Dnes je jejím šéfem Elon Musk – jaké ale byly začátky této platformy?
25. dubna roku 2013 podali zástupci sociální sítě Twitter u americké Komise pro cenné papíry a burzy (SEC) registraci pro IPO, čímž oznámila svůj záměr vstoupit na burzu. To se později skutečně stalo, v listopadu téhož roku. A jednalo se o jednu z nejsledovanějších primárních nabídek akcií té doby. Právě na příběh Twitteru se podíváme blíže v jednom z našich dnešních článků.
Při bližším pohledu do průřezu historií toho na dnešní den ale připadá samozřejmě ještě o mnoho více:
1953 – Francis Crick a James D. Watson publikovali článek Molekulární struktura nukleových kyselin: struktura pro deoxyribonukleovou kyselinu, v němž poprvé popsali dvojitou šroubovici DNA.
1960 – Ponorka námořnictva USA USS Triton jako první uskutečnila ponořené obeplutí světa.
1961 – Robert Noyce získává patent na integrovaný obvod.
1974 – V Portugalsku proběhla Karafiátová revoluce. Tím byla ukončena diktatura Antónia de Oliveira Salazara.
1976 – Českoslovenští hokejisté vyhráli mistrovství světa v polských Katovicích.
1983 – Pioneer 10 překročil oběžnou dráhu Pluta.
1990 – Raketoplán Discovery umístil na oběžnou dráhu kolem Země Hubbleův teleskop.
2015 – Zemětřesení o síle 7,9 stupně Richterovy stupnice si v Nepálu a okolních státech vyžádalo přes 5 200 obětí. Jde o nejsilnější zemětřesení v oblasti za posledních 80 let.
A nyní se už klasicky přesuneme do světa byznysu a ekonomiky:
1901 – New York se stává prvním státem v USA, kde jsou vyžadovány registrační značky pro automobily.
1938 – Ve Spojených státech bylo poprvé zaznamenáno použití slepeckého psa.
1976 – V tento den podepsali Steve Jobs, Steve Wozniak a Ronald Wayne dohodu o založení své společnosti Apple Computer.
1983 – Pioneer 10 se stal první sondou, která opustila sluneční soustavu.
1990 – Hubbleův vesmírný dalekohled byl vypuštěn z raketoplánu Discovery.
Twitter: Historie platformy, která změnila internet
Twitter je online mikroblogovací služba, která šíří krátké zprávy o maximálně 280 znacích, tzv. tweety, a která měla vliv na utváření politiky a kultury na počátku 21. století. Uživatel napíše tweet a odešle jej na server Twitteru, který jej předá seznamu dalších uživatelů (tzv. followerů), kteří se přihlásili k odběru zpráv odesílatele. Kromě toho se uživatelé mohou vzájemně zapojit do komunikace pomocí zmínek (pomocí znaku @; např. @Twitter) a mohou se rozhodnout sledovat konkrétní témata kliknutím na hashtagy (pomocí znaku #; např. #movies). Tyto funkce vytvářejí jakýsi dialog a zvyšují počet sledujících v daném kanálu Twitteru na miliony.
Historie Twitteru
Twitter vznikl z podcastového podniku Odeo, který v roce 2004 založili Evan Williams, Biz Stone a Noah Glass. (Williams a Stone předtím pracovali ve společnosti Google a Williams vytvořil populární nástroj pro tvorbu webových stránek Blogger). Společnost Apple v roce 2005 oznámila, že do své aplikace pro digitální média iTunes přidá podcasty, a vedení Odeo mělo pocit, že společnost nemůže Applu konkurovat a že je třeba se vydat novým směrem. Zaměstnanci společnosti Odeo byli požádáni o nějaké zajímavé vedlejší projekty a inženýr Jack Dorsey navrhl službu krátkých zpráv (SMS), pomocí které by bylo možné posílat přátelům malé aktualizace podobné blogu. Glass navrhl název Twttr. Dorsey poslal první tweet („just setting up my twttr“) 21. března 2006 a dokončená verze Twitteru debutovala v červenci 2006. Williams, Stone a Dorsey viděli v produktu budoucnost, a tak v říjnu 2006 odkoupili společnost Odeo a založili společnost Obvious Corp. za účelem jeho dalšího rozvoje. Zájem o platformu prudce vzrostl poté, co byla v březnu 2007 představena na hudební a technologické konferenci South by Southwest v texaském Austinu. Následující měsíc byla díky přílivu rizikového kapitálu vytvořena společnost Twitter, Inc. jako právnická osoba a Dorsey se stal prvním výkonným ředitelem (CEO) Twitteru. V roce 2008 Williams Dorseyho z funkce generálního ředitele sesadil a o dva roky později Williamse ve funkci generálního ředitele nahradil provozní ředitel Dick Costolo.
Zdroj: Getty Images
Od svého vzniku byl Twitter především bezplatnou SMS zprávou s prvkem sociální sítě. Jako takový postrádal jasný zdroj příjmů, který bylo možné najít na webech, jež měly příjmy z bannerové reklamy nebo členských poplatků. S nárůstem počtu unikátních návštěvníků o zhruba 1 300 % v roce 2009 bylo zřejmé, že Twitter je více než jen výklenková kuriozita. Nicméně v roce, kdy se teprve poprvé podařilo dosáhnout zisku gigantu sociálních sítí Facebooku, nebylo jasné, zda Twitter dokáže dosáhnout finanční nezávislosti na svých investorech z oblasti rizikového kapitálu. V dubnu 2010 Twitter představil „propagované tweety“ – reklamy, které se budou zobrazovat ve výsledcích vyhledávání – jako svůj zamýšlený hlavní zdroj příjmů. Později téhož roku Twitter také oznámil Promoted Trends, které umisťovaly propagovaný obsah mezi ostatní trendy, a Promoted Accounts, které umisťovaly propagované účty do seznamu navrhovaných účtů, které by uživatelé mohli chtít sledovat.
Od novinky ke zdroji zpráv
Kořeny sociální sítě Twitter byly zřejmé už v dubnu 2009, kdy herec Ashton Kutcher zvítězil v závodě se CNN a stal se prvním uživatelem Twitteru, který nasbíral více než milion sledujících. Zatímco „elektronické sledování“ celebrit zůstalo významným lákadlem této služby, firmy brzy začaly posílat tweety o propagačních akcích a událostech a politické kampaně objevily hodnotu Twitteru jako komunikačního nástroje. V amerických prezidentských volbách v roce 2008 dominoval Barack Obama ve sféře sociálních médií nad svým soupeřem Johnem McCainem, který nasbíral téměř čtyřikrát více přátel na Myspace a více než dvacetkrát více sledujících na Twitteru. Tento vývoj prakticky zajistil, že budoucí kandidáti zahrnou přítomnost na sociálních sítích do svých mediálních strategií.
Zdroj: Unsplash
Snad nejpozoruhodnějším krokem ve vývoji Twitteru však bylo jeho větší využití jako nástroje pro novináře. Twitter se proměnil v aktuální zdroj zpráv, který překračoval politické hranice. Dne 15. ledna 2009 se na Twitteru objevila zpráva o úspěšném přistání letu 1549 společnosti US Airways na řece Hudson v New Yorku, kterou napsal cestující příměstského trajektu Janis Krums. Narychlo pořízený snímek cestujících vystupujících z napůl potopeného letadla byl nahrán na Twitpic.com, službu pro ukládání fotografií pro uživatele Twitteru; stránka se okamžitě zhroutila, protože se ji pokusily zobrazit tisíce uživatelů Twitteru najednou.
Twitter se skutečně etabloval jako nový kanál pro šíření informací během událostí kolem íránských prezidentských voleb v červnu 2009. Zatímco státní sdělovací prostředky informovaly, že prezident Mahmúd Ahmadínežád snadno zvítězil, příznivci opozičního kandidáta Míra Hosejna Músávího vyšli do ulic na řadu demonstrací, které nakonec vyvolaly zásah vlády, při němž byli někteří demonstranti zraněni nebo zabiti. Téma #IranElection se stalo jedním z nejsledovanějších na Twitteru, protože příznivci Músávího koordinovali protesty a zveřejňovali živé aktualizace událostí v íránském hlavním městě. Dne 15. června, tři dny po volbách, Twitter na žádost amerického ministerstva zahraničí odložil 90minutovou údržbu a přeložil ji na 1:30 teheránského času, aby nenarušil tok informací uvnitř Íránu a z něj. Následující den bylo zahraničním novinářům zakázáno pokrývat opoziční shromáždění a Twitter spolu s dalšími sociálními sítěmi zaplnil prázdné místo po tradičních médiích. Vládní bezpečnostní složky se snažily zastavit tok informací blokováním jednotlivých uživatelů Twitteru, zatímco příznivci opozice vyzývali příznivce #IranElection, aby si změnili nastavení profilu na teheránské časové pásmo ve snaze překonat vládní filtry. Přestože protesty nevedly ke změně volebních výsledků ani k novým volbám, tweety de facto novinářů ukázaly potenciál netradičních médií obejít vládní cenzuru. Dnes je Twitter stále v centru dění – v loňském roce platformu koupil pod svá křídla (doslova v tomto případě) sám Elon Musk.
Dnes je jejím šéfem Elon Musk – jaké ale byly začátky této platformy?25. dubna roku 2013 podali zástupci sociální sítě Twitter u americké Komise pro cenné papíry a burzy registraci pro IPO, čímž oznámila svůj záměr vstoupit na burzu. To se později skutečně stalo, v listopadu téhož roku. A jednalo se o jednu z nejsledovanějších primárních nabídek akcií té doby. Právě na příběh Twitteru se podíváme blíže v jednom z našich dnešních článků.Při bližším pohledu do průřezu historií toho na dnešní den ale připadá samozřejmě ještě o mnoho více:
1953 – Francis Crick a James D. Watson publikovali článek Molekulární struktura nukleových kyselin: struktura pro deoxyribonukleovou kyselinu, v němž poprvé popsali dvojitou šroubovici DNA.
1960 – Ponorka námořnictva USA USS Triton jako první uskutečnila ponořené obeplutí světa.
1961 – Robert Noyce získává patent na integrovaný obvod.
1974 – V Portugalsku proběhla Karafiátová revoluce. Tím byla ukončena diktatura Antónia de Oliveira Salazara.
1976 – Českoslovenští hokejisté vyhráli mistrovství světa v polských Katovicích.
1983 – Pioneer 10 překročil oběžnou dráhu Pluta.
1990 – Raketoplán Discovery umístil na oběžnou dráhu kolem Země Hubbleův teleskop.
2015 – Zemětřesení o síle 7,9 stupně Richterovy stupnice si v Nepálu a okolních státech vyžádalo přes 5 200 obětí. Jde o nejsilnější zemětřesení v oblasti za posledních 80 let.
A nyní se už klasicky přesuneme do světa byznysu a ekonomiky:
1901 – New York se stává prvním státem v USA, kde jsou vyžadovány registrační značky pro automobily.
1938 – Ve Spojených státech bylo poprvé zaznamenáno použití slepeckého psa.
1976 – V tento den podepsali Steve Jobs, Steve Wozniak a Ronald Wayne dohodu o založení své společnosti Apple Computer.
1983 – Pioneer 10 se stal první sondou, která opustila sluneční soustavu.
1990 – Hubbleův vesmírný dalekohled byl vypuštěn z raketoplánu Discovery.
Twitter je online mikroblogovací služba, která šíří krátké zprávy o maximálně 280 znacích, tzv. tweety, a která měla vliv na utváření politiky a kultury na počátku 21. století. Uživatel napíše tweet a odešle jej na server Twitteru, který jej předá seznamu dalších uživatelů , kteří se přihlásili k odběru zpráv odesílatele. Kromě toho se uživatelé mohou vzájemně zapojit do komunikace pomocí zmínek a mohou se rozhodnout sledovat konkrétní témata kliknutím na hashtagy . Tyto funkce vytvářejí jakýsi dialog a zvyšují počet sledujících v daném kanálu Twitteru na miliony.Historie TwitteruTwitter vznikl z podcastového podniku Odeo, který v roce 2004 založili Evan Williams, Biz Stone a Noah Glass. . Společnost Apple v roce 2005 oznámila, že do své aplikace pro digitální média iTunes přidá podcasty, a vedení Odeo mělo pocit, že společnost nemůže Applu konkurovat a že je třeba se vydat novým směrem. Zaměstnanci společnosti Odeo byli požádáni o nějaké zajímavé vedlejší projekty a inženýr Jack Dorsey navrhl službu krátkých zpráv , pomocí které by bylo možné posílat přátelům malé aktualizace podobné blogu. Glass navrhl název Twttr. Dorsey poslal první tweet 21. března 2006 a dokončená verze Twitteru debutovala v červenci 2006. Williams, Stone a Dorsey viděli v produktu budoucnost, a tak v říjnu 2006 odkoupili společnost Odeo a založili společnost Obvious Corp. za účelem jeho dalšího rozvoje. Zájem o platformu prudce vzrostl poté, co byla v březnu 2007 představena na hudební a technologické konferenci South by Southwest v texaském Austinu. Následující měsíc byla díky přílivu rizikového kapitálu vytvořena společnost Twitter, Inc. jako právnická osoba a Dorsey se stal prvním výkonným ředitelem Twitteru. V roce 2008 Williams Dorseyho z funkce generálního ředitele sesadil a o dva roky později Williamse ve funkci generálního ředitele nahradil provozní ředitel Dick Costolo.Od svého vzniku byl Twitter především bezplatnou SMS zprávou