Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    TBA 25 září, 2025

    ​Čínský výrobce automobilů zaměřený na dostupná vozidla a export

    Zdroj: BS
    NTSK 18 září, 2025

    Globální lídr v oblasti cloudové kybernetické bezpečnosti

    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    TBA Bude oznámeno

    Technologická společnost poskytující infrastrukturu pro online platby

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    TBA 25 září, 2025

    ​Čínský výrobce automobilů zaměřený na dostupná vozidla a export

    Zdroj: BS
    NTSK 18 září, 2025

    Globální lídr v oblasti cloudové kybernetické bezpečnosti

    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    TBA Bude oznámeno

    Technologická společnost poskytující infrastrukturu pro online platby

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Řetězce rychlého občerstvení čelí poklesu v souvislosti se změnami chování spotřebitelů

Dlouho očekávaný útlum spotřebitelů přišel, zejména pro řetězce rychlého občerstvení, jako jsou Starbucks, Pizza Hut, KFC a dokonce i McDonald’s.

Jan Golda Autor: Jan Golda
5 května, 2024
6 min. čtení
Zdroj: Getty Images

Zdroj: Getty Images

6 min.
čtení
Přihlaste se k odběru newsletteru
Chcete využít této příležitosti?

Klíčové body

  • Řetězce rychlého občerstvení, jako je Starbucks, Pizza Hut a KFC, zaznamenaly výrazný pokles tržeb ve stejných prodejnách kvůli útlumu spotřebitelů
  • Starbucks vedl tento pokles s 17% propadem akcií po nečekaném úpadku tržeb. Ostatní řetězce, včetně Pizza Hut a KFC, na tom byly podobně
  • Snížené výdaje spotřebitelů jsou ovlivněny růstem cen a úrokových sazeb, což vede k opatrnějšímu utrácení
  • Restaurace se snaží konkurovat cenově výhodnými nabídkami

 

Tyto řetězce vykázaly za poslední čtvrtletí výrazný pokles tržeb ve stejných prodejnách, což odráží snížení výdajů spotřebitelů v celé zemi.

V čele tohoto efektu stál Starbucks s překvapivým propadem svých tržeb ve stejných prodejnách, což ve středu potvrdil 17% pokles akcií. V těsném závěsu za nimi se umístily společnosti Pizza Hut a KFC, které vykázaly pokles tržeb ve stejných prodejnách. Dokonce i McDonald’s, stálice v oboru rychlého občerstvení, převzal agresivní “mentalitu pouličního boje”, aby konkuroval úsporně smýšlejícím spotřebitelům.

Po většinu minulého roku ekonomové upozorňovali firmy a maloobchodní investory, že růst cen a úrokových sazeb nakonec povede k tomu, že spotřebitelé budou šetřit. Řetězcům rychlého občerstvení však chvíli trvalo, než pocítily dopady nižších spotřebitelských výdajů. Navzdory několika čtvrtletím, kdy investoři varovali, že spotřebitelé s nízkými příjmy mají finanční potíže a ostatní volí cenově dostupnější možnosti stravování, začaly tržby klesat teprve nedávno.

Mnoho restaurací přičítá slabé výsledky v tomto čtvrtletí jiným důvodům. Starbucks uvedl jako příčinu nižších tržeb ve stejných prodejnách nepřízeň počasí, zatímco Yum Brands, vlastník Pizza Hut, KFC a Taco Bell, ukázal prstem na lednové sněhové bouře a nepříznivé srovnání se silným prvním čtvrtletím předchozího roku. Tato vysvětlení však pokrývají pouze zlomek neuspokojivých výsledků.

Zdroj: Getty Images

Místo toho se zdá, že se zostřil konkurenční boj o zmenšující se počet zákazníků a že zbývající strávníci jsou při utrácení skoupější na slovo. Náklady na stravování v restauracích rychlého občerstvení se zvýšily výrazně více než náklady na potraviny. Podle údajů Úřadu pro statistiku práce (Bureau of Labor Statistics) vzrostly ceny v restauracích s omezenou nabídkou v březnu o 5 % ve srovnání se stejným obdobím před rokem, zatímco ceny potravin rostly pomaleji.

Podle finančního ředitele společnosti McDonald’s Iana Bordena v nedávném konferenčním hovoru bojuje toto odvětví o pozornost stále náročnějších spotřebitelů. Mnoho návštěvníků restaurací navštěvovalo restaurace méně často, což vedlo všechny hráče v odvětví k agresivnějšímu obchodnímu přístupu, aby si zajistili přízeň spotřebitelů.

Advertisement

Přesto existují výjimky. Wingstop, oblíbený řetězec restaurací na Wall Street, ukázal, že zákazníci stále nakupují preferovaná jídla, i když za vyšší cenu než v předchozím roce. V prvním čtvrtletí vykázali nárůst tržeb ve stejných prodejnách v USA o 21,6 %. Společnosti Chipotle Mexican Grill a Popeyes, které patří společnosti Restaurant Brands International, zaznamenaly nárůst počtu zákazníků o 5,4 %, respektive nárůst tržeb ve stejných prodejnách o 5,7 %.

Chcete využít této příležitosti?
Zdroj: SOPA Images

Generální ředitel společnosti Wingstop Michael Skipworth v rozhovoru pro CNBC uvedl, že pod finančním tlakem mají zákazníci tendenci minimalizovat své návštěvy rychlého občerstvení. Poznamenal, že průměrný zákazník navštěvuje restauraci pouze jednou měsíčně a utrácí za kuřecí sendviče a křidélka jako za vzácný požitek namísto zvyku, kterého by se mohl snadno vzdát kvůli rozpočtovým omezením. Nižší příjmová skupina zákazníků Wingstopu vykazuje v poslední době častější návštěvy.

Wingstop Inc. (WING)

Mnoho restauračních společností napříč celým spektrem však vyjadřuje obavy z přetrvávajícího boje o zákazníka kvůli tlaku spotřebitelů. Generální ředitel McDonald’s Chris Kempczinski poznamenal, že opatrnost s výdaji platí i celosvětově, nejen v Americe.

Generální ředitel společnosti Starbucks, Laxman Narasimhan, označil absenci rozmanitosti a hodnoty v nabídce za dopad, protože spotřebitelé si více uvědomují mince a jsou při nákupech rozvážnější. Řekl: “V tomto prostředí je mnoho zákazníků náročnějších na to, kde a jak se rozhodnou utratit své peníze, zejména pokud jde o stimulační úspory, které většinou utratí.”

Starbucks Corporation (SBUX)

Několik řetězců rychlého občerstvení si osvojilo cenovou konkurenceschopnost. Například společnost Taco Bell, jejíž provozní zisk tvoří tři čtvrtiny domácích příjmů společnosti Yum, může z přechodu na hodnotu profitovat. Generální ředitel společnosti Yum, David Gibbs, uvedl, že údaje z odvětví ukazují, že hodnota je důležitější, a proto by Taco Bell jako lídr v oblasti hodnoty měl mít prospěch.

Časový plán obnovy tržeb řetězců rychlého občerstvení zůstává nejistý, i když vedoucí pracovníci zveřejnili slibné strategie obnovy. Společnost Yum předpověděla, že první čtvrtletí bude nejhorší v tomto roce.

Yum! Brands, Inc. (YUM)

McDonald’s připravuje celonárodní hodnotové menu, jehož cílem je nalákat zákazníky, kteří si uvědomují svůj rozpočet. Jeho franšízanti, kteří v posledních letech začali být hlasitější, se však mohou setkat s odporem. Slevy sice zvyšují tržby, ale ohrožují zisky, zejména na trzích, kde je provoz již tak nákladný.

McDonald’s Corporation (MCD)

McDonald’s se k tomuto přístupu uchýlil pravděpodobně kvůli zvýšené konkurenci, což dokazují po sobě jdoucí čtvrtletí, kdy Burger King vykazoval silnější růst tržeb ve stejných prodejnách v USA, a to uprostřed svého úsilí o obrat v posledních dvou letech spojeného s velkými investicemi do reklamy.

Starbucks plánuje sázet také na nabídky, přičemž v brzké době se chystá vylepšená aplikace, která umožní objednávat, platit a získávat slevy všem zákazníkům, nejen členům věrnostního programu. V březnu uvedla na trh novou řadu levandulových nápojů, kterou generální ředitel Narasimhan označil za úspěšnou, i když obchod v dubnu zůstal pomalý.

Závěrem lze říci, že předpovídaný útlum spotřebitelů se dostavil a výrazně ovlivnil restaurační průmysl. Zejména pro řetězce rychlého občerstvení to znamená přijmout agresivní strategie, zaměřit se na poskytování hodnoty a v dohledné budoucnosti se pohybovat v silně konkurenčním prostředí. Vzhledem k tomu, že spotřebitelé jsou při utrácení náročnější, jen čas ukáže, jak dlouho bude trvat, než se tržby zotaví.

Tyto řetězce vykázaly za poslední čtvrtletí výrazný pokles tržeb ve stejných prodejnách, což odráží snížení výdajů spotřebitelů v celé zemi.V čele tohoto efektu stál Starbucks s překvapivým propadem svých tržeb ve stejných prodejnách, což ve středu potvrdil 17% pokles akcií. V těsném závěsu za nimi se umístily společnosti Pizza Hut a KFC, které vykázaly pokles tržeb ve stejných prodejnách. Dokonce i McDonald’s, stálice v oboru rychlého občerstvení, převzal agresivní “mentalitu pouličního boje”, aby konkuroval úsporně smýšlejícím spotřebitelům.Po většinu minulého roku ekonomové upozorňovali firmy a maloobchodní investory, že růst cen a úrokových sazeb nakonec povede k tomu, že spotřebitelé budou šetřit. Řetězcům rychlého občerstvení však chvíli trvalo, než pocítily dopady nižších spotřebitelských výdajů. Navzdory několika čtvrtletím, kdy investoři varovali, že spotřebitelé s nízkými příjmy mají finanční potíže a ostatní volí cenově dostupnější možnosti stravování, začaly tržby klesat teprve nedávno.Mnoho restaurací přičítá slabé výsledky v tomto čtvrtletí jiným důvodům. Starbucks uvedl jako příčinu nižších tržeb ve stejných prodejnách nepřízeň počasí, zatímco Yum Brands, vlastník Pizza Hut, KFC a Taco Bell, ukázal prstem na lednové sněhové bouře a nepříznivé srovnání se silným prvním čtvrtletím předchozího roku. Tato vysvětlení však pokrývají pouze zlomek neuspokojivých výsledků.Místo toho se zdá, že se zostřil konkurenční boj o zmenšující se počet zákazníků a že zbývající strávníci jsou při utrácení skoupější na slovo. Náklady na stravování v restauracích rychlého občerstvení se zvýšily výrazně více než náklady na potraviny. Podle údajů Úřadu pro statistiku práce vzrostly ceny v restauracích s omezenou nabídkou v březnu o 5 % ve srovnání se stejným obdobím před rokem, zatímco ceny potravin rostly pomaleji.Podle finančního ředitele společnosti McDonald’s Iana Bordena v nedávném konferenčním hovoru bojuje toto odvětví o pozornost stále náročnějších spotřebitelů. Mnoho návštěvníků restaurací navštěvovalo restaurace méně často, což vedlo všechny hráče v odvětví k agresivnějšímu obchodnímu přístupu, aby si zajistili přízeň spotřebitelů.Přesto existují výjimky. Wingstop, oblíbený řetězec restaurací na Wall Street, ukázal, že zákazníci stále nakupují preferovaná jídla, i když za vyšší cenu než v předchozím roce. V prvním čtvrtletí vykázali nárůst tržeb ve stejných prodejnách v USA o 21,6 %. Společnosti Chipotle Mexican Grill a Popeyes, které patří společnosti Restaurant Brands International, zaznamenaly nárůst počtu zákazníků o 5,4 %, respektive nárůst tržeb ve stejných prodejnách o 5,7 %.Chcete využít této příležitosti?Generální ředitel společnosti Wingstop Michael Skipworth v rozhovoru pro CNBC uvedl, že pod finančním tlakem mají zákazníci tendenci minimalizovat své návštěvy rychlého občerstvení. Poznamenal, že průměrný zákazník navštěvuje restauraci pouze jednou měsíčně a utrácí za kuřecí sendviče a křidélka jako za vzácný požitek namísto zvyku, kterého by se mohl snadno vzdát kvůli rozpočtovým omezením. Nižší příjmová skupina zákazníků Wingstopu vykazuje v poslední době častější návštěvy.Wingstop Inc.  Mnoho restauračních společností napříč celým spektrem však vyjadřuje obavy z přetrvávajícího boje o zákazníka kvůli tlaku spotřebitelů. Generální ředitel McDonald’s Chris Kempczinski poznamenal, že opatrnost s výdaji platí i celosvětově, nejen v Americe.Generální ředitel společnosti Starbucks, Laxman Narasimhan, označil absenci rozmanitosti a hodnoty v nabídce za dopad, protože spotřebitelé si více uvědomují mince a jsou při nákupech rozvážnější. Řekl: “V tomto prostředí je mnoho zákazníků náročnějších na to, kde a jak se rozhodnou utratit své peníze, zejména pokud jde o stimulační úspory, které většinou utratí.”Starbucks Corporation  Několik řetězců rychlého občerstvení si osvojilo cenovou konkurenceschopnost. Například společnost Taco Bell, jejíž provozní zisk tvoří tři čtvrtiny domácích příjmů společnosti Yum, může z přechodu na hodnotu profitovat. Generální ředitel společnosti Yum, David Gibbs, uvedl, že údaje z odvětví ukazují, že hodnota je důležitější, a proto by Taco Bell jako lídr v oblasti hodnoty měl mít prospěch.Časový plán obnovy tržeb řetězců rychlého občerstvení zůstává nejistý, i když vedoucí pracovníci zveřejnili slibné strategie obnovy. Společnost Yum předpověděla, že první čtvrtletí bude nejhorší v tomto roce.Yum! Brands, Inc.  McDonald’s připravuje celonárodní hodnotové menu, jehož cílem je nalákat zákazníky, kteří si uvědomují svůj rozpočet. Jeho franšízanti, kteří v posledních letech začali být hlasitější, se však mohou setkat s odporem. Slevy sice zvyšují tržby, ale ohrožují zisky, zejména na trzích, kde je provoz již tak nákladný.McDonald’s Corporation  McDonald’s se k tomuto přístupu uchýlil pravděpodobně kvůli zvýšené konkurenci, což dokazují po sobě jdoucí čtvrtletí, kdy Burger King vykazoval silnější růst tržeb ve stejných prodejnách v USA, a to uprostřed svého úsilí o obrat v posledních dvou letech spojeného s velkými investicemi do reklamy.Starbucks plánuje sázet také na nabídky, přičemž v brzké době se chystá vylepšená aplikace, která umožní objednávat, platit a získávat slevy všem zákazníkům, nejen členům věrnostního programu. V březnu uvedla na trh novou řadu levandulových nápojů, kterou generální ředitel Narasimhan označil za úspěšnou, i když obchod v dubnu zůstal pomalý.Závěrem lze říci, že předpovídaný útlum spotřebitelů se dostavil a výrazně ovlivnil restaurační průmysl. Zejména pro řetězce rychlého občerstvení to znamená přijmout agresivní strategie, zaměřit se na poskytování hodnoty a v dohledné budoucnosti se pohybovat v silně konkurenčním prostředí. Vzhledem k tomu, že spotřebitelé jsou při utrácení náročnější, jen čas ukáže, jak dlouho bude trvat, než se tržby zotaví.
Tagy: AkcieburzymcdrestauraceSBUXUSAWINGYUM

Chcete využít této příležitosti?

Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky

      Související:

      1. Starbucks mění strategii, posiluje investice do lidí a slibuje návrat k tradici
      2. Baird věří v obrat Starbucks a zvyšuje hodnocení i cílovou cenu akcií
      3. Starbucks ztrácí tempo: akcie od maxima klesly o 30 % a tržby dál klesají
      4. Dutch Bros roste rychleji než konkurence a posiluje na úkor Starbucks
      5. Společnost Starbucks čelí tlaku v Číně, ale úplný odchod zatím odmítá
      6. 20. června – Na scénu přichází síť kaváren Starbucks
      7. Morgan Stanley doporučuje: Tyto akcie nakupte ještě před výsledky
      8. Zisky Yum Brands nedosáhly odhadů, Pizza Hut a KFC se v USA potýkají s problémy
      9. Wall Street sází na růst Yum Brands i Coinbase – potenciál je výrazný
      10. Nadšení kolem čínského byznysu Starbucks rychle vyprchalo. Investoři pochybují
      Advertisement

      Breaking.

