Co to znamená pro tuzemský trh mobilních operátorů?
Cebia: Průměrné staří aut v ČR se dostalo přes 16 let
Restrukturalizační plán Liberty Ostrava počítá s poklesem výroby o 60 %
Úřad o tom dnes informoval v tiskové zprávě. Vodafone o záměru informoval na konci loňského roku, dokončení transakce plánuje do letošního června. Hodnotu transakce strany nezveřejnily.
„Podle Úřadu nebude mít spojení za následek podstatné narušení hospodářské soutěže,“ uvedl ÚOHS. Spojení obou firem posuzoval od poloviny února.
Ač obě firmy působí ve stejném odvětví trhu a Vodafone patří k významným hráčům v maloobchodních mobilních telekomunikačních službách, rovnováhu na trhu jejich spojení nenaruší. Důvodem je nízký podíl SAZKAmobil na tomto trhu. I po spojení budou firmy čelit konkurenci zejména ze strany T-Mobile a O2.
Virtuální operátor SAZKAmobil, který využívá síť Vodafone, má přes 200.000 zákazníků. Přechod od sázkové firmy Sazka pod Vodafone je nijak neovlivní, zachovaná bude i značka SAZKAmobil.
Virtuální operátor působí na trhu téměř deset let, Sazka se ale chce nadále soustředit hlavně na loterijní odvětví. Největší tuzemská loterijní firma Sazka patří do skupiny KKCG Karla Komárka.
Vodafone dříve uvedl, že zákazníci SAZKAmobilu budou moci dál využívat více než 7500 prodejních míst s terminálem Sazky pro dobíjení kreditu na předplacených kartách a nákup SIM karet. Stejně tak jim zůstane stejný zákaznický účet a budou využívat zákaznické centrum SAZKAmobilu.
Vodafone v České republice poskytuje služby více než 4,5 milionu zákazníků. Z toho zhruba čtyři miliony připadají na mobilní služby, dalších přibližně 700.000 na fixní služby, kde Vodafone posílil svou pozici po integraci společnosti UPC Česká republika.
Zdroj: Shutterstock
Cebia: Průměrné staří aut v ČR se dostalo přes 16 let
Průměrné staří osobních aut v Česku se dostalo přes 16 let. Vozový park je nyní starý 16,21 roku. Před deseti lety to bylo méně než 14 let. Od počátku epidemie covidu v roce 2020 stárne vozový park dvojnásobně rychleji než v přechozích letech. ČTK o tom dnes informovala společnost Cebia, která se zabývá prověřováním ojetých vozů.
„Stále čekáme, kdy se situace obrátí a stáří aut se začne snižovat. Zatím tomu ale nic nenasvědčuje, naopak je trend výrazně opačný,“ uvedl ředitel Cebie Martin Pajer. Podle něj není důvodem pouze zhoršující se finanční situace domácností, ačkoliv určitý vliv má. „Na druhou stranu se zvyšuje i počet aut, která lidé vlastní. To znamená, že přibývá vozů v rámci jednotlivých rodin. Lidé si nechají starší auto a k němu si pořídí novější,“ sdělil. Češi loni odhlásili z provozu 140.201 osobních aut, což bylo nejméně od roku 2014.
Ke konci loňského roku bylo celkově v Česku registrováno téměř 6,6 milionu osobních vozů. Za posledních deset let se jejich počet zvýšil o téměř 1,8 milionu, což je nárůst bezmála o 37 procent. Přesto ale tempo nárůstu počtu aut, která Češi vlastní, od covidu naopak zpomalilo. „Věříme, že částečné obnovování vozového parku začne už v letošním roce a tempo stárnutí se tak mírně zpomalí,“ dodal Pajer.
Prodej nových osobních aut za dva měsíce letošního roku meziročně vzrostl o 13,9 procenta na 38.689 vozů. Byl tak přibližně na hodnotách trhu před pandemií covidu-19. Vyplývá to z dat Svazu dovozců automobilů. Nejprodávanější byla domácí značka Škoda, následují Hyundai a Toyota.
Restrukturalizační plán Liberty Ostrava počítá s poklesem výroby o 60 %
HN uvedly, že restrukturalizační plán by měl firmě snížit náklady o více než 200 milionů eur (přes pět miliard korun) při produkci 80.000 tun oceli měsíčně, které by měla huť dosáhnout za tři měsíce. „To je oproti dřívějšku, kdy jela naplno a měla objem 200.000 tun, pokles o 60 procent. Splacení pohledávek Liberty Ostrava předpokládá do března 2026,“ napsal list. Za období od dubna 2023 do konce letošního ledna podle něj uvádí huť celkovou ztrátu 2,2 miliardy korun.
Kromě snížení nákladů navrhuje plán podle HN rovněž možnost, jak ze seznamu věřitelů vyloučit jejího dodavatele energií Tameh Czech. Kvůli sporu o ceny energií provozy obou firem od loňského prosince stojí a většina jejich zaměstnanců, celkem asi 6000 lidí, je doma. Tameh skončil v úpadku, což zdůvodnil právě tím, že mu huť neplatila. Podle HN dluží Liberty Tamehu 1,6 miliardy korun. Liberty chrání před věřiteli moratorium, které vyprší 21. března.
Minulý měsíc Liberty navrhla, že by Tameh převzala. Podle HN Liberty v návrhu uvádí, že se „soustavně snažila a nadále snaží o dosažení dohody se společností Tameh, jež by zajistila životaschopný provoz obou společností v budoucnu, tuto dohodu se dosud nepodařilo uzavřít“.
Minulý týden spolu vedení obou firem jednala. „Liberty Ostrava ale chtěla na úrovni jednatelů mluvit jen o budoucí spolupráci. Úplně odmítala řešit minulé pohledávky,“ řekl ČTK dnes mluvčí Tamehu Patrik Schober.
Zdroj: ČTK
Úřad o tom dnes informoval v tiskové zprávě. Vodafone o záměru informoval na konci loňského roku, dokončení transakce plánuje do letošního června. Hodnotu transakce strany nezveřejnily.„Podle Úřadu nebude mít spojení za následek podstatné narušení hospodářské soutěže,“ uvedl ÚOHS. Spojení obou firem posuzoval od poloviny února.Ač obě firmy působí ve stejném odvětví trhu a Vodafone patří k významným hráčům v maloobchodních mobilních telekomunikačních službách, rovnováhu na trhu jejich spojení nenaruší. Důvodem je nízký podíl SAZKAmobil na tomto trhu. I po spojení budou firmy čelit konkurenci zejména ze strany T-Mobile a O2.Virtuální operátor SAZKAmobil, který využívá síť Vodafone, má přes 200.000 zákazníků. Přechod od sázkové firmy Sazka pod Vodafone je nijak neovlivní, zachovaná bude i značka SAZKAmobil.Virtuální operátor působí na trhu téměř deset let, Sazka se ale chce nadále soustředit hlavně na loterijní odvětví. Největší tuzemská loterijní firma Sazka patří do skupiny KKCG Karla Komárka.Vodafone dříve uvedl, že zákazníci SAZKAmobilu budou moci dál využívat více než 7500 prodejních míst s terminálem Sazky pro dobíjení kreditu na předplacených kartách a nákup SIM karet. Stejně tak jim zůstane stejný zákaznický účet a budou využívat zákaznické centrum SAZKAmobilu.Vodafone v České republice poskytuje služby více než 4,5 milionu zákazníků. Z toho zhruba čtyři miliony připadají na mobilní služby, dalších přibližně 700.000 na fixní služby, kde Vodafone posílil svou pozici po integraci společnosti UPC Česká republika.Průměrné staří osobních aut v Česku se dostalo přes 16 let. Vozový park je nyní starý 16,21 roku. Před deseti lety to bylo méně než 14 let. Od počátku epidemie covidu v roce 2020 stárne vozový park dvojnásobně rychleji než v přechozích letech. ČTK o tom dnes informovala společnost Cebia, která se zabývá prověřováním ojetých vozů.„Stále čekáme, kdy se situace obrátí a stáří aut se začne snižovat. Zatím tomu ale nic nenasvědčuje, naopak je trend výrazně opačný,“ uvedl ředitel Cebie Martin Pajer. Podle něj není důvodem pouze zhoršující se finanční situace domácností, ačkoliv určitý vliv má. „Na druhou stranu se zvyšuje i počet aut, která lidé vlastní. To znamená, že přibývá vozů v rámci jednotlivých rodin. Lidé si nechají starší auto a k němu si pořídí novější,“ sdělil. Češi loni odhlásili z provozu 140.201 osobních aut, což bylo nejméně od roku 2014.Ke konci loňského roku bylo celkově v Česku registrováno téměř 6,6 milionu osobních vozů. Za posledních deset let se jejich počet zvýšil o téměř 1,8 milionu, což je nárůst bezmála o 37 procent. Přesto ale tempo nárůstu počtu aut, která Češi vlastní, od covidu naopak zpomalilo. „Věříme, že částečné obnovování vozového parku začne už v letošním roce a tempo stárnutí se tak mírně zpomalí,“ dodal Pajer.Prodej nových osobních aut za dva měsíce letošního roku meziročně vzrostl o 13,9 procenta na 38.689 vozů. Byl tak přibližně na hodnotách trhu před pandemií covidu-19. Vyplývá to z dat Svazu dovozců automobilů. Nejprodávanější byla domácí značka Škoda, následují Hyundai a Toyota.HN uvedly, že restrukturalizační plán by měl firmě snížit náklady o více než 200 milionů eur při produkci 80.000 tun oceli měsíčně, které by měla huť dosáhnout za tři měsíce. „To je oproti dřívějšku, kdy jela naplno a měla objem 200.000 tun, pokles o 60 procent. Splacení pohledávek Liberty Ostrava předpokládá do března 2026,“ napsal list. Za období od dubna 2023 do konce letošního ledna podle něj uvádí huť celkovou ztrátu 2,2 miliardy korun.Kromě snížení nákladů navrhuje plán podle HN rovněž možnost, jak ze seznamu věřitelů vyloučit jejího dodavatele energií Tameh Czech. Kvůli sporu o ceny energií provozy obou firem od loňského prosince stojí a většina jejich zaměstnanců, celkem asi 6000 lidí, je doma. Tameh skončil v úpadku, což zdůvodnil právě tím, že mu huť neplatila. Podle HN dluží Liberty Tamehu 1,6 miliardy korun. Liberty chrání před věřiteli moratorium, které vyprší 21. března.Minulý měsíc Liberty navrhla, že by Tameh převzala. Podle HN Liberty v návrhu uvádí, že se „soustavně snažila a nadále snaží o dosažení dohody se společností Tameh, jež by zajistila životaschopný provoz obou společností v budoucnu, tuto dohodu se dosud nepodařilo uzavřít“.Minulý týden spolu vedení obou firem jednala. „Liberty Ostrava ale chtěla na úrovni jednatelů mluvit jen o budoucí spolupráci. Úplně odmítala řešit minulé pohledávky,“ řekl ČTK dnes mluvčí Tamehu Patrik Schober.