s prvkem sociální sítě. Jako takový postrádal jasný zdroj příjmů, který bylo možné najít na webech, jež měly příjmy z bannerové reklamy nebo členských poplatků. S nárůstem počtu unikátních návštěvníků o zhruba 1 300 % v roce 2009 bylo zřejmé, že Twitter je více než jen výklenková kuriozita. Nicméně v roce, kdy se teprve poprvé podařilo dosáhnout zisku gigantu sociálních sítí Facebooku, nebylo jasné, zda Twitter dokáže dosáhnout finanční nezávislosti na svých investorech z oblasti rizikového kapitálu. V dubnu 2010 Twitter představil „propagované tweety“ – reklamy, které se budou zobrazovat ve výsledcích vyhledávání – jako svůj zamýšlený hlavní zdroj příjmů. Později téhož roku Twitter také oznámil Promoted Trends, které umisťovaly propagovaný obsah mezi ostatní trendy, a Promoted Accounts, které umisťovaly propagované účty do seznamu navrhovaných účtů, které by uživatelé mohli chtít sledovat.Od novinky ke zdroji zprávKořeny sociální sítě Twitter byly zřejmé už v dubnu 2009, kdy herec Ashton Kutcher zvítězil v závodě se CNN a stal se prvním uživatelem Twitteru, který nasbíral více než milion sledujících. Zatímco „elektronické sledování“ celebrit zůstalo významným lákadlem této služby, firmy brzy začaly posílat tweety o propagačních akcích a událostech a politické kampaně objevily hodnotu Twitteru jako komunikačního nástroje. V amerických prezidentských volbách v roce 2008 dominoval Barack Obama ve sféře sociálních médií nad svým soupeřem Johnem McCainem, který nasbíral téměř čtyřikrát více přátel na Myspace a více než dvacetkrát více sledujících na Twitteru. Tento vývoj prakticky zajistil, že budoucí kandidáti zahrnou přítomnost na sociálních sítích do svých mediálních strategií.Snad nejpozoruhodnějším krokem ve vývoji Twitteru však bylo jeho větší využití jako nástroje pro novináře. Twitter se proměnil v aktuální zdroj zpráv, který překračoval politické hranice. Dne 15. ledna 2009 se na Twitteru objevila zpráva o úspěšném přistání letu 1549 společnosti US Airways na řece Hudson v New Yorku, kterou napsal cestující příměstského trajektu Janis Krums. Narychlo pořízený snímek cestujících vystupujících z napůl potopeného letadla byl nahrán na Twitpic.com, službu pro ukládání fotografií pro uživatele Twitteru; stránka se okamžitě zhroutila, protože se ji pokusily zobrazit tisíce uživatelů Twitteru najednou.Twitter se skutečně etabloval jako nový kanál pro šíření informací během událostí kolem íránských prezidentských voleb v červnu 2009. Zatímco státní sdělovací prostředky informovaly, že prezident Mahmúd Ahmadínežád snadno zvítězil, příznivci opozičního kandidáta Míra Hosejna Músávího vyšli do ulic na řadu demonstrací, které nakonec vyvolaly zásah vlády, při němž byli někteří demonstranti zraněni nebo zabiti. Téma #IranElection se stalo jedním z nejsledovanějších na Twitteru, protože příznivci Músávího koordinovali protesty a zveřejňovali živé aktualizace událostí v íránském hlavním městě. Dne 15. června, tři dny po volbách, Twitter na žádost amerického ministerstva zahraničí odložil 90minutovou údržbu a přeložil ji na 1:30 teheránského času, aby nenarušil tok informací uvnitř Íránu a z něj. Následující den bylo zahraničním novinářům zakázáno pokrývat opoziční shromáždění a Twitter spolu s dalšími sociálními sítěmi zaplnil prázdné místo po tradičních médiích. Vládní bezpečnostní složky se snažily zastavit tok informací blokováním jednotlivých uživatelů Twitteru, zatímco příznivci opozice vyzývali příznivce #IranElection, aby si změnili nastavení profilu na teheránské časové pásmo ve snaze překonat vládní filtry. Přestože protesty nevedly ke změně volebních výsledků ani k novým volbám, tweety de facto novinářů ukázaly potenciál netradičních médií obejít vládní cenzuru. Dnes je Twitter stále v centru dění – v loňském roce platformu koupil pod svá křídla sám Elon Musk.