Klíčové body
- Akcie francouzské luxusní skupiny Kering se v úterý propadly o 14 %.
- Společnost varovala, že prodeje značky Gucci v prvním čtvrtletí zřejmě meziročně poklesnou o 20 % kvůli klesajícím transakcím v Asii.
- V ojedinělém varování před ziskem se předpokládá, že celkové tržby skupiny v prvních třech měsících roku 2024 klesnou o 10 %.
- Kering se po opožděném otevření indexu Stoxx 600 propadl na dno a stáhl s sebou další evropské luxusní značky LVMH, Christian Dior, Hermes a Burberry.
Pokles je způsoben především klesajícími asijskými transakcemi, přičemž se odhaduje, že celkové tržby skupiny během prvních tří měsíců roku poklesnou o 10 %.
Nová prognóza společnosti Kering se odlišuje od ostatních luxusních značek, jako jsou LVMH a Hermes, které podle všeho odolávají ekonomickému negativnímu vlivu mnohem lépe. Akcie společnosti Kering po pozdním otevření prudce poklesly a srazily ji na dno indexu Stoxx 600. Mizerné výsledky módního domu měly za následek i vlnový efekt na další evropské luxusní značky. Akcie společností LVMH, Christian Dior a Hermes klesly během počátečních obchodů o více než 2 %, zatímco akcie Burberry se propadly o výrazných 5,7 %. V 8:30 londýnského času byl hlášen pokles akcií společnosti Kering o 14,3 %.
“V prvním pololetí, které společnost Kering očekávala jako náročné, vedou současné trendy skupinu k odhadu, že její konsolidované tržby v prvním čtvrtletí roku 2024 by měly na srovnatelné bázi klesnout přibližně o 10 % oproti prvnímu čtvrtletí loňského roku,” uvedla společnost Kering v oficiálním prohlášení.

Na vině celkového propadu společnosti Kering je především prudký pokles tržeb její hlavní značky Gucci, zejména v asijsko-pacifickém regionu. V prohlášení se dále uvádí: “Očekává se, že srovnatelné tržby společnosti Gucci v prvním čtvrtletí meziročně poklesnou o téměř 20 %.”
Zpomalení má původ především v Asii – a hlavně v Číně – jejíž ekonomika prochází bojem a nejistotou. Claudia Panseri, investiční ředitelka UBS pro Francii, se vyjádřila, že toto varování svědčí o pokračujících ekonomických tlacích v Číně a je v ostrém srovnání s výkonností amerického a evropského trhu.
“Potřebujeme více času, abychom viděli oživení spotřebitelských výdajů. Potřebujeme stabilizaci trhu s nemovitostmi. Ale jak již bylo řečeno, dochází také k oživení lidí cestujících po celém světě, takže to by mělo příběhu luxusního zboží dodat trochu paliva,” řekla Panseri pro CNBC.
Navzdory těmto problémům zůstává Panseri optimistický, pokud jde o trh s luxusním zbožím, který tvoří významnou část expozice banky. Domnívá se, že bude nutné použít selektivnější taktiku kvůli ocenění, které není levné, ale tvrdí, že celkový příběh o luxusním zboží zůstává slibný.
Gucci, žádaná dceřiná společnost skupiny Kering, která v roce 2021 předvedla dobré výsledky poháněné počátečním boomem v období pandemie, bojuje o udržení svého tržního podílu. Bohatí spotřebitelé v souvislosti s vyšší inflací zpřísňují své rozpočty a přesouvají své preference a investice k méně okázalým luxusním značkám.
Společnost Kering minulý měsíc oznámila 6% snížení svých tržeb za čtvrté čtvrtletí roku 2023 spolu s poklesem tržeb všech svých dalších významných značek včetně Yves Saint Laurent, Balenciaga a Alexander McQueen. Konkrétně čtvrtletní tržby společnosti Gucci byly hlášeny o 4 % nižší.

Podle zprávy agentury Reuters potvrdil generální ředitel společnosti Kering Francois Henri Pinault, že i přes tyto obtížné okolnosti je skupina odhodlána nadále investovat do svých značek, včetně značky Gucci, i kdyby to znamenalo nižší marže.
V roce 2023 v rámci širší strategie reorganizace značky provedl Kering významné změny ve vrcholovém vedení Gucci, když do funkce generálního ředitele dosadil Jeana-Françoise Paluse a do funkce kreativního ředitele Sabata De Sarna.
Nová kolekce Gucci Ancora, která byla uvedena na trh v polovině února a kterou vedl De Sarno, byla údajně dobře přijata. V prohlášení společnosti Kering se uvádí, že kolekce byla přijata “velmi příznivě”.
Společnost Kering má 23. dubna zveřejnit údaje o svých tržbách za první čtvrtletí roku 2024, což by mělo vnést další světlo do skutečného dopadu poklesu prodeje značky Gucci na celkové tržby skupiny.



























