Přechod na elektrická vozidla (EV) je v plném proudu a v roce 2021 se jejich prodej celosvětově zdvojnásobí na 6,6 milionu. Volkswagen AG (OTCPK:VWAGY), kdysi největší zavedený výrobce automobilů, se v posledních dvou letech rozhodně změnil a nyní má silnou pozici, aby mohl konkurovat rostoucímu podílu na trhu s elektromobily. Věřím, že Volkswagen bude strukturálním vítězem v závodě o přechod na elektromobily z následujících důvodů:
Volkswagen je vybaven spoustou hotovosti, která mu umožňuje podpořit přechod na globálního hráče v oblasti elektrických vozidel. Má celosvětově největší investiční výdaje do EV a softwaru, které v průběhu let dosáhnou 100 miliard USD, a jsou poháněny jeho stabilním podnikáním v oblasti vozidel se spalovacím motorem (CEV).
Volkswagen předstihl společnost Tesla (TSLA) v souhrnných prodejích v Norsku, zemi s největším rozšířením elektromobilů. Začíná přebírat tržní podíl v Číně, která je v současnosti nejkritičtějším trhem, a jejíž prodeje ve druhém čtvrtletí skončily na 118 000 BEV, což představuje celkový podíl 6 %.
A konečně, při svém agresivním přechodu dosáhl Volkswagen téměř dva roky před plánovaným termínem ziskových marží rovnajících se jeho podnikání v oblasti CEV, což společnosti umožnilo rozšířit podnikání v oblasti EV a zároveň udržet stabilní úroveň ziskovosti. Vzhledem k jejich levnému ocenění, kdy se obchodují s poměrem P/E pouhých 3,91, a mému přesvědčení, že Volkswagen zůstane v dohledné budoucnosti mezi třemi nejlepšími výrobci automobilů, hodnotíme společnost ratingem „koupit“ s férovým oceněním akcií VLKAF na úrovni 256,50 USD.
Zdroj: Unsplash
Přehled
Často se zapomíná právě na to, jak velký je Volkswagen, protože tato značka je konglomerátem, který se skládá ze společností Volkswagen, Audi, Porsche, Škoda a dalších, a také z 90% většinového podílu ve společnosti Traton SE (OTCPK:TRATF), která vyrábí nákladní automobily se značkami MAN, Scania a Navistar. V roce 2021 se Volkswagen umístil na prvním místě v tržbách mezi všemi světovými výrobci automobilů. Přesto z 8,6 milionu vozů, které prodali v roce 2021, bylo pouze 453 000 elektromobilů, což představuje podíl na celkových prodejích přibližně 5 %. Jak v oblasti osobních, tak nákladních automobilů chce Volkswagen urychlit přechod na elektrifikaci, přičemž jeho cílem je prodat v roce 2022 přibližně 700 000 elektromobilů. Cílem koncernu je do roku 2025 prodat 2,5 milionu vozidel BEV, což představuje podíl ~25 % na celkových dodávkách. Zatímco prodeje vozidel se oproti údajům z roku 2019 snížily přibližně o 25 %, tržby se ve stejném období zvýšily o 6 %. Pokles prodejů lze vysvětlit zejména omezením dodávek v důsledku přísné politiky výluk v Číně a nejnověji rusko-ukrajinskou válkou, která vážně ovlivnila dodávky potřebných komponentů výrobcům originálního vybavení společnosti Volkswagen.
Zlepšení dodavatelských řetězců
Ve svém posledním hovoru k výsledkům za druhé čtvrtletí vedení společnosti avizovalo zlepšující se jednotkové prodeje od nejnižších hodnot v prvním čtvrtletí roku 2022, přičemž v květnu došlo k oživení jednotkových prodejů a v červnu byl zaznamenán jasný vzestupný trend s více než 800 000 dodávkami po celém světě. Tento trend je podpořen zrychlujícím se prodejem v Číně, kde dodávky meziročně vzrostly o 27 %. Výroba se začala zvyšovat ve druhém čtvrtletí a vedení společnosti očekává, že se výroba ještě zvýší, což společnosti umožní lépe uspokojit vysokou poptávku, zejména po jejích EV produktech, konkrétně ID.3, ID.5 a ID.Buzz, přičemž počet objednávek v západní Evropě vzrostl o 40 % oproti předchozímu roku. Nedostatek polovodičů a kabelových svazků nadále ovlivňoval schopnost společnosti vyrábět. Problémy s dodavatelským řetězcem se však v posledním měsíci začaly zmírňovat a očekává se, že se během 3. a 4. čtvrtletí ještě zlepší, což by mělo společnosti přinést podporu pro prodejní výsledky za 2. pololetí 2022. Společnost Traton SE byla vážně zasažena všeobecným nedostatkem v dodavatelském řetězci, který omezil výrobní kapacity na 65 %, a má dobrou pozici pro rozšíření prodeje, až se nedostatky v dodavatelském řetězci v následujících čtvrtletích zmírní.
Zdroj: Bloomberg
Některé z problémů s díly
Jak bylo uvedeno výše, skupina Volkswagen se skládá z několika významných značek, pro které Ryan Daniels již v roce 2019 předložil přesvědčivý případ ocenění. Dovolím si tvrdit, že dnes se toho příliš nezměnilo a že hypoteticky by ocenění značek koncernu Volkswagen po jedné vedlo k vyššímu souhrnnému ocenění. Vedení si tento problém uvědomilo, a proto začalo značky oddělovat a některé uvádět na trh samostatně. Nejpozoruhodnější bylo vytvoření společnosti Traton SE prostřednictvím squeeze-outu na podzim roku 2021 s cílem vytvořit lídra na trhu v segmentu těžkých nákladních automobilů. Kromě toho, v závislosti na segmentu trhu pro druhou polovinu roku 2022, plánuje Volkswagen IPO Porsche jako soukromě kótované společnosti, mimo jiné i proto, aby vyřešil „problém součtu částí“.
Ocenění
Pro svou analýzu jsem provedl plnohodnotnou analýzu DCF s variantami, abych zohlednil scénáře, které jsou příkladem výsledků pod, na úrovni a nad očekáváním. Pro vyhodnocení různých alternativ jsem použil přičtení/odečtení 50 základních bodů od nákladů na kapitál i od míry růstu na dobu neurčitou, abych odhadl rozsah reálných hodnot pro různé scénáře. Jako základní variantu jsem použil náklady na kapitál ve výši 8,5 % na základě skupiny srovnatelných společností, kterou tvořilo 10 zavedených výrobců automobilů, jako jsou BMW (OTCPK:BMWYY), Mercedes (OTCPK:MBGAF), Toyota (TM), BYD (OTCPK:BYDDF), a zohlednil jsem také novější společnosti vyrábějící elektromobily, do skupiny srovnatelných společností jsem zahrnul Teslu a Rivian (RIVN). Míra růstu na věčné časy ve výši 1,5 % jako základní scénář je přibližným váženým průměrem historického růstu HDP na základě prodejů v jednotlivých zemích. Je třeba jej považovat za konzervativní základní scénář. Vzhledem k vysoké nejistotě ohledně budoucích tržeb jsem pro roky 2024, 2025 a 2026 stanovil pomalejší tempo růstu tržeb. Pokud jde o růst tržeb, mé vstupní projekce pro rok 2022 se pohybují v dolní části směrné hodnoty a pro rok 2023 zrychlují růst na základě mého předpokladu o zlepšení dodavatelských řetězců. Vzhledem k tomu, že Volkswagen již dokázal dosáhnout ziskových marží u elektromobilů na úrovni marží CEV, považuji dlouhodobou EBITDA marži ve výši 14 %, jak tomu bylo v minulosti, za realistický scénář. Na základě výše uvedeného předpokladu můj model odhaduje férovou hodnotu akcie na 256,50 USD, což představuje nárůst o 38,8 % oproti hodnotě, na které se obchoduje 24. srpna.
Pokud by převládly nedostatky v dodavatelském řetězci, selhaly strategické iniciativy nebo by Volkswagen z jiných důvodů nedosáhl výše uvedených úrovní tržeb nebo ziskovosti, odhadl jsem pro takový scénář férovou hodnotu na 193,02 USD, tj. 4,5% nárůst oproti současným úrovním. Pokud prodeje a ziskovost překonají očekávání, zejména pokud růst v Asii zůstane silný, mohly by akcie dosáhnout ceny 341,05 USD, což je dnes nárůst o 84,6 %.
Přechod na elektrická vozidla je v plném proudu a v roce 2021 se jejich prodej celosvětově zdvojnásobí na 6,6 milionu. Volkswagen AG , kdysi největší zavedený výrobce automobilů, se v posledních dvou letech rozhodně změnil a nyní má silnou pozici, aby mohl konkurovat rostoucímu podílu na trhu s elektromobily. Věřím, že Volkswagen bude strukturálním vítězem v závodě o přechod na elektromobily z následujících důvodů:Volkswagen je vybaven spoustou hotovosti, která mu umožňuje podpořit přechod na globálního hráče v oblasti elektrických vozidel. Má celosvětově největší investiční výdaje do EV a softwaru, které v průběhu let dosáhnou 100 miliard USD, a jsou poháněny jeho stabilním podnikáním v oblasti vozidel se spalovacím motorem .Volkswagen předstihl společnost Tesla v souhrnných prodejích v Norsku, zemi s největším rozšířením elektromobilů. Začíná přebírat tržní podíl v Číně, která je v současnosti nejkritičtějším trhem, a jejíž prodeje ve druhém čtvrtletí skončily na 118 000 BEV, což představuje celkový podíl 6 %.A konečně, při svém agresivním přechodu dosáhl Volkswagen téměř dva roky před plánovaným termínem ziskových marží rovnajících se jeho podnikání v oblasti CEV, což společnosti umožnilo rozšířit podnikání v oblasti EV a zároveň udržet stabilní úroveň ziskovosti.Vzhledem k jejich levnému ocenění, kdy se obchodují s poměrem P/E pouhých 3,91, a mému přesvědčení, že Volkswagen zůstane v dohledné budoucnosti mezi třemi nejlepšími výrobci automobilů, hodnotíme společnost ratingem „koupit“ s férovým oceněním akcií VLKAF na úrovni 256,50 USD.Často se zapomíná právě na to, jak velký je Volkswagen, protože tato značka je konglomerátem, který se skládá ze společností Volkswagen, Audi, Porsche, Škoda a dalších, a také z 90% většinového podílu ve společnosti Traton SE , která vyrábí nákladní automobily se značkami MAN, Scania a Navistar. V roce 2021 se Volkswagen umístil na prvním místě v tržbách mezi všemi světovými výrobci automobilů. Přesto z 8,6 milionu vozů, které prodali v roce 2021, bylo pouze 453 000 elektromobilů, což představuje podíl na celkových prodejích přibližně 5 %. Jak v oblasti osobních, tak nákladních automobilů chce Volkswagen urychlit přechod na elektrifikaci, přičemž jeho cílem je prodat v roce 2022 přibližně 700 000 elektromobilů. Cílem koncernu je do roku 2025 prodat 2,5 milionu vozidel BEV, což představuje podíl ~25 % na celkových dodávkách. Zatímco prodeje vozidel se oproti údajům z roku 2019 snížily přibližně o 25 %, tržby se ve stejném období zvýšily o 6 %. Pokles prodejů lze vysvětlit zejména omezením dodávek v důsledku přísné politiky výluk v Číně a nejnověji rusko-ukrajinskou válkou, která vážně ovlivnila dodávky potřebných komponentů výrobcům originálního vybavení společnosti Volkswagen.Ve svém posledním hovoru k výsledkům za druhé čtvrtletí vedení společnosti avizovalo zlepšující se jednotkové prodeje od nejnižších hodnot v prvním čtvrtletí roku 2022, přičemž v květnu došlo k oživení jednotkových prodejů a v červnu byl zaznamenán jasný vzestupný trend s více než 800 000 dodávkami po celém světě. Tento trend je podpořen zrychlujícím se prodejem v Číně, kde dodávky meziročně vzrostly o 27 %. Výroba se začala zvyšovat ve druhém čtvrtletí a vedení společnosti očekává, že se výroba ještě zvýší, což společnosti umožní lépe uspokojit vysokou poptávku, zejména po jejích EV produktech, konkrétně ID.3, ID.5 a ID.Buzz, přičemž počet objednávek v západní Evropě vzrostl o 40 % oproti předchozímu roku. Nedostatek polovodičů a kabelových svazků nadále ovlivňoval schopnost společnosti vyrábět. Problémy s dodavatelským řetězcem se však v posledním měsíci začaly zmírňovat a očekává se, že se během 3. a 4. čtvrtletí ještě zlepší, což by mělo společnosti přinést podporu pro prodejní výsledky za 2. pololetí 2022. Společnost Traton SE byla vážně zasažena všeobecným nedostatkem v dodavatelském řetězci, který omezil výrobní kapacity na 65 %, a má dobrou pozici pro rozšíření prodeje, až se nedostatky v dodavatelském řetězci v následujících čtvrtletích zmírní.Jak bylo uvedeno výše, skupina Volkswagen se skládá z několika významných značek, pro které Ryan Daniels již v roce 2019 předložil přesvědčivý případ ocenění. Dovolím si tvrdit, že dnes se toho příliš nezměnilo a že hypoteticky by ocenění značek koncernu Volkswagen po jedné vedlo k vyššímu souhrnnému ocenění. Vedení si tento problém uvědomilo, a proto začalo značky oddělovat a některé uvádět na trh samostatně. Nejpozoruhodnější bylo vytvoření společnosti Traton SE prostřednictvím squeeze-outu na podzim roku 2021 s cílem vytvořit lídra na trhu v segmentu těžkých nákladních automobilů. Kromě toho, v závislosti na segmentu trhu pro druhou polovinu roku 2022, plánuje Volkswagen IPO Porsche jako soukromě kótované společnosti, mimo jiné i proto, aby vyřešil „problém součtu částí“.Pro svou analýzu jsem provedl plnohodnotnou analýzu DCF s variantami, abych zohlednil scénáře, které jsou příkladem výsledků pod, na úrovni a nad očekáváním. Pro vyhodnocení různých alternativ jsem použil přičtení/odečtení 50 základních bodů od nákladů na kapitál i od míry růstu na dobu neurčitou, abych odhadl rozsah reálných hodnot pro různé scénáře. Jako základní variantu jsem použil náklady na kapitál ve výši 8,5 % na základě skupiny srovnatelných společností, kterou tvořilo 10 zavedených výrobců automobilů, jako jsou BMW , Mercedes , Toyota , BYD , a zohlednil jsem také novější společnosti vyrábějící elektromobily, do skupiny srovnatelných společností jsem zahrnul Teslu a Rivian . Míra růstu na věčné časy ve výši 1,5 % jako základní scénář je přibližným váženým průměrem historického růstu HDP na základě prodejů v jednotlivých zemích. Je třeba jej považovat za konzervativní základní scénář. Vzhledem k vysoké nejistotě ohledně budoucích tržeb jsem pro roky 2024, 2025 a 2026 stanovil pomalejší tempo růstu tržeb. Pokud jde o růst tržeb, mé vstupní projekce pro rok 2022 se pohybují v dolní části směrné hodnoty a pro rok 2023 zrychlují růst na základě mého předpokladu o zlepšení dodavatelských řetězců. Vzhledem k tomu, že Volkswagen již dokázal dosáhnout ziskových marží u elektromobilů na úrovni marží CEV, považuji dlouhodobou EBITDA marži ve výši 14 %, jak tomu bylo v minulosti, za realistický scénář. Na základě výše uvedeného předpokladu můj model odhaduje férovou hodnotu akcie na 256,50 USD, což představuje nárůst o 38,8 % oproti hodnotě, na které se obchoduje 24. srpna.Pokud by převládly nedostatky v dodavatelském řetězci, selhaly strategické iniciativy nebo by Volkswagen z jiných důvodů nedosáhl výše uvedených úrovní tržeb nebo ziskovosti, odhadl jsem pro takový scénář férovou hodnotu na 193,02 USD, tj. 4,5% nárůst oproti současným úrovním. Pokud prodeje a ziskovost překonají očekávání, zejména pokud růst v Asii zůstane silný, mohly by akcie dosáhnout ceny 341,05 USD, což je dnes nárůst o 84,6 %.