Klíčové body
- Čína vyžaduje povolení mapování pro asistenční systémy řidiče
- Pro šéfa společnosti Tesla Elona Muska to představuje odklon od dřívějších prohlášení
- Navzdory dřívějším výrokům už Muskův postoj nemusí platit – zejména v Číně
- Konkrétní podrobnosti partnerství společnosti Tesla se společností Baidu zůstávají nezveřejněny
Společnost Tesla Inc. uzavřela klíčové partnerství s čínskou společností Baidu Inc., což lze považovat za významný posun. Pro šéfa společnosti Tesla Elona Muska to představuje odklon od dřívějších prohlášení o schopnosti společnosti Tesla poskytovat samořídicí funkce bez závislosti na mapách s vysokým rozlišením
Ještě před pěti lety Musk investorům tvrdil, že Tesla se v rámci asistenčních mechanismů pro řidiče příliš nespoléhala na mapy dopravních pruhů, což později označil za “obrovskou chybu”. Muskova filozofie byla pevně zakořeněna v nadřazenosti adaptivních systémů umělé inteligence schopných rozpoznávat a přizpůsobovat se změnám podmínek na silnici v reálném čase.
V dubnu 2019 Musk veřejně odmítl dvě technologie samořízení: senzory detekce světla a dosahu
Navzdory dřívějším výrokům už Muskův postoj nemusí platit – zejména v Číně -, i když ne kvůli změně jeho pohledu. Změnu si spíše vyžádala nutnost spojit se s místním partnerem, který je držitelem mapovací licence. Dosažení trhu se systémem, který Tesla označuje jako plně samořídící
V Číně musí výrobci automobilů, kteří usilují o zavedení pokročilých asistenčních systémů pro řidiče, splňovat takzvanou kvalifikaci pro mapování. Tento požadavek se vztahuje na širokou škálu mapovacího softwaru a může se vztahovat i na systémy řízené umělou inteligencí, které konstruují mapy v reálném čase prostřednictvím svého detekčního hardwaru.
Pekingská společnost Baidu patří do exkluzivní skupiny přibližně 20 subjektů v Číně, které mají kvalifikaci nejvyšší úrovně. Tento status vyžaduje nezávislý mapovací a navigační systém, sadu špičkového vybavení a soubor kvalifikovaných zkoušejících. Kontrola geografických informací je v Číně z důvodů národní bezpečnosti přísně regulována.
Kvalifikované zeměměřiče tvoří buď čínské společnosti, nebo oddělení geografických informací. Společnost Tesla nemohla získat kvalifikaci pro FSD bez navázání partnerství s jedním z těchto subjektů. Dohoda společnosti Tesla se společností Baidu byla rozhodujícím prvkem pro získání předběžného schválení jejího systému. Tento systém sice nečiní vozidla autonomními, ale vyžaduje neustálý lidský dohled.
Konkrétní podrobnosti partnerství společnosti Tesla se společností Baidu, včetně toho, jak budou konfigurace přesného mapování na úrovni jízdních pruhů začleněny do systému řízení společnosti Tesla a zda bude nutné provést úpravy systému FSD, aby se přizpůsobil mapám společnosti Baidu, zůstávají nezveřejněny. Od roku 2020 využívá společnost Tesla pro mapování a navigaci ve vozidlech v Číně společnost Baidu.
Junheng Li, zakladatel a generální ředitel společnosti JL Warren Capital, která se zabývá výzkumem akcií, předpokládá, že společnost Baidu usnadní společnosti Tesla získání licence na mapování potřebné ke sběru jízdních dat, dohlíží na proces sběru dat a rediguje a ukládá shromážděná data.
Andrew Grant, analytik společnosti BloombergNEF, předpokládá, že data shromážděná společností Tesla by mohla být ukládána a zpracovávána na hardwaru společnosti Baidu nebo přímo společností Baidu. Takové nakládání s údaji by uspokojilo čínskou vládu, protože by zajistilo, že citlivé údaje neopustí zemi a nebudou uloženy v superpočítačích společnosti Tesla.
Grantova předpověď je v souladu s širší dohodou o “mapování a navigaci”. Navzdory historickému zaměření společnosti Tesla na učení se z lidských jízdních vzorců na rozdíl od dodržování předem definovaných jízdních pravidel není pravděpodobné, že by se společnost nyní začala spoléhat na HD mapy.
Toto partnerství podtrhuje kontrast mezi přístupem Číny a shovívavým postojem USA. Spojené státy zatím nezavedly přísná pravidla a předpisy, které by společnosti musely dodržovat, a raději dávají přednost dobrovolným pokynům pro systémy automatizovaného řízení.
Musk v minulosti bagatelizoval potřebu map a v říjnu 2020 prohlásil, že Tesla prosazuje pro samořízená auta “zobecněný přístup založený na neuronových sítích”. “Nejsou potřeba mapy ve vysokém rozlišení ani připojení k mobilnímu telefonu,” prohlásil Musk během hovoru k výsledkům hospodaření, “systém je navržen tak, že i když nemáte vůbec žádné připojení a jste na místě, kde jste nikdy předtím nebyli a žádná Tesla tam nikdy nebyla, auto by mělo být stále schopné řídit, stejně jako člověk.”
Tuto ideologii zopakoval Ashok Elluswamy, vedoucí oddělení Autopilot společnosti Tesla, který v březnu loňského roku prohlásil, že cílem společnosti Tesla je vytvořit “škálovatelný samořídicí systém”, který se nebude spoléhat na mapy s vysokým rozlišením. Ačkoli tento ideál zůstává, angažmá společnosti Tesla ve společnosti Baidu naznačuje pragmatický přístup k dobývání čínského trhu, přizpůsobení se místním předpisům a využití místních partnerství.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky