Titulek, který by nikoho nepřekvapil ani v dnešních zprávách. Bylo to ale ještě v 90. letech minulého století.
11. května roku 1997 Deep Blue, superpočítač hrající šachy, porazil Garryho Kasparova v poslední odvetní hře a stal se první umělou inteligencí, která porazil nejlepšího šachistu světa v klasicky formátovaném utkání. Nyní se nacházíme o více než 25 let později. A podívejme se, jak se AI od té doby vyvinula. Právě na tento příběh se dnes podíváme.
Při pohledu do průřezu historií ale vidíme, že toho na dnešní den připadá ještě o mnoho více:
- 1987 – Klaus Barbie byl souzen v Lyonu za válečné zločiny spáchané během druhé světové války.
- 1996 – Let ValuJet 592 se deset minut po startu zřítil do Everglades v důsledku požáru zapříčiněného špatně uloženým nebezpečným nákladem. Všech 110 osob na palubě zahynulo.
- 1998 – Indie provedla tři podzemní atomové testy v Pokhranu.
- 2000 – Počet obyvatel Indie dosáhl jedné miliardy.
- 2010 – David Cameron nastoupil do funkce předsedy vlády Spojeného království, protože konzervativci a liberální demokraté vytvořili první koaliční vládu v zemi od druhé světové války.
- 2011 – Španělské město Lorca zasáhlo zemětřesení o síle 5,1 Richterovy škály.
- 2016 – Sto deset lidí bylo zabito při bombovém útoku na ISIL v Bagdádu.
A nyní se už přesuneme do světa byznysu:
- 1869 – V Promontory Summit v Utahu je slavnostně dokončena první transkontinentální železnice, která spojuje železnice Central Pacific a Union Pacific. Tento úspěch měl významný dopad na americký obchod a dopravu.
- 1934 – ve Spojených státech je podepsán zákon o burze cenných papírů, kterým je zřízena Komise pro cenné papíry
(SEC) , jež má regulovat trh s cennými papíry a chránit investory. - 2005 – Zveřejnění populárně známého videa ze hry World of Warcraft v hlavní roli s hráčem Leeroyem Jenkinsem.
Jak šachového velmistra Garry Kasparova porazil počítač
V 35. patře Equitable Center v centru Manhattanu se právě odehrával šachový zápas s vysokou výhrou 1,1 milionu dolarů. Bylo 11. května 1997.
Mistr světa v šachu Garry Kasparov, dodnes považovaný za jednoho z nejlepších šachistů všech dob, si mnul čelo, když probíhala šestá partie – poslední partie tohoto zápasu. Pak vstal, odešel a partii svému soupeři přiznal: Superpočítač IBM Deep Blue.
Během devíti dnů se člověk utkal se strojem. Stroj zvítězil.
Tato celosvětově medializovaná událost před 25 lety, kdy počítač poprvé zvítězil nad mistrem světa v šachu, ukázala jeden z největších úspěchů umělé inteligence od 50. let 20. století.
Dnešní počítačové šachové stroje však díky nárůstu výpočetního výkonu a programovacích technik dokáží Deep Blue překonat. Jak? Jsou poháněny umělou inteligencí, která se učí, zatímco Deep Blue se spoléhal především na naprogramované chápání šachu.
Tento přelomový okamžik v roce 1997 nejenže upevnil status IBM jako inovátora v oblasti umělé inteligence, ale vedl ke skoku vpřed: superpočítač Watson, který v roce 2011 pomocí strojového učení a zpracování přirozeného jazyka porazil šampiony v Jeopardy Kena Jenningse a Brada Rittera. Další Velká výzva IBM začala v roce 2012 vývojem počítače Project Debater, který by se mohl utkat s odbornými lidskými debatéry.

„Od roku 1997 došlo k obrovskému nárůstu schopností systémů umělé inteligence,“ uvedl pro AI Business spolutvůrce Deep Blue Murray Campbell. „Je to dáno především vzestupem strojového učení.“
Zejména v posledních 10 až 15 letech se podle něj téměř veškerá pozornost a hodnota v oblasti AI odvíjela od hlubokého učení a neuronových sítí. Patří sem programy pro hraní her, jako je například software AlphaGo společnosti DeepMind, který v roce 2016 porazil mistra světa ve hře Go Lee Sedola.
Zápas AlphaGo byl významem přirovnáván k zápasu Kasparov vs. Deep Blue, protože také překonal výpočetní rekordy. Hra Go má jednoduchá pravidla, ale mnohem více her než šachy. Po prvních dvou tazích mají šachy 400 možných dalších tahů. Ve hře Go jich je téměř 130 000. Podle knihy „Artificial Intelligence: Principy a aplikace“.
Na rozdíl od Deep Blue však AlphaGo nezvažoval všechny možné tahy. Místo toho se pomocí hlubokého učení zaměřil na nejlepší pozice, jak ve videu uvedl David Silver z týmu Go. Později tým vyvinul AlphaGo Zero, který se trénoval sám, a ten AlphaGo porazil. Poté vytvořili AlphaZero, který umí hrát šachy, Go a Shogi. To porazilo AlphaGo Zero.
Není pochyb o tom, že umělá inteligence dosáhla „pozoruhodného pokroku“, řekl Campbell. „Vidíme to každý den. Vidíme to v našich chytrých telefonech a v mnoha aplikacích, které používáme online a za kterými stojí umělá inteligence. … Velká část tohoto pokroku je založena na neuronových sítích.“
Umělé neuronové sítě napodobují mozek způsobem, jakým si navzájem předávají signály. Skládají se z uzlových vrstev a jsou ústředním prvkem hlubokého učení. I přes své pokroky však umělá inteligence není tak dobrá jako lidé, pokud jde o uvažování zdravým rozumem nebo strategické a kreativní myšlení. A tady přesně navazujeme na dnešní vývoj v oblasti AI.

Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky