředitel společnosti Tesla Elon Musk již dříve naznačil, že čínské automobilky “zničí” globální konkurenty, pokud nebudou existovat obchodní bariéry. Tavares s tímto názorem souhlasil a uznal, že je třeba poskytnout spotřebitelům nabídku, která bude lepší než nabídka čínských konkurentů.
Upravený provozní zisk se v období od července do prosince ustálil na 10,2 miliardy eur, tj. 10,96 miliardy dolarů, což představuje pokles oproti 11,3 miliardy eur ve stejném období roku 2022.Navzdory dopadům stávkové pohotovosti vykázal zisk společnosti Stellantis vyšší odolnost, než předpokládal trh, přičemž AOI překonal předpovědi analytiků oslovených agenturou Reuters ve výši 9,54 miliardy eur. To vedlo k 5% nárůstu akcií společnosti Stellantis během odpoledního obchodování v Evropě.Stellantis N.V. V rámci Severní Ameriky klesla marže AOI skupiny meziročně o 100 bazických bodů na 15,4 %, což Stellantis ve své zprávě o výsledcích přisuzuje “přerušení výroby a nákladům spojeným s novými pracovními smlouvami”. Koncem října se Stellantis podělil o informaci, že šestitýdenní stávka, kterou 15. září zahájily odbory United Auto Workers a která zasáhla také General Motors a Ford Motor, vedla do října ke ztrátě tržeb ve výši 3,2 mld. dolarů.Řešení stávky UAW vyústilo v dohodu, podle níž má společnost Stellantis do roku 2028 investovat v USA 18,9 miliardy dolarů. Dne 17. listopadu zaměstnanci společnosti Stellantis schválili dohodu, která slibuje více než 25% zvýšení mezd a oživení uzavřeného závodu v Illinois.Generální ředitel Carlos Tavares přiznal nedostatky v činnosti společnosti Stellantis v USA v roce 2023, kdy společnost jako jediná z předních automobilek vykázala pokles prodejů v USA, její tržní podíl klesl pod 10 % a poprvé ji předstihla společnost Hyundai, včetně společnosti Kia. Tavares vyjádřil optimismus ohledně příznivějšího výsledku v roce 2024 a schválil, aby severoameričtí manažeři uplatňovali větší autonomii v oblasti marketingových taktik a podpory prodeje.Přesto se volný peněžní tok společnosti Stellantis v průmyslu ve druhé polovině roku 2023 meziročně snížil o 24 % na 4,2 miliardy eur, přičemž tržby se podobně mírně snížily na 91,2 miliardy eur. Navzdory neúspěchu způsobenému šestitýdenním průmyslovým sporem vykázal Stellantis za rok 2023 vysoké zisky – od spojení koncernů Fiat Chrysler a PSA Groupe v lednu 2021 to byl již třetí rok rekordních výsledků v řadě.Za celý rok vzrostly čisté tržby o 6 % oproti roku 2022 a dosáhly 189,5 miliardy eur, konsolidovaný objem dodávek vzrostl o 7 %, AOI za rok 2023 se zvýšil o 1 % na 24,3 miliardy eur a průmyslový volný peněžní tok obohatil o 19 % na 12,9 miliardy eur.S ohledem na to společnost Stellantis doporučila akcionářům dividendu ve výši 1,55 eura na kmenovou akcii a vyhlásila plán uskutečnit v roce 2024 program zpětného odkupu akcií v hodnotě 3 miliard eur.Generální ředitel Tavares vyjádřil vděčnost směrem ke svému týmu za rekordní finanční výsledky navzdory vážným problémům a vyjádřil optimismus ohledně silných výsledků v turbulentním roce 2024.Pro rok 2024 společnost Stellantis předpovídá “minimální závazek dvouciferné marže AOI a kladného průmyslového volného peněžního toku bez ohledu na makroekonomické nejistoty”.Elektromobily budou hrát významnou roli ve strategii společnosti pro rok 2024, a to i přes pomalejší než očekávanou poptávku v mnoha regionech. Stellantis zopakoval svůj závazek investovat do roku 2025 do elektromobilů a souvisejících technologií nejméně 30 miliard eur a v roce 2024 plánuje uvést na trh 18 nových elektromobilů, včetně osmi v USA.Stellantis čelí rostoucí konkurenci čínských automobilek, pokud jde o cenově dostupné elektromobily v Evropě. Generální ředitel společnosti Tesla Elon Musk již dříve naznačil, že čínské automobilky “zničí” globální konkurenty, pokud nebudou existovat obchodní bariéry. Tavares s tímto názorem souhlasil a uznal, že je třeba poskytnout spotřebitelům nabídku, která bude lepší než nabídka čínských konkurentů.