      19:07

      Netskope triumfuje na Nasdaq: Akcie stouply o 21 %!

      19:03

      EssilorLuxottica stoupá na finančním žebříčku díky silnému růstu

      18:59

      Tryg slaví úspěch: Moody’s zlepšila výhled na pozitivní

      18:54

      Ikona Wall Street David Kostin opouští Goldman Sachs po 30 letech

      18:51

      Lodní giganti volají po změně pravidel pro emise paliv

      18:46

      Bayer čelí finančním výzvám: Rizikové litigace ohrožují růst

      Advertisement

      Příležitosti.

      Zdroj: Reuters
      Akcie

      RBC věří v růst akcií společnosti CSX díky fúzi v železniční dopravě

      18 září, 2025

      Akcie železničních společností se v posledních týdnech dostaly do centra pozornosti investorů.

      Zdroj: CoreWeave

      CoreWeave: akcie po poklesu nabízejí zajímavou růstovou příležitost

      18 září, 2025
      Zdroj: Getty Images

      Ceny zlata prudce vzrostly, analytici a investoři čekají další zisky

      18 září, 2025
      Zdroj: Shutterstock

      RBC věří v návrat Nike na výsluní díky inovacím a mistrovství světa

      18 září, 2025
      Zdroj: Getty Images

      Netflix podle společnosti Loop Capital vyhrál streamovací válku

      17 září, 2025

      IPO Radar.

      Chery Automobile Co., Ltd.

      Datum IPO: 25 září, 2025
      Potenciální ocenění: 140 miliard HKD (18 miliard USD).

      Buďte u toho

      Nejčtenější zprávy.

      Eli Lilly posiluje: nadějný lék na obezitu a miliardová expanze

      17 září, 2025

      S&P 500 klesá, ale zůstává u rekordních úrovní, začíná zasedání Fedu

      16 září, 2025

      Tesla spouští robotaxi a vyostřuje souboj s Uberem a Lyftem

      14 září, 2025

      S&P 500 ustupuje z rekordních úrovní, Fed rozhodne o sazbách

      16 září, 2025

      O’Reilly Automotive překonavá odhady a dosáhuje nového maxima

      14 září, 2025

      S&P 500 končí níže, snížení sazeb Fedu a výhled splnily očekávání

      17 září, 2025

      RBC věří v růst akcií společnosti CSX díky fúzi v železniční dopravě

      18 září, 2025

      S&P 500 se díky růstu Tesly poprvé uzavřel nad hranicí 6 600 bodů

      15 září, 2025
      Advertisement

      Tip editora.

      Zdroj: Shutterstock
      Komodity

      Zlato láme rekordy a potvrzuje svou roli bezpečného aktiva

      14 září, 2025

      Zlato letos přepisuje historii – investoři už více než třicetkrát sledovali nové rekordní ceny, a to navzdory výrazným výkyvům na...

      Advertisement

      Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

      Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

      • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
      • Reklama
      • Kontakt

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Název nebo symbol
      Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
      • Burzy
        • Headlines
        • Breaking
        • Akcie
        • ETF
        • Dividendy
        • IPO
        • Forex
        • Komodity
        • Kryptoměny
        • Ekonomika
        • Hospodářské výsledky
      • Příležitost
      • DIP
      • IPO Radar
      • Nejčtenější
      • Bullionář Daily
      • Úspěch
        • Alternativní investice
        • Škola bullionáře
        • Miliardáři
        • Business
        • Bullionářova knihspirace
        • Bullionářův almanach
        • Bullionářův slovníček
      • AI
      • Česko
      • Invest mentoring
      • E-booky
      • Srovnávač brokerů
      • Kariéra
      Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.