Klíčové body
- Xiaomi se přesouvá z chytrých telefonů do automobilového průmyslu s elektromobilem pro prémiový trh.
- Společnost věří, že najde cílovou skupinu mezi 20 miliony prémiových uživatelů v Číně, kteří již používají své chytré telefony.
- Společnost na vývoj výroby elektromobilů plánuje vynaložit 10 miliard dolarů.
- Nový operační systém HyperOS má zlepšit uživatelskou zkušenost a bude implementován i do plánovaného automobilu.
Společnost věří, že našla výnosnou mezeru mezi 20 miliony prémiových uživatelů v Číně, kteří již používají své chytré telefony. Prezident skupiny Xiaomi, Weibing Lu, v rozhovoru pro CNBC poznamenal, že její spotřebitelská základna by byla skvělým výchozím bodem v segmentu prémiových automobilů, protože očekává, že mnoho stávajících uživatelů prémiových chytrých telefonů bude patřit mezi první uživatele elektromobilu.
Lu se podělil o postřehy k elektromobilu, jehož cena teprve bude stanovena a na jehož vývoj plánuje společnost vynaložit 10 miliard dolarů. Společnost Xiaomi představila elektromobil SU7 během veletrhu Mobile World Congress v Barceloně, ale jeho cenu zatím drží pod pokličkou. Lu ujistil, že oficiální uvedení na trh se blíží, a naznačil, že dodávky na domácí trh by mohly začít již ve druhém čtvrtletí.

Společnost Xiaomi, která je známá výrobou cenově dostupných chytrých telefonů, rozšířila svou nabídku produktů o televizory a domácí spotřebiče, které jsou elegantní, bílé a ovladatelné chytrým telefonem. Zatímco telefony generují většinu zisku společnosti Xiaomi, přibližně 30 % jejích příjmů tvoří spotřebiče a další spotřební produkty. Tento posun směrem k cenově dostupnějším výrobkům vedl ke skepsi ohledně schopnosti společnosti prodávat elektromobil označovaný za konkurenta značky Porsche na silně konkurenčním trhu, kde i zavedení lídři v oblasti elektromobilů snižují své ceny.
Společnost se sídlem v Pekingu podporuje svou pozici dvojí strategií rozvoje ekosystému a “prémiizace” chytrých telefonů, která byla zahájena v roce 2020 a která podle Lua vykazuje slibné pokroky. Na důkaz Lu uvedl, jak byl telefon Xiaomi 14 společnosti porovnáván s iPhonem 15 Pro, a tvrdil, že nové zařízení překonává prémiovou nabídku společnosti Apple. Nicméně společnost Xiaomi čelí přísné konkurenci ze strany společnosti Huawei, která si se svým populárním modelem Mate60 Pro rovněž ukousla značný podíl z tržního koláče společnosti Apple.
Společnost Huawei je jednoznačně považována za významného hráče na trhu s chytrými zařízeními a telekomunikacemi a nedávno se pustila i na trh s elektromobily. Společnost uvedla na trh značku Aito pro vozidla, která nabízí operační systém HarmonyOS a další software různým výrobcům automobilů. Společnost Huawei tyto automobily, včetně SUV Aito M9, vystavuje také ve svých prodejnách chytrých telefonů, čímž dává jasně najevo svou strategii.
K inovacím se přidala společnost Xiaomi, která přišla s novým operačním systémem HyperOS, o němž tvrdí, že obsahuje komponentu umělé inteligence, která se dokáže přizpůsobit chování uživatele a automaticky ovládat připojená zařízení. Předpokládá budoucnost, kdy zařízení budou schopna intuitivně rozpoznávat potřeby uživatele a proaktivně na ně reagovat. V současné době je HyperOS k dispozici pouze v telefonu Xiaomi 14, ale společnost jej plánuje brzy rozšířit i na spotřebiče a připravovaný automobil.

Společnost Xiaomi investuje miliardy do vývoje ekosystému a vozidel v rámci dlouhodobé strategie, aby si udržela konkurenceschopnost. Podle Lua se trh s elektromobily bude pravděpodobně podobat současnému stavu trhu s chytrými telefony, kde několik špičkových značek ovládá dominantní podíl na trhu. Aby se v tomto scénáři stal dlouhodobým hráčem, jsou nutné značné investice.
S uvedením svého prvního automobilu na trh hodlá společnost Xiaomi vyrábět klíčové komponenty ve vlastní režii, počínaje zřízením svých továren. Oznámila také zahájení provozu své továrny na chytré telefony v Pekingu s výrobní kapacitou přes 10 milionů zařízení. Automobil SU7 je však v současné době uveden pod dceřinou společností státní skupiny Baic Group jako výrobce.
Stejně jako mnoho jiných čínských podniků hledá společnost Xiaomi příležitosti k růstu v zahraničí. V posledních šesti letech pochází 40-50 % příjmů společnosti z oblastí mimo pevninskou Čínu, zejména z Evropy a Indie. Prezident společnosti Xiaomi Group Weibing Lu poznamenal, že zámořský trh, který je třikrát větší než čínský, je pro podnikání společnosti Xiaomi “zesilovačem”.
Lu rovněž připustil, že určité politické prostředí může globálním ambicím společnosti Xiaomi působit problémy. Věří, že společnost může tyto překážky překonat rozvojem vlastních schopností a globální diverzifikací podnikání z hlediska produktů. Pokud jde o automobil, konkrétní období pro jeho uvedení na zahraniční trh nebylo uvedeno. Lu však poznamenal, že to obvykle trvá dva až tři roky.